Firemné blogy, áno či nie?

V posledných rokoch rolu firemných blogov, prostredníctvom ktorých podnikatelia komunikovali so svojimi zákazníkmi na internete, prevzali sociálne siete. Dokážu ich však úplne nahradiť? Kedy majú blogy ešte význam?

Internet je veľmi dynamické médium, ktoré sa neustále vyvíja. Ľudia neustále hľadajú na webe informácie a rady, ako riešiť svoje problémy. Ten, kto dokáže poskytnúť ľuďom hľadané informácie, má zaistenú pravidelnú návštevnosť svojich webových stránok. Trendom poslednej doby je, že tieto informácie poskytujú hlavne blogy. Blogy píšu firmy, rôzne inštitúcie, ale tiež jednotlivci. Doba, kedy boli blogy považované za veľkú konkurenciu klasickým médiám, je síce už za nami, čo však neznamená, že pre firmy sú firemné blogy zbytočné. Ich prevádzkovanie má veľa dôvodov a to nielen tých, ktoré sa dajú zaradiť pod hlavičku PR. Blog má svoj význam taktiež z hľadiska SEO stratégie.

Blog pomáha vytváraniu dôvery u vašich potenciálnych zákazníkov, vďaka nemu budujete svoju značku. Prostredníctvom blogu vás môžu ľudia spoznať, zistiť ako pracujete a čo je pre vás dôležité. Ľudia, ktorí sa stotožnia s vašimi názormi, budú šíriť pozitívne referencie a sami sa môžu stať vašimi zákazníkmi.

Na blog je potrebné umiestňovať hodnotné informácie, aby mali ľudia dôvod sa k vám pravidelne vracať. Postupom času sa môže blog stať pre vás zaujímavým zdrojom príjmov.

Prečo písať firemný blog? Má pre našu firmu vôbec nejaký zmysel?

Podnikatelia si často kladú otázku, či má pre nich písanie blogov nejaký význam. Rovnako ako u firemných profilov na sociálnych sieťach platí, že limity týkajúce sa veľkosti firmy alebo odboru podnikania v podstate neexistujú. Blog môže mať význam pre každého podnikateľa, nielen pre veľké korporácie alebo jednotlivcov. Niektoré firmy sa časom preorientovali iba na Facebook, LinkedIn alebo Twitter. Klasický blog má však stále význam v prípade dlhších správ a zároveň vašimi príspevkami nikoho nespamujete.

Čo však môže v konečnom dôsledku písanie blogu firme priniesť? Okrem toho, že je dobrým nástrojom ako osloviť vašu cieľovú skupinu, prináša niekoľko konkrétnych marketingových výhod:

  1. Je výborný pre SEO, pomôže vám zvýšiť návštevnosť vašich stránok a pritiahnuť zákazníkov. Používajte správne kľúčové slová, píšte články, v ktorých vysvetlíte najčastejšie hľadané pojmy, alebo komentujte aktuálne dianie vo vašom odbore a rýchlo sa dočkáte odozvy. Návštevnosť vašich stránok porastie. Potom je už len na vás, ako túto návštevnosť využijete. Či už budete smerovať svojich čitateľov na predajnú časť e-shopu a transformovať ich v zákazníkov alebo ich presvedčíte, aby vám dali na seba kontakt pre zasielanie e-mailových ponúk.
  2. Blog je sociálnou platformou, na ktorej dobre predstavíte seba aj svoje podnikanie. Podobne ako na sociálnych sieťach môžete vytvárať komunity. Oproti sociálnym sieťam má však blog jednu veľkú výhodu. To, že ho zväčša píšete na svojich stránkach, vám zaručuje, že s vašim obsahom sa v budúcnosti nestane nič neočakávané – napríklad, že ho časom prevádzkovateľ zruší či vymaže a vy tak prídete o fanúšikov, ktorým ste roky dokazovali svoju odbornosť a zasvätenosť v odbore vášho podnikania.
  3. Firemný blog je taktiež zaujímavým predajným kanálom, hoci skôr nepriamym. Na firemnom blogu síce priamo a cielenie nepredávate svoje produkty či služby, ale ich predstavením a umiestnením vhodných odkazov na váš e-shop v článkoch môžete cielene naviesť potenciálnych zákazníkov k nákupu. Určite sa však vyvarujte priameho predaja prostredníctvom blogov, čitateľ nesmie mať pocit nátlaku alebo manipulácie, menej je niekedy skutočne oveľa viac.
  4. Písanie blogov je výborným nástrojom ako zvyšovať CTR (click-through-rate) newsletterov. Často sa v praxi stáva, že postupom času ich otvára čoraz menej ľudí. Vďaka umiestneniu odkazov na zaujímavý článok na blogu, recenziu či na ďalší diel seriálu „Ako na to“ môžete dosiahnuť oveľa lepšie výsledky ako len zasielaním čisto predajných newsletterov.

Ako písať blogy a čo uverejňovať?

V prvom rade je potrebné si uvedomiť, že blog nemá byť miestom, kde zverejňujete svoje tlačové správy alebo vychvaľujete vašu spoločnosť. Základným zmyslom komunikácie cez firemné blogy je ukázať verejnosti osobný prístup, ľudskú tvár firmy a vytvoriť okolo nich vernú komunitu. Blog má byť miestom, ktoré umožní potenciálnym zákazníkom nahliadnuť do zákulisia, prinesie im neverejné informácie zo života vašej spoločnosti či ich v nejakom ohľade bude vzdelávať. Nesnažte sa na nom pôsobiť veľmi formálne, základom je prirodzenosť a osobný prístup k návštevníkom. Nebojte sa na blogu diskutovať alebo polemizovať, dobre vedený webový zápisník vám pomôže vytvoriť základňu vracajúcich sa fanúšikov a potenciálnych zákazníkov alebo zamestnancov. Zatiaľčo webové stránky alebo tlačové správy vyznievajú spravidla odmerane a neosobne (čo samozrejme nie je v ich prípade nič zlé), blog by mal pôsobiť presne naopak. Založte preto svoj webový zápisník na osobnom prístupe k čitateľom, hovorte jazykom vašej cieľovej skupiny a nepíšte príliš formálne.

Mnoho firiem robí často chybu v tom, že blog využívajú len na zverejňovanie tlačových správ a vnútropodnikových predpisov. Takýto zápisník však nemá význam a pravidelných a verných čitateľov vám neprinesie. Blog nemá slúžiť ako miesto vašej reklamy, zamerajte sa skôr na informácie, ktoré sa čitateľ oficiálnou cestou nemôže dozvedieť. Musíte skrátka vytvoriť obsah, ktorý poskytne vašim čitateľom pridanú hodnotu oproti tomu, čo ponúkajú internetové stránky a oficiálne výstupy vašej spoločnosti. Písať sa dá jednoducho o čomkoľvek, čo zaujme vašu cieľovú skupinu.

Inšpiráciu, ako vylepšiť váš blog ponúkame v článku 4 tipy, ktoré pomôžu vášmu blogovému článku

Diskutujte a pravidelne svoj blog aktualizujte

Neoddeliteľnou súčasťou blogu by mala byť tiež diskusia. Určite by ste ju mali na svojom firemnom blogu umožniť. Pokojne v textoch vyzývajte čitateľov k reakciám, pokladajte otázky a keď sa niekto chytí, aktívne a rýchlo odpovedajte. Nezanedbateľné množstvo čitateľov môže váš blog navštevovať vďaka zaujímavej debate pod príspevkami, preto sa názorov neobávajte. Reagujte vždy slušne, vecne a rozhodne neoplácajte útoky rovnakým spôsobom. Ak by príspevky v diskusii predsa len prekračovali hranice, ktoré ste si určili, kľudne zverejnite na stránke etické pravidlá a nevhodné príspevky diskutujúcich zmažte.

Pri vedení blogu tiež dbajte na to, aby ste ho pravidelne aktualizovali, minimálne jeden krát do týždňa. Blog aktualizovaný raz za kvartál nemá v podstate zmysel, ideálne preto je, keď blog vedú spokojní a zanietené zamestnanci. Ľudia totiž majú oveľa väčšiu dôveru voči zamestnancom ako voči vrcholným predstaviteľom firmy. Ako uvádza známy americký bloger Dave Kellog, najlepšie firemné blogy sú v skutočnosti blogy horlivých blogerov, ktorí iba náhodou v danej spoločnosti pracujú.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Informačné povinnosti e-shopu

Čo musí obsahovať webová stránka online obchodu a na aké informácie nezabudnúť v prípade obchodných podmienok či reklamačného poriadku?

Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?

Zápis do RPVS: vydavatelia publikácií a prevádzkovatelia webov

Vydavatelia periodických publikácií a prevádzkovatelia spravodajských webov sa musia zapísať do Registra partnerov verejného sektora. Koho sa to (ne)týka a ako postupovať?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky