Zaujímavé podnikateľské nápady: kde ich hľadať? Inšpirácia z praxe

Kde všade možno nájsť inšpiráciu na podnikanie? Štyri príklady situácií, ktoré podnikateľov priviedli k biznis nápadu.

Dôvody, ktoré vedú ľudí k rozbehnutiu vlastného biznisu, bývajú rôzne. Niekto chce pracovať „sám na seba“, iný sa chce venovať svojej záľube, ďalší vidí vo vlastnom podnikaní viac flexibility či možnosť presadiť sa. A niekedy môže ísť o úplne inú motiváciu alebo o kombináciu viacerých. To, čo ale zvyčajne podnikateľov spája, je, že odhalia problém dostatočného počtu potenciálnych zákazníkov a prinesú také riešenie, za ktoré sú ochotní platiť. Základom podnikania preto je nápad a treba tiež vedieť, ako ho uchopiť, aby bol pre trh dostatočne zaujímavý. Nájsť inšpiráciu pritom nemusí byť zložité. Stačí chodiť s otvorenými očami a všímať si okolie, prípadne si vziať to podstatné zo zabehnutých biznis nápadov a zvyšok prispôsobiť podľa seba. V článku približujeme situácie, kedy podnikatelia našli tú svoju inšpiráciu a rozbehli vlastný biznis.

Podnikateľské nápady, ktoré vznikli vďaka záľube

Hobby neraz pomáha nielen „vyčistiť hlavu“, ale aj nájsť tú správnu inšpiráciu na podnikanie. Napríklad s obyčajnými nudnými mapami sa rozhodol zatočiť mladík, ktorého vášňou bolo surfovanie. Práve táto záľuba ho priviedla k nápadu vytvoriť prehľad miest po celom svete, ktorý ľuďom ukáže, kde môžu surfovať, loviť ryby, bicyklovať sa, behať, potápať sa alebo kam môžu vyraziť na tzv. road trip. Zaujímavé lokality pritom netreba hľadať v tučnej brožúrke s množstvom strán, ale v ilustrovaných mapách zameraných vždy na inú voľnočasovú aktivitu. Tie nie sú vždy ani na papieri, spoločnosť Awesome Maps ich ponúka napríklad aj na uterákoch.

Taký ilustrovaný uterák s mapou miest vhodných pre „road trip“ môže byť pre cestovateľov užitočný. A podobne užitočné môže byť aj prenosné ohnisko, ktoré zabezpečí oheň bez rizika, že sa rozšíri do okolia. Práve záľuba chodiť s rodinou či priateľmi na rôzne stanovačky do prírody a výlety po svete inšpirovala dvoch bratov z USA, ktorí založili spoločnosť Solo Stove. Vytvorili ohnisko, ktoré možno po uhasení zložiť do praktickej tašky a zobrať so sebou na ďalšie miesto. Zakladateľom firmy nápad priniesol ešte viac času stráveného na výletoch s rodinou, problém však vyriešili aj svojej ďalšej cieľovej skupine – tzv. backpackerom, ktorí radi cestujú po svete len s batohom na chrbte. Vďaka kompaktnosti ohniska si ho môžu zobrať kamkoľvek so sebou, pričom sa zmestí napríklad aj do ruksaku.

Nápady, ktoré vznikli počas materskej dovolenky

Úspešné podnikateľské príbehy a nápady vznikajú aj počas materskej dovolenky. Niekedy stačí aj vlastná negatívna skúsenosť a človek objaví dieru na trhu, ktorá je podnikateľskou príležitosťou. Napríklad, keď sa pokazí kočík a mamička nechce míňať peniaze na nový, no nevie nájsť nikoho, kto by jej ho na čas požičal alebo prenajal. Rovnako vznikla nemecká firma Mami Poppins, ktorá začínala ako požičovňa kočíkov, dnes už prenajíma aj cestovné postieľky či autosedačky, najmä turistom, ktorí sa zastavia na pár dní a nemusia so sebou nosiť toto detské príslušenstvo. Koncept sa na trhu ujal a dostal sa aj za hranice Nemecka.

Inšpiráciou na podnikanie môže byť tiež frustrácia z nakupovania neustále nových hračiek, ktoré ratolesť omrzia po pár hodinách či dňoch. Z tohto dôvodu vznikla firma Green Piñata Toyspožičovňa hračiek, ktorá funguje na princípe predplatného. Balíčky s hračkami sú pravidelne doručované priamo k zákazníkom domov a ak si niečo dieťa obľúbi, je možné kúpiť to za zvýhodnenú cenu. Zakladateľka firmy takto šetrí peňaženky rodičov, no tiež prírodu.

Biznis založený na princípe predplatného sa podnikateľom neraz osvedčil. V susednom Česku vznikol napríklad nápad predplatného detských kníh, ktoré sú opäť doručované až domov. Manželia Hanzlíkovci po narodení syna cítili potrebu rozširovať jeho vedomosti prostredníctvom kvalitných kníh. Preto v rámci svojho kníhkupectva Book Therapy vytvorili projekt Flowers & Dinosaurus University a mesačne predplatiteľom posielajú balík s dvomi detskými knihami, ktoré im vyberajú na základe rôznych tém, pričom dôraz kladú na solidaritu, diverzitu, slobodu slova či technológie.

Článok pokračuje pod reklamou

Podnikateľské nápady, ktoré vznikli počas pandémie

Príležitosť sa dá nájsť aj počas krízy. Stačí chcieť a vynájsť sa aj počas takej negatívnej udalosti, ako je nútené zatvorenie vlastného obchodu z dôvodu lockdownu. Dobrým príkladom je John Perri, majiteľ klenotníctva J&M Jewelers. Keďže počas koronakrízy musel mať zatvorenú svoju prevádzku a šperky nemohol predávať, rozhodol sa ukryť ich na niekoľkých miestach v meste ako poklad. Potom vyhlásil súťaž, zákazníkom ponúkol možnosť zakúpiť si lístok do hry a získať tak nápovede, ktoré ich privedú k ukrytým cennostiam. Ten, kto poklad našiel prvý, mohol si šperk nechať alebo ho vrátiť klenotníkovi, ktorý prsteň, náhrdelník či vzácne mince odkúpi späť. Koncept sa ujal tak dobre, že v ňom John pokračuje aj po pandémii, pretože v ňom našiel nový model predaja svojich produktov.

K podnikaniu môže inšpirovať problém iných

Ak sa človek zaujíma o svoje okolie, vníma potreby iných a zapojí svoju kreativitu, vzniknúť môže užitočný a zaujímavý podnikateľský nápad. Napríklad ešte školáčka Sofia Overton si všimla, že si jej rovesníci pri hraní na ihrisku či športovaní nemajú kam bezpečne odložiť mobil, kľúče, prípadne lieky. K inovatívnemu nápadu vytvoriť ponožky s vreckom ju priviedla situácia, keď si jej sesternica vonku vložila telefón do čižmy. Sofiine ponožky na trhu zaujali a dostali sa do rôznych maloobchodných prevádzok.

Ďalším z problémov, s ktorým sa stretáva mnoho ľudí, je problém s parkovaním. Všimla si to aj skupinka študentov, ktorí sa rozhodli problém riešiť vytvorením platformy na vzájomné zdieľanie voľných parkovacích miest. Ten, kto má pri byte či dome voľné miesto, ponúkne ho ostatným, a tí si ho prenajmú na istú dobu. Nápad sa uchytil a firma sa rozrástla do 22 štátov USA aj do Kanady.

O problémoch tiež intenzívne premýšľal nemecký producent Gerd Hahn, ktorý sám čelil strachu – po tom, čo nedostal zaplatené za kontrakt, obával sa o budúcnosť svojej rodiny a zamestnancov. V noc, kedy kvôli tomu nemohol zaspať, si želal, aby jeho starosti zjedla príšera a on mohol mať pokoj. Svoju predstavu nakoniec pretavil do skutočnej príšery – plyšovej hračky s ústami na zips, ktorá zje čokoľvek, čo ťaží tak deti, ako aj dospelých. Stačí starosť napísať na papier a nakŕmiť ním hračku. Psychologická pomôcka sa na trhu ujala a získala rôzne ocenenia aj pozornosť zákazníkov v mnohých krajinách.

Inšpiráciu na podnikanie možno nájsť kdekoľvek, napríklad aj v knižnej novinke

Inšpirácia pre podnikanie môže driemať skutočne na každom rohu. S poriadnou nádielkou takých príkladov prichádza knižná novinka z nášho vydavateľstva – 89 inšpiratívnych podnikateľských nápadov. Čitateľov prevedie biznis nápadmi zozbieranými z celého sveta, a to od tých, ktoré sa týkajú jedla, módy, detí, cestovania, zdravia či technológií, až k tým ekologickým či pandemickým. Kúpiť ju možno vo väčšine kamenných kníhkupectiev a v našom e-shope.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Šperky na mieru z vlasov zákazníčky

Architektka našla nezvyčajný spôsob, ako onkologickým pacientkam dodať odvahu počas liečby - vytvorí im šperk z ich vlasov.

Ako znížiť odpad z oblečenia? Nekupovať, ale požičať si ho

Zákazníci, ktorí chcú šetriť prírodu, nemusia nakupovať len v „sekáčoch". Z digitálnej skrine si môžu požičať spoločenské šaty, no tiež tričko či nohavice.

Ekologické jednorazové poháre na kávu, ktoré aj zasýtia

Kreatívna rodina vytvorila poháre, ktoré je možné po vypití kávy zjesť. Záujem o netradičný výrobok prejavila aerolinka aj značka prémiových automobilov.

Predísť chrípke či koronavírusu pomáha praktický nástroj

Inovatívna pomôcka umožňuje dotknúť sa tlačidiel či kľučiek na verejnosti bez použitia rúk. Nástroj HandKey navyše netreba umývať, vydezinfikuje sa sám.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky