Zápis do RPVS pri čerpaní Prvej pomoci a kurzarbeite v roku 2022

Niektorí poberatelia Prvej pomoci a zamestnávatelia, ktorí budú využívať kurzarbeit, sa musia zapísať do registra partnerov verejného sektora. Koho sa to týka a dokedy treba zápis stihnúť?

Od januára 2022 dochádza k úprave podmienok čerpania Prvej pomoci. Tá sa bude poskytovať už len do februára 2022, pretože od marca ju nahradí tzv. kurzarbeit. Zamestnávatelia a podnikatelia, ktorí žiadajú o podporu z projektu Prvá pomoc, však budú mať povinnosť zapísať sa do registra partnerov verejného sektora (RPVS).

Zápis do registra partnerov verejného sektora pri čerpaní príspevkov z Prvej pomoci

Povinnosť zapísať sa do RPVS budú musieť splniť tí, ktorí požiadajú o vyplatenie pomoci za mesiace január a február 2022 alebo za uvedené mesiace samostatne, avšak len v prípade, že v príslušnom mesiaci im bude poskytnutá finančná pomoc viac ako 100 000 eur. Do registra sa budú musieť zapísať aj tí žiadatelia, ktorým má byť za mesiace január a február 2022 poskytnutá súhrnná finančná pomoc prevyšujúca 250 000 eur. Ak výška pomoci za január alebo február neprekročí 100 000 eur alebo súčet pomoci za január a február neprekročí 250 000 eur, žiadatelia nebudú musieť byť zapísaní v registri partnerov verejného sektora.

Prečítajte si tiež

Zápis do RPVS je potrebné mať dokončený v momente podania žiadosti o príspevok. Keďže zapísať sa do registra nie je možné svojpomocne, registráciu môže vykonať len advokát, notár, audítor, daňový poradca alebo banka – všetci sú tzv. oprávnenou osobou. Návrh na zápis prostredníctvom tejto oprávnenej osoby musí byť podaný s dostatočným predstihom pred podaním žiadosti o príspevok.

U tých zamestnávateľov, ktorým sa poskytuje príspevok v rámci projektov Prvej pomoci za oprávnené obdobie trvajúce do 31. decembra 2021, sa povinnosť zápisu do registra partnerov verejného sektora považuje za splnenú.

Zápis do registra partnerov verejného sektora v súvislosti s kurzarbeitom

Od marca 2022 nahradí Prvú pomoc tzv. kurzarbeit - zákon o podpore v čase skrátenej práce. Prijatý bol s cieľom zabezpečiť časť mzdy pre zamestnanca v čase, keď mu zamestnávateľ nemôže prideľovať prácu v dohodnutom rozsahu, s cieľom udržať pracovné miesta a konkurencieschopnosť. Zamestnávateľ takýmto spôsobom udrží zamestnancov v pracovnom vzťahu a po skončení mimoriadnej udalosti spustí plynulo produkciu, čím ušetrí ďalšie zdroje a čas.

Zápis do RPVS sa bude týkať aj tých zamestnávateľov, ktorí využijú túto pomoc. A to v prípade prekročenia spomínaných finančných limitov - pri jednorazovom čerpaní pomoci vo výške viac ako 100 000 eur alebo pri vyčerpaní viac ako 250 000 eur behom celého kalendárneho roka.

Nakoľko zamestnávatelia v týchto prípadoch nevedia, či a kedy limity prekročia, pre zápis do RPVS je v tejto súvislosti rozhodujúci moment pripísania prostriedkov na účte zamestnávateľa – najneskôr vtedy musí byť zamestnávateľ zapísaný v RPVS.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Stravné (diéty) od 1.12.2025

Od 1. decembra 2025 sa opäť zvyšujú sumy stravného pri tuzemských pracovných cestách. Suma diét ovplyvní aj ďalšie veličiny – nároky zamestnancov či daňové výdavky zamestnávateľov a SZČO.

„Zrušenie“ sviatkov a zákazu maloobchodného predaja od 1.11.2025

Menej dní pracovného pokoja, viac otvorených obchodov počas sviatkov. Čo sa mení od novembra 2025 a ktoré sviatky budú v roku 2026 zrušené? Ako reagujú firmy a čo zmena v praxi prinesie?

Povinné bezhotovostné platby a platby cez QR kód od 1.3.2026

Obchodníci budú musieť od marca 2026 svojím zákazníkom umožniť bezhotovostnú platbu. Ak nemajú terminál, môžu zaviesť platby cez QR kód. Ako to bude fungovať a ako postupovať?

Reklamácia/vrátenie kúpeného použitého tovaru: e-shop vs bazár

Kto nesie zodpovednosť za vady pri kúpe použitého výrobku, ako sa môže kupujúci domáhať svojich práv a v čom je rozdiel, ak nakupuje od podnikateľa a ak od fyzickej osoby cez inzerát?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky