13 najčastejších chýb pri prevádzkovaní e-shopu

Malý trh. Vysoký stupeň konkurencie. Nízke marže. Tieto slová by ste pravdepodobne mohli počuť z úst veľkej časti slovenských e-shopárov a on-line podnikateľov. A áno, bohužiaľ vo väčšine segmentov to aj skutočne platí a vybudovať dnes ziskový on-line projekt nie je vôbec jednoduché.

Umenie, ako byť úspešný, dnes spočíva najmä v tom, prísť so špičkovým produktom, vytvoriť si vlastný trh, dostatočne silnú konkurenčnú výhodu a túto následne aj výrazne komunikovať, aby vás zákazníci na trhu dokázali odlíšiť.

Ak chcete byť na on-line trhu úspešní, odporúčame sa vyhnúť týmto trinástim chybám:

  • Chyba č.1: Minimálna príprava na podnikanie
  • Chyba č.2: Nedostatočná pozornosť venovaná výberu značky a domény
  • Chyba č.3: Nevyhovujúce technické riešenie e-shopu
  • Chyba č.4: Nezodpovedajúci dizajn e-shopu
  • Chyba č.5: Nesprávne zvolená obchodná a marketingová stratégia e-shopu
  • Chyba č.6: Nedostatočná dôveryhodnosť e-shopu
  • Chyba č.7: Chýbajúca alebo neodkomunikovaná konkurenčná výhoda
  • Chyba č.8: Komplikovaný nákupný proces
  • Chyba č.9: Nedostatočný support zákazníkom
  • Chyba č.10: Nulový marketing a PR
  • Chyba č.11: Nezvládnutá alebo neefektívna logistika
  • Chyba č.12: Orientácia len na slovenský trh
  • Chyba č.13: Nedostatočné vzdelávanie majiteľov a zamestnancov e-shopu

Chyba č.1: Minimálna príprava na podnikanie

Úspešná prevádzka e-shopu si ako každé iné podnikanie vyžaduje dôslednú prípravu. Podcenenie tejto fázy býva väčšinou hlavným dôvodom neskorších problémov s konkurencieschopnosťou a ziskovosťou e-shopu. Základom úspechu je kvalitná príprava a zostavenie podnikateľského plánu, ktorý by mal byť hlavným vodiacim prvkom v ďalšom priebehu podnikania . Mal by obsahovať viaceré hlavné časti:

  • analýza trhu a konkurencie,
  • analýza silných a slabých stránok, príležitostí a hrozieb (SWOT analýza),
  • obchodná a marketingová stratégia projektu,
  • zdroje financovania,
  • zloženie tímu.

Inými slovami, mali by ste vedieť, kedy, komu, ako, kde a za koľko budete predávať vaše produkty a služby. Na Pricemanii sa nám denné registrujú e-shopy, ktoré, žiaľ, už na prvý pohľad nemajú veľkú šancu na úspech. Vstupujú do extrémne konkurenčných segmentov často bez akejkoľvek konkurenčnej výhody a premyslenej stratégie, ako sa presadiť. Takéto projekty končia veľmi často neúspechom a sklamaním.

Príklad e-shopu v extrémne konkurenčnom segmente, s nevyhovujúcim technickým riešením shopu a bez konkurenčnej výhody, v tejto podobe prakticky nemá šancu generovať zisk.

Ak si neviete rady so zostavením biznis plánu, nechajte si poradiť odborníkmi alebo úspešnými ľuďmi z biznisu. Rovnaké princípy platia pre akýkoľvek typ a segment podnikania. Vždy je lepšie, keď na prípadné nedostatky prídete v štádiu prípravy, než počas bežiaceho projektu, kedy môže byť na zásadné zmeny už neskoro. Vzorové biznis plány nájdete napríklad na podnikajte.sk a v rámci vzdelávania a networkingu určite pomôže členstvo v podnikateľských združeniach, akým je napr. Združenie mladých podnikateľov Slovenska.

Príklad výborne zvolenej značky s vlastným dizajnom a výrobou, správne nastavenou stratégiou a veľmi kvalitne spracovaným a originálnym e-shopom.

Ak sa chcete dozvedieť viac o ďalších 12 chybách, ktorým sa odporúčame vyvarovať, stiahnite si kompletný 50-stranový e-book “13 najčastejších chýb pri prevádzkovaní e-shopu ”, ktorého autorom je Michal Král, zakladateľ jedného z najväčších vyhľadávačov tovaru Pricemania (návštevnosť 800 000 návštev mesačne) a tiež projektu Pricemania Academy, ktorý už siedmu sezónu prináša špičkové vzdelávanie pre e-shopárov a on-line marketérov.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Poznáme top 7 tém tohtoročnej e-shop konferencie CREATIVE summit & EXPO

Od objednávky k objednávke či od produktu k zákazníkovi. Aj tak by sme mohli charakterizovať bežný deň majiteľov e-shopov. Chod internetového obchodu si vyžaduje veľa času a energie a na sledovanie trendov či noviniek z tejto sféry tak nezostáva veľa času. Ako to dobehnúť?

Právo spotrebiteľa odstúpiť od zmluvy uzatvorenej cez internet

Za akých okolností môže spotrebiteľ odstúpiť od uzatvorenej zmluvy a vrátiť zakúpený tovar? Ako by mal podnikateľ v takomto prípade postupovať? Prinášame vám rady a tipy, ako postupovať pri odstúpení spotrebiteľa od zmluvy do 14 dní.

Prečo vznikol náš nový e-book o podnikaní

Ďalší z e-bookov pre začínajúcich podnikateľov má názov Vitajte v biznise! Poďme sa pozrieť na to, prečo sme ho vytvorili.

Nebezpečenstvo prirýchleho rastu malých firiem

Príliš rýchly rast malých firiem môže byť tak nebezpečný ako rast žiaden. Pripadáte si, že neustále fungujete v krízovom režime a zrazu detailne nepoznáte každého človeka v tíme. Firma je tá istá, ale okolnosti sa zmenili. A je nutné sa im prispôsobiť. Aké sú nebezpečenstvá prirýchleho rastu a ako sa im vyhnúť?