5 priorít, ktorým by ste mali pri správe e-shopu venovať pozornosť

Čím sa líšia priemerné e-shopy od top hráčov, a čo môžete spraviť pre to, aby ste sa k tým najlepším priblížili? Peter Jakuš na konferencii MastersGate Ecommerce Summit zhrnul niekoľko základných bodov, ktoré by mal spĺňať kvalitný e-shop.

Každý e-shop by si mal stanoviť minimá a ciele, ktoré chce splniť. Mali by ste tlačiť na programátorov a dodávateľa zodpovedného za hosting, aby vám tieto ciele pomohli naplniť.

Niekedy je zásadné vylepšenie e-shopu otázkou niekoľkých minút či dní.

Ktorým piatim oblastiam by ste mali venovať pozornosť, ak sa chcete priblížiť ku kvalitným e-shopom? Ide o:

  1. Rýchlosť
  2. Protokol https
  3. Responzivita
  4. Navigácia
  5. Fazetový filter

Rýchlosť eshopu

Hoci sa dnes na rýchlosť kladie veľký dôraz, väčšina e-shopov ju má zle vyrátanú. Tým pádom sa na nej nepracuje a v konečnom dôsledku sa na jej vylepšovanie zabúda. Je to veľká chyba, pretože rýchlosť výrazne ovplyvňuje používateľský zážitok. Ak sa vám e-shop nenačíta do troch sekúnd, každá ďalšia znižuje pravdepodobnosť, že zákazník u vás nakúpi. Okrem toho, rýchlosť ovplyvňuje aj SEO. Na jej dôkladnom meraní by ste si preto mali dať záležať.

Tip 1: Sledujte nadpriemerne pomalé stránky na vašom e-shope: Môžete využiť Google Analytics, pomocou ktorého zistíte, či sa vám niektorá stránka nenačítava pomalšie než ostatné. Stáva sa to napríklad pri kategóriách preplnených produktami. Načítanie stránky potom trvá pridlho. Aby ste zákazníkov nenechali čakať, mali by ste precíznejšie zacieliť jednotlivé kategórie a na ďalšom postupe sa dohodnúť s programátorom.

Tip 2: Zvýšte presnosť merania rýchlosti vášho webu: Google Analytics štandardne meria rýchlosť na vzorke, ktorá zahŕňa jedno percento návštevníkov. Tento pomer sa dá jednoduchým úkonom, malým zásahom do kódu, zvýšiť na 100 percent.

Protokol HTTPS

Protokol HTTPS zabezpečuje šifrovanú komunikáciu medzi vaším prehliadačom a serverom. Nikto z nej nedokáže získať informácie, a preto zvyšuje celkovú bezpečnosť a dôveryhodnosť webu. Okrem toho má pozitívny vplyv na SEO. Weby s HTTPS by mali byť štandardom, napriek tomu sa na Slovensku väčšinou používa nezabezpečené pripojenie HTTP.

Tip 3: Ako získať HTTPS? Je potrebné zabezpečiť si SSL certifikát, ktorý potvrdzuje dôveryhodnosť stránky. Váš dodávateľ následne prerobí niekoľko nastavení v e-shope. Ide o pomerne rýchlu záležitosť.

Responzivita eshopu

Ak už máte responzívny web, nezabúdajte, že by ste ho mali stále vylepšovať. Aj na kvalitných e-shopoch býva veľký priestor na zlepšenie.

Tip 4: Mega menu: Mega menu, čiže veľké menu, ktoré vám napríklad už na prejdenie kurzorom cez položku v navigácii zobrazí prehľad produktov, je odporúčaný UX štandard. Treba však dobre premyslieť, ako ho spracovať na mobilnej verzii.

Tip 5: Filter: Najzakladanejší filter by mal obsahovať kategórie ako je cena, alebo dostupnosť tovaru na sklade.

Tip 6: Galéria e-shopu: Neobmedzujte sa len na zväčšenie fotografie. Skúste zabezpečiť aj zväčšený náhľad (dvojklikom, pinchom).

Tip 7: Tematická hlavná strana: Na hlavnej strane vášho e-shopu sa snažte zrozumiteľne odkomunikovať, čo presne ponúkate. Zákazníci zvyčajne prescrollujú hlavnú stránku a podľa toho sa rozhodnú, či u vás nakúpia. Preto by ste na nej mali mať nielen najpredávanejšie produkty, ale predovšetkým tie, ktoré najlepšie reprezentujú sortiment, ktorý ponúkate.

Navigácia v eshope

Snažte sa vyhnúť tzv. overcategorization, čiže nadmernej kategorizácii. Niekedy môžete jeden produkt zaradiť do viacerých kategórií, a tak sa stáva, že zákazník nevie, v ktorej ho má hľadať. Preto je jednoduchšie ponúkať aj filter, kde si zákazník môže môcť zadať vlastnosti, ktoré má požadovaný produkt spĺňať. Jednoducho, celá informačná architektúra a technická stránka e-shopu by mala byť vymyslená tak, aby dávala viac možností filtrovania.

Fazetový filter

Filter, ktorý vám na základe rôznych kategórií zužuje výber produktov zodpovedajúcich vašim požiadavkám. Napríklad ak hľadáte externý disk, môžete si nastaviť cenu, značku, typ úložiska, formát či kapacitu disku. Nemusíte hľadať medzi veľkým množstvom produktov to, čo potrebujete. Je dobré, keď je filter dynamický a nemusíte klikať na tlačidlo typu „použiť“ – výsledky by sa mali načítať automaticky po odkliknutí požadovanej kategórie.

Tip 8: Prispôsobená URL adresa: Pokúste sa vyhľadávaniu prispôsobiť aj URL adresu. Ak sa vám výsledky vyhľadávania prejavia aj na URL, môžete ich využiť na reklamné účely, napríklad uvádzať konkrétnu url adresu ako cieľovú stránku kampane.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Poštovné od 1. 7. 2024: zmeny v cenníku poštových služieb

Ako sa zmenia ceny zaslania listov, balíkov či za použitie poštových poukazov? Prehľad aktuálne platného aj nového cenníka.

Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Informačné povinnosti e-shopu

Čo musí obsahovať webová stránka online obchodu a na aké informácie nezabudnúť v prípade obchodných podmienok či reklamačného poriadku?

Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky