10 najčastejších UX chýb e-shopov - takto sa im vyhnete

Rast e-shopu je často postavený na detailoch. Nechajte si poradiť od Jany Melišovej, špecialistky na UX design, ktorá na konferencii MastersGate Ecommerce Summit zhrnula 10 najčastejších UX chýb na slovenských e-shopoch. Ich odstránením môžete niekoľkonásobne zvýšiť nielen kvalitu svojich služieb, ale aj počet zákazníkov.

1. Povinná registrácia

V mnohých e-shopoch môže zákazník nakúpiť, len ak je zaregistrovaný. Iné ponúkajú možnosť objednávky bez registrácie, ale je komplikované nájsť ju a zdá sa, že prevádzkovateľ e-shopu ani nechce, aby ju klient využil. Silený zber mailových adries je mnohým návštevníkom nepríjemný. Jeden zo štyroch zákazníkov z týchto dôvodov nedokončí nákup. Zvážte preto nutnosť registrácie a ak ju vo svojom e-shope chcete, ponechajte ju ako dobrovoľnú a ponúknite za ňu nejaký benefit, ktorým môže byť napríklad pohodlnejší nákup.

2. Zle nadstavené vyhľadávanie

Niektoré e-shopy vyhľadávanie vôbec nepotrebujú – napríklad tie, ktoré predávajú malé množstvo produktov. Vtedy je lepšie vyhľadávanie nemať. Ak je váš sortiment väčší, mali by ste si dať záležať, aby zákazník vždy našiel to, čo hľadá. Do vyhľadávača takmer určite nezadá presný názov produktu, ktorý ponúkate. S najväčšou pravdepodobnosťou nevie, že kuchynská linka, ktorú chce, sa volá Andrea - vie len, že chce kuchynskú linku s rohovým drezom. Mnohé e-shopy túto skutočnosť podceňujú a zakladajú vyhľadávanie na neuváženej šablóne. Je dobré premyslieť túto funkcionalitu do detailov a nešetriť na nej.

3. Nepraktické výsledky neúspešného vyhľadávania

Čo váš e-shop zákazníkovi vypíše, ak vyhľadávanie nenájde žiadne výsledky? Namiesto veľmi častého „nenašli sa žiadne výsledky“ je lepší ekvivalent, v ktorom mu pripomeniete, čo konkrétne vyhľadával - napríklad „hľadali ste výraz ‚mraznička‘, ale nenašli sa žiadne výsledky“. Ľudia mnohokrát zabudnú, aký výraz naposledy zadávali. Takto im ho pripomeniete. Rovnako sa snažte zákazníkovi ponúknuť nejakú alternatívu. Môžu ňou byť kategórie príbuzné k produktu, ktorý vyhľadával. Ukážte mu, kde by mohol nájsť to, čo hľadá.

4. Nesprávne textové linky

Päť slov, ktoré by mali vystihovať linky na vašej stránke – jednoznačné, stručné, výrazné, výstižné a predovšetkým textové. Uvedomte si, že ak je text v obrázku, nie je vyhľadateľný na Googli. Rovnako zlé sú linky typu „kliknite tu“ prípadne len podčiarknuté „tu“. Ide o veľmi nepraktickú alternatívu. Stačilo by napísať podčiarknutý text, ktorý opisuje to, čo sa v linku nachádza - napríklad „online katalóg kuchynských spotrebičov“.

5. Texty nevhodné pre web

Veľa e-shopov preberá texty z katalógov väčších firiem. Sú to tlačové texty, ktoré na webe nemajú opodstatnenie. Zákazník e-shopu väčšinou nemá čas čítať. Texty preto musia byť vystavané tak, aby boli najdôležitejšie informácie o produktoch umiestnené ako prvé. Píšte stručne, jasne, v odrážkach a heslovito. Používajte kľúčové slová, o ktorých predpokladáte, že ich ľudia vyhľadávajú na Google – snažte sa byť SEO pozitívny. Ak preberáte produkt a použijete text od dodávateľa, pokúste sa do neho vložiť niečo svoje. Keď sú texty na všetkých e-shopoch rovnaké a zákazník vidí, že ide o rovnaký produkt, začne porovnávať ceny. Napísať vlastný a hlavne dobrý text na web, je veľmi ťažké, no v konečnom dôsledku to stojí za to.

Článok pokračuje pod reklamou

6. Ťažkopádne formuláre

Nedávajte viac formulárov na jednu kopu. Je dokázané, že ak dáte na stránku dvojstĺpcové formuláre, človek vyplní len ten vľavo a klikne na submit button, pretože druhý stĺpec bude považovať za nepovinný, plný doplnkových informácií. Najlepší je jeden formulár na stránku. Dajte si pozor aj na to, aby ste sa vo formulároch pýtali len na nevyhnutné informácie. Nezaťažujte zákazníka otázkami typu ako ho máte oslovovať.

7. Preplnený carousel

Ľudia automaticky prehliadajú bannery. Predpokladajú, že neobsahujú to, čo hľadajú, ale to, čo im ponúkate. Je v poriadku, ak máte v carouseli tri bannery. Zvyčajne ich však býva 5 až 10, čo je veľmi veľa. Snažte sa ich počet udržať na minime, pretože ľudia si pozrú možno dva. Keď si to chcete overiť, skúste si v Google Analytics nadstaviť štatistiky tak, aby ste videli počet impresií a klikov na jednotlivé bannery. Ak banner nie je videný, ani klikaný, odstráňte ho, prípadne ho umiestnite na iné miesto - napríklad k produktom s rovnakou tematikou, kde môžu mať lepšiu odozvu.

8. Miznúce mega menu

Mega menu vám už na prejdenie kurzorom cez položku v navigácii zobrazí prehľad produktov. Môžete ich mať zoradené napríklad podľa obľúbenosti. Často však býva zle implementované a pri prechádzaní kurzorom otvára zákazníkom aj tie položky, ktoré ho nezaujímajú. Ide o problém, ktorý a dá pomerne jednoducho riešiť – programátor by mal nadstaviť delay na niekoľko stotín sekundy. Zabránite tým otváraniu položiek, po ktorých zákazník síce prechádza kurzorom, ale nie sú jeho cieľom.

9. Neuvážený redesign

Pokiaľ vám e-shop zarába, snažte sa veľkým zmenám v designe vyhnúť. Redesign často znamená, že vás zákazníci začnú brať ako úplne novú stránku a začínate od nuly. Ak predsa len chcete zmenu, snažte sa ju robiť pomaly, postupným menením jednotlivých prvkov.

10. Veľa konkurenčný prvkov na stránke

Nedávajte zákazníkom viac zhodných možností pri realizovaní nákupu. Niektoré e-shopy ponúkajú na jednom mieste tlačidlá „zaplaťte teraz“, „nakúpte na splátky“, „vložiť do košíka“, „rezervovať v predajni“. Jeden prvok stačí, aj keď to znamená, že si z podobných možností bude zákazník musieť vybrať neskôr. Ak mu však dáte všetky tieto možnosti ešte pred začatím nákupu, nebude sa vedieť rozhodnúť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Poznáme top 7 tém tohtoročnej e-shop konferencie CREATIVE summit & EXPO

Od objednávky k objednávke či od produktu k zákazníkovi. Aj tak by sme mohli charakterizovať bežný deň majiteľov e-shopov. Chod internetového obchodu si vyžaduje veľa času a energie a na sledovanie trendov či noviniek z tejto sféry tak nezostáva veľa času. Ako to dobehnúť?

Právo spotrebiteľa odstúpiť od zmluvy uzatvorenej cez internet

Za akých okolností môže spotrebiteľ odstúpiť od uzatvorenej zmluvy a vrátiť zakúpený tovar? Ako by mal podnikateľ v takomto prípade postupovať? Prinášame vám rady a tipy, ako postupovať pri odstúpení spotrebiteľa od zmluvy do 14 dní.

Geo-blocking (geografické blokovanie) a jeho zrušenie od 3.12.2018

Európska únia zrušila s účinnosťou od 03.12.2018 tzv. geoblocking (geografické blokovanie). Čo je podstatou geo-blockingu a čo prinesie v praxi jeho zrušenie?

Ako zvýšiť obrat vášho e-shopu? Skúste navštíviť CREATIVE summit

Či ešte len začínate, alebo ste skúsenejší e-shopár, vždy je kam napredovať. Ale kde získať užitočné tipy pre váš e-commerce biznis? Kde nájsť odpovede na svoje otázky? Vyskúšajte konferenciu bez komerčných rečí - CREATIVE summit. Spíkri budú hovoriť o SEO, content aj e-mail marketingu, expanzii a ďalších témach. Nebudú však prezentovať svoju firmu či chváliť svoje projekty, ako to zvyčajne býva. Ale prezradia vám praktické informácie, ktoré viete následne zaviesť aj do vášho biznisu. A čo ešte?