E-shopy a náklady na balenie: čo ich zbytočne navyšuje?

Pri nákupe obalových materiálov sa prevádzkovatelia e-shopov rozhodujú najmä podľa ceny. Nejde však o jedinú položku nákladov na balenie. Na čo treba myslieť?

Cena obalu je síce najviac viditeľná časť nákladov na balenie, rozhodne ale nie je jediná. 90 % nákladov na obalové materiály je podľa americkej poradenskej firmy Macfarlane Packaging skrytých. O aké položky ide?

Lacné, no nekvalitné balenie sa odrazí v poškodení tovaru

Každý balík, ktorý sa na ceste z e-shopu k zákazníkovi poškodí, je vždy minimálne dvojité nešťastie. Po prvé je už zaplatený a riešenie reklamácie vás bude stáť ďalšie náklady a čas a po druhé riskujete dôveru zákazníka, ktorý môže nabudúce nakúpiť v konkurenčnom e-shope.

Zásielky pritom nemusí vždy poškodiť dopravca. Príčinou ich poškodenia bývajú aj nekvalitné obaly:

  • Nekvalitné bublinkové fólie, ktoré sa môžu vyfukovať a prísť tak o svoje ochranné vlastnosti.
  • Krabice z nekvalitnej vlnitej lepenky sa pri väčšej záťaži môžu ľahko pretrhnúť.
  • Lacné lepiace pásky s menej kvalitným akrylovým lepidlom sa zase pri nízkych teplotách odliepajú a nedržia.

Preto sa často oplatí strpieť o niečo vyššiu obstarávaciu cenu kvalitnejších obalov či lepiacich pások a ušetriť si tak starosti a ďalšie náklady s prípadnými reklamáciami.

O nákladoch na prepravu rozhodujú centimetre a kilogramy

Veľa peňazí môže e-shop minúť len preto, že posiela príliš veľké alebo ťažké balíky. Niekedy stačí o pár centimetrov väčšia krabica alebo o pár kíl ťažšia paleta a cena poštovného môže vyskočiť aj o dvojnásobok.

Detailné preštudovanie podmienok dopravcov je prvý krok, ako znížiť náklady na balenie.

Dobrým príkladom je podnikateľ, ktorý potreboval znížiť váhu zásielok, ktoré sa prepravovali cez more, pretože každý kilogram navyše ho niečo stál. Stačilo využiť papierové palety z nasávanej kartonáže, ktoré sú 6-násobne ľahšie ako tie drevené a preprava výrazne zlacnela.

Preto sa oplatí naštudovať cenníky dopravcov a ich obmedzenia a zaobstarať obaly v optimálnej veľkosti – len tak budete mať istotu, že nezaplatíte nič navyše a využijete priestor na maximum.

Nakupovanie obalov do zásoby sa neopláca

Ak kupujete do zásoby väčšie množstvo obalov, mali by ste hneď premýšľať nad cash-flow a miestom v sklade. Takéto nakupovanie však nie je vždy najlepším riešením.

Prečítajte si tiež

Napríklad, ak si zaobstaráte do zásoby napríklad 13 000 škatúľ, dostanete od dodávateľa lepšie ceny. Avšak, je nutné myslieť aj na hotovosť, ktorú budete mať viazanú v zásobách, a tiež na obsadený priestor v sklade. To platí dvojnásobne v prípade, že sklad prenajímate.

Aj to sa však dá vyriešiť. Seriózne firmy ponúkajúce obalové materiály majú dostatočné množstvo zásob, takže nebudete musieť obetovať hotovosť ani priestor v sklade. A ak budete objednávať väčšie množstvo, stačí sa s vaším dodávateľom dohodnúť na rámcovom odbere, čím docielite aj lepšie ceny.

Úmysel ušetriť sa pri nekvalitnom materiáli nenaplní

Ďalší prípad, kedy nepremyslené šetrenie môže priniesť len zvyšovanie nákladov je nakupovanie najlacnejších obalových materiálov. Tie totiž – v snahe výrobcu ponúknuť čo najnižšiu cenu – bývajú často menej kvalitné. Horšie zabalený tovar teda neochránia.

Bežným problémom sú napríklad lepiace pásky, ktoré sa rozliepajú alebo tenké stretch fólie, ktoré sa ľahko pretrhnú. Zásielku je tak nutné zalepiť/omotať viackrát a pôvodne zamýšľaná úspora je fuč.

Ak lacnú krabicu musíte obaliť páskou viackrát, aby to objednávka vôbec
Ak lacnú krabicu musíte obaliť páskou viackrát, aby to objednávka vôbec "prežila", rozhodne ste neušetrili.

Čo s tým? Skúste si kúpiť vzorky drahších obalových materiálov a porovnať ich za plnej prevádzky s tými najlacnejšími. Možno budete prekvapení.

Cena za kus obalu teda nie je jediný náklad, s ktorým je nutné kalkulovať. Pretože čím viac objednávok budete expedovať, tým viac bude záležať aj na aspektoch, ktoré sa na prvý pohľad zdajú ako detaily, no v konečnom súčte môžu ušetriť veľa nákladov.

Tento článok bol pripravený v spolupráci s top-obaly.sk

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Poštovné od 1. 7. 2024: zmeny v cenníku poštových služieb

Ako sa zmenia ceny zaslania listov, balíkov či za použitie poštových poukazov? Prehľad aktuálne platného aj nového cenníka.

Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Informačné povinnosti e-shopu

Čo musí obsahovať webová stránka online obchodu a na aké informácie nezabudnúť v prípade obchodných podmienok či reklamačného poriadku?

Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky