Ako získať nových čitateľov a udržať tých existujúcich

Získať záujem publika je pri profesii autora kľúčové. Môžete napísať akokoľvek skvelú knihu, ale ak nezískate čitateľov, váš príbeh zostane zapadnutý prachom, prípadne sa ani nedostane na poličky kníhkupectiev. Ako zaujať publikum, keď je na trhu toľko kníh?

Napísať knihu znie ako jednorazová záležitosť. Napriek tomu by ste sa mali dlhodobo zaujímať o to, ako získavať nových čitateľov a udržiavať si tých existujúcich. Vaša kniha je produkt, ktorý sa bude predávať tak dlho, pokiaľ ju budú tlačiarne tlačiť. Pri elektronických knihách je predaj v podstate neobmedzený a nekonečný. Preto by ste sa mali zaujímať o propagovanie neustále.

Pravda je, že málo čitateľov sa dostane k vašej knihe náhodou. K tomu, aby vaše dielo objavili, im musíte dopomôcť.

Blogujte na svojej webstránke alebo ako hosť na iných weboch

Ak ste autor, blog je vaším veľkým pomocníkom. Vašich čitateľov môžete potešiť článkami o tom, ako vznikal váš príbeh, alebo aké knihy práve čítate. Zamerajte sa na kvalitný obsah, ktorý budete zameriavať na framework STDC – see, think, do, care.

Pri písaní blogov myslite na to, kto je vaša cieľová skupina. Výhodou je, ak si pri písaní predstavíte, že blog píšete priamo konkrétnej persóne. Prispôsobte tomu nielen obsah, ale aj samotnú formu – používajte jazyk, ktorý je blízky vašej cieľovke. Pri blogovaní nezabudnite tiež na ďalšie dôležité náležitosti, ako sú zaujímavé nadpisy alebo kľúčové slová. Vďaka SEO vás nájdu noví čitatelia, ktorí sa od preklikávania po internete, cez čítanie vášho blogu, dostanú až k nákupu vašich kníh.

Blogovať môžete aj ako hosť na odlišných webstránkach (tzv. guest blogging), ktoré sa zameriavajú na rovnakú tému, akou sa zaoberáte. Vďaka tomu sa predstavíte publiku ako expert na určitú tému. Vďaka guest bloggingu tiež zlepšíte svoje pozície vo vyhľadávačoch a oslovíte nové publikum.

Prečítajte si tiež

Blogovať by ste mali pravidelne. Vďaka tomu si vaši stáli čitatelia vytvoria zvyk navštevovať vašu webstránku, i keď ich na nový obsah neupozorníte newslettrom alebo cez sociálne siete.

Buďte aktívni na sociálnych sieťach a komunikujte so svojimi čitateľmi

Sociálne siete neslúžia iba na postovanie vášho obsahu. Veľmi dôležitou časťou je komunikácia s vašimi čitateľmi. Buďte aktívni a odpovedajte na otázky vašich čitateľoch v komentároch alebo v správach. Môžete sa tiež zapájať do konverzáciách na iných účtoch na sociálnych sieťach, vďaka čomu vás objavia noví čitatelia.

Ak vašu knihu možno označiť hashtagom, používajte ho a spätne ho tiež vyhľadávajte. Ja napríklad raz za čas pozriem, aké nové príspevky pribudli na instagrame pod hashtagom s mojím menom alebo názvom mojej knižnej trilógie. Tieto príspevky potom rada okomentujem, vďaka čomu sa ku mne dostanú ďalší čitatelia.

Ak píšete, isto ste narazili na Goodreads. Goodreads je sociálna sieť zameraná na knihy. Ak ste už vydali nejakú knihu, uistite sa, že je v databáze Goodreads. Ako autor si môžete vytvoriť svoj Goodreads Author účet. Pridávať môžete informácie, aké knihy práve čítate a aké knihy by ste chceli čítať v budúcnosti, ale tiež môžete postovať informácie o vašich knihách.

Goodreads umožňuje viesť blog a organizovať giveaway súťaže. Aj cez túto platformu môžete komunikovať so svojimi čitateľmi. Nájdete tam aj ľudí, ktorí nevyužívajú iné sociálne siete.

Každá sociálna sieť má svoje výhody i nevýhody. Je len na vás, ktorá vám vyhovuje najviac. Opäť myslite na to, kde sa nachádzajú vaši čitatelia.

Besedujte offline i online

Besedy považujem za jeden z najdôležitejších spôsobov, ako byť v kontakte so svojimi čitateľmi osobne. Už počas toho, ako bola moja prvá kniha v tlači, dohodla som si niekoľko besied po Slovensku. Vďaka besedám sa môžem stretnúť so svojimi existujúcimi čitateľmi a rovnako pritiahnuť pozornosť a záujem potenciálnych čitateľov.

Na besedách väčšinou rozprávam o svojich knihách, kreatívnom procese, ale aj osobnom živote – čo práve čítam, sledujem a čomu sa venujem.  Vďaka besedám si vytvoríte nielen vzťah s čitateľmi, ale tiež získate skvelé kontakty. Každá beseda, ktorú som mala, mi umožnila stretnúť zaujímavých ľudí, s ktorými som si dohodla ďalšie spolupráce – napríklad pre rádio, televíziu atď.

Besedovať môžete v kníhkupectvách, po školách ako aj v knižniciach alebo kaviarňach, s ktorými sa dohodnete. Besedy by ste mali v prvom rade iniciovať sami. Nečakajte, kým vás niekto osloví. Ak vám besedovanie z akýchkoľvek dôvodov nevyhovuje, môžete zorganizovať živý chat cez facebook, youtube alebo instragram. Vďaka chatu sa s vami spoja ľudia, ktorí napríklad fyzicky nemôžu prísť na vaše besedy.

Článok pokračuje pod reklamou

Nadväzujte spolupráce s knižnými blogermi a médiami

Pri vydaní každej knihy som v kontakte s viacerými knižnými blogermi, ktorým zasielam knihu na knižnú recenziu. Hlavnou úlohou recenzií je, aby sa kniha dostala k novým potenciálnym čitateľom. Knižných blogerov nájdete cez internetové vyhľadávače alebo sociálne siete. Sledujte, aký majú dosah a ako spravujú svoju stránku. Blogerom môžete zaslať i viacero výtlačkov, ktoré následne môžu použiť v súťažiach. Nebojte sa poskytovať výtlačky zadarmo. Je to investícia.

Pri dohadovaní spoluprác by ste mali byť aktívni. Nečakajte, kým vás niekto osloví. Sami vyhľadávajte príležitosti a objavujte možností. Nebojte sa osloviť webstránky, magazíny či médiá alebo ľudí, ktorí pôsobia vo vašej oblasti – napríklad iní spisovatelia. Buďte proaktívni. Nemajte strach z toho, že vás niekto odmietne. Vytváranie spoluprác je win-win situácia pre obe strany.

Organizujte súťaže

Pri príležitostiach rôznych sviatkov alebo udalostí môžete organizovať súťaže o vaše výtlačky. Vytvorte zábavnú a jednoduchú súťaž o váš výtlačok. Pri vydaní mojej druhej knihy som napríklad vytvorila vianočnú súťaž na facebooku – ľudia mali odpovedať na otázku, akú fiktívnu postavu by mali radi pri štedrovečernom stole. Súťaž bola zábavná a jednoduchá. Následne som náhodne vybrala jedného výhercu.

Napíšte spin-off sériu alebo krátku poviedku

Ak chcete potešiť existujúcich čitateľov a pritiahnuť pozornosť potenciálnych čitateľov, môžete vytvoriť krátke fiktívne dielo z vášho sveta. Možností máte mnoho – môžete napísať krátku poviedku, spin-off príbeh alebo sequel, prípadne navrhnúť komiks. Vaši čitatelia budú nadšení. Buďte kreatívni, bavte sa a poskytujte niečo zaujímavé vášmu publiku.

A čo reklama?

Pri získavaní nového publika si, samozrejme, môžete zaplatiť reklamu. Využiť môžete reklamné priestory v kníhkupectvách, v eshopoch alebo cez google a facebook. Reklama vám určite pomôže, zamerať by ste sa však mali hlavne na kvalitný obsah, vytváranie komunity a spájanie sa s autoritami vo vašej oblasti a na postupné, organické a pevné budovanie vašej značky na trhu.

Pri vytváraní akéhokoľvek obsahu vždy myslite na svoju cieľovú skupinu a na poskytovanie hodnoty. Majte na mysli, že ako autor stále tvoríte komunitu. Ak postujete na webstránku či sociálne siete, nemusíte vždy písať len o vašej knihe. Snažte sa publiku priblížiť i ako osoba, ku ktorej si môžu ľudia vytvoriť vzťah.    

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?

Michelinská hviezda nie je jediné ocenenie, ktoré môže reštaurácia získať

Prestíž gastro prevádzkam zabezpečí aj Bib Gourmand či Green Star. O čo ide a aké sú kritériá hodnotenia pri jednotlivých michelinovských oceneniach?

Patrí Slovensko na gastronomickú mapu Michelin Guide?

Zaradenie do sprievodcu môže mať prínos pre náš cestovný ruch aj ekonomiku. Od čoho spolupráca s Michelinom závisí, aký význam by mala pre neocenené prevádzky a čo môže Slovensko ponúknuť?

Dobrovoľné príspevky do umeleckých fondov od 1.7.2023

Povinný príspevok do umeleckých fondov sa ruší, zostane dobrovoľný. Dokedy treba poslednýkrát príspevok odviesť, ako sa zmena dotkne dedičov autorských práv a ako budú fondy financované?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky