2. Produkt/služba

"Na svete nie je nič tak účinné ako správne načasovaná myšlienka."

Aby boli čitateľom zrozumiteľné nasledujúce časti podnikateľského plánu, je ďalej potrebné pristúpiť k popisu výrobkov a služieb. Až potom, keď sú popísané produkty a služby a sú vyjasnené oblasti ich použitia, je možné porozumieť úvahám o trhu a jeho očakávanom obrate.

Vyrábaný produkt, resp. poskytovanú službu môžeme charakterizovať z pohľadu nasledovných kategórií:

  • charakteristika vlastností produktu so zdôraznením úžitku pre zákazníka,
  • porovnanie produktu s konkurenčným výrobkom,
  • vymedzenie počtu, rozmanitosti produktov,
  • predstavenie spôsobu výskumu a vývoja produktu,
  • ochrana produktu, patenty, licencie a pod.

Predstavenie finálneho výstupu slúži najmä na objektívne hodnotenie jeho úrovne v porovnaní s konkurenciou. Je dôležité si uvedomiť, aká je skutočná potreba zákazníka a aký produkt alebo službu potrebuje. Podnikateľ by sa mal pokúsiť odpovedať na nasledovné otázky:

  • Aký je úžitok z toho, čo predávame?
  • Ako sa náš produkt odlišuje od konkurenčného?
  • Ak je náš produkt nový, módny alebo inak unikátny, čo ho robí odlišným, vhodným?
  • Ak sortiment našich produktov nie je špeciálny, prečo u nás zákazníci nakupujú?

Ako sme už spomínali, ide o to, presvedčiť investora, že to, čo chcete ponúkať na trhu, uspokojuje skutočnú potrebu konečného spotrebiteľa. Môžete pri tom argumentovať nasledovne:

(„Feature – Benefit – Proof“ = popis – výhoda – dôkaz)


Príklad:
Popis: Výroba čerstvých zeleninových šalátov v špeciálnom balení.
Výhoda: Ušetrí čas spotrebiteľom a umožní im chutne a zdravo sa stravovať.
Dôkaz: 500 denne predaných balení v 1 maloobchodnej prevádzke.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Podnikateľský plán ľudskou rečou

Začínajúci podnikatelia podnikateľský plán vnímajú ako dokument potrebný pre banku pri rokovaní o úvere, študenti ho vnímajú ako slohovú prácu a mnoho existujúcich podnikateľov ho považuje za zbytočnosť. Ako to je ale naozaj v praxi? Prečítajte si, na čo je podnikateľský plán dobrý a ako ho vypracovať tak, aby bol prínosom.

Aké chyby robíme najčastejšie pri tvorbe podnikateľských zámerov?

O tom, ako sa podnikateľský zámer pripravuje a čo má obsahovať, sa už veľa popísalo. I o tom, aký je dôležitý a potrebný. O tom, čo sa však píše medzi riadkami už menej. V nasledujúcom texte vám predstavíme informácie, ktoré treba mať pri jeho príprave na pamäti.

Ako udržať svoj podnikateľský plán flexibilným

Ľudia zostavujú podnikateľské plány z najrozmanitejších dôvodov. Aby získali kapitál, zhodnotili rast firmy, nadviazali obchodné partnerstvá alebo aby si vedeli uriadiť rozvoj firmy.

Podnikateľský plán pre príspevok na podnikanie od ÚPSVaR

Ak nemáte zamestnanie alebo už oddávna túžite kráčať v podnikateľských topánkach, príspevok na podnikanie môže byť tou správnou príležitosťou postaviť sa na štartovaciu pozíciu. Na jeho získanie je potrebné vypracovať podnikateľský zámer. Na našom portáli nájdete viacero podnikateľských plánov, ktoré sa tiež dajú využiť k tomuto účelu, v tomto článku vám však ponúkneme špecifické rady a formulácie vhodné priamo k tomuto typu zámeru.
Videonávod na zápis konečného užívateľa výhod

Ako zvládnete zápis svojpomocne krok po kroku.

Zistiť viac
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky