Nábor a výber zamestnancov

Už pri začiatku podnikania ale i v jeho priebehu a rozvoja sú jedným z rozhodujúcich faktorov úspechu zamestnanci podniku. Od ich výkonu, schopností a spoľahlivosti závisí prosperita a rast každej firmy. V tejto časti sa preto budeme venovať plánovaniu, náboru a výberu vhodných zamestnancov.

Pri nábore a výbere budúcich zamestnancov môžeme uvažovať o 3 krokoch: stanovenie požiadaviek, hľadanie vhodných kandidátov, výber kandidátov.

Stanovenie požiadaviek a hľadanie kandidátov

Cieľom náboru je využitím všetkých dostupných možností získať čo najvhodnejšiu osobu na obsadzovanú pracovnú pozíciu, ktorá bude spĺňať požiadavky ako sú predovšetkým výkonnosť, spoľahlivosť a mnohé iné. Predtým ako začnete vyberať, je potrebné si ujasniť požiadavky na pracovníka zohnať vhodných kandidátov.

Každý nábor nových zamestnancov začíname tým, že si zanalyzujeme informácie o úlohách, zodpovednostiach a ďalších okolnostiach týkajúcich sa pracovného miesta. Tento proces nazývame tiež rozbor práce a jeho úlohou je teda zistiť typ práce a spôsob jej vykonávania, a taktiež i miesto a čas charakteristické pre výkon danej pracovnej funkcie.

Podrobný rozbor práce by mal obsahovať:

  • Názov pracovného miesta so stručným popisom jeho účelu
  • Zoznam hlavných aktivít, úloh a povinností
  • Popis väzieb na nadriadených a podriadených pracovníkov
  • Používanie strojov, prístrojov a zariadení
  • Požadovaná štandardná výkonnosť
  • Potrebná minimálna kvalifikácia
  • Ostatné črty ako pracovné podmienky, cestovanie, atď.
Článok pokračuje pod reklamou

Okrem popisu pracovného miesta je potrebné špecifikovať osobu (odvodiť od pracovnej náplne pozície), ktorá je vhodná na dané pracovné miesto. Táto špecifikácia osoby potom slúži ako pomôcka pre prípravu otázok na vedenie pracovného pohovoru. Preto je dôležité vytvoriť čo najpresnejší opis s reálnymi požiadavkami. Tie môžeme zhrnúť do nasledujúcich skupín:
Vzdelanie, kvalifikácia, kurzy, špeciálny výcvik

  • Skúsenosti
  • Nevyhnutné a žiaduce pracovné schopnosti
  • Vystupovanie žiaduce a nežiaduce (komunikácia s ľuďmi, schopnosť začleniť sa, viesť ľudí,...)
  • Osobnostné vlastnosti

Hľadanie kandidátov

Vo fáze hľadania kandidátov môžeme uvažovať buď o interných alebo externých zdrojoch. Nových zamestnancov môžeme hľadať v radoch absolventov škôl, momentálne nezamestnaných ľudí či pracujúcich zamestnancoch. Najčastejšími spôsobmi ako ich hľadať sú:

Inzerátom

Dobrý inzerát musí upútať, vzbudiť a udržať pozornosť, stimulovať k činnosti. Dôležité je vybrať vhodné umiestnenie inzerátu do médií. 

Prečítajte si tiež

Ak chceme obsadiť pozíciu robotníka, skôr využijeme miestnu tlač, miestny úrad práce alebo zvolíme formu plagátu vyveseného v meste. V prípade manažérskych, technických či iných profesionálnych pozícií zvolíme napríklad odbornú tlač. Inzerát je relatívne málo nákladný spôsob ako získať záujemcov o ponúkanú prácu.

Odporúčaním – „po známosti“ 

Pomerne častý spôsob získania nových zamestnancov. Možno ním relatívne ľahko a lacno získať nových pracovníkov i keď možno niekedy na úkor ich kvality.

Prostredníctvom personálnych agentúr

Takýmito personálnymi agentúrami sú úrady práce, sociálnych vecí a rodiny alebo rôzne súkromné agentúry. Výhodou tohto spôsobu je to, že získavame profesionálny servis a pomoc spojenú s časťou alebo kompletne s celým procesom náboru a výberu zamestnanca (od začatia jeho hľadania až po jeho získanie) a tým pádom je i vyššia istota, že získame vhodného zamestnanca. Nevýhodou môžu byť zvýšené finančné náklady.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Dočasné pridelenie zamestnancov – agentúrne zamestnávanie

Agentúrne zamestnávanie predstavuje spôsob, ako môže zamestnávateľ získať nových zamestnancov. Aké sú podmienky pre agentúrne zamestnávanie?

Zamestnávanie občanov so zdravotným postihnutím v roku 2019

Aké povinnosti a výhody má zamestnávateľ pri zamestnávaní občanov so zdravotným postihnutím?

12 najkreatívnejších náborových kampaní

Firmy hľadajú nových zamestnancov obvyklými spôsobmi, no tie niekedy nestačia. Všeobecné inzercie, alebo prvoplánové kampane tých najtalentovanejších kandidátov často obídu. Kreatívne náborové kampane však prinášajú firmám možnosť priblížiť sa kandidátom vskutku originálnymi spôsobmi.

Ako školia zamestnancov svetoznáme technologické firmy? Inšpirujte sa od najlepších

Nedávna štúdia spoločnosti PwC potvrdzuje, že kvalifikácia a rozvoj zručností sú pre mileniálov pri výbere zamestnávateľa dôležitými faktormi. Ako si ich teda získať a udržať vo firme? Inšpirujte sa procesom vzdelávania tých najlepších.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky