Majiteľ optiky: Budúcnosť vidím v nákupe okuliarov cez internet

Odišiel z rodinnej firmy a s manželkou asi 300 metrov od rodičov otvorili vlastnú optiku, ktorá tej rodinnej nekonkuruje.

Keď nefunguje A, prejdem na plán B

Profesijná budúcnosť Michala Krasňanského bola jasná už od začiatku. Narodil sa do rodiny vyštudovaných optikov, ktorí si pred 25 rokmi otvorili jednu z prvých optík v Považskej Bystrici. Syna vraj už od malička viedli k štúdiu optometrie. Po skončení gymnázia v Považskej Bystrici počúvol svojich rodičov a prihlásil sa na Masarykovu univerzitu v Brne.V poslednom bakalárskom ročníku sa zamestnal v etablovanej brnianskej optike. Ročná prax bola totiž podmienkou na absolvovanie magisterského štúdia v Nemecku, o ktoré mal Michal záujem. Plány mladého muža sa zdali byť jednoznačné. „Vyštudujem, načerpám skúsenosti a nastúpim do rodinnej firmy,“ hovorí Michal. Realita bola však iná.

Po úspešnom ukončení magisterského štúdia v Nemecku prijal pracovnú ponuku na očnej klinike v Martine. „Bola to nová skúsenosť, pretože som sa stretával aj s inými prípadmi než v bežnej očnej optike,“ spomína. Podľa neho je prax v rôznych firmách nevyhnutým základom pre vlastné podnikanie. Hoci Michal pôvodne nezvažoval založenie vlastnej firmy,  inovácie prinášal všade, kde pracoval. Veľké ambície mal aj s rodinnou firmou, no keďže s rodičmi nenašli spoločnú reč, rozhodol sa otvoriť vlastnú prevádzku. 

Príprava na finančné rezervy

V čase, keď Michal súbežne pracoval v Martine a v rodinnej firme, bol už ženatý s českou optometristkou Jitkou. Mladú dvojicu spojila práca. „Zoznámili sme sa v rámci lektorskej činnosti v Chorvátsku,“ spomína Michal. Okrem stabilného zamestnania obaja pracovali externe ako lektori pre rôzne optické firmy, primárne pre CooperVision, najväčšieho výrobcu kontaktných šošoviek na svete. Tým, že už mali rodinu, hľadali možnosti, ako pracovať z domu. Michal hovorí, že pri zvažovaní podnikania spísali plusy a mínusy a nakoniec im vlastná optika v Považskej Bystrici vyšla ako jediná možnosť. Hoci museli podstúpiť veľké existenčné riziko, mali plán, ako prežiť najbližšie dva roky bez príjmu.

Nemali sme žiadne externé zdroje financií, všetko sme si museli vybudovať sami.

„Bola to obrovská miera rizika, do ktorej sa nám nechcelo ísť. Keďže sme v tom čase boli dobre platení lektori, mali sme úspory a čiastočne som stále pracoval na klinike, vedeli sme, že prežijeme, aj keď optika prvé dva roky nezarobí ani cent,“ vysvetľuje premyslenú filozofiu. Vďaka nej sa totiž dokázali pripraviť na finančné medzery, a tým zabezpečiť živobytie pre svoju rodinu. 

To, že optika bola úspešná už od prvého mesiaca, im podľa Michala umožnilo investovať do skladových zásob, mohli rozšíriť sortiment, nakúpiť stroje či klimatizáciu. Za tri roky od otvorenia vložili do firmy približne 30 – 40-tisíc eur. Okrem investícií do fyzických produktov sa im z hľadiska marketingu osvedčili sponzorované facebookové a instagramové príspevky.

Zdroj: Optika Fontána
Zdroj: Optika Fontána

Aj nevydarené investície môžu mať potenciál

Nie celkom vydarenou investíciou bol e-shop, ktorý zatiaľ na Slovensku v oblasti optometrie nemá potenciál. Michal v tom problém nevidí, a myslí si, že mať e-shop nachystaný vopred je v súčasnosti veľkou výhodou. S manželkou mali na e-shop dva rôzne pohľady. „Ja som videl e-shop ako príležitosť zvýšenia obratu optiky, čo sa nestalo. Našou hlavnou devízou sú najlepšie služby, prístup, profesionalita a príjemné prostredie. Online zákazníka na Slovensku zaujíma väčšinou cena,“ hovorí Michal.

Jitkin pohľad bol iný. „Ona chcela, aby si naši zákazníci vedeli prezrieť náš sortiment pri návšteve webu alebo pred fyzickou návštevou u nás.“ Dodáva, že sa to zatiaľ stáva málokedy, ale postupne takýto typ zákazníka pribúda a oni v tom vidia potenciál. „Každopádne, online svet nespomalíme a nezastavíme a e-shopy budú aj pri kamenných predajniach časom samozrejmosťou. My len dúfame, že sa zmení kultúra nakupovania online. Nateraz sú naše skúsenosti také, že online zákazník je najnáročnejší a profit minimálny,“uzatvára Michal.

Firma podľa knižky

Krasňanskí nemali s podnikaním žiadne skúsenosti, a tak sa rozhodli založiť firmu podľa knižky. „Kúpili sme návod „ako otvoriť optiku“, bolo to know-how až z Ameriky,“ smeje sa Michal. Pri spomienke na knižku sa mu totiž vynárajú úsmevné spomienky, ale napokon hodnotí, že v nej našli množstvo užitočných rád. Jednou z nich bolo aj to, ako nastaviť sklad tak, aby sa každý rok vyprázdnil a mohol sa objednať nový sortiment. „Nie je dobré, aby sa skladovali rok staré veci,“ naráža Michal na meniace sa trendy. Jitka mala presne vytvorenú tabuľku koľko pánskych, dámskych, detských a slnečných okuliarov sa v akej cenovej relácii nakúpi.

Michal spomína, že v tom čase museli dodržiavať pravidlá o povinnom vybavení prevádzky.  „Najskôr bolo treba prejsť hygienickou kontrolou. Museli sme mať vedro na čistú a špinavú vodu, skrinku s označením čistiace prostriedky a rozmery prevádzky podľa stanovených parametrov.“ Michal si dobre pamätá aj na mnohé ďalšie byrokratické záležitosti ako povinná vŕtačka či šrobováky, ktoré v optike nikdy nevyužijú. Po tom všetkom nasledovala tvrdá realita. 

Zdroj: Optika Fontána
Zdroj: Optika Fontána

Dôležité je nepáliť mosty

Najhoršie sú začiatky. „Nikdy neviete, čo sa bude diať a koľko príde ľudí,“ hovorí Michal otvorene. Podnikať začali v prenajatých priestoroch na menej frekventovanej ceste v Považskej Bystrici. Podľa Jitky nie je Optika Fontána klasickou prevádzkou, do ktorej prídu ľudia z ulice. „Väčšinu našich zákazníkov máme na objednávky,“ dopĺňa Michalova manželka, ktorá predtým pracovala vo veľmi vyťaženej optike v Českej republike. Michal chváli, že jednu z najhorších optík dokázala pozdvihnúť do takej miery, že dnes je druhou najlepšou optikou v rámci optickej siete v Česku. Optika bola vo vychytenom nákupnom centre a okolo dverí im prešlo 10 miliónov ľudí ročne. Hoci by svojich českých zákazníkov len ťažko dostala na Slovensko, klientskú základňu mali aspoň vďaka Michalovi.

Podľa neho je dobré udržiavať kontakty aj s dodávateľmi, od ktorých možno nakúpiť prístroje na zariadenie optiky. Manželia Krasňanskí sa rozhodli investovať do takých, s ktorými mali už predchádzajúce skúsenosti. V porovnaní s najnižšími cenami prístrojov na okuliarové sklíčka zaplatil Michal až šesťkrát viac peňazí ako je bežné. Investície do kvality sa však podľa neho oplatia. V širokej sieti kontaktov našiel šikovného obchodného partnera, ktorý mu dokázal spísať zoznam vecí potrebných na otvorenie prevádzky. „Poplatky za povinnú výbavu a všetky byrokratické záležitosti presiahli sumu 500 eur,“ spomína Michal.

