Stanislav Gálik: Život je krátky – robte veci, na ktorých záleží!

Keď Stanislav Gálik pred piatimi rokmi nedokázal v žiadnom obchode nájsť košeľu, ktorá by mu perfektne sedela, dostal nápad založiť si vlastné zákazkové krajčírstvo. A jeho prvým produktom boli práve na mieru šité košele.

Tie sa stali u zákazníkov natoľko populárne, že kolekciu Stanislav čoskoro rozšíril o pánske obleky na mieru, kvalitne šité topánky a iné módne doplnky. To už bolo jeho krajčírstvo GALARD v Brne pojmom, ktoré na seba logicky upriamilo pozornosť investorov. Jednému z nich sa podarilo krajčírstvo v roku 2014 kúpiť, čo Stanislavovi uvoľnilo ruky pre ďalšie projekty.

Onedlho dostal zaujímavú príležitosť stať sa riadiacim pracovníkom v spoločensky prospešnom podnikaní v rámci projektu s UNIFER. Ten sprostredkuváva študentom relevantnú prax vo firmách a umožňuje im spolupracovať s mentormi na reálnych projektoch. Projektu sa venoval od jeho skorých začiatkov a za krátky čas sa mu podarilo posunúť značku UNIFER do pozície zodpovedného a spoľahlivého partnera nielen pre študentov, ale aj firmy.

Doslova medzinárodnú pozornosť si Stanislav vyslúžil so svojim posledným zámerom precestovať celý svet bez toho, aby utratil čo len jediné euro – ten nazval výstižne Richhiking. A aby to nebolo také jednoduché, strechu nad hlavou mu mohli ponúknuť len takí inšpiratívni podnikatelia, ktorí sa snažia zmeniť svet k lepšiemu. A sú ochotní ho prepojiť s ďalšími inšpiratívnymi podnikateľmi.

Chcete sa dozvedieť viac? Potom čítajte ďalej!

Stanislav, ďakujem, že si prijal pozvanie na tento rozhovor. Začal by som pri Tvojom unikátnom zámere s názvom Richhiking. Cestu okolo sveta si Ti podarilo úspešne dokončiť len relatívne nedávno. Kedy si dostal nápad precestovať celý svet a prečo práve týmto spôsobom?

Success príbehy sú dobrou inšpiráciou, ale zlým zdrojom pre vyvodenie všeobecných záverov.

Koncom leta mi končilo angažmá v UNIFERi a ja som premýšlal, čo ďalej. Mal som obrovskú chuť cestovať. Zvažoval som, že by som šiel stopom. Nechcelo sa mi len tak bezcielne blúdiť a súčasne som nechcel postávať pri ceste s vystrčeným palcom. Povedal som si preto, že budem stopovať len bohatých ľudí a zistím, ako peniaze ovplyvnili ich životy. Moja cesta sa nakoniec výborne vydarila – veď sa mi podarilo stopnúť všetko od Lamborghini až po súkromné lietadlo.

Počas svojej cesty si okrem iných navštívil štáty ako USA, Taiwan či Indonézia. Precestoval si ich naozaj bez toho, aby si musel zaplatiť čo i len jediné euro?

Prvé euro som utratil až v Indonézii. To som už mal za sebou veľkú časť cesty a chcel som mať konečne čas aj pre seba. Strávil som tri týždne na Bali a venoval sa jóge. Pravdou je, že to najväčšie bohatstvo som nakoniec našiel tam.

Za jednu z kľúčových myšlienok z cesty okolo sveta si označil: Success príbehy sú dobrou inšpiráciou, ale zlým zdrojom pre vyvodenie všeobecných záverov. Ako si sa k tomuto poznaniu dopracoval?

Po prvé platí, že čo fungovalo jednému, nemusí fungovať iným. Tie príbehy úspechu sú veľmi rôznorodé. Platí, že životná cesta každého z nás je iná.

Druhá vec je, že vidím ako zhubná môže byť celá tá inšpiratívna literatúra, ktorá hovorí: „Takýto buď a budeš úspešný.“ To je hlúposť. Som presvedčený, že neexistujú žiadne vlastnosti, ktoré ti zaručia úspech. Všetci úspešní podnikatelia, ktorých som stretol, sa ale zhodovali v jednom: „Buď sám sebou.“

Dokonalým príkladom bol jeden právnik v Silicon Valley. Kým makal a priveľmi tlačil na pílu, nedarilo sa mu. Práve naopak, kvôli držaniu drog skončil až vo väzení.

Keď ho prepustili, skúsil začať odznova. Prioritou sa pre neho stalo zdravie. Za pár rokov sa mu navyše podarilo rozbehnúť biznis tak, ako si predtým nedokázal predstaviť ani v najdivokejších snoch!

Rada od neho taktiež znela: „Buď sám sebou a váž si čo máš. Staraj sa o svoje telo a myseľ a ostatné sa dostaví.“

Aký najinšpiratívnejší príbeh si sa na svojej ceste dozvedel?

Ťažko vybrať jeden. Mňa osobne najviac upútal Rajesh Setty, zakladateľ šiestich firiem v Sillicon Valley. Očakával som, že to bude hypervýkonný manažer. Miesto toho som stretol toho najpokornejšieho človeka. Najväčšou lekciou od neho bolo jeho poznanie vďačnosti. Ako hovoril: „Vďačný človek je šťastný človek.“ Vyžaroval z neho neskutočný pokoj a vyrovnanosť. Nikam sa neponáhľal. Pripadal mi ako podnikateľský buddha :)

Posuňme sa od Tvojej cesty okolo sveta k vlastnému podnikaniu, ktorým sa to v podstate celé začalo. Bolo krajčírstvo GALARD Tvojim prvým podnikateľským projektom alebo si už predtým skúšal preraziť v niečom inom?

Buď sám sebou a váž si čo máš. Staraj sa o svoje telo a myseľ a ostatné sa dostaví.

Galard bola moja prvá firma. Pred tým som síce zvažoval pár projektov, ale nikdy som sa do toho nepustil naplno. Galard bol prvým projektom, do ktorého som sa skutočne obul.

Značku a krajčírstvo Galard si úspešne rozbehol a neskôr predal investorovi pred dovŕšením 28. Aké najväčšie výhody a nevýhody sú podľa Teba spojené s podnikaním v tak mladom veku?

Nevýhodou je, že sa nemáš od koho učiť. Všetko skúšaš sám a robíš chyby, ktoré by si robiť nemusel. Dobrý mentor je podľa mňa na nezaplatenie.

Výhodou je všetko ostatné. Máš množstvo energie. Bezhlavú odvahu. Kopec času. A hlavne, skrachovať v tridsiatke je stále lepšie, ako skrachovať v šesťdesiatke.

Čo považuješ za rozhodujúce faktory pre úspech v podnikaní?

Sú dva druhy kľúčových faktorov. Prvý ovládaš, druhý nie. Faktory, na ktorých sa zhodujú snáď úplne všetci sú pracovitosť, vytrvalosť, zameranie na cieľ a tak ďalej. O tom sa dočítaš v biografiách všetkých slávnych moderných podnikateľov, ako sú Steve Jobs alebo Elon Musk. Richhike ma ale presvedčil o tom, že veľkú rolu hrá aj šťastie. A mnohí úspešní ľudia to priznávajú. Za mnohými zlomovými úspechmi stojí momentum - byť v správny čas na správnom mieste, v spoločnosti správnych ľudí. Takže tu je rada jasná – networking, networking, networking.

Článok pokračuje pod reklamou

Ak by si mal dať začínajúcim podnikateľom jednu radu do života, aká by to bola?

Zdravo jedzte, veľa športujte. Radšej byť chudobný a zdravý, než bohatý a chorý :)

Dočítal som sa o Tebe, že si myšlienku proaktivity a osobnej vízie objavil vďaka knižke 7 návykov skutočne efektívnych ľudí od Stephena Coveyho. Čo hlavné si si z tejto knihy odniesol a ako to dnes aplikuješ vo svojom živote?

To je pravda. Táto kniha ma veľmi ovplyvnila. Riadim sa všetkými návykmi, o ktorých Covey píše. Snažím sa nereagovať reaktívne. Mám víziu. Zameriavam sa na to dôležité. Ale tým hlavným zostáva: najprv sa snažím pochopiť, až potom byť pochopený.

Počas posledných niekoľkých rokov si sa od vlastného podnikania dostal k riadiacej pozícií v spoločnosti UNIFER. Vnímaš nejaký rozdiel vo vedení ľudí vo vlastnej firme a v Uniferi?

Dobrá otázka... Nie je v tom rozdiel! Domnievam sa, že ak chceš byť dobrý šéf, tak musíš ku každej firme pristupovať ako ku svojej.

Jednu zo svojich prednášok si nazval Life is short – Do things that matters! Čo pre Teba tieto heslá znamenajú?

Týchto sedem slov vystihuje môj pohľad na život. Po prvé, venujem sa veciam, ktoré považujem za dôležité. Nesedím pred telkou a neprepínam programy. Snažím sa užiť si každú jednu minútu. Vážim si zdravé telo, ktoré mám. Som vďačný za hlavu, ktorá mi funguje. Nezabúdam na svoju dušu, ktorá z nejakého dôvodu na tento svet prišla. Život je nádherný dar.

Počas života sa nám do cesty dostáva veľké množstvo rôznych možností – a je len na nás, ktorú z nich si vyberieme. Môžeme si vybrať milovať alebo nenávidieť. Tvoriť alebo ničiť. Ohovárať alebo chváliť. Môžeme bez rozmyslu prijímať, čo nám médiá servírujú alebo môžeme vziať život do vlastných rúk a vytvoriť si svet podľa seba.

Stanislav, ďakujem za rozhovor a prajem v ďalšom profesijnom smerovaní veľa úspechov!

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?

Cukráreň Floril: súdržnosť rodiny sa odráža v ich fungovaní aj zákuskoch

Z pivnice do vlastných prevádzok, kaviarní či hotelov. Ako funguje 80-členný kolektív, ktorého štvrtinu tvoria príbuzní zakladateľov a čo by im uľahčilo podnikanie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky