Elektronický občiansky preukaz vs. zaručený elektronický podpis od komerčných firiem

Aký je rozdiel medzi nimi, ktorá z uvedených možností má širšie spektrum využitia a viac sa oplatí?

Zaručený elektronický podpis bolo na Slovensku možné na základe zákona č. 215/2002 Z. z. o elektronickom podpise v znení neskorších predpisov používať už od roku 2002. Možnosti jeho využitia v tom čase boli veľmi obmedzené a až v posledných rokoch sa postupne rozšírili. Do vydávania nových elektronických občianskych preukazov bolo potrebné pre využívanie zaručeného elektronického podpisu mať kvalifikovaný certifikát, ktorý mohli vydávať len tzv. akreditované certifikačné autority (komerčné firmy) s povolením od Národného bezpečnostného úradu. Ročne tak vyšlo používanie zaručeného elektronického podpisu (vrátane kvalifikovaného certifikátu, softvéru na podpisovanie, čipovej karty, čítačky čipových kariet a podobne) jeho používateľa aj na viac ako sto eur.

Od 2. decembra 2013 začal štát vydávať elektronické občianske preukazy s integrovaným elektronickým čipom. Držiteľ nového typu občianskeho preukazu môže mať na tomto čipe bezplatne nahratý kvalifikovaný certifikát pre vytváranie zaručeného elektronického podpisu. Zadarmo je okrem toho možné získať aj čítačku čipových kariet a stiahnuť si všetok softvér potrebný pre používanie zaručeného elektronického podpisu. Okrem toho na Ústrednom portáli verejnej správy www.slovensko.sk je možné využívať množstvo elektronických služieb verejnej správy. Do tohto portálu je možné sa prihlásiť jedine s elektronickým občianskym preukazom.

Ak ide o elektronické služby spúšťané priamo cez portál www.slovensko.sk je možné ich využiť len s použitím elektronického občianskeho preukazu. S vybavením pre zaručený elektronický podpis od komerčných firiem k týmto službám nebudete mať prístup a rovnako nebudete mať prístup ani k elektronickým schránkam, ktoré budú pre firmy od 1. augusta 2015 povinné. K nim sa bude možné dostať len s elektronickým občianskym preukazom. S vybavením od akreditovaných certifikačných autorít je možné využívať len tie verejné služby, ku ktorým nebude potrebný elektronický občiansky preukaz a nebudú spúšťané z uvedeného portálu. Z vyššie uvedených dôvodov má oveľa širšie a hlavne bezplatné využitie práve elektronický občiansky preukaz.

Ak by ste chceli vedieť viac informácií o elektronickom občianskom preukaze a možnostiach jeho využitia, prečítajte si články Elektronický občiansky preukaz a Možnosti využitia elektronického občianskeho preukazu.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Zaručená elektronická fakturácia a centrálny ekonomický systém od 1.8.2019

Nový zákon prináša zmeny podnikateľom, ktorí budú obchodovať so štátom (verejnou správou). Pribudne im nová povinnosť – vyhotovenie zaručenej elektronickej faktúry.

Ako podať daňové priznanie elektronicky - videonávod

Živnostník alebo iná SZČO má povinnosť podať daňové priznanie k dani z príjmov fyzickej osoby už len elektronicky. Prinášame vám videonávod, ako postupovať pri podaní daňového priznania za rok 2018.

TAXANA – chatbot, ktorý bude radiť daňovníkom

Finančná správa spustila najväčšiu novinku tohto roka v oblasti proklientských opatrení – chatbot TAXANA.

Zjednodušenie registrácie a autorizácie pri elektronickej komunikácii s finančnou správou

Od 1.7.2018 sú fyzické osoby registrované pre daň z príjmov a ich zástupcovia povinní komunikovať s finančnou správou výlučne elektronicky. Z uvedeného dôvodu finančná správa začiatkom júla 2018 zjednodušila registráciu a výrazne skrátila čas autorizácie na portáli finančnej správy.