Ekologicky čisté potraviny – budúcnosť podnikania v agrosektore

Boom hypermarketov a potravín v akcii sa končí. Mnohí spotrebitelia začínajú objavovať potraviny od lokálnych výrobcov.

Na globalizáciu potravinárskej výroby zareagovalo Slovensko v uplynulých desaťročiach poklesom potravinovej sebestačnosti. Ekonomicky tápajúcim družstvám sa odrazu „neoplatila“ produkcia mlieka a živočíšna výroba všeobecne. Ukončením družstevných chovov prišli o zamestnanie tisíce obyvateľov vidieka. Na pultoch slovenských predajní prevládli potraviny dovezené z iných štátov a kontinentov.

Podnikať v agrosektore sa oplatí aj dnes

Lokálny výrobca potravín nedokáže veľkým obchodným reťazcom konkurovať cenou, ani objemom výroby. Vďaka čoraz uvedomelejšej verejnosti však má veľké obchodné možnosti v pestovaní BIO potravín. Ekologicky čistými produktami môže malý podnikateľ alebo rodinná farma získať oproti nadnárodným spoločnostiam významnú konkurenčnú výhodu.

Predaj z dvora – vyskúšajte si ho najskôr v malom

Predaj z dvora je výborný spôsob, ako si farmár môže v praxi overiť svoje schopnosti výroby a predaja BIO produktov. Z hľadiska legislatívnych podmienok je najjednoduchšie začať ako prvovýrobca, pestovaním a predajom rastlinných komodít (ovocia, zeleniny a obilnín). V prípade, že z takýchto prvotných produktov plánujete vyrábať a predávať spracované potraviny (džem, kompóty, lokše atď.), už musíte zaviesť výrobnú prax v prevádzkárni a používať registračnú pokladňu.

Niektoré prvoprodukty vhodné na predaj z dvora:

  • slepačie a iné vajíčka;
  • mäso z doma chovaných a doma zabitých zvierat (je potrebná tzv. potravinová prevádzkareň s malým objemom výroby, s bitúnkom a rozrábkárňou);
  • surové kravské a kozie, či iné mlieko (je potrebné požiadať o tzv. kvótu na mlieko);
  • ryby, med, hríby, ...
Článok pokračuje pod reklamou

Pri predaji v malom množstve (prebytky) nie je potrebné ani živnostenské oprávnenie. Stačí registrácia činnosti na regionálnej potravinovej a veterinárnej správe, kde získate aj viac informácií k predaju z dvora. Potravinový kódex stanovuje pre predaj z dvora limity predaných produktov za určité obdobie. Pri chove zvierat na predaj, pri predaji mäsa a vajec je chovateľ povinný vopred zaregistrovať chov na príslušnej regionálnej potravinovej a veterinárnej správe, kde získa informácie aj o ďalších legislatívnych podmienkach týchto činností.

Na čo si ešte treba dávať pozor:

  • predaj z dvora je určený výhradne k predaju vlastných produktov,
  • aj pri predaji prebytkov je potrebné viesť aspoň základnú evidenciu predaja a príjmov pre prípad kontroly,
  • predajom nesiete plnú zodpovednosť za kvalitu produktov a prípadné následky.

Každý predaj z dvora, vrátane predaja prebytkov, spadá pod kontrolu príslušných orgánov vrátane Slovenskej obchodnej inšpekcie. Alternatívou tejto formy predaja je podnikať ako samostatne hospodáriaci roľník (SHR). K činnosti ako SHR nepotrebujete živnostenské oprávnenie, stačí sa registrovať na vašom obecnom úrade, a po obdržaní Osvedčenia o zápise SHR požiadať o pridelenie identifikačného čísla (IČO) a daňového identifikačného čísla (DIČ). Ďalší rozvoj vášho podnikania už bude záležať len na vašej šikovnosti.

Náš tip: Prečítajte si článok o tom ako začať podnikať ako samostatne hospodáriaci roľník

Kde propagovať a nakupovať potraviny od prvovýrobcov

Používaním ekologicky čistých postupov a predajom kvalitných BIO potravín si časom vybudujete vo vašej lokalite dobré meno. Zákazníci orientovaní na prirodzenú, zdravú stravu však radi pricestujú aj zo širšieho okolia, zvlášť ak ponúknete aj nejaké zážitky z oblasti agroturistiky. Online propagáciou produktov od farmárov a iných prvovýrobcov sa zaoberá napríklad slovenský portál PoctivePotraviny.sk, kde môžu farmári svoje služby a potravinárske produkty bezplatne inzerovať. Súčasťou služieb portálu je magazín so zaujímavosťami zo sveta zdravého stravovania a agroturistiky, na ktorom si môžete založiť svoj blog. Spotrebiteľom portál pocitivepotraviny.sk ponúka možnosť nájsť lokálneho dodávateľa kvalitných potravinárskych produktov z daného regiónu.

Zdroj: PoctivePotraviny.sk

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Podnikanie vo dvojici: keď sa zo životných partnerov stanú partneri aj v biznise

Inšpiratívne príklady z praxe, kedy rozhodnutie podnikať s partnerom/partnerkou či manželom/manželkou bolo tým správnym.

Unloc rieši problém s kľúčmi a zlepšuje mobilitu aj logistiku v Nórsku

Mnohým ľuďom sa už stalo, že si zabudli kľúče a museli čakať, kým sa domov niekto vráti. Nórska spoločnosť Unloc našla riešenie pre situácie, kedy by bola vítaná možnosť zdieľať kľúč s inými ľuďmi.

Parížsky startup Heuritech dokáže vďaka umelej inteligencii predpovedať módne trendy

Inovatívny nápad, inšpirovaný svetoznámym módnym návrhárom Louisom Vuittonom - čo sa bude nosiť o pár mesiacov, vie umelá inteligencia už dnes.

Filmy o biznise, pri ktorých načerpáte inšpiráciu

Cesty, skúsenosti aj pády úspešných podnikateľov či geniálne nápady, ktoré dokazujú silu reklamy. Výber filmov z oblasti podnikania, ktoré sa oplatí pozrieť.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky