Pandémia ako príležitosť: neistota vedie k novým nápadom

Ako sa vyrovnali s pandémiou a prijatými opatreniami slovenskí podnikatelia? Čo vymysleli, aby nepriaznivú situáciu „prežili“?

Už viac ako rok sa svet aj Slovensko zmieta v neustálych intervaloch obmedzovania a uvoľňovania opatrení, ktoré majú zamedziť šíreniu koronavírusu. Pandémia ovplyvnila životy a prácu asi každého človeka. Zisťovali sme, ako sa so situáciou vyrovnali členovia Združenia mladých podnikateľov Slovenska a ďalší slovenskí podnikatelia. Prevádzkovatelia reštaurácie, holičstva či strojárenskej výroby pre Podnikajte.sk prezradili, či naozaj platí, že všetko zlé je na niečo dobré a aj v nepriaznivom období sa dá nájsť nová biznisová príležitosť. A čo na pandémiou ovplyvnený trh práce a podnikateľské prostredie hovoria dáta z analýz?

Gastronómia dostala „facku“, no kto sa nezľakol, dokázal zo situácie aj vyťažiť

Výrazne postihnutým sektorom sa počas pandémie stala gastronómia. Reštaurácie, bary či kaviarne sú zatvorené mesiace, možnosť poskytovať svoje služby mali počas uplynulého roka väčšinou len cez okienko či prostredníctvom donáškovej služby. Mnohé stravovacie zariadenia však pred pandémiou nemali „donášku“, no situácia ich donútila aj k tomuto kroku. Podobným príkladom je aj reštaurácia BONNES vo Vranove nad Topľou. „Pandémia u nás spôsobila, že sme zo dňa na deň z relatívne pokojného spôsobu vydávania jedál prešli na donášku, kedy zákazníci už nie sú ochotní čakať, ale potrebujú jedlo na čas,“ spomína Ľudmila Škurlová, majiteľka tejto prevádzky. „V krátkom časovom úseku, v priebehu obeda, musíme jedlo zabaliť, rozviesť a navyše musí byť teplé. Takže sme v oveľa väčšom strese. Nerobíme totiž len pokrmy, ktoré sú už pripravené a len naberáme, ale aj napr. šaláty, ktoré pripravujeme čerstvé a je potrebné ich doručiť hneď. Je to výrazný rozdiel oproti obdobiu pred pandémiou, kedy si zákazník sadol, dal si polievku, hlavné jedlo, kávičku... Mal jednoducho čas.“

Ako šťastie v nešťastí v reštaurácii BONNES vnímajú malý počet zamestnancov. „V našej reštaurácii pôsobíme len traja - manžel, ja a kolegyňa - ráno sme spoločne navarili, potom bol manžel v obsluhe, my s kolegyňou sme vydávali obedy, prípadne nachystali minútky. Čo sa pred „koronou“ javilo ako nevýhoda, teraz bolo výhodou, pretože sme nemuseli nikoho prepúšťať a traja sa dokážeme relatívne uživiť,“ vysvetľuje Ľudmila Škurlová.

Zasiahnuté opatreniami počas pandémie neboli len samotné gastro prevádzky, ale aj ich dodávatelia. Keďže sú reštaurácie, bary a kaviarne zatvorené, no zrušili sa tiež festivaly a podujatia, prišli o zákazky aj vo firme Opre‘ & Mellos. Ich odberatelia mali zatvorené prevádzky, prírodné remeselné limonády tak nemali komu predať. „Predaj do gastro prevádzok tvoril okolo 70 % našich tržieb, dôležité boli aj festivaly a podujatia. V prvej vlne sa reštaurácie zatvorili a podujatia úplne zrušili. Zo dňa na deň sme prišli o predajné kanály a rozmýšľali sme ako ďalej,“ spomína Gabriel Oprendek, zakladateľ firmy.

Počas prechádzky v lese si spomenuli na nápoj, ktorý chceli robiť už dávnejšie. Išlo o zázvorový shot – nápoj na báze zázvorovej šťavy na posilnenie imunity. „Vedeli sme, že imunita bude čoraz dôležitejšou témou pre nás aj našich zákazníkov, tak sme sa do nášho nápadu okamžite pustili. Zhodou okolností sme mali všetky ingrediencie na sklade. V priebehu šiestich dní sme vytvorili nový produkt. Od nákupu obalov, výberu receptúry, tlače etikety, naplnenia do fliaš a umiestnenia do obchodu v Košiciach. Vzápätí sme spustili aj e-shop s našimi produktami, ktorý nám dokázal vykryť časť pôvodných tržieb a získať nových zákazníkov,“ spomína Gabriel Oprendek a dodáva: „Každá kríza so sebou prináša aj príležitosti. Myslím si, že firmy by mali mať dostatočnú mieru flexibility, aby mohli zareagovať, keď prídu zmeny. Nás kríza naučila, že všetko je premenlivé a všetko čo sme doteraz budovali sa môže kedykoľvek zrútiť.

