Inšpiratívny podnikateľský nápad (č.73) – Syr z vlastnej výroby

Veľká noc sa nezadržateľne blíži a s ňou aj najrôznejšie kulinárske dobroty. Mnohí z vás si možno ešte spomenú, ako stará mama pred týmito sviatkami doma vyrábala syr – tzv. hrudku. Koľkí z nás by si však dnes vedeli pripraviť domáci syr? Zrejme málokto. Domáce produkty ale chutia oveľa lepšie ako kupované a je o ne záujem. A presne tu je medzera na trhu...

Z učiteľky farmárka

Hrdinkou dnešného príbehu je 33-ročná Kanaďanka Ella Kinloch. Jej cesta k podnikaniu sa začína celkom prozaicky – začala pochybovať o svojom učiteľskom zamestnaní. Učiť deti ju síce bavilo, no aj keď im vždy prízvukovala, že život je o prijímaní výziev, sama sa ich bála.
Napokon však neodolala a rozhodla sa ísť za svojím snom – byť farmárkou. Toto nadšenie s ňou zdieľal aj vtedajší partner, a tak zavesila učiteľstvo na klinec a vrhla sa do štúdia toho, čo obnáša farmárčina. Chodila na rôzne konferencie, workshopy a kurzy, až sa dostala k výrobe syra. Jej syrárska vášeň sa naplno prejavila na stáži v New Jersey a neskôr vo Vermonte, kde stretla inú, podobne naladenú Kanaďanku. Spolu precestovali 25 fariem a naučili sa všetko o výrobe syra.
Elline nové smerovanie však narazilo na prekážku. Jej vzťah s „nadšeným“ budúcim farmárom stroskotal a odhodlanie postaviť sa na vlastné nohy spolu s ním.
Odvahu jej však dodala spomínaná nová priateľka. Jedného dňa, keď si prezerala jej poznámky o výrobe syra, dostala niečo ako podnikateľské vnuknutie. Mala pred sebou poznámky a začala myslieť ako učiteľka – prečo sa živiť priamo výrobou syra, keď môže skúsiť učiť ľudí, ako si vyrobiť syr doma vo vlastnej réžii? Bingo! Nápad na podnikanie bol na svete...

Článok pokračuje pod reklamou



5 druhov syra alebo ako prejsť uchom ihly

Zo spomínanej strastiplnej cesty od učiteľskej katedry k hľadaniu vlastného poslania a koníčka v jednom sa nakoniec vykľula firma Make Cheese Inc. Spoločnosť odštartovala svoju činnosť v septembri 2011. Ella sa smiala, že bude rada, ak predá jeden svoj nový „urob si sám“ balíček. Do Vianoc toho roku ich predala 500...
O čo ale vlastne ide? Ellin produkt nie je syr. Nie je to hotový výrobok, ale iba inštruktáž a k nej prísady. Syr si už potom pomocou tohto balíčka doma vyrobíte sami.
Mladej Kanaďanke sa teda podarilo to, čomu známy podnikateľ Robert Kiyosaki hovorí „prejsť uchom ihly.“ V preklade aj dať jedenkrát dohromady vlastné vedomosti a veľakrát ich speňažiť.
Ellin biznis model je teda pomerne jednoduchý. Zarába na predaji vedomostí. Nie však len na ňom. Okrem súčasných 5 druhov syrov a 2 pripravovaných bývalá učiteľka znovu aj učí. Konkrétne ponúka špeciálne kurzy výroby syra – u vás doma. Samozrejme iba v Kanade.
Dôležité je tiež podotknúť, že Elline balíčky sú krásne dizajnovo zvládnuté. Rovnako tak aj web stránka a šikovne vymyslený má aj predaj – cez veľký nadnárodne fungujúci e-shop Etsy alebo formou osobného odberu. Nemusela teda na začiatku podnikania vrážať stovky dolárov do tvorby e-shopu. Nuž... Elle to zdá sa páli!

 

video ukážka výroby domácej mozzarelly



Podnikanie „urob si sám“ po slovensky?

Ďalším z marketingových ťahov Make Cheese, ktoré ešte neboli spomenuté, je cena za syr. Jeden balíček totiž obsahuje ingrediencie na prípravu desiatok kusov syra, nie jedného! Výroba domáceho  syra vás tak v prepočte vyjde menej, ako keď si ho hotový kúpite v obchode. A navyše bude domáci a bez konzervantov. Čo si viac priať...
Ak k tomu navyše prirátame fakt, že Slováci sú šikovní a zruční, ešte k tomu aj so syrárskymi tradíciami v koreňoch, črtá sa tu slušná lokálna medzera na trhu.
Nemusí to však byť len syr. Ak máte akékoľvek vedomosti, ktoré môžete predať druhým, skúste z nich vytvoriť podnikanie. Dajte si záležať na príprave jedinečných „urob si sám“ balíčkov a možno práve vy vytvoríte v čase súčasnej éry kreativity ďalšiu dieru do sveta. Budeme držať palce!

Seriál o inšpiratívnych podnikateľských nápadoch je spoločnou iniciatívou portálu Podnikajte.sk a Združenia mladých podnikateľov Slovenska.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Subscription boxes: dobré „schránkové“ podnikanie

Tak, ako sa dá predplatiť časopis, tak sa dá predplatiť aj akýkoľvek iný druh tovaru. Takzvané „subscription boxes“ sa objavili na trhu, aby nám priniesli to, po čom pištia naše srdcia. Pravidelne každý mesiac a priamo až do našich schránok. Káva, kozmetika či knihy. Stačí si vybrať...

Bezkonkurenčné biznis nápady zo školských lavíc

Štyridsaťsedem firiem študentov stredných škôl z celého Slovenska predstavilo svoje ambiciózne podnikateľské plány na 23. ročníku súťaže JA Veľtrh podnikateľských talentov v bratislavskom Avione. Tu je výber tých najoriginálnejších so šancou preraziť.

SPECTER TAPE - revolučná inovácia, ktorá zmení svetový hokej

Sú inovatívni, skúsení a neustále hľadajú spôsoby, ako sa zdokonaliť. Dva roky vyvíjali revolučný typ hokejovej pásky, ktorá z hráčov urobí lepších hokejistov. Novodobé riešenie v podobe špeciálnej nálepky testujú profesionálni hráči z NHL a tvárou značky SPECTER TAPE je Zdeno Chára.

Ručne vylisoval tisíce jabĺk, kým pochopil, že výroba poctivého cideru si vyžaduje opateru ako u malého dieťaťa

Richard Domaniža sa výrobe domáceho poctivého cideru venuje už viac ako štyri roky. Za ten čas sa jeho hobby zmenilo na trvalý biznis a od konca leta minulého roka 2016 predáva pod značkou Kastler. Začínal doma v garáži s ručným lisom na jablká a dnes vyrába na po domácky zhotovených prístrojoch tie najkvalitnejšie slovenské cidery bez cukru a umelých prísad.