Zdroj: Optika Fontána
Zdroj: Optika Fontána

Pokiaľ ide o financie, odporúča mať dostatočnú rezervu na prípadné škody, ktoré sa vraj pri brúsení sklíčok stávajú bežne. Manželia ušetrili aspoň na financovaní prevádzky, ktorú nemuseli kupovať a platia iba nájomné. Jeho výška je podľa Michala primeraná sume, akú dokážu mesačne splácať. Na vlastné priestory si chceli požičať 100 – 150 000 eur, no v banke dostali ledva 50 000. Nakoniec od myšlienky na úver upustili. „Úrok pôžičky predstavoval výšku nájmu na 20 rokov,“ opisuje Michal a dodáva, že treba myslieť realisticky a vyrátať si, čo je ekonomicky výhodnejšie. Občas vraj pomôže kalkulačka a obyčajný sedliacky rozum. „Biznis plán bol pekný, ale nereálny,“ dodáva.

Ako lektori plánovali aj vlastnú prednáškovú miestnosť, ktorá ale takisto nespadala do firemného rozpočtu. „Nakoniec sme si prenajali priestory na klinike v Martine,“ hovorí Michal. Skúsených lektorov chceli v Martine natoľko, že spoločnosť CooperVision, ktorá školenia sponzorovala, im nad rámec honorára platila aj babysitera. „Teraz máme druhé dieťa, dcérku Vandu, a tak sme počet prednášok znížili na minimum,“ vysvetľuje. Alternatívou sú momentálne on-line vzdelávacie kurzy, ktoré s manželkou realizujú dodnes.

Podľa otca predbehol čas

Manželia Krasňanskí prinášajú inovácie v rôznych podobách. Raz je to online kartotéka, inokedy e-shop. Michal si už od vysokej školy určuje trojmesačné méty, ktoré musí za dané obdobie splniť. „Bez toho, aby mala firma nejaké smerovanie a plány na najbližšie obdobie to v podnikaní nejde,“ myslí si. Zároveň hovorí, že ak človek zodpovedá sám za seba, rozhodnutia sa robia rýchlejšie.

Článok pokračuje pod reklamou

Spomína, že začiatky osamostatnenia od rodiny boli ťažké. „Dodnes si pamätám na reakciu otca, keď som mu povedal, že uvažujem o vlastnej optike. Povedal mi, že na to ešte nemám,“ opisuje otcove slová. „Možno si otec myslel, že to sám nezvládnem,“ uvažuje Michal. Keď rodičia po čase pochopili, že synova optika ich nijako neohrozuje, polepšili sa aj vzťahy v rodine. Hoci má Optika Fontána úplne iný sortiment, marketing a prístup k zákazníkom ako tradičná rodinná optika, Michal sa od rodičov naučil dôležitú vec.

Osobný vzťah so zákazníkom je silnejšie puto ako zľavové ceduľky vo výklade.

Zákazník vraj musí cítiť, že dostal férovú cenu bez toho, aby bola označená krikľavo zeleným štítkom. Vo svojej optike uplatňuje proklientský prístup a na každého pacienta si necháva polhodinovú rezervu, aby ten ďalší nemusel čakať. Zákazníci sa môžu objednať aj cez rezervačný program a majitelia posielajú každému sms správy s potvrdením termínu. Podľa Michala je základom rýchlo, pohodlne a kvalitne odvedená práca. 

Zdroj: Optika Fontána
Zdroj: Optika Fontána

Napriek tomu, že optiky od seba delí len jeden obchodný dom a sú od seba vzdialené 300 metrov, tržby vraj ani jednému z majiteľov neklesli. „Každý máme iný typ zákazníkov, a tým si navzájom nekonkurujeme,“ vysvetľuje Michal a dodáva, že s rodinou vychádza dobre, ale tému práca spoločne nepreberajú. Zatiaľ čo jeho rodičia si za 25 rokov fungovania vybudovali stálu klientelu, Michalovu optiku navštevujú najmä noví zákazníci. Od začiatku sa totiž s Jitkou zamerali na kvalitný a hlavne informatívny web s minimom reklám.

Prvých zákazníkov oslovovali cez internet. „Dnes už reklamu v novinách alebo na bilboardoch veľmi neriešime, žijeme z odporúčaní našich súčasných zákazníkov a pracujeme na webových stránkach.“ Michal vysvetľuje, že tie majú momentálne tri. Okrem hlavného webu vytvorili podstránku zameranú na deti. Zaujímavosťou na nej sú „testovacie písmenká“, ktoré si môžu zákazníci stiahnuť, vytlačiť a otestovať dieťa doma. Tretia webová stránka je venovaná dioptrickým slnečným okuliarom špičkovej kvality a čoskoro plánujú spustiť web zameraný na špeciálne kontaktné šošovky. Optika Fontána je oproti iným jedinečná nielen z pohľadu technológií, ale aj poskytovaných služieb. „Ako jediná očná optika dokážeme naaplikovať špeciálne typy kontaktných šošoviek (napr. pri ochorení keratokónus), vďaka tomu máme zákazníkov z celého Slovenska,“ hovorí spokojne. Podľa neho sú výnimoční aj vďaka spolupráci s vynikajúcou detskou očnou lekárkou MUDr. Zuzanou Cagalovou. Hoci poskytujú nadštandardné služby, cena zákazky pre nich nie je prioritnou.

Ukázalo sa, že keď sa snažíme robiť svoju prácu čo najlepšie, odmena príde sama.

Zákazník vraj musí cítiť, že sa mu snažíte ponúknuť najlepšie riešenie. A prečo ich navštevujú ľudia z celého Slovenska? „Považská Bystrica leží na diaľnici a hlavnej železničnej trati, a preto im nerobí problém precestovať za kvalitou pár kilometrov naviac,“ usmieva sa Michal.

Zdroj: Optika Fontána
Zdroj: Optika Fontána

V práci sa nehádame

Michal Krasňanský pracuje vo firme so svoju manželkou Jitkou a okrem nej má ešte jednu zamestnankyňu. Ako sám hovorí, nájsť dobrého zamestnanca je v súčasnosti ťažké. Zvlášť vtedy, ak ide o malú firmu, kde je šéf zamestnancovi stále za chrbtom. „Vystriedalo sa tu okolo sedem ľudí za jeden rok,“ hovorí. Stále platí, že vo firme je šéfom Michal, ale riadi ho Jitka. Na začiatku totiž povedal manželke, že ona bude šéfovať a on bude počúvať. Priznáva, že v podnikaní s manželkou čakal hádky, ale od ich svadby sa kvôli práci ešte nepohádali. On je vraj horkokrvný, ona zmierlivá. „S manželkou sa pohádať nedá, aj keby som chcel,“ smeje sa.

Podľa neho je dôležité mať striktne rozdelené úlohy a vtedy si jeden druhému nezasahujú do kompetencií. Michal je mzdár, účtovník a rieši veci s dodávateľmi, Jitka má na starosti objednávky, marketing a dizajn. „Jej úlohou bolo navrhnúť interiér predajne a dodnes rieši všetko ohľadom sortimentu od objednania až po jeho rozmiestnenie v optike,“ vysvetľuje Michal. On má momentálne cieľ venovať sa viac rodine a nepracovať už toľko ako doteraz. „Chcel by som o piatej zamknúť a na prácu nemyslieť do ôsmej do ďalšieho rána,“ želá si. Život vraj ujde rýchlo a on ho nechce stráviť každodennou pätnásťhodinovou prácou v optike.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Podnikanie vo dvojici: keď sa zo životných partnerov stanú partneri aj v biznise

Inšpiratívne príklady z praxe, kedy rozhodnutie podnikať s partnerom/partnerkou či manželom/manželkou bolo tým správnym.

Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Registrácia a evidencia rodinných podnikov očami odborníkov

Čo podnikajúcim rodinám prináša začlenenie rodinných firiem do zákona o sociálnej ekonomike? Má zmysel registrovať či evidovať rodinnú firmu?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky