Inšpiratívny podnikateľský nápad (č.49) – Podnikateľ dyslektik a jeho „handicap“

Vedeli ste, že sa dá podnikať aj s písmom? Respektíve predávať ho? Možno to nie je až taká novinka, veď koniec koncov najmä v dobe počítačov musel každé jedno písmo (alebo inak aj font) niekto vyvinúť. Napriek tomu je však toto podnikanie pomerne okrajová záležitosť. Čo sa však stane, ak sa do toho pripletie jeden handicap, šikovný obchodnícky um a univerzitný výskum?

 

Z handicapu podnikanie

Život s dyslexiou nie je ľahký. Vedel by vám o tom rozprávať každý, koho tento nemilý neduh postretol a sťažuje mu čítanie aj celkové porozumenie textu. Dyslektik si často zamieňa písmenká, otáča ich alebo sa mu mýlia tie s podobným tvarom (napr. b a d). Ide teda o značný handicap, ktorý napríklad sťažuje štúdium, bežné čítanie novín či kníh, úradných dokumentov alebo surfovanie na internete. V neposlednom rade zhoršuje kvalitu života dyslektika, pretože sa kvôli svojmu handicapu často cíti menej kompetentne a trpí pocitmi menejcennosti.

Článok pokračuje pod reklamou

Všetkým týmto si prešiel aj holandský dizajnér Christian Theo Boer, ktorý vlastní dizajnérske štúdio pod menom StudioStudio. Práve pod jeho rukami a pod značkou štúdia vznikol špeciálny font pre dyslektikov s príznačným názvom Dyslexie. Charakterizujú ho najmä zvýraznená otvorenosť písmen, väčšia hrúbka, netypická orientácia do strán,  hrubšie a výraznejšie začiatočné písmená viet a interpunkčné znamienka. Tieto a mnohé ďalšie špeciálne znaky fontu pomáhajú dyslektikom ľahšie čítať text. Christian teda vzal svoju nevýhodu do vlastných rúk a spravil z nej výhodu – z handicapu sa stalo úspešné podnikanie.



Videoprezentácia fontu Dyslexie na YouTube


Business model a jeho podpora

Po úspešnom dokončení fontu prišla fáza overovania. O tú sa postarala Univerzita Twente, ktorá uskutočnila nezávislý odborný výskum. Ten potvrdil, že pri čítaní textu s fontom Dyslexie robia dyslektici výrazne menej chýb ako pri čítaní textu napísaného štandardným bežne používaným fontom. Keďže písmo chráni patent, mohlo sa začať aj promo na verejnosti. Vznikla videoprezentácia fontu, ktorú už vďaka službe YouTube videlo takmer 300 000 surferov (stav ku dňu 26.9.2011). Nemožno opomenúť ani veľmi pozitívne ohlasy na internete, ktoré publikujú hlavne nadmieru spokojní dyslektici. Font už používajú mnohé školy, univerzity, terapeuti aj pedagogicko-psychologické centrá. Gro business modelu samozrejme tvorí predaj fontu vo viacerých podobách. K dispozícii je štandardné písmo, verzia bold a pripravujú sa aj verzie v ďalších jazykoch. Výhodou je, že po inštalácii fontu možno písmo nastaviť ako prioritné aj v prehliadači, a teda čítať všetky weby s fontom Dyslexie. Firmu StudioStudio čaká po uvedení medzinárodnej znakovej sady neobmedzený trh a takisto neustále narastajúci počet dyslektikov. Podnikanie v tejto oblasti je o to krajšie, že pomáha mnohým ľuďom prekonať ich dlhotrvajúci problém.


Ako spraviť z nevýhody výhodu

Často sa hovorí, že náhody neexistujú a všetko v živote sa deje z nejakého dôvodu. Ak by sme sa na dnešný inšpiratívny podnikateľský nápad pozreli z tohto uhlu pohľadu, potom dáme všeobecne platnému výroku za pravdu. Dizajnér Chris sa narodil s handicapom a mal problém. Keďže však mal aj grafický talent a očividne nie málo inteligencie, premenil svoj handicap a teda aj problém na príležitosť. Ak teda máte nejaký vážny problém alebo handicap, ktorý vám strpčuje život, skúste popremýšľať, v čom ste dobrí a tieto dve veci skombinovať. Možno práve týmto spôsobom dokážete aj vy svoj problém poraziť a tiež preraziť vo svete biznisu...

Seriál o inšpiratívnych podnikateľských nápadoch je spoločnou iniciatívou portálu Podnikajte.sk a Združenia mladých podnikateľov Slovenska.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Subscription boxes: dobré „schránkové“ podnikanie

Tak, ako sa dá predplatiť časopis, tak sa dá predplatiť aj akýkoľvek iný druh tovaru. Takzvané „subscription boxes“ sa objavili na trhu, aby nám priniesli to, po čom pištia naše srdcia. Pravidelne každý mesiac a priamo až do našich schránok. Káva, kozmetika či knihy. Stačí si vybrať...

Bezkonkurenčné biznis nápady zo školských lavíc

Štyridsaťsedem firiem študentov stredných škôl z celého Slovenska predstavilo svoje ambiciózne podnikateľské plány na 23. ročníku súťaže JA Veľtrh podnikateľských talentov v bratislavskom Avione. Tu je výber tých najoriginálnejších so šancou preraziť.

SPECTER TAPE - revolučná inovácia, ktorá zmení svetový hokej

Sú inovatívni, skúsení a neustále hľadajú spôsoby, ako sa zdokonaliť. Dva roky vyvíjali revolučný typ hokejovej pásky, ktorá z hráčov urobí lepších hokejistov. Novodobé riešenie v podobe špeciálnej nálepky testujú profesionálni hráči z NHL a tvárou značky SPECTER TAPE je Zdeno Chára.

Ručne vylisoval tisíce jabĺk, kým pochopil, že výroba poctivého cideru si vyžaduje opateru ako u malého dieťaťa

Richard Domaniža sa výrobe domáceho poctivého cideru venuje už viac ako štyri roky. Za ten čas sa jeho hobby zmenilo na trvalý biznis a od konca leta minulého roka 2016 predáva pod značkou Kastler. Začínal doma v garáži s ručným lisom na jablká a dnes vyrába na po domácky zhotovených prístrojoch tie najkvalitnejšie slovenské cidery bez cukru a umelých prísad.