Marketingový výskum

Marketingový výskum Európska spoločnosť na výskum názorov a marketing – ESOMAR definuje nasledovne: "Marketingový výskum je systematická a objektívna identifikácia, zhromažďovanie, analýza a diseminácia informácií za účelom podpory rozhodovania týkajúceho sa identifikácie a riešenia problémov a príležitostí v marketingovom procese.“

Marketingový výskum sa často krát zamieňa za pojem výskum trhu. Výskum trhu je systematické zhromažďovanie, zaznamenávanie a analýza údajov so zreteľom na určitý trh, kde je trhom myslená špecifická skupina zákazníkov v špecifickej geografickej oblasti. Marketingový výskum však zahŕňa aj výskum trhu – pre daný konkrétny výrobok či službu.

Rozoberme si jednotlivé oblasti marketingového výskumu bližšie:

  • Výskum potenciálu trhu zahŕňa napr. celkovú analýzu trhu - charakteristika dopytu, ponúkaný sortiment, hlavní konkurenti.
  • Výskum charakteristík trhu zahŕňa napr. výskum medzi podnikateľskými subjektmi zameraný na finálne výrobky.
  • Výskum v oblasti priemyslu je užší pojem pre špecializovaný výskum trhu v priemyselných odvetviach napr. polotovary, suroviny, technológie.
  • Výskum prognostík zahŕňa napr. budúci vývoj dopytu spotrebiteľov.
  • Výskum imidžu zahŕňa obraz, ktorý si zákazníci vytvárajú o firme, jedná sa hlavne o použitie metód psychologického výskumu
  • Výskum segmentácie umožňuje vybrať cieľové trhy a vytvoriť profil životného štýlu napr. charakteristiky demografické, mediálne a tvorby imidžu.
  • Výskum výrobku predstavuje koncepcia testovania, určenie optimálneho návrhu, test balenia, modifikácia produktu, test marketingu.
  • Výskum tvorby cien zohľadňuje dôležitosť ceny pri výbere značky, cenové politiky, tvorbu cien výrobkovej sady, elasticitu cien v závislosti na dopyte.
  • Výskum podpory predaja je napr. optimalizácia rozpočtu na podporu predaja, optimalizácia marketingového mixu, test kreativity reklamy, vyhodnotenie efektívnosti reklamy.
  • Výskum distribúcie objasní napr. vhodné umiestnenie maloobchodu či veľkoobchodu.
Článok pokračuje pod reklamou

Pokiaľ organizácia uvažuje o využití služieb marketingového výskumu je potrebné položiť si nasledovné otázky:

 

  1. Pred akým rozhodnutím stojíme?
  2. Aké náklady budeme musieť vynaložiť, keď prijmeme nesprávne rozhodnutie?
  3. Aké je riziko, že prijmeme zlé rozhodnutie na základe tých informácií, ktoré už máme bez realizácie výskumu?
  4. Aké informácie potrebujeme k rozhodovaniu?
  5. Čo urobíme s informáciami?
  6. Ako ich využijeme?
  7. Ako budeme informácie zhromažďovať?

Odpovede na uvedené otázky pomôžu organizácii v rozhodovaní či potrebuje realizáciu marketingového výskumu.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Reklama orientovaná na deti

Čo je reklama zameraná na deti a aké podmienky musí spĺňať? Ktoré reklamy sa nesmú orientovať na maloletých?

Deti v reklame

Čo treba dodržať pri reklame, v ktorej účinkujú deti? Môžu sa samé hrať na ulici, sedieť nepripútané v aute alebo propagovať bankové produkty? Súhrn zákonných pravidiel.

Marketing vo filmovom priemysle: spôsob propagácie sa prispôsobuje aj divákom

Vylepiť plagát o premietaní filmu v kine už v súčasnosti nestačí. Ako v iných odvetviach, aj v tom filmovom sa treba prispôsobiť trendom. Čím sa snažia tvorcovia divákov zaujať a vyniknúť medzi konkurenciou?

Porovnávacia reklama v praxi

Čo je porovnávacia reklama, kedy je prípustná a aké sú sankcie za jej porušenie? Informácie aj o tom, ako sa vhodnosť porovnávacej reklamy posudzuje a príklady z praxe.
Videonávod podania návrhu na zápis údajov do obchodného registra

Ako zvládnete zápis do 30.9.2022 svojpomocne krok po kroku.

Zistiť viac
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky