Ako tvoriť výkonný obsah

Produkujete tony obsahu, pretože ten je predsa základom online marketingovej stratégie. Lenže, nič vám neprináša a navyše konzumuje neskutočné množstvo času. Potom je tu ďalší prípad. Na content ešte „nevydalo“, no napriek tomu nehladujete. To je síce lepšia možnosť, ale dokedy?

Online marketing, podobne ako klasický marketing, funguje len vtedy, ak sa robí poriadne. A s prihliadnutím na zákazníka. Určite ste si aj vy lámali hlavu nad tým, či musíte robiť všetko alebo vám stačí len časť celého online marketingového mixu.

Na tento problém neexistuje jednotná odpoveď. To, čo platí pre e-shop s topánkami ešte nemusí zaberať rovnako aj na poskytovanie úveru alebo finančného poradenstva. Ale, čo zmysel určite má a prináša výsledky, je prepojenie výkonnostného marketingu s tým obsahovým. Jedno bez druhého akosi nemá zmysel.

Ako spolu súvisí obsah s výkonom?

Vysvetlím na príklade. Povedzme, že obsah/content je kvet. A výkonnostný marketing je všetko, čo okolo tohto kvetu robíte.

Teraz si predstavte, že každý týždeň zasadíte aspoň jeden kvet, čiže vyprodukujete nejaký obsah. O rok by ste týmto spôsobom mohli mať celý záhon a na stole ponuky od ľudí, ktorí by si tie kvety chceli kúpiť. Ale! Tu vstupuje do hry výkonnostný marketing.

Keďže ste kvety len sadili, ale nijak sa o ne nestarali (polievanie, propagovanie a spol.), väčšina z nich je o rok dávno fuč. Vy nemáte čo a komu predávať a celý rok ste strávili sadením jedného kvetu, kým ten druhý „umieral“.

Toto je veľmi okresaná verzia, ale podstatu ste asi pochopili. Tvorba nového obsahu nedáva zmysel, ak ho neviete správne použiť a vyhodnotiť. Zbytočne budete na e-shop nakupovať nový tovar, keď ho nik nekupuje. A tiež nebudete predávať, keď máte prázdny sklad.

V praxi sa pravidelne stretávam s tým, že klient by chcel SEO alebo PPC, ale pritom nemá vôbec domyslenú obsahovú stratégiu. Prípadne žiadnu nemá. Alebo chce PPC reklamu, ale web nie je, po technickej a obsahovej stránke, schopný konvertovať.

V takýchto prípadoch si vždy uvedomujem, ako sa ľudia snažia oddeliť dve veci, ktoré sú nedeliteľné. Prečo by chcel niekto investovať peniaze do PPC kampaní, ak sa jeho konverzný pomer na stránke rovná nule? To sú vyhodené peniaze.

Kombinujte obsah s výkonom, resp. tvorte výkonný obsah, ak chcete vidieť zmenu k lepšiemu. 

Čo je úlohou contentu a výkonnostného marketingu

Keďže na obrázky sa lepšie pozerá, v grafike nižšie som uviedla (veľmi zjednodušene), čo je úlohou jedného aj druhého.

Pre dosiahnutie najlepších výsledkov je vhodné, aby ste sa rovnako trpezlivo venovali obom častiam.

Ako tento prístup môže ovplyvniť rast firmy?

Môžete sa pýtať samých seba: „Prečo vôbec potrebujem niečo merať?“. Pozrite sa na to takto. Marketing sa snaží komunikovať s ľuďmi a vytvoriť s nimi vzťah.

Ľudia však môžu byť veľmi nepredvídaví. Emocionálni. Stačí zlý deň v práci, zlé načasovanie, a vaša mesačná stratégia môže zhasnúť ako narodeninová sviečka.

Marketing, našťastie aj nanešťastie, nie je exaktná veda, kde A = B. Tu varíte z vody a nikdy neviete čo z nej bude, až pokým sa kampaň neskončí. A krása online marketingu spočíva aj v tom, že je merateľný. To znamená, že nech sa vašej kampani darí akokoľvek, stále ju viete vylepšovať. Viete zvýšiť je výkonnosť.

A za pár mesiacov môžete sledovať aj 4,8-násobný nárast návštevnosti webu alebo 2-násobne vyššie tržby len vďaka organickej návštevnosti z Google.

Čím väčší zisk, tým máte viac možností na rast a reinvestovanie.

Problematika online marketingu je na dlhú diskusiu, ktorej sa poteším v komentároch. Ale, ak by ste si z článku mali zobrať len jedinú vec, nezabúdajte, že „výkonný obsah“ je to, čo vás posunie ďalej. Produkujte hodnotný obsah, šírte ho, zbierajte dáta a prepojte ich so všetkými nástrojmi online marketingu, ktoré máte k dispozícii. 

Čím viac zozbieraných dát, tým lepšie odhady viete robiť. Čím lepšie odhady robíte, tým lepšie viete plánovať a vylepšovať. Čím viac vylepšujete, tým viac sa vám darí. Čím menej strachu o prežitie firmy, tým viac času vám zostane na nové nápady. A nové nápady = nové možnosti.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Marcela Danišová
Marcela Danišová

Marketérka so slabosťou a orientáciou na online, netradičné nápady, strategické myslenie, celoživotné vzdelávanie a sarkazmus. Pracujem ako marketingový manažér v agentúre ONLINE TORO a pokiaľ nefungujem na 150%, tak pravdepodobne niekde riadene prokrastinujem a kujem budúce plány.


Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?

Zápis do RPVS: povinnosť poskytovateľov audiovizuálnej mediálnej služby

Ako postupovať, na koho sa obrátiť a s akými nákladmi počítať pri zápise do registra partnerov verejného sektora, ak ide o poskytovateľa audiovizuálnej mediálnej služby?

Marketingová stratégia firmy: prečo je dôležitá a ako ju definovať?

Dôležité je stanoviť si „SMART“ ciele či zistiť jedinečný predajný argument (USP). Čo to znamená a ďalšie tipy, ako na marketingovú stratégiu pri rozbiehaní biznisu.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky