V netradičnom mäsiarstve si zákazníci môžu kúpiť výlučne rastlinné mäso. Priaznivcov vegánskej náhrady obľúbenej potraviny nie je málo.
Viete si predstaviť mäsiarstvo bez mäsa? Teda aspoň bez toho skutočne živočíšneho mäsa? V Londýne také existuje a je veľmi obľúbené. Zákazníci si do prevádzky Angličana Matthewa Fostera chodia kúpiť mäso založené vyslovene na rastlinnej báze. Hoci to možno znie zvláštne, priaznivcov vegánskej náhrady obľúbenej potraviny nie je málo.
Presvedčenie mu bránilo byť bežným kuchárom, našiel si preto svoju cestu
Matthew začal svoju kariéru ako bežný šéfkuchár. Po rokoch strávených so sekáčom v ruke, ktorým ošípaným či hydine odsekával končatiny len pre naplnenie žalúdkov hostí, sa rozhodol skončiť. Nie však s varením, ale s takouto formou narábania so zvieratami. On sám prestal jesť mäso, no taktiež ho prestal pripravovať druhým. Stojí si za tvrdením, že sa dá fungovať oveľa zdravšie aj na čisto rastlinnej strave.
V roku 2018 preto otvoril prvú vegánsku reštauráciu v Londýne – Rudy’s Dirty Vegan Diner. Ponúkal v nej bežné rýchle občerstvenie, ako sú napríklad hamburgery či párky v rožku. Nezdravé jedlo však premenil na zdravší variant práve použitím výlučne rastlinných prísad, a to vrátane mäsa. Pre lepšiu predstavu môžeme opísať spomínaný hotdog, ktorý pozostáva z údeného seitanu (pšeničná bielkovina), je naplnený kyslou kapustou, chrumkavou vyprážanou cibuľou, pažítkou a kečupom či horčicou. Jeho nápad sa ľuďom zapáčil, čo ho viedlo k vytvoreniu ďalšej londýnskej, resp. britskej prvotiny.
Na prvý pohľad obyčajné mäsiarstvo, no konkurenciu k nemu nájsť ťažko
Svoj ďalší podnik Matthew otvoril v roku 2020, pričom si vybral príznačný deň – Svetový deň vegánov, teda 1. november. Miestnosť s bielymi kachličkami, chladiacim pultom a na prvý pohľad bežným mäsom. Tak vyzerá prvé vegánske mäsiarstvo v Spojenom kráľovstve, ktoré sa od bežných mäsiarstiev zdanlivo vôbec nelíši.
Na pultoch však neležia zabité zvieratá, ale rastlinné pastrami, sójové rezne alebo „kurča“ zo seitanu. Všetko je pritom navrhnuté tak, aby potraviny chutili aj vyzerali ako mäso. Dokonca sa ich výrobky varia rovnako ako mäso. Jediný rozdiel je, že náhrady sú vyrobené z rastlín, zeleniny, byliniek a korenia.
Objednať si hotové jedlo je nuda – poskladajte si ho radšej sami
Bezmäsité mäsiarstvo a vegánska reštaurácia svojim zákazníkom ponúkajú aj mliečne koktaily či syrové jedlá, ktoré sú tiež založené na rastlinnej báze. Navyše majú na predaj už hotové jedlá, aby sa zákazníci nemuseli príliš trápiť s varením. Predtým, než sa pustia do samotného jedenia, nejakú prácu s jedlom však predsa len budú mať. Takéto hotové jedlá sa predávajú pod názvom DIY kit (v preklade „súprava Urob si sám“), pretože si ich zákazník môže zakúpiť vo forme setu jednotlivých surovín daného jedla.
Znamená to, že napríklad pri kúpe hamburgera zákazník dostane samostatne žemľu, rastlinnú fašírku, šalát, paradajku a omáčku. Doma si následne tieto suroviny poskladá a skonzumuje. Zakúpením setu navyše zákazníci prispejú na dobrú vec – prevádzkovatelia mäsiarstva a reštaurácie darujú za každú predanú súpravu jednu libru na zvieraciu farmu Sanctuary.
Cieľom je zabrániť trápeniu zvierat, no tiež podporiť ekológiu a zdravý životný štýl
Matthew svoje podnikanie však nerozbiehal sám. Šla s ním do toho jeho životná partnerka Ruth, podľa ktorej je značka pomenovaná (Ruth, po domácky Ruthy – Rudy). Spoločne sa snažia presadzovať práva zvierat a ponúkať ľuďom chutnú alternatívu k mäsu. Navyše tvrdia, že ich cieľom je aj prispieť k zníženiu ekologických dopadov, ktoré sa s chovaním zvierat a spracovávaním mäsa spájajú, no tiež pomôcť ľuďom zdravšie žiť – práve prostredníctvom rastlinnej stravy. Tento trend sa stáva obľúbeným po celom svete, napríklad v Británii je už jedno percento populácie naklonené vegánskej strave. Predaj rastlinných potravín tam počas rokov 2014 až 2019 vzrástol približne o 40 % a vegánstvo aj naďalej naberá na sile v mnohých krajinách.
O objednávky nemajú núdzu
Dôkazom obľúbenosti bol aj veľký záujem zákazníkov už v prvý deň otvorenia netradičného mäsiarstva. Počas prvých desiatich minút mali web zaplavený stovkami online objednávok a nechýbali ani dlhé rady čakajúcich zákazníkov po celej ulici. Prevádzkovatelia sa stále snažia vymýšľať niečo jedinečné a prispôsobovať ponuku aj sezóne. Zaradili do nej napríklad vianočnú rastlinnú pečenú morku.
Zdroje: ecowatch.com, rudysvegan.com, camdennewjournal.com, theanimalreader.com, thevou.com