Inovácia z dielne Opre‘ & Mellos – zázvorový shot na posilnenie imunity. Zdroj: Archív Opre‘ & Mellos
Inovácia z dielne Opre‘ & Mellos – zázvorový shot na posilnenie imunity. Zdroj: Archív Opre‘ & Mellos

Opatrenia zatvorili holičstvá, tie sa snažia zachrániť situáciu napríklad kávou a pivom

Ďalším z najviac pandémiou dotknutých sektorov sú holičstvá, kaderníctva či kozmetické salóny. Ani tieto služby dlhodobo nemôžu byť poskytované, hoci v letných mesiacoch sa mohli kaderníci/kaderníčky a kozmetici/kozmetičky mierne „nadýchnuť“. Od polovice decembra 2020 však už zákazníkov vo svojich prevádzkach privítať nemôžu. „Pandémia koronavírusu našu firmu zasiahla v historicky najlepšom období. Po rokoch kontinuálneho rastu a plánov na expanziu prišiel prvý lockdown a s ním mierna neistota, čo bude ďalej. Nakoľko sa vo firme venujeme aj predaju a distribúcii pánskej kozmetiky či potrieb pre barbershopy, holičstvá a kaderníctva, podstatná časť nášho biznisu de facto prestala existovať zo dňa na deň,“ spomína Matej Kucko, CEO barbershopu BEGENTLEMAN. „Povedal by som, že táto neistota vyústila do úplného chaosu a nelogických opatrení, kedy na jednej strane nemôžeme poskytovať naše služby v kontrolovanom prostredí barbershopu, v ktorom vieme zabezpečiť všetky hygienické opatrenia, no na druhej strane môžu naši barberi chodiť k ľuďom domov, kde nemáme pod kontrolou absolútne nič. Táto dlhotrvajúca neistota zároveň paralyzuje spotrebiteľské správanie, naši zamestnanci prichádzajú o pracovné skúsenosti, návyky a možnosť uživiť svoje rodiny a napriek akejkoľvek snahe tvrdo pracovať a ďalej bojovať, nevidno v podstate žiadne výsledky.“

Strihanie vo firme. Zdroj: Archív firmy BEGENTLEMAN
Strihanie vo firme. Zdroj: Archív firmy BEGENTLEMAN

Aj v tomto prípade však pandémia so sebou priniesla nové príležitosti. V BEGENTLEMAN prehodnotili biznis model. Mali čas vo firme mnohé veci zlepšiť, prešli si rebrandingom, zefektívnili marketing a komunikáciu, zvládli migráciu na nový web a zdisciplinovali vnútorný chod firmy. „V aktuálnej situácii sa snažíme vymýšľať aj nové produkty a služby, napríklad OFFICE BARBER SERVICE - nová služba pre ľudí, ktorí nie sú na home office. Majú možnosť využiť služby našich barberov priamo u seba v kancelárii. V dobe, kedy sa zamestnanci nemajú kde ostrihať, je to pre niektoré firmy veľmi zaujímavý firemný benefit, ktorým radi odmenia svojich ľudí,“ uvádza Matej Kucko. A hoci výdajné okienka patria skôr ku gastro prevádzkam, v tomto barbershope sa rozhodli využiť opatrenie ako novú službu. Pre potešenie ľudí v ťažkom období sa rozhodli ambulantne predávať vlastné čapované pivo a kávu z okienka priamo v ich salóne. „Aj keď ľudia nemôžu využiť naše služby, verím, že ich poteší možnosť osviežiť sa pivom alebo kávou počas prechádzky mestom.“

Práve spomínané pivo je zároveň novým produktom v ponuke BEGENTLEMAN. Vyvinuli ho v spolupráci s rodinným bratislavským remeselným pivovarom a ponúkajú ho aj na svojom e-shope. Rozhodli sa tak ešte minulý rok, pretože podľa nich dobré pivo a kvalitná káva patria do barbershopu. Nápad vznikol z myšlienky, že zákazníci sa radi občerstvia, kým čakajú na strih alebo si nimi samotný strih spríjemnia. Štyri druhy nepasterizovaných a nefiltrovaných pív navyše nesú názov podľa najobľúbenejších pánskych účesov. „Keď si momentálne zákazníci nemôžu dať u nás ostrihať „pompadoura“, môžu si napríklad objednať z e-shopu Pompadour IPA a v pokoji si ho po ťažkom dni doma vychutnať.“

Cestovný ruch sa spolieha na zlepšenie situácie v lete

Ťažké chvíle prežíva cestovný ruch – opatrenia zakázali pobyty na hoteloch, cestovanie medzi okresmi, lyžovačky... Neľahkú situáciu mali v roku 2020 napríklad zakladatelia turistického projektu Doby Tatry. Spočiatku si mysleli, že ho ani nespustia, po postupnom jarnom uvoľňovaní opatrení ale rýchlo zareagovali a vytvorili dve turistické výzvy v Tatrách. „Myslím, že ľudí to potešilo. Zapojilo sa 6000 účastníkov,“ spomína Marek Straka, organizátor akcie. Keďže v roku 2021 trvajú prísnejšie obmedzenia podstatne dlhšie ako to bolo vlani, tím projektu vníma príležitosti, no taktiež silné hrozby. „Je ťažké povedať, čo sa bude diať. Čakáme, že opatrenia sa v lete uvoľnia a budeme môcť spustiť výzvy po celom Slovensku aj v ďalších štátoch. Okrem Slovenska tento rok vytvárame projekty s rovnakým konceptom v troch krajinách – v Poľsku, Česku a Rakúsku, kde chcem podporovať cestovný ruch a motivovať domácich k zdolávaniu vrcholov. Veríme, že s príchodom tepla sa situácia zmierni. Myslím, že je ideálny čas na to, aby ľudia v tomto roku trávili dovolenky doma, spoznali svoju krajinu a podporili domáci cestovný ruch, ubytovania, reštaurácie, ktoré veľmi utrpeli. O to sa budeme snažiť prostredníctvom nášho projektu tiež.“

Zavreté kníhkupectvá zasiahli aj autorov, priestor dostali knižné inovácie

Koronakríza sa výrazne dotkla taktiež kamenných prevádzok, ktoré neponúkajú potraviny, drogériu či krmivo a príslušenstvo pre zvieratá. Iba obchody so životne nevyhnutnými potrebami totiž môžu byť počas lockdown-u otvorené. S prichádzajúcou jarou, počas „prvej“ aj „druhej vlny“, však boli k výnimkám pridané záhradnícke potreby. Postupne sa pandemická situácia zlepšuje a od 19. apríla 2021 sa s istými obmedzeniami budú môcť otvoriť obchody a služby. Nič to však nemení na fakte, že butiky, hračkárstva či športové potreby boli zatvorené niekoľko mesiacov a medzi zatvorenými prevádzkami boli taktiež kníhkupectvá, čo pocítili aj autori. „Kultúra je niečo, čo ide v ťažkých časoch bokom. Kniha nie je toaletný papier, ktorý si musíte kúpiť. Naopak, ide o tovar, ktorý si môžete odpustiť a ušetriť peniaze. My, menší, resp. menej známi autori to určite cítime, vidím to aj ja na číslach. Štatistiky hovoria, že tri zo štyroch kníh sa na Slovensku stále predajú v kamenných kníhkupectvách, a tie sú už rok takmer neustále zatvorené. Je pravda, že čiastočne narástol predaj cez e-shopy, no nie v takej miere, aby sa trh správal normálne,“ opisuje situáciu autorka a copywriterka Ivica Ďuricová a dodáva, že jej v kníhkupectvách navyše uviazla väčšina kusov nového titulu, ktorý vyšiel koncom novembra 2020 a krátko na to prišiel lockdown. Hoci sú samovydavatelia väčšinou dobre zásobení svojimi publikáciami, podobná situácia pre nich z dlhodobého hľadiska môže predstavovať problém. Ľudia totiž v tejto dobe viac nakupujú aj priamo od autorov, chcú ich podporiť a získať napríklad knihu s podpisom. Uviaznuté kusy im môžu chýbať a namiesto toho, aby si aspoň takto autori zabezpečili predaj, „ležia“ ich diela na poličkách zatvorených kníhkupectiev.

Prečítajte si tiež

Pandémia Ivici na druhej strane dala priestor venovať sa content marketingu ku svojim predošlým knihám, a tiež pracovať na nových knihách. „Už na začiatku pandémie som sa spojila s ďalšími slovenskými autorkami a spoločne sme napísali unikátny román formou „autorskej štafety“ - každá autorka napísala jednu kapitolu a po nej pokračovala ďalšia. Žiadna z nás netušila, ako príbeh skončí, keďže sme nemali osnovu ani plán. Mali sme iba päť indícií, ktoré nám vymysleli čitatelia. Príbeh s finálnym názvom Azaelov pád mal nakoniec na platforme Wattpad, kde sme ho uverejňovali na pokračovanie, niekoľko desiatok tisíc prečítaní a skvelé ohlasy. Momentálne už je dopísaný a pripravujeme jeho vydanie v tlačenej podobe. Možno toto je práve tá knižná inovácia, ktorú na Slovensku doteraz ešte nikto pred nami nevyskúšal a my sme si na ňu trúfli práve „vďaka“ covidu,“ uvádza s úsmevom Ivica Ďuricová.

Článok pokračuje pod reklamou

Obchody nemali na výber, pandémia zdvihla nákupy cez internet

Keďže sú takmer všetky kamenné prevádzky dlhodobo zatvorené, výrazne vzrástol už počas „prvej vlny“ pandémie e-commerce a predaj cez e-shopy. Vďaka tomu niektoré firmy koronakríza nezasiahla tak výrazne ako iné. Napríklad e-shop čerpacej techniky Dobré čerpadlo nemal menej dopytu, ani nemuseli prestať pracovať. „Skôr začínam pozorovať zmeny v správaní zákazníkov. Predovšetkým v tom, že sú všeobecne oveľa menej ochotní priplatiť si za kvalitnejší produkt. Miesto toho hľadajú skôr lacné riešenia, ktoré by naplnili ich potreby. Čiže oveľa viac hľadia na výslednú cenu,“ opisuje Pavol Vlček, sales manager spoločnosti. Zároveň dodáva, že pandémia ich prinútila zefektívniť všetky procesy. „Navyše je podľa môjho názoru vysoká šanca, že koronakrízu vystrieda kríza finančná. Stopli sme preto všetky plánované investície a skôr tvoríme finančné rezervy.

Prečítajte si tiež

Situácia ohľadom koronavírusu teda „nahrávala do kariet“ skôr internetovým obchodom, a teda aj kuriérskym spoločnostiam a prepravcom. Zvýšený dopyt o nákup tovaru na diaľku sa odrazil taktiež na činnosti Zásielkovne. Podľa Alexandra Janča, CEO Zásielkovne na Slovensku, rastú každoročne, bez ohľadu na situáciu, a to tak čo sa týka celkových tržieb, ako aj počtu prepravovaných zásielok. Hoci minulý rok pocítili vysoký nárast prepravených zásielok o 100 % v porovnaní s rokom 2019, predpokladajú, že „korona“ im pomohla len s 10 až 20 %. „Na druhej strane, koronakríza nám pokazila čísla v marci a apríli 2020. Na základe rozhodnutia vlády sa z jedného dňa na druhý musela zatvoriť väčšina našich výdajných miest. Z vtedajších 800 výdajných miest zostalo otvorených približne 150. Promptne sme na to zareagovali a u každého partnera sme preverovali, či zostal otvorený. Do týchto prevádzok sme sa snažili presmerovať čo najviac zásielok. Rovnako sme zriadili mobilné výdajné miesta, zákazníci si mohli vyzdvihnúť zásielku taktiež z nášho depa. Tieto ťažkosti sme mali len v priebehu marca na začiatku prvej vlny pandémie. Neskôr už podobná situácia, aj vďaka presnejšej právnej úprave, nenastala.“ Na zlú komunikáciu a pomalé reakcie vlády v téme prijímaní opatrení upozorňovalo pravidelne aj Združenie podnikateľov Slovenska (ZPS). Kompetentní sa podľa ZPS zväčša „neobťažovali“ ani s minimálnou odbornou diskusiou s dotknutými. Výsledkom tak boli často nepodarky, ktoré bolo potrebné dovysvetľovať alebo opätovne novelizovať.

Alexander Jančo zároveň uvádza, že koronakríza potvrdila správnosť ich konceptu doručovania na výdajné miesto s dôrazom na využívanie moderných technológií. „Ako prví na trhu sme zaviedli vyzdvihnutie zásielky pomocou PIN kódu a rovnako platbu cez platobnú bránu. Najčastejšie si odovzdanie zásielky vyžadovalo podpisovanie papierov. Boli sme tak inšpiráciou aj pre ostatné kuriérske spoločnosti, ktoré postupne až počas pandémie zavádzali tieto možnosti. Koronakríza akcelerovala aj náš pôvodný plán rozširovania siete balíkomatov a priniesť novú generáciu výdajných boxov. Počas korony sme ich začali aktívne testovať a máme ich na pláne masívne spúšťať do prevádzky.“

Spoločnosť zabezpečujúca medzinárodnú logistiku, Cardell, na jar minulého roka zaznamenala pokles objemu zákaziek o 50 %. Stratu im na druhej strane vynahradilo silné leto. Počas ďalšej „vlny“ pandémie pocítili, že ich klienti boli nútení obmedziť niektoré projekty, čím došlo k poklesu potreby prepravných služieb. Aj v tomto prípade sa však odrazil väčší záujem o e-commerce. „Prakticky sa nám len pretransformoval typ prepravovaného tovaru a minulý rok sme dokonca mierne rástli,“ spomína Patrik Bosák, konateľ vyššie spomínanej spoločnosti. Ako najzložitejšiu aktivitu v čase pandémie hodnