Marketingový výskum

Marketingový výskum Európska spoločnosť na výskum názorov a marketing – ESOMAR definuje nasledovne: "Marketingový výskum je systematická a objektívna identifikácia, zhromažďovanie, analýza a diseminácia informácií za účelom podpory rozhodovania týkajúceho sa identifikácie a riešenia problémov a príležitostí v marketingovom procese.“

Marketingový výskum sa často krát zamieňa za pojem výskum trhu. Výskum trhu je systematické zhromažďovanie, zaznamenávanie a analýza údajov so zreteľom na určitý trh, kde je trhom myslená špecifická skupina zákazníkov v špecifickej geografickej oblasti. Marketingový výskum však zahŕňa aj výskum trhu – pre daný konkrétny výrobok či službu.

Rozoberme si jednotlivé oblasti marketingového výskumu bližšie:

  • Výskum potenciálu trhu zahŕňa napr. celkovú analýzu trhu - charakteristika dopytu, ponúkaný sortiment, hlavní konkurenti.
  • Výskum charakteristík trhu zahŕňa napr. výskum medzi podnikateľskými subjektmi zameraný na finálne výrobky.
  • Výskum v oblasti priemyslu je užší pojem pre špecializovaný výskum trhu v priemyselných odvetviach napr. polotovary, suroviny, technológie.
  • Výskum prognostík zahŕňa napr. budúci vývoj dopytu spotrebiteľov.
  • Výskum imidžu zahŕňa obraz, ktorý si zákazníci vytvárajú o firme, jedná sa hlavne o použitie metód psychologického výskumu
  • Výskum segmentácie umožňuje vybrať cieľové trhy a vytvoriť profil životného štýlu napr. charakteristiky demografické, mediálne a tvorby imidžu.
  • Výskum výrobku predstavuje koncepcia testovania, určenie optimálneho návrhu, test balenia, modifikácia produktu, test marketingu.
  • Výskum tvorby cien zohľadňuje dôležitosť ceny pri výbere značky, cenové politiky, tvorbu cien výrobkovej sady, elasticitu cien v závislosti na dopyte.
  • Výskum podpory predaja je napr. optimalizácia rozpočtu na podporu predaja, optimalizácia marketingového mixu, test kreativity reklamy, vyhodnotenie efektívnosti reklamy.
  • Výskum distribúcie objasní napr. vhodné umiestnenie maloobchodu či veľkoobchodu.
Článok pokračuje pod reklamou

Pokiaľ organizácia uvažuje o využití služieb marketingového výskumu je potrebné položiť si nasledovné otázky:

 

  1. Pred akým rozhodnutím stojíme?
  2. Aké náklady budeme musieť vynaložiť, keď prijmeme nesprávne rozhodnutie?
  3. Aké je riziko, že prijmeme zlé rozhodnutie na základe tých informácií, ktoré už máme bez realizácie výskumu?
  4. Aké informácie potrebujeme k rozhodovaniu?
  5. Čo urobíme s informáciami?
  6. Ako ich využijeme?
  7. Ako budeme informácie zhromažďovať?

Odpovede na uvedené otázky pomôžu organizácii v rozhodovaní či potrebuje realizáciu marketingového výskumu.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Ako získať do e-mailovej databázy za týždeň viac ako tisíc odberateľov

Ak by som sa nezaujímala o e-mail marketing, celkom iste by som dnes nebola publikovanou autorkou. Týmto marketingovým nástrojom možno otriaslo GDPR, napriek tomu je e-mail jeden z najsilnejších spôsobov komunikácie a každému autorovi môže výrazne pomôcť.

Obsahová stratégia - čo si premyslieť skôr ako začnete s content marketingom

Súčasťou obsahového auditu, ktorý by mal predchádzať tvorbe content marketingovej stratégie, by mala byť aj dôkladná analýza aktuálnych trendov vo vašej oblasti, analýza vlastných kapacít, ktoré máte k dispozícii na tvorbu obsahu a tiež analýza influencerov, ktorí vám môžu pomôcť pri plnení vašich cieľov.

Pravidlá organizovania súťaží na Facebooku a vzor štatútu

V prípade organizovania akejkoľvek súťaže na Facebooku je nevyhnutné myslieť na povinnosti voči slovenskej legislatíve, ale tiež na povinnosti voči Facebooku. Vyhnete sa tak prípadným pokutám alebo zablokovaniu firemného účtu na sociálnej sieti.

Netriafajte naslepo. Urobte si obsahový audit

Skôr ako sa pustíte do vytvárania content marketingovej stratégie, nezabudnite si urobiť podrobný obsahový audit. V tomto článku vám prezradíme, čo všetko by ste pred začatím tvorby obsahu mali zvážiť, aby vám vaša obsahová stratégia skutočne prinášala výsledky.