Zmerajte úspešnosť vašich webstránok

Nestačí mať len firemnú webstránku. Mali by ste tiež vedieť merať, či úspešne oslovujete vašich súčasných a potenciálnych zákazníkov.

Keď už raz investujete do vytvorenia firemného webu, chcete si byť istí, že má pre vás skutočnú obchodnú hodnotu. Predpokladáte, že investícia sa vám vráti v podobe nových alebo vracajúcich sa zákazníkov, náraste predaných produktov a služieb či jednoducho formou zvýšenia vašich tržieb. Nepotrebujete drahý software alebo vzdelanie analytika na to, aby ste vedeli zmerať úspešnosť vašej web stránky. Avšak niekedy môže byť skutočne ťažké vyznať sa vo všetkcýh dostupných dátach a vedieť vyhodnotiť, čo treba sledovať a čo to všetko v skutočnosti znamená.

Našťastie existuje niekoľko jednoduchých a voľne dostupných nástrojov, ktoré vám pomôžu zamerať sa na tie správne dáta.

Čo je našim cieľom?

Predtým ako zistíte, čo by ste vôbec mali merať, potrebujete si identifikovať vaše ciele. Prečo má naša firma webstránku? Ak predávate tovar online, odpoveď na túto otázku je veľmi jednoduchá. V ostatných prípadoch to však nemusí byť také jednoduché. Môžete si spraviť jednoduchý zoznam cieľov zameraných na výnosy alebo na zvýšenie záujmu zákazníkov o vašu spoločnost. Ľudia si môžu kúpiť váš tovar cez internet, získať potrebné informácie či napísať vám cez webový formulár. Aby zostali s vami v kontakte, môžu sa zaregistrovať na odber noviniek. To všetko vám môže prinášať firemný web. Či však plní práve tie vaše kľúčové ciele, to zistíte na základe dostupných dát.

V prvom rade budete potrebovať program na analýzu webu, ktorý je nevyhnutý na to, aby ste dokázali odmerať úspešnosť vašej webstránky. Môžete si vybrať z viacerých typov nástrojov, od bezplatných až po tie, ktoré stoja tisíce Eur mesačne. Najlepším riešením je však použiť Google Analytics, ktorý je zadarmo a poskytuje všetky potrebné dáta.

Taktiež by ste mali mať nástroj pre správu webu, napríklad Google alebo Bing, ktorý vám pomôže zvýšiť viditeľnosť vašich stránok.

Na čo sa zamerať?

1. Zvyšuje sa počet kvalifikovaných návštevníkov web stránky?

Najlepších typom prevádzky je kvalifikovaná prevádzka. Pod kvalifikovanými návštevníkmi pritom rozumieme tých, ktorí sú vašimi potenciálnymi zákazníkmi. Ako však môžete zistiť, či návštevnící vašej webstránky sú zároveň potenciálnymi zákazníkmi? Okrem prípadov, kedy ľudia priamo navštívia vašu stránku (pretože už o nej vedia), môžete sa pozrieť tiež na to, odkiaľ prichádzajú.

Môžu napríklad prichádzať z vyhľadávačov, najčastejšie z Google. Ak už má stránka značnú prevádzku vo vyhľadávačoch, môžete sa zamerať na kľúčové slová, ktoré ľudia vyhľadávajú. Na základe toho potom môžete prispôsobiť vašu stránku tak, aby bola čo najľahšie vyhľadateľná a zobrazovala sa vo výsledkoch pre hľadané pojmy z vašej oblasti (tzv. SEO). Vyhľadávajú ľudia najčastejšie názov vašej spoločnosti? Potom jednu kategóriu kľúčových slov môžete prispôsobiť vašej značke a zahrnúť do nej všetky variácie názvu spoločnosti a webstránky. Ostatné kategórie sa môžu vzťahovať na oblasť vášho pôsobenia, napríklad ak predávate bazény, môžete mať kategórie kľúčových slov pre chemikálie, šmykľavky, hračky do vody a pod. Tieto kategórie môžete nastaviť vo vašom nástroji pre správu web stránky a sledovať ich v reportoch, podľa čoho zistíte, čo vaši zákazníci hľadajú online.

Okrem toho môžu ľudia navštevovať vašu webstránku vďak odkazom na iných súvisiacich stránkach. Zvýšenie prevádzky cez odkazy z iných stránok zväčša znamená, že ľudia sú presmerovaní na vašu stránku preto, lebo je pre nich užitočná. Napríklad ak váš blog opisujúci ako pridať atrakciu vo forme vodopádu k bazénu má oveľa väčšiu prevádzku (odkazuje sa na neho viacero web stránok) ako návod na výber krytu na bazén, potom pravdepodobne ľudia majú väčší záujem o vodopády ako o kryty (za predpokladu, že ste oba artikle propagovali rovnakou mierou).

2. Je váš web pre návštevníkov užitočný?

Nie každý návštevník príde na váš web za účelom, aby niečo kúpil. Niektorí návštevníci sa jednoducho len chcú viac dozvedieť o vašich produktoch alebo spoločnosti ako takej. Pokiaľ monitorujete iba predaj, môžete prísť o hodnotné vstupy ukazujúce ako veľmi viete zaujať vašich potenciálnych zákazníkov.

Najčastejšou a najzreteľnejšou metrikou stále zostáva sledovanie výnosov. Ak predávate tovar online, v Google Analytics môžete monitorovať napríklad počty klikov na tlačidlo „objednať“ či dokončenie nákupného procesu. Ak tieto údaje naviažete na vaše kategórie kľúčových slov a informácie o odkazoch z iných stránok, budú sa vám zdať tieto dáta ešte užitočnejšie. Nakupujú zákazníci prichádzajúci z fór o rodičovstve viac ako tí, ktorí sú smerovaní zo stránok o domoch a záhradách? Potom rodičia a rodiny môžu byť pre váš biznis omnoho hodnotnejšími cieľovými skupinami.

Pomocou kategórií kľúčových slov, ktoré ste si nastavili, môžete zasa vidieť aký druh návštevníkov vašich web stránok ich považuje za užitočné. V tomto vám pomôžu najmä tieto dáta:

  • Čas strávený na stránke a počet zobrazených podstránok.

Tieto dve metriky sú si často veľmi blízke. Môžete si nastaviť napríklad cieľ v podobe času stráveného na stránke na 30 sekúnd (time on site) ak chcete, aby si návštevníci prečítali váš článok. Alebo môžete zadať cieľ aspoň 2 navštívených podstránok (page views per visit), ktorý naznačuje, že návštevníci považujú vašu stránku za dostatočne zaujímavú, aby si na nej prezreli viac obsahu. Môžete tiež sledovať mieru opustenia stránok, čo znamená, koľko návštevníkov opúšťa web stránku rovnako rýchlo ako ju navštívilo, pretože nenašli informácie, ktoré hľadali.

  • RSS subscription alebo odber noviniek.

Táto metrika ja obzvlášť užitočná pre blog. Ak niekto príde na vašu stránku z vyhľadávača alebo odkazu, prečíta si príspevok na blogu a potom sa prihlási na odber noviniek, je to dobré znamenie, že váš článok bol pre neho užitočný. Počet odberateľov môžete monitorovať prostredníctvom sledovania cieľov v Google Analytics.

3. Aké sú vaše výkonnostné ukazovatele vo vyhľadávačoch?

Použitím kategórií kľúčových slov môžete takisto sledovať ako dobre si vedie vaša web stránka v rebríčkoch vyhľadávačov a či sa ľudia na ňu preklikávajú. Oba nástroje, Google aj Bing, sledujú impresie (počet zobrazení web stránky vo výsledkoch), kliky, prekliky a priemerné pozície kľúčových slov, ktoré generujú prevádzku na váš firemný web. Ak sa pozriete na tieto metriky, uvidíte, či sa vaša pozícia vo vyhľadávačoch zlepšuje a či sa ľuďom zdajú vaše výsledky vyhľadávania presvedčivé.

Kľúčom k monitorovaniu aktivity na vašich webových stránkach je nenechať sa zahltiť dátami. Uistite sa, že máte nainštalovaný analytický nástroj na vašom webe a je uspôsobený pre vyhľadávače. Majte jasno v cieľoch vašej web stránky - a potom si položte základné otázky: Aká je naša celková prevádzka? Aké stránky sa k nám odkazujú najčastejšie?

Čoskoro budete mať skvelý prehľad o tom, ako sa investícia do vašich webových stránok vypláca.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Informačné povinnosti e-shopu

Čo musí obsahovať webová stránka online obchodu a na aké informácie nezabudnúť v prípade obchodných podmienok či reklamačného poriadku?

Nákup cez platformu Alibaba: na čo si dať pozor?

Ako rozoznať podvodníkov, prečo neplatiť na súkromné účty a čo si od dodávateľa pýtať? Tipy, ako neprísť o peniaze a ako sa vyhnúť problémom s dodaním tovaru.

Odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku v praxi

Kedy spotrebiteľ (ne)môže odstúpiť od zmluvy uzavretej na diaľku bez udania dôvodu? Aké sú podmienky vrátenia tovaru a peňazí? Praktické informácie a príklady.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky