Je možné letný tábor reklamovať? Ako postupovať, ak je jeho organizátorom cestovná kancelária a v čom sú rozdiely, ak tábor organizuje centrum voľného času?
Kto najčastejšie organizuje letný tábor pre deti?
Letné tábory pre deti sú veľmi populárne. Ich organizátormi sú najčastejšie:
- cestovné kancelárie,
- iní podnikatelia - právnické osoby (s. r. o.) alebo fyzické osoby - živnostníci,
- centrá voľného času (školské výchovno-vzdelávacie zariadenia s celoročnou prevádzkou zriaďované napr. mestom),
- občianske alebo náboženské združenia (podporované dotáciami z ministerstva školstva).
Ktoré právne predpisy upravujú organizovanie letného tábora?
Legislatíva týkajúca sa organizovania letných táborov (tzv. táborové právo) nie je komplexne upravená v jednom konkrétnom zákone, ale je obsiahnutá v niekoľkých rôznych právnych predpisoch.
Ak letný tábor organizuje cestovná kancelária ako zájazd, musí sa riadiť podmienkami upravenými v zákone č. 170/2018 Z. z. o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len zákon o zájazdoch).
Pokiaľ je organizátorom detského letného tábora iný subjekt (napr. centrum voľného času) a ide o organizovaný pobyt najmenej piatich detí do 18 rokov na čas dlhší ako štyri dni, ktorého účelom je rekreácia detí a posilnenie ich zdravia, potom ide o zotavovacie podujatie. Toto je upravené v zákone č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len zákon o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia). Podrobnosti o celkovej organizácii zotavovacieho podujatia, o zdravotnej spôsobilosti, dennom režime a stravovaní detí, ktoré sa takéhoto podujatia zúčastňujú, upravuje vyhláška Ministerstva zdravotníctva SR č. 526/2007 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o požiadavkách na zotavovacie podujatia (ďalej len vyhláška).
Upozornenie: Ak letný tábor napĺňa znaky definície zotavovacieho podujatia, tak bez ohľadu na to, kto je jeho organizátorom, musí organizátor dodržiavať zákon o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a vyhlášku.
Je možné letný tábor reklamovať?
Pokiaľ rodič nie je spokojný s dohodnutými podmienkami (službami) detského letného tábora, ktorý jeho dieťa navštevuje, môže uplatniť svoje právo zo zodpovednosti za vadu služby, t. j. môže letný tábor reklamovať (vytknúť zistené vady) u príslušného organizátora.
Dôvody reklamácie môžu byť rôzne, napríklad nedostatočné vybavenie ubytovania, ktoré nezodpovedá popisu (napr. chýbajúca klimatizácia) alebo zlá kvalita iných dohodnutých služieb (napr. nedostatočné stravovanie formou plnej penzie – chýbajúci riadny obed) a pod.
Letný tábor organizovaný cestovnou kanceláriou
V prípade, že letný tábor organizuje cestovná kancelária, považuje sa za zájazd. Medzi klientom (rodičmi ako zákonnými zástupcami dieťaťa) a cestovnou kanceláriou (podnikateľom) dochádza, na základe prihlásenia dieťaťa formou predpísanej prihlášky a jej potvrdenia cestovnou kanceláriou, k uzavretiu zmluvy o zájazde (o letnom tábore), ktorá obsahuje podrobnosti o danom tábore. Ide o spotrebiteľskú zmluvu uzavretú medzi podnikateľom a spotrebiteľom (rodičom).
Upozornenie: O spotrebiteľskú zmluvu pôjde aj v prípade, ak je organizátorom letného tábora iný podnikateľ než cestovná kancelária (napr. s. r. o., ktorá organizuje tábory). Nedôjde však k uzavretiu zmluvy o zájazde podľa zákona o zájazdoch (tú môže uzatvárať len cestovná kancelária), ale ku klasickej spotrebiteľskej zmluve o pobyte (letnom tábore).
Ešte pred uzatvorením zmluvy o zájazde (letnom tábore) je cestovná kancelária, ako organizátor tábora, povinná podľa zákona o zájazdoch poskytnúť rodičovi informácie (prostredníctvom formulára) napríklad o:
- základných znakoch služieb cestovného ruchu, ktorými sú:
- cieľové miesto, trasa cesty, termín začatia a skončenia tábora, dĺžka pobytu aj s dátumami,
- druh a kategória dopravného prostriedku, čas odchodu a návratu, predpokladané miesta a trvanie zastávok,
- názov, poloha, kategória, trieda, vybavenosť a základné charakteristické znaky ubytovacieho zariadenia,
- spôsob, rozsah a forma stravovania,
- celkovej cene tábora vrátane daní, všetkých nákladov a poplatkov,
- platobných podmienkach vrátane povinnosti cestujúceho zaplatiť zálohu a jej výšku, platobných podmienkach pre zaplatenie zvyšnej časti ceny alebo o povinnosti poskytnúť na žiadosť inú finančnú zábezpeku a o podmienkach, ktoré sa na ňu vzťahujú,
- všeobecných údajoch, ktoré sa týkajú pasových požiadaviek a vízových požiadaviek vrátane predpokladanej lehoty na vydanie víz, a o zdravotných požiadavkách v cieľovom mieste,
- práve odstúpiť od zmluvy o zájazde kedykoľvek pred začatím zájazdu súčasne so zaplatením odstupného dohodnutého v zmluve o zájazde,
- poistení pre prípad krytia nákladov spojených s odstúpením od zmluvy zo strany rodiča alebo iných nákladov, ktoré mu môžu vzniknúť najmä v prípade nehody, ochorenia alebo smrti,
- o ochrane pre prípad úpadku, ktorú má zabezpečenú cestovná kancelária, s ktorou rodič uzatvára zmluvu.
V zmysle zákona o ochrane spotrebiteľa je cestovná kancelária povinná pred uzavretím zmluvy o zájazde oznámiť rodičovi napríklad svoje obchodné meno a sídlo alebo miesto podnikania, existenciu a dĺžku trvania zodpovednosti za vady služby a postup pri uplatnení práv z tejto zodpovednosti.
Po uzatvorení zmluvy o letnom tábore a zaplatení celej ceny má rodič právo vyžadovať poskytnutie dohodnutých služieb v danom rozsahu a kvalite. V prípade potreby reklamácie služieb letného tábora má podľa zákona o zájazdoch rovnaké práva ako pri klasickom zájazde organizovanom cestovnou kanceláriou. Pri reklamácii letného tábora ako zájazdu sa postupuje podľa ustanovení zákona o zájazdoch, Občianskeho zákonníka i zákona o spotrebiteľoch.
Ako reklamovať letný tábor organizovaný cestovnou kanceláriou?
Zákon o zájazdoch uvádza, že ak niektorá zo služieb nie je poskytnutá v súlade so zmluvou o zájazde (o letnom tábore), v súlade s týmto zákonom alebo osobitným predpisom, alebo ak nemá vlastnosti, ktoré klient s ohľadom na ponuku a zvyklosti dôvodne očakával, je klient (rodič) povinný túto skutočnosť bezodkladne oznámiť, a to priamo cestovnej kancelárii (ako organizátorovi tábora) alebo jej poverenému zástupcovi (napr. vedúcemu tábora).
Dôvodom reklamácie letného tábora ako zájazdu môžu teda byť len služby, ktoré sú poskytované (dohodnuté) podľa zmluvy o zájazde (letnom tábore) uzavretej s cestovnou kanceláriou, a to keď tieto služby nie sú:
- v súlade so zmluvou o zájazde (o letnom tábore) – napr. keď rodič v rámci kempingového tábora objednal dieťaťu izbu v chatke a dieťa bolo po príchode do tábora ubytované v karavane,
- v súlade so zákonom o zájazdoch alebo osobitným predpisom alebo
- keď nemajú vlastnosti, ktoré klient s ohľadom na ponuku a zvyklosti dôvodne očakával – napr. bolo objednané stravovanie formou plnej penzie a v tábore sa nepodáva riadny obed.
Cestovná kancelária teda zodpovedá za porušenie záväzkov vyplývajúcich z uzatvorenej zmluvy o zájazde (letnom tábore), a to bez ohľadu na to, či ich má splniť ona sama, alebo iní dodávatelia služieb, ktoré sa poskytujú v rámci letného tábora (napr. služby ubytovacieho zariadenia).
Keď klient (rodič) zistí, že poskytované služby na mieste tábora nie sú v súlade so zmluvou, môže ich bezodkladne reklamovať (ústne vytknúť) priamo u vedúceho tábora, ktorého zabezpečuje cestovná kancelária a požadovať ich nápravu v primeranej lehote. Pokiaľ je možné vytýkanú vadu odstrániť priamo na mieste, vedúci tábora by mal byť nápomocný pri jej odstránení, t. j. podľa možností by ju mal hneď napraviť (napr. ak bolo dieťa po príchode do kempingového tábora ubytované v karavane namiesto chatky dohodnutej podľa zmluvy, mal by sa snažiť zabezpečiť mu ubytovanie v chatke). V prípade nemožnosti takejto nápravy na mieste sa odporúča spísať s vedúcim tábora záznam (reklamačný protokol alebo reklamačný list), prípadne aj zdokumentovať zistené nedostatky (napr. fotografiou alebo videom). Obsahom záznamu by malo byť hlavne označenie tábora a klienta, podrobný opis predmetu reklamácie a prípadne aj možnosť nápravy. Potom je potrebné sa čo najskôr obrátiť s písomnou žiadosťou o reklamáciu na cestovnú kanceláriu, ktorá tábor organizovala a k tejto žiadosti priložiť aj spísaný záznam (podpísaný vedúcim tábora) a prípadnú fotodokumentáciu.
Upozornenie: Ak rodič neuplatní reklamáciu ihneď na mieste tábora, keď bola zistená vada, cestovná kancelária potom nemusí pri neskoršej reklamácii garantovať objektívne posúdenie tejto vady a kompenzáciu vzniknutej škody. Zistená vada, ktorá sa dala odstrániť priamo na mieste, nemusí byť spätne akceptovaná (resp. dokázateľná).
Ak cestovná kancelária nevykoná nápravu v primeranej lehote určenej rodičom (t. j. neodstráni vytknutú vadu), ponúkne rodičovi náhradné služby, a to buď:
- rovnakej alebo vyššej kvality (oproti podmienkam dohodnutým v zmluve), cestovná kancelária v takomto prípade nesmie od rodiča požadovať nijaké dodatočné náklady,
- nižšej kvality (oproti podmienkam dohodnutým v zmluve), v takomto prípade vzniká právo rodiča na primeranú zľavu z ceny týchto služieb.
Rodič môže tieto náhradné služby odmietnuť, ak:
- nie sú porovnateľné so službami uvedenými v zmluve alebo
- ponúknutá zľava z ceny tábora za služby nižšej kvality nie je primeraná.
V prípade, že rodič odmietne poskytnutie náhradných služieb alebo ich nemôže z objektívnych dôvodov prijať, potom jeho dieťa v letnom tábore pokračuje v užívaní vadných služieb, ktoré boli predmetom reklamácie – prvotného oznámenia vedúcemu tábora. Cestovná kancelária následne poskytne rodičovi primeranú zľavu z ceny tábora za vadné služby.
Pokiaľ však cestovná kancelária vôbec nevykoná nápravu a ani nezabezpečí náhradné služby, potom má rodič dieťaťa právo vykonať nápravu sám a požadovať od cestovnej kancelárie náhradu účelne vynaložených nákladov s tým spojených (napr. rodič dá dieťaťu extra peniaze na kúpu obedov v prípade chýbajúcej tejto časti plnej penzie).
Zákon o zájazdoch určuje, že reklamáciu letného tábora ako zájazdu
je možné uplatniť do dvoch rokov od jeho
skončenia, alebo ak sa letný tábor vôbec neuskutočnil, odo dňa, keď sa mal podľa zmluvy skončiť.
Cestovná kancelária vybaví podanú reklamáciu najneskôr do 30 dní od jej prijatia (doručenia). Pokiaľ je reklamácia služieb tábora oprávnená, musí cestovná kancelária ako organizátor tábora vrátiť rodičovi časť ceny zodpovedajúcej primeranej zľave, a to do 30 dní od jej uplatnenia. V opačnom prípade, ak je reklamácia neoprávnená alebo ak nebol dodržaný reklamačný poriadok, cestovná kancelária reklamáciu zamietne (napr. aj z dôvodu, že rodič nepreukázal vytýkaný nedostatok).
Za predpokladu, že cestovná kancelária zamietne reklamáciu tábora, môže sa rodič obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu, ktorá proces reklamácie preverí (napr. či bol rodič informovaný o podmienkach reklamácie, či bola reklamácia prijatá cestovnou kanceláriou a ako bola vybavená). Taktiež rodič môže podať žalobu na súd (od uplatnenia reklamácie plynie trojročná premlčacia doba na uplatnenie nárokov na súde).
Podľa zákona o zájazdoch má rodič okrem práva na primeranú zľavu aj právo na primeranú náhradu majetkovej škody, a tiež právo na primeranú nemajetkovú ujmu, ktorá mu vznikla v dôsledku podstatného porušenia zmluvy o zájazde (letnom tábore), za ktoré zodpovedá cestovná kancelária.
Letný tábor organizovaný centrom voľného času (CVČ)
Ak letný tábor organizuje iný subjekt napríklad centrum voľného času (ako nepodnikateľský subjekt) a ide o organizovaný pobyt najmenej piatich detí do veku 18 rokov na čas dlhší ako štyri dni, ktorého účelom je rekreácia detí a posilnenie ich zdravia, potom ide o zotavovacie podujatie. V takomto prípade musí organizátor najmenej 30 dní pred začiatkom tábora písomne požiadať regionálny úrad verejného zdravotníctva o posúdenie zotavovacieho podujatia.
Na pobytový letný tábor spravidla rodič svoje dieťa prihlasuje formou predpísanej prihlášky (zverejnenej na webovej stránke daného centra voľného času). Keď ju následne centrum voľného času potvrdí, dochádza k uzatvoreniu zmluvy o pobyte (letnom tábore). V tomto prípade však nejde o spotrebiteľskú zmluvu.
Rovnako ale platí, že po uzatvorení zmluvy o letnom tábore a zaplatení celej ceny má rodič právo požadovať, aby boli dohodnuté služby poskytnuté v danom rozsahu a kvalite. V prípade potreby reklamácie letného tábora organizovaného CVČ sa postupuje podľa ustanovení Občianskeho zákonníka.
Ako reklamovať letný tábor organizovaný centrom voľného času?
V prípade letného tábora organizovaného centrom voľného času platia podobné pravidlá ako pri reklamácii tábora organizovaného cestovnou kanceláriou. Ak teda dohodnuté služby nie sú poskytnuté v súlade so zmluvou o letnom tábore alebo očakávaniami, má rodič právo ich bezodkladne reklamovať (vytknúť vady), a to priamo u organizátora (CVČ) alebo vedúceho tábora. Na základe toho je organizátor (spravidla vedúci tábora) povinný v primeranej lehote vykonať nápravu oprávnenej reklamácie rodiča priamo na mieste - uvedie vytýkanú vadu do súladu so zmluvou alebo očakávaniami, ak je to s ohľadom na okolnosti možné a ak to nespôsobí organizátorovi neprimerané náklady. Pokiaľ nedôjde k náprave na mieste a zo strany CVČ nie sú poskytnuté ani náhradné služby počas tábora, potom má rodič právo žiadať primeranú zľavu z ceny tábora.
Reklamovať služby tábora je možné do dvoch rokov od ich poskytnutia (t. j. do dvoch rokov od skončenia tábora). Podanú písomnú reklamáciu rodiča treba vybaviť najneskôr do 30 dní od jej prijatia. Pokiaľ je reklamácia tábora oprávnená, musí CVČ ako organizátor tábora vrátiť rodičovi časť ceny zodpovedajúcej primeranej zľave. Za predpokladu, že CVČ zamietne reklamáciu tábora, môže rodič podať žalobu na súd v trojročnej premlčacej dobe (od uplatnenia reklamácie u organizátora).
Upozornenie: Proces reklamácie tábora organizovaného CVČ (alebo aj iným nepodnikateľom) nemôže preverovať Slovenská obchodná inšpekcia (ako v prípade, keď je organizátorom tábora cestovná kancelária), pretože nejde o službu poskytovanú podnikateľom.
Kde hľadať podmienky na uplatnenie reklamácie letného tábora?
Všetky podmienky týkajúce sa organizovania tábora, vrátane zodpovednosti organizátora za bezpečnosť zúčastnených detí, by mali byť obsiahnuté napríklad vo všeobecných obchodných podmienkach (ak je organizátorom cestovná kancelária) alebo v prevádzkovom poriadku (ak je organizátorom CVČ). Podrobnosti ohľadom reklamácie tábora by mali mať organizátori upravené v reklamačnom poriadku. Všetky tieto dokumenty by mal rodič nájsť zverejnené na webových stránkach organizátora letného tábora.
Upozornenie: Žiadny zákon priamo neukladá povinnosť mať vypracované všeobecné obchodné podmienky alebo prevádzkový poriadok či reklamačný poriadok. Nakoľko však zákon ukladá informačnú povinnosť voči spotrebiteľom/klientom, túto si organizátor najjednoduchšie splní práve prostredníctvom vypracovania uvedených dokumentov.
Každý letný tábor bez ohľadu na to, kto je jeho organizátorom, by mal tiež mať presne určený táborový poriadok a plán činnosti, s ktorým sú oboznámení nielen vedúci a pracovníci tábora, ale aj rodičia a zúčastnené deti.
Čo je vyhlásenie o vlastnej zodpovednosti a na čo sa vzťahuje?
Organizátor letného tábora môže ešte pred jeho samotnou realizáciou dať rodičovi podpísať vyhlásenie o vlastnej zodpovednosti za svoje dieťa. Ním rodič spravidla berie na vedomie a potvrdzuje, že bol organizátorom tábora oboznámený s podmienkami a činnosťou letného tábora. Jeho obsahom môže byť napríklad aj potvrdenie rodiča, že jeho dieťa je zdravotne spôsobilé zúčastniť sa tábora a že si nie je vedomý žiadnych okolností, ktoré by bránili účasti jeho dieťaťa v tábore.
Taktiež súčasťou môže byť vyhlásenie rodiča, že preberá plnú zodpovednosť za škodu na zdraví a majetku akejkoľvek povahy, ktorú jeho dieťa počas tábora spôsobí a že súhlasí s tým, že nebude od organizátora tábora požadovať náhradu škody akejkoľvek povahy.
Upozornenie: Rodičom podpísané vyhlásenie o vlastnej zodpovednosti nezbavuje organizátora tábora jeho zákonnej zodpovednosti za vady poskytnutých služieb. To znamená, že aj keď rodič podpísal vyhlásenie o vlastnej zodpovednosti, môže v prípade zistenia nedostatkov podať u organizátora reklamáciu tábora, ktorý je povinný ju vybaviť v primeranej lehote, najneskôr do 30 dní.