Rybacie konzervy ako originálny suvenír a turistická atrakcia

Rybacie konzervy ako originálny suvenír a turistická atrakcia
Ukážka rybacej konzervy Comur. Zdroj: Redakcia Podnikajte.sk

Netradičný darček, ktorý poteší vzhľadom aj chuťou – firma Comur vytvorila jedinečné sardinkové konzervy, ktoré priťahujú pozornosť mnohých turistov.

Keď sa povie Portugalsko, viacerí si možno predstavia víno a more. Práve vášeň pre more a morské živočíchy je základom portugalskej spoločnosti Comur. Od roku 1942 patrí k najväčším vlajkovým lodiam tamojšieho konzervačného priemyslu. Najskôr vyvážali do celého sveta úhory, produkt typický pre oblasť lagúny Aveiro, no časom sa začali venovať výrobe približne tridsiatich druhov konzervovaných morských živočíchov. Ich sardinkové, chobotnicové, úhorové či krevetové konzervy sú však niečím jedinečné. Firma Comur totiž vytvorila koncept, ktorý láka mnohých turistov a návštevníkov.

Z trhu do originálnych a turisticky zaujímavých predajní

Lov úhorov v lagúne bol ešte pred založením spoločnosti Comur dôležitým zdrojom príjmov pre rodiny. Ženy vyprážali a konzervovali úhory, ktoré následne predávali na miestnych veľtrhoch. Firma Comur na túto tradíciu nadviazala a stala sa jedinou portugalskou konzervačnou spoločnosťou, ktorá predávala úhory nakladané v omáčke. Tie ešte stále patria k najväčším portugalským delikatesám. Produkty sú dodnes vyrábané ručne, na základe národných tradícií. Ale Comur nie je len o úhoroch. Spoločnosť je výnimočná svojou originalitou, ktorou sa na trhu prezentuje.

Comur prevádzkuje 22 predajní po celej krajine, medzi ktoré patria aj predajne s názvom O Mundo Fantástico da Sardinha Portuguesa (v preklade „Fantastický svet portugalských sardiniek“) a Fábrica das Enguias (v preklade „Úhoria továreň“). V každej z predajní firmy Comur sa nachádzajú konzervované morské živočíchy, ktorých obal zaujme už len svojím výzorom. Konzervy totiž hrajú farbami a originálnymi dobovými ilustráciami, vďaka čomu sú pestré aj predajne. Výrobky navyše obsahujú rôzne druhy rýb, no tiež vegetariánske varianty, ktoré v konzervárenskom priemysle nie sú časté. Do plechoviek sa pritom nepridávajú žiadne konzervačné látky či prísady, vďaka čomu majú dlhšiu dobu trvanlivosti.

Ukážka farebnosti konzerv a interiéru predajne. Zdroj: Redakcia Podnikajte.sk
Ukážka farebnosti konzerv a interiéru predajne. Zdroj: Redakcia Podnikajte.sk

Fantastický svet portugalských sardiniek poskytuje zážitok a originálne darčeky

Originalita značky je teda zrejmá už pri bežných predajniach, avšak spomínaná prevádzka O Mundo Fantástico da Sardinha Portuguesa je predsa len ešte o niečo originálnejšia. Jej podstatu tvoria konzervované sardinky – kráľovné rýb. Svoju sezónu majú najmä v lete, no vo „Fantastickom svete portugalských sardiniek“ je „ich čas“ celý rok. Zakladatelia sa navyše rozhodli vytvoriť obchody v netradičnom prevedení – sú „odeté“ do sveta cirkusu alebo zábavného parku. Konzervy tu opäť hýria farbami, avšak tentokrát sú o niečo iné. Sardinkové plechovky sú potlačené rokmi od 1916 až do súčasnosti, pričom každá plechovka znázorňuje významnú udalosť a narodenie známej osobnosti v danom roku. Vybrať si tak môžete napríklad konzervu s rokom 1989 a pripomienkou, že vtedy padol Berlínsky múr a narodili sa Gareth Bale či Daniel Radcliffe.

Špeciálnou edíciou je tiež tzv. „portugalské zlato v konzerve“. Ide o sardinky bez kože a kostí v panenskom olivovom oleji a jedlých zlatých vločkách.

Prevádzky teda lákajú svojou osobitou atmosférou, konzervy zaujmú nezvyčajným obalom a mnohým slúžia nie na konzumáciu, ale ako suvenír či originálny dar pre blízkeho. Nakoľko ale nejde o bežnú rybaciu konzervu, zákazníci musia počítať s vyššou sumou. Jedna sardinková konzerva stojí do 10 eur a špeciálne balenia s viacerými kusmi stoja od približne 30 do 100 eur.

Jedna z predajní Fantastického sveta portugalských sardiniek. Zdroj: Redakcia Podnikajte.sk
Jedna z predajní Fantastického sveta portugalských sardiniek. Zdroj: Redakcia Podnikajte.sk

Šikovný marketing  najskôr naučia o histórii výroby, potom ponúknu výrobok

O tom, že značka Comur nechce len nasýtiť ľudí rybacími pochúťkami, svedčí okrem netradičných predajní aj ich múzeum. Turistom a návštevníkom chcú priblížiť históriu portugalského onzervačného priemyslu, a preto v priestoroch starej továrne firmy Comur zriadili múzeum. Na rekonštrukciu a inštalácie použila obec Murtosa (v ktorej firma vznikla) 1,3 milióna eur. V múzeu približujú samotné počiatky daného odvetvia, napríklad keď počas prvej svetovej vojny nebolo Portugalsko zapojené do sporov, starali sa teda o nakŕmenie vojakov na oboch stranách konfliktu, vďaka čomu priemysel prosperoval. Taktiež ukazujú celý proces výroby konzerv, a to od okamihu, keď ryby dorazia, až do chvíle, keď sa predávajú v konzervách. Po návšteve múzea môžu ísť návštevníci do jednej z predajní, kúpiť si niektorú z konzerv a pochutnať si na nej.

Zdroje: comur.commundofantasticodasardinha.ptcm-murtosa.pt

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Podnikanie vo dvojici: keď sa zo životných partnerov stanú partneri aj v biznise

Inšpiratívne príklady z praxe, kedy rozhodnutie podnikať s partnerom/partnerkou či manželom/manželkou bolo tým správnym.

Unloc rieši problém s kľúčmi a zlepšuje mobilitu aj logistiku v Nórsku

Mnohým ľuďom sa už stalo, že si zabudli kľúče a museli čakať, kým sa domov niekto vráti. Nórska spoločnosť Unloc našla riešenie pre situácie, kedy by bola vítaná možnosť zdieľať kľúč s inými ľuďmi.

Parížsky startup Heuritech dokáže vďaka umelej inteligencii predpovedať módne trendy

Inovatívny nápad, inšpirovaný svetoznámym módnym návrhárom Louisom Vuittonom - čo sa bude nosiť o pár mesiacov, vie umelá inteligencia už dnes.

Filmy o biznise, pri ktorých načerpáte inšpiráciu

Cesty, skúsenosti aj pády úspešných podnikateľov či geniálne nápady, ktoré dokazujú silu reklamy. Výber filmov z oblasti podnikania, ktoré sa oplatí pozrieť.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky