Mikulášske prekvapenie od inovatívnej čokolatiérky: rozprávkové lízanky na stromoch

Čokolízanky s detskými motívmi. Zdroj: Archív J. Sebíňovej
Čokolízanky s detskými motívmi. Zdroj: Archív J. Sebíňovej

Janka Sebíňová deťom spríjemnila tohtoročného Mikuláša – čokoládové lízanky vďaka nej „rástli“ na stromoch. Inšpiratívny nápad IT-čkárky, ktorá sa rozhodla tešiť ľudí originálnymi sladkosťami.

Čokoláda patrí medzi najpopulárnejšie pochúťky, a to tak pri deťoch, ako aj pri dospelých. Od malička ju miluje aj Jana Sebíňová, ktorá na tejto sladkosti obdivuje okrem chuti tiež vôňu, farbu, hebkosť a variabilitu. Preto sa v roku 2017 rozhodla zmeniť svoju profesijnú dráhu. Vyvíjanie informačných systémov vymenila za vlastné podnikanie s čokoládou. Svoje IT znalosti však dodnes pri výrobe čokoládových dobrôt využíva a originálnymi sladkosťami teší aj svojich susedov.

Spojenie znalostí v IT a čokolády sa pretavilo do úspešného biznisu

Na prvý pohľad sa môže zdať, že IT a čokoláda nejde dokopy. Podnikateľka však toto tvrdenie vyvracia: „IT sa dá využiť v každej oblasti. Ja technológiu využívam hlavne pri jedlej tlači a vyrezávaní šablón.“ Má totiž tlačiarne, na ktorých môže vytlačiť obrázok jedlými farbami napríklad na kapučíno alebo na chlebík so syrom. „Najčastejšie však tlačím na čokotransfér (fólia, na ktorej je kakaové maslo a cukor, používaný na prenos grafiky na čokoládu) a fondán (používa sa na dekoráciu tort, medovníkov a pod.). Taktiež používam rezací plotter na vytváranie si šablón pre prácu s čokoládou,“ uvádza zakladateľka firmy Jankina čokoláda & jedlá tlač. Svoje znalosti z IT využíva navyše pri správe svojej web stránky, evidencii objednávok, nákladov a úprave grafiky pre tlač. „Nie je to síce vývoj informačného systému, ako som robila v minulosti, ale svoje know-how viem uplatniť v nemalej miere aj tu.“

Na začiatky podnikania si Janka Sebíňová spomína ako na rozpačité chvíle. Poctivo si naštudovala všetky podmienky podnikania v gastronómii a postupovala krok po kroku. Medzi jej prvých „zákazníkov“ patrili kamaráti a rodina. Tí posúvali jej prvé výrobky svojim známym na ochutnanie. A tak prišli prví skutoční zákazníci, ktorí s jej čokoládkami zoznámili ďalších svojich priateľov, vďaka čomu sa Jankine výrobky dostali ďalej a ďalej. „Doslova ústnym podaním. Nemalú časť zákazníkov však priniesli aj sociálne siete a internet,“ spomína podnikateľka a dodáva, že najspokojnejšia je, keď sa zákazníci k nej vracajú, pretože vtedy vie, že svoju prácu robí dobre. Zákazníci v jej ponuke nájdu pralinky, čokolízanky, čokopriania či čokoládové figúrky. Darčeky tu nájdu tiež firmy, ktoré môžu originálnou sladkosťou potešiť pracovný kolektív, zamestnancov alebo obchodných partnerov.

Pri podnikaní sa Janka drží troch zásad:

  • rozdeľuje si povinnosti na menšie diely a postupuje po krokoch – hlavne pri komunikácii s úradmi,
  • všetok zisk investuje naspäť do firmy,
  • nezadlžuje sa.

Hoci podniká už štyri roky, stále sa necíti ako podnikateľka. „Snažím sa jednoducho robiť to, čo ma baví, trochu pritom počítať, pomaly rásť, zlepšovať sa a prinášať ľuďom radosť.“

Článok pokračuje pod reklamou

Netradičný mikulášsky nápad pre deti počas pandémie – čokoládové lízanky na stromoch

Pandémia zmenila Janke život, no skôr po tej rodičovskej stránke ako po podnikateľskej. Fungovanie firmy, podľa jej slov, koronakríza zatiaľ veľmi neovplyvnila. „Pomaličky nám, podnikateľom, dvíha náklady na energie, dodávky tovarov a pod. Ale samotný proces výroby alebo komunikácie so zákazníkmi neovplyvnila. Nakoľko vlastním výrobňu a e-shop, nie som obmedzovaná zatvorením prevádzok,“ vysvetľuje podnikateľka a dodáva, že jedinou zmenou v procesoch, ktorú zaviedla, bolo bezkontaktné odovzdanie balíčka – platba vopred a zakývanie si cez zavreté okienko.

Čo ale pandémia už druhý rok ovplyvňuje, sú sviatočné dni, ako je Mikuláš či Vianoce. Janka je spolu s manželom členom občianskeho združenia Náš Prievoz (pozn. redakcie: Prievoz je časť bratislavského Ružinova), kde zvykli spoločne organizovať tradičné Prievozské posusedenie. Janka na túto udalosť vždy prispela svojimi čokoládkami. „Situácia na jar – počas „šibačky“ – nám neumožnila sa stretnúť, a tak sme vymysleli nápad - „čokoládkostromy“. Deti si tak mohli cez Veľkonočný pondelok pooberať čokoládu na vybraných stromoch v Prievoze,“ spomína Janka.

Netradičný nápad „oprášili“ opäť o niekoľko mesiacov neskôr - na Mikuláša. Po stromoch na troch rôznych miestach v Prievoze rozvešali čokoládové lízanky s detskými motívmi. Deti, ktoré lízanky našli, si ich mohli nielen nechať a pochutnať si, ale aj sa odfotiť a pochváliť na sociálnej sieti. „Musím sa poďakovať ostatným členom OZ-ka, že pomohli pri realizácii. Je to veľmi milá udalosť a veľmi ma teší, keď nápad niekto ocení a pochváli. V dnešnej dobe sú tieto slová balzam na dušu.“ Podľa podnikateľky sa z tejto akcie stáva pekná tradícia a „čokoládkostromy“ budú určite pokračovať.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Podnikanie vo dvojici: keď sa zo životných partnerov stanú partneri aj v biznise

Inšpiratívne príklady z praxe, kedy rozhodnutie podnikať s partnerom/partnerkou či manželom/manželkou bolo tým správnym.

Unloc rieši problém s kľúčmi a zlepšuje mobilitu aj logistiku v Nórsku

Mnohým ľuďom sa už stalo, že si zabudli kľúče a museli čakať, kým sa domov niekto vráti. Nórska spoločnosť Unloc našla riešenie pre situácie, kedy by bola vítaná možnosť zdieľať kľúč s inými ľuďmi.

Parížsky startup Heuritech dokáže vďaka umelej inteligencii predpovedať módne trendy

Inovatívny nápad, inšpirovaný svetoznámym módnym návrhárom Louisom Vuittonom - čo sa bude nosiť o pár mesiacov, vie umelá inteligencia už dnes.

Filmy o biznise, pri ktorých načerpáte inšpiráciu

Cesty, skúsenosti aj pády úspešných podnikateľov či geniálne nápady, ktoré dokazujú silu reklamy. Výber filmov z oblasti podnikania, ktoré sa oplatí pozrieť.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky