Nariadenie EÚ stanovuje pravidlá a termíny výstavby nabíjacích staníc pre osobné elektromobily, no tiež pre nákladnú prepravu a autobusy. Čo a dokedy musia členské štáty stihnúť?
Do platnosti 13.4.2024 vstúpilo Nariadenie EÚ o infraštruktúre pre alternatívne palivá (AFIR). Medzi jeho cieľmi je zabezpečenie minimálnej infraštruktúry na podporu zavádzania vozidiel na alternatívne palivá z dôvodu dosiahnutia klimatických cieľov, a to vo všetkých druhoch dopravy a všetkých členských štátoch Európskej únie, a tiež zabezpečenie vzájomného prepojenia/spolupráce infraštruktúry, zabezpečenie komplexných informácií pre používateľov a primeraných možností platieb v infraštruktúre pre alternatívne palivá. Čo z Nariadenia vyplýva pre členské štáty vrátane Slovenska a ako to ovplyvní elektrifikáciu dopravy v našej krajine?
Povinné vnútroštátne ciele pre zavedenie infraštruktúry pre alternatívne palivá v EÚ
Nové povinnosti sa dotknú infraštruktúry pre ľahké cestné vozidlá aj infraštruktúry pre ťažké nákladné vozidlá, no novinky tiež čakajú námornú a leteckú dopravu.
Infraštruktúra pre ľahké cestné vozidlá (LDV)
Nariadenie v prípade verejne dostupnej elektrickej nabíjacej infraštruktúry pre ľahké cestné vozidlá (osobné autá a dodávky) stanovuje povinné hodnoty vozového parku. Konkrétne, že pre každé batériové elektrické vozidlo sa musí prostredníctvom verejne prístupných nabíjacích staníc zabezpečiť celkový výkon najmenej 1,3 kW (v pôvodnom návrhu Európska komisia navrhovala aspoň 1 kW). Pre plug-in hybridy sa zasa musí na verejne dostupných nabíjacích staniciach musí poskytnúť celkový výkon najmenej 0,8 kW (v pôvodnom návrhu aspoň 0,66 kW).
Požiadavky sú aj na základnú sieť TEN-T (na Slovensku sú to úseky ciest: D1, D2, Žilina - obe štátne hranice, Martin – Zvolen – štátna hranica s Maďarskom), kde majú pozdĺž nej v každom smere jazdy rozmiestniť verejne prístupné nabíjacie stanice pre ľahké cestné vozidlá v maximálnej vzdialenosti 60 km od seba. Zároveň pre tieto nabíjačky budú platiť nasledovné pravidlá:
- do 31.12.2025 musí každá ponúkať výkon aspoň 400 kW a obsahovať aspoň jedno nabíjacie miesto s individuálnym výkonom aspoň 150 kW,
- do 31.12.2027 musí každá takáto nabíjačka ponúkať výkon aspoň 600 kW a obsahovať aspoň dve nabíjacie miesta s individuálnym výkonom 150 kW.
Podobné pravidlo (každých 60 km v oboch smeroch jazdy umiestnená nabíjacia stanica pre LDV) platí pre komplexnú sieť TEN-T (na Slovensku všetky existujúce diaľnice a rýchlostné cesty a súčasné cesty 1. triedy, z ktorých by mali byť diaľnice a rýchlostné cesty do roku 2050). Tieto nabíjačky musia spĺňať nasledovné:
- do 31. decembra 2027, pozdĺž aspoň 50 % dĺžky súhrnnej cestnej siete TEN-T, bude ponúkať každý nabíjací park výkon najmenej 300 kW a zahŕňať aspoň jeden nabíjací bod s individuálnym výkonom najmenej 150 kW;
- do 31. decembra 2030 už bude ponúkať každý nabíjací park výkon najmenej 300 kW a zahŕňať aspoň jeden nabíjací bod s individuálnym výkonom najmenej 150 kW;
- do 31. decembra 2035 bude ponúkať každý nabíjací park výkon najmenej 600 kW a zahŕňať aspoň dva nabíjacie body s individuálnym výkonom najmenej 150 kW.
Výnimkou sú cesty s nízkou intenzitou premávky (priemerná ročná denná premávka menej ako 8 500 LDV), kedy možno použiť jeden nabíjací stojan pre oba smery jazdy – pokiaľ spĺňajú podmienky výkonu a vzdialenosti stanovené pre nabíjačky pre jeden smer jazdy a zároveň je ľahko prístupný z oboch smerov. V prípade, že je premávka ešte menej intenzívna (do 3 000 LDV), môže byť povolené, aby boli nabíjačky od seba vzdialené 100 km.
Infraštruktúra pre ťažké nákladné vozidlá (HDV)
Nariadenie
AFIR sa dotkne aj infraštruktúry pre ťažké nákladné vozidlá (HDV). Nabíjacie
stanice pre nákladné vozidlá a autobusy by mali byť rozmiestnené každých
120 km. Nachádzať sa majú na polovici hlavných ciest EÚ do roku 2028 a to s
výkonom od 1 400 kW do 2 800 kW v závislosti od cesty. Zároveň majú
zahŕňať aspoň jeden nabíjací bod s individuálnym výkonom minimálne 350
kW.
Do roku 2031 sa pozdĺž základnej cestnej siete TEN-T majú zriadiť v každom smere jazdy v rozostupe najviac 60 km verejne prístupné nabíjacie stanice pre ťažké úžitkové elektrické vozidlá s výkonom aspoň 3 600 kW a zahŕňať budú musieť aspoň dva nabíjacie body s individuálnym výkonom minimálne 350 kW. V rozostupe najmenej 100 km majú byť zasa nabíjacie stanice pre elektrické HDV s výkonom aspoň 1 500 kW a zahŕňať budú musieť aspoň jeden nabíjací bod s individuálnym výkonom minimálne 350 kW.
Takisto sa v danom nariadení od členských štátov EÚ vyžaduje, aby zabezpečili zriadenie viacerých nabíjacích staníc pre ťažké úžitkové vozidlá v mestských uzloch a v bezpečných a chránených parkovacích miestach. Konkrétne:
- do roku 2028 sa na každej bezpečnej a chránenej parkovacej ploche zriadia aspoň dve a do roku 2031 aspoň štyri verejne prístupné nabíjacie stanice pre ťažké úžitkové elektrické vozidlá s individuálnym výkonom najmenej 100 kW,
- do roku 2026 sa v každom mestskom uzle zriadia verejne prístupné nabíjacie body pre ťažké úžitkové elektrické vozidlá s celkovým výkonom najmenej 900 kW, poskytované nabíjacími stanicami s individuálnym výkonom najmenej 150 kW a do roku 2031 sa zriadia verejné nabíjacie stanice s výkonom 1 800 kW, poskytované nabíjacími stanicami s individuálnym výkonom najmenej 150 kW.
Plán budovania verejných nabíjacích staníc pre elektrické DHV podľa Nariadenia AFIR | |||
Termín | Miesto a hustota nabíjacích staníc | Výkon celkovo | Individuálny výkon nabíjacieho bodu |
Do roku 2026 | Pozdĺž aspoň 15 % dĺžky cestnej siete TEN-T v každom smere jazdy | 1 400 kW | 350 kW |
V každom mestskom uzle | 900 kW | 150 kW | |
Do roku 2028 | Pozdĺž aspoň 50 % dĺžky cestnej siete TEN-T v každom smere jazdy | 2 800 kW | 350 kW* |
Pozdĺž aspoň 50 % dĺžky cestnej siete TEN-T v každom smere jazdy | 1 400 kW | 350 kW | |
Na každej bezpečnej a chránenej parkovacej ploche aspoň dve verejné stanice | - | 100 kW | |
Do roku 2031 | Pozdĺž základnej siete TEN-T v každom smere v rozostupe najviac 60 km | 3 600 kW | 350 kW* |
Pozdĺž súhrnnej siete TEN-T v každom smere jazdy v rozostupe max. 100 km | 1 500 kW | 350 kW | |
Na každej bezpečnej a chránenej parkovacej ploche aspoň štyri verejné stanice | - | 100 kW | |
V každom mestskom uzle | 1 800 kW | 150 kW |
Slovensko na ceste k elektrifikácii dopravy
Elektrické autá na našich cestách vidieť čoraz častejšie,
záujem o ne je tak zo strany domácností, ako aj firiem. K 31.5.2024
na Slovensku bolo evidovaných cca 15 000 batériových elektromobilov a takmer
9 000 plug-in hybridov. Avšak za priemerom EÚ zaostávame.
A podobne je to aj s budovaním verejnej nabíjacej infraštruktúry, autá
na elektro pohon sa nabíjajú skôr na súkromných nabíjačkách. Avšak, postupne sa
stav zlepšuje. Ako vyplýva z dát Slovenskej asociácie pre elektromobilitu
(SEVA), výstavba verejných nabíjacích staníc pre elektromobily zaznamenala
v našej krajine v priebehu prvého polroka 2024 nárast. Od začiatku
roka pribudlo 350 nových nabíjacích bodov, čím sa celkový počet lokalít
zvýšil na 861 a ku koncu júna 2024 bolo pre majiteľov
elektromobilov a plug-in hybridov k dispozícii 2 158
verejných nabíjacích bodov.
Avšak, SEVA otvorene kritizuje pomalé vyhodnocovanie žiadostí a podpisovanie zmlúv so žiadateľmi v rámci dvoch výziev na budovanie nabíjacej infraštruktúry zo strany Ministerstva hospodárstva. Ako asociácia uvádza na svojej stránke, z dvoch výziev z Plánu obnovy a odolnosti na podporu výstavby nabíjacej infraštruktúry ešte nebola inštalovaná ani jediná nabíjačka.
Na Slovensku po vzore iných krajín EÚ pribúdajú aj tzv. nabíjacie huby, kde je väčší počet nabíjacích staníc na jednom mieste. „Spravidla tu jednotlivé nabíjacie body poskytujú vyšší výkon, obslúžia tak väčší počet áut za kratšiu dobu. Zväčša sa nachádzajú na lokalitách blízko diaľnic pri nákupných centrách či prevádzkach s občerstvením,“ uvádza Tomáš Kuník manažér rozvoja elektromobility spoločnosti ejoin, ktorá ešte v tomto roku plánuje otvorenie dvoch takýchto nabíjacích hubov – na západnom a východnom Slovensku. „V Bratislave budú nabíjačky dostupné pre osobné elektro autá a spolu s hubom otvoríme aj „zázemie“, ktoré vodičom ponúkne základný servis – toaletu, priestor na oddych či občerstvenie,“ dodáva.
Slovenská asociácia pre elektromobilitu ale upozorňuje, že vážne treba brať aj budovanie nabíjačiek pre elektrokamióny, a to nie len pre predmetné nariadenie EÚ, ale aj kvôli slovenským dopravcom, ktorí onedlho zaradia kamióny s elektrickým pohonom do svojej flotily. Ako vyplýva z dát rezortu vnútra, v januári 2024 evidovali dopravné inšpektoráty už 27 registrovaných elektrických autobusov a 621 elektrických nákladných vozidiel. „Niektoré krajiny už majú plán, ako podmienky vyplývajúce z nariadenia zabezpečiť nielen pre osobné, ale aj pre ťažké úžitkové vozidlá. Môžeme sa inšpirovať napríklad v Nemecku alebo aj v susednom Poľsku, ktoré sa o osud 'svojich' kamionistov chystá naozaj príkladne postarať," hovorí riaditeľ SEVA Patrik Križanský.
Prvá spustená nabíjacia stanica pre kamióny bola v tomto roku v Trnave. Poskytuje výkon 400 kW. „Čo znamená v prípade kamiónovej dopravy nabitie kamiónu so štandardnou hmotnosťou na 300-kilometrovú jazdu za 45 minút,“ uvádza Rastislav Žembery zo ZSE Drive. Podľa neho je možné aj na iných lokalitách nabiť kamión, no len pri istých obmedzeniach, buď pre kamionistu, alebo pre zvyšné vozidlá, ktoré sa v danom čase nemôžu nabíjať.
Podľa
SEVA by sa mal ďalej vybudovať nabíjací hub v Bratislave s celkovým
výkonom 2 800 kW s minimálne dvomi nabíjacími bodmi s výkonom aspoň
350 kW. Ďalej navrhuje umiestnenie obojsmerného hubu na diaľnici D1
v Turanoch, v lokalitách Svit a Kriváň i Košiciach.