Zakladateľka prvého obchodu s čapovanou drogériou Helena Škrivánková: Zákazníkov si získali formou predaja aj kvalitou výrobkov

O čapovanej drogérii pred pár rokmi veľa Slovákov netušilo. Takýto koncept predajne sem priniesla až Helena Škrivánková. Že to bol dobrý nápad dokazujú nielen spokojní zákazníci, ale aj neustále pribúdajúce prevádzky so záujmom o spoluprácu.

Aj dovolenka vám môže zmeniť život. Dôkazom je príbeh Heleny Škrivánkovej, zakladateľky prvého slovenského bezobalového obchodu s talianskou drogériou.

Inšpiráciu na svoje ďalšie smerovanie po skončení druhej materskej našla práve v Taliansku. Počas prechádzok uličkami Neapolu si všímala koncept predajní s čapovanou drogériou. Takýto spôsob šetrenia životného prostredia sa jej zapáčil, a tak začala pátrať na internete.

Zdalo sa, že na Slovensku ešte nič podobné neexistovalo, preto nebol dôvod na ďalšie váhanie. „Povedala som si, že ide o niečo nové, čo by sa ľuďom mohlo páčiť. Naviac je to ekologické, čiže môžeme prispieť k ochrane životného prostredia. Začala som teda hľadať, aké možnosti a výrobcovia sú v Taliansku.“ Prioritným kritériom pri výbere značky bola podľa jej slov kvalita.

Dôležité sú vedomosti, ale aj opora

Rozbehnúť úplne nový druh obchodu nie je len tak. Keď však máte aspoň čiastočné ekonomické vzdelanie ako Helena, ide to o niečo jednoduchšie. Teoretický základ nadobudla absolvovaním Fakulty špeciálneho inžinierstva na Žilinskej univerzite. Praktické skúsenosti získala ako hlavná manažérka v reštaurácii.

Do tohto projektu nešla sama. Oporu našla vo svojom manželovi, ktorému oblasť podnikania taktiež nie je vzdialená, nakoľko je ekonóm. „Manžel ma motivuje, inšpiruje, on je tá vrtuľa, ktorá mi pomáha. Pracujeme spolu, je to môj obchodný partner,“ tvrdí Helena. Do ich plánu zapojili aj svojich známych, manželov Mrázikovcov, s ktorými podnikajú už približne 15 rokov.

S miernymi obavami, čo na takúto novinku povie náš trochu konzervatívny národ, v máji 2015 otvorili v Žiline prvú predajňu s čapovanou drogériou na Slovensku pod názvom Ecobolle.

V obchode spočiatku predávali produkty rovnomennej značky. Avšak asi po polroku zistili, že kvalita, ktorú tieto produkty ponúkajú, zákazníkom veľmi nevyhovuje. Spoluprácu ukončili a nadviazali obchodný vzťah so značkou Delizia a ďalšími talianskymi výrobcami a dokonca aj jedným českým.

Kvalita si robí reklamu sama

Počiatočný strach sa rozplynul takmer okamžite. Svoju prvú reklamu na internetea odozva na seba nenechala dlho čakať. „V priebehu troch dní sa informovalo veľmi veľa ľudí, doslova sa mi nezavreli ústa. Boli sme veľmi milo privítaní. Aj preto som sa rozhodla ísť do toho naplno,“ spomína Helena.

Nevýhodu, ktorú pri zakladaní obchodu vnímala, bola naša prísna legislatíva a množstvo „papierovačiek“. Len z tohto dôvodu by dnes uvažovala, či do toho ísť opäť. Povinnosti tzv. zero-waste obchodov neboli nikde upravené, no úradníci boli našťastie veľmi ústretoví a so všetkým im ochotne pomohli.

Stálych zákazníkov si získali veľmi rýchlo. Ľudí zaujala forma predaja a ekologická myšlienka. „Ak chcete uspieť na slovenskom trhu, na ktorom je už takmer všetko, treba nájsť niečo, čo na ňom chýba. Drogériu síce nemáte problém kúpiť v akomkoľvek obchode, ale týmto štýlom predaja sa odlišujete.“ Ekologickú stránku nepodporujú len elimináciou obalov. Drogéria, ktorú ponúkajú je navyše minimálne 90 % odbúrateľná v prírode a žiadny z produktov nie je testovaný na zvieratách. Talianska kozmetika je bez parabénov, parafínov, mydla, soli a syntetických látok, ako GMO, PEG, SLES, SLS. Od bežných reťazcov sa odlišujú aj tým, že slúžia ako vzorková predajňa. „Kedykoľvek prídete do predajne s vlastnou fľaškou alebo s takou, ktorú u nás kúpite a poviete, koľko na váhu chcete. Môžete si kúpiť napríklad pár dekagramov na skúšku.“

Prečítajte si tiež

Máte tak možnosť výrobok pred prvým použitím najskôr otestovať, zistiť na vlastnej skúsenosti, či sa vám páči jeho vôňa, či ste spokojní s jeho účinkom. Taktiež vám je takto umožnené minúť presne tú čiastku, ktorú potrebujete, ktorú vám dovolí váš rozpočet. Z toho majú podľa Heleny radosť napríklad dôchodcovia.

Jedným z najdôležitejších faktorov, ktoré si získali zákazníkov je však kvalita týchto produktov. Do predajne začali chodiť ľudia, ktorí sa o značke dozvedeli od svojich známych alebo rodiny. Prichádzali napríklad s odporúčaním od susedy, lebo chceli, aby aj im voňala bielizeň tak, ako jej. „Také reakcie zahrejú pri srdci. Vtedy si poviete, áno, toto potrebujeme a je to dobré.“

Z malej predajne do veľkoskladu

Obchod sa im rozbehol veľmi dobre, tešili sa veľkému záujmu. Rozhodli sa preto odstúpiť predajňu a začať podnikať už len ako veľkosklad. „Chceli sme sa tomu venovať naplno, pretože radšej budeme niečo robiť poriadne alebo vôbec.“

Výrobky teraz distribuujú externým prevádzkam, ktoré ich požiadajú o spoluprácu. A nie je ich málo. Dnes už spolupracujú s približne 70 predajňami po celom Slovensku, výrobky dodávajú taktiež školám, škôlkam či firmám.

Ich sortiment nájdete v kamenných prevádzkach, no objednať si ho môžete už aj cez e-shop, nakoľko niektorí obchodní partneri predávajú z pohodlia domova. Záujem o spoluprácu stále rastie, každý mesiac vzniknú 2-3 nové predajne. Pre svojich odberateľov majú taktiež raz do mesiaca rozvoz zadarmo.

„Fungujeme tak, že si objednáte tovar , zaplatíte a my ho dovezieme do predajne. Ceny, za aké predávate si už určujete sami,“ objasňuje Helena. Veľmi dobre si uvedomuje, že všade je iná výška nájmu, iné náklady. Nechcú preto svojich odberateľov nijak obmedzovať a je len na nich, akú hodnotu produktom priradia.

Článok pokračuje pod reklamou

Kľúčom k úspechu sú pripravení zamestnanci

Jedným z faktorov, ktoré podľa Heleny bezpodmienečne ovplyvňujú úspešnosť takéhoto druhu obchodu, sú vzdelaní a ochotní zamestnanci. „Môžete mať čistiace prostriedky, ktoré vám aj samé upracú, no ak nemáte personál, ktorý vie o tovare povedať všetko, tak ho nepredáte.“

Prečítajte si tiež

Predávajúci by mali tieto produkty dobre poznať, v ideálnom prípade mať ich aj odskúšané. „Jedna vec je naučiť sa niečonapísané , druhá vec je vysvetľovať na vlastných skúsenostiach,“  tvrdí Helena. V ich ponuke je totiž aj mnoho výrobkov, ktoré sú pre Slovákov neznáme. Ak im však personál vie zdeliť svoju skúsenosť s nimi, zákazníci reagujú a komunikujú inak.

Zatiaľ čo zamestnancov si každá pobočka rieši sama, vo veľkosklade pôsobí len pôvodná štvorica. Nad rozšírením pracovnej sily teraz neuvažujú, všetko ešte stále stíhajú v tejto zostave.

Otvorenie obchodu s čapovanou drogériou nie je jediným prvenstvom

Kedysi sa do práčky dávali aviváže a pracie gély alebo prášky rozdielnej arómy. Vypraná bielizeň tak voňala ich zmesou. Aviváže a gély na pranie, ktoré ponúka tento veľkosklad, patria medzi prvé, ktoré boli v kompatibilnej vôni.

Tomuto trendu už prichádzajú „na chuť“ aj ostatní výrobcovia. Konkurencie sa však Helena  nebojí. Kvalitou výrobkov, ktoré dodávajú si je viac než istá, pretože práve tou si získali svoju klientelu. Spokojnosť registrujú aj v prípade alergikov. S produktmi majú dobré skúsenosti, pretože im nedráždia pokožku.

Helena Škrivánková. Zdroj: osobný archív HŠ
Helena Škrivánková. Zdroj: osobný archív HŠ

Cieľom je ešte ekologickejší prístup

Podľa slov Heleny je teraz ich cieľom rozbehnutie domácej výroby aspoň niektorých produktov. Zriadiť chcú tiež čističku, aby mohli nádoby po prostriedkoch vydenzifikovať na našom území. Aj takouto cestou sa chcú pričiniť o čistejšie životné prostredie. Uvedomujú si totiž, že aj samotný dovoz tovaru a prevoz nádob dopravnými prostriedkami prírode škodí.

Motiváciou snažiť sa o ekologickejší spôsob života je pre Helenu najmä jej rodina: „Mám dve deti a nie je mi ľahostajné, v akom prostredí budú žiť. Podnikám v rámci ekológie a rovnako sa tak snažím viesť aj ich..“

Zároveň dodáva, že svet k lepšiemu môžeme zmeniť len vtedy, keď každý prispeje svojou troškou.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Znakovanie si zamilovala, dnes vedie franšízu Baby Signs® na Slovensku

Anna Beňadiková počas materskej zistila, že so svojím dieťaťom môže komunikovať skôr ako začne rozprávať, a to použitím jednoduchých gest. Metódu znakovania si obľúbila natoľko, že vedie slovenskú pobočku americkej značky Baby Signs®. Ako sa projektová manažérka v oblasti IT dostala k vedeniu kurzov pre deti a ich rodičov?

Pop-art umelec Charles Fazzino: Tajomstvo úspechu? Buďte vytrvalí a experimentujte

Viera v samého seba, podpora rodiny, experimentovanie a vytvorenie vlastného jedinečného štýlu. To sú ingrediencie úspechu najpopulárnejšieho a zberateľmi najviac vyhľadávaného súčasného amerického popového umelca, ktorého obrazy nájdete v zbierkach viacerých prezidentov a svetových celebrít.

Inovatívny nápad z dielne SPANNER SK- dezinfekčné brány môžu pomôcť mnohým firmám

Ešte donedávna vyrábali na zákazku zvárané a montované zariadenia. Kvôli koronakríze sústredili svoju pozornosť na vlastnú výrobu a za pár týždňov vytvorili produkt, ktorý pomáha s prevenciou pred šírením koronavírusu a uľahčuje firmám plniť vládne nariadenia.

E-šport alebo klasický šport? Hranie na počítači môže byť slušný biznis

Z miliónového biznisu sa za rok stal miliardový. Popularita e-športov každoročne rastie a sú veľkým lákadlom pre investorov. Ako vyzerá biznis vo svete e-športov?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky