Nový zákon o ochrane spotrebiteľa od 1.8.2023: prehľad zmien

Dlhšia lehota na vrátanie tovaru, zmeny v uvádzaní zliav, zníženie byrokratickej záťaže či nové zásady ukladania sankcií. Aké sú najzásadnejšie novinky?

Nový zákon o ochrane spotrebiteľa sa dotkne zákazníkov, obchodníkov aj kontrolných orgánov

Ministerstvo hospodárstva SR pripravilo nový zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý modernizuje spotrebiteľskú legislatívu a podľa rezortu zabezpečuje spravodlivejšie usporiadanie vzťahov medzi spotrebiteľmi a obchodníkmi. Vláda ho na svojom mimoriadnom zasadnutí 14. apríla 2023 schválila. Ide o zásadnú revíziu spotrebiteľského práva na Slovensku, ktorá prináša zmeny pre všetkých účastníkov na trhu: spotrebiteľov, obchodníkov i orgány dohľadu. Nový zákon reaguje na rozvoj digitálnych technológií a zaistiť má vyššiu ochranu spotrebiteľov v online prostredí.

Návrh zákona v mnohých oblastiach posilňuje postavenie spotrebiteľov a zároveň vypúšťa povinnosti obchodníkov predstavujúce nadbytočnú regulačnú záťaž bez reálneho prínosu pre spotrebiteľov. V prípade porušovania predpisov má motivovať obchodníkov ku ukončeniu takej činnosti, resp. k náprave a odškodneniu spotrebiteľov.

Nakoľko ide o zapracovanie požiadaviek vyplývajúcich z európskych smerníc, v Českej republike podobné zmeny začali platiť začiatkom tohto roka. Dotkli sa tak aj slovenských prevádzkovateľov e-shopov, ktorí pôsobia na českom trhu – majú e-shop pod českou doménou, resp. v českej jazykovej verzii a zameriavajú sa na českých zákazníkov. Pre obchodníkov pôsobiacich na slovenskom trhu zmeny podľa nového zákona v prípade schválenia Národnou radou SR nadobudnú účinnosť od 1.8.2023.

Zmeny v prospech spotrebiteľov od 1.8.2023

Najvýznamnejšie zmeny v prospech spotrebiteľov sú:

  • predĺženie lehoty na odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu, a to zo 14 na 30 dní pri zmluvách uzavretých pri predajnej akcii alebo nevyžiadanej návšteve obchodníka v domácnosti,
  • zvýšenie ochrany pred umelým navyšovaním cien pred rôznymi zľavami a výpredajmi (napr. Black Friday) v záujme nalákať ich na zľavu, ktorá však reálne zľavou nie je,
  • zavedenie prostriedkov nápravy pre poškodených spotrebiteľov v prípadoch, ak sa obchodník voči nim dopustí nekalej obchodnej praktiky,
  • zvýšenie informovanosti pri uzatváraní zmlúv prostredníctvom online trhov,
  • zlepšenie ochrany pred netransparentným nákupom a falošnými recenziami v online prostredí,
  • zákaz marketingu propagujúceho tovar ako identický s tovarom v inom členskom štáte, pričom tomu tak nie je,
  • garancia rýchlejšej nápravy a odškodnenia pre spotrebiteľov.

Zmeny v prospech obchodníkov od 1.8.2023

Najvýznamnejšie zmeny v prospech obchodníkov zahŕňajú vypustenie povinností, ktoré ich nadmerne zaťažujú, a to bez reálneho prínosu pre ochranu spotrebiteľov, ako sú:

  • vypustenie duplicitnej úpravy náležitostí dokladu o kúpe,
  • vypustenie povinnosti zverejňovať oznam o plánovanom dočasnom zatvorení prevádzkarne aspoň 24 hodín vopred.

Zákon zavádza taktiež mechanizmus tzv. druhej šance – t. j. viacerých inštitútov smerom k upusteniu od uloženia sankcie alebo zníženiu jej výmery v prípadoch, ak obchodníci prestanú porušovať právne predpisy a uskutočnia nápravu v prospech poškodených spotrebiteľov. Zavádza nové zásady ukladania sankcií s cieľom zabrániť uloženiu likvidačných pokút (sadzby pokút sú určené percentuálnym podielom z obratu obchodníka v záujme ukladania sankcií spravodlivejšie a proporcionálnejšie so zrejmým pozitívnym vplyvom najmä pre malé a stredné firmy).

Zmeny pre orgány dohľadu od 1.8.2023

Najvýznamnejšie zmeny pre orgány dohľadu zahŕňajú jednoznačné stanovenie pôsobnosti jednotlivých orgánov dohľadu s cieľom odstrániť existujúce kompetenčné konflikty a predchádzať vzniku nových, či rozšírenie právomocí orgánov dohľadu tak, aby zodpovedali minimálnym štandardom požadovaným EÚ.

Schválený bol aj zákon o všeobecnej bezpečnosti výrobkov

Zákon o ochrane spotrebiteľov bol schválený spolu s návrhom zákona o všeobecnej bezpečnosti výrobkov, ktorý prináša úpravu požiadaviek na bezpečnosť spotrebiteľských nepotravinových výrobkov. Pre tieto nejestvuje osobitná regulácia a ide o presne neohraničenú množinu rôznorodých výrobkov - ako sú napríklad nábytok, bicykle, detské oblečenie, zariadenia detského ihriska, školské potreby. Jeho cieľom je zvýšenie ochrany zdravia spotrebiteľov a účinný dohľad nad výrobkami tak, aby nebezpečné produkty boli čo najskôr identifikované a následne realizované opatrenia na ochranu spotrebiteľov.

Zdroj: Tlačový odbor Ministerstva hospodárstva SR

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Stravné (diéty) od 1.12.2025

Od 1. decembra 2025 sa opäť zvyšujú sumy stravného pri tuzemských pracovných cestách. Suma diét ovplyvní aj ďalšie veličiny – nároky zamestnancov či daňové výdavky zamestnávateľov a SZČO.

„Zrušenie“ sviatkov a zákazu maloobchodného predaja od 1.11.2025

Menej dní pracovného pokoja, viac otvorených obchodov počas sviatkov. Čo sa mení od novembra 2025 a ktoré sviatky budú v roku 2026 zrušené? Ako reagujú firmy a čo zmena v praxi prinesie?

Najsilnejšia predvianočná sezóna: 5 krokov k vyšším tržbám

Adventné obdobie, predvianočné nákupy či zľavy počas Black Friday sú už za dverami a obchodníci majú príležitosť zvýšiť tržby. Predaj cez Kaufland online trhovisko prináša šancu až na 7-násobne väčší úspech. Ako na to?

Povinné bezhotovostné platby a platby cez QR kód od 1.3.2026

Obchodníci budú musieť od marca 2026 svojím zákazníkom umožniť bezhotovostnú platbu. Ak nemajú terminál, môžu zaviesť platby cez QR kód. Ako to bude fungovať a ako postupovať?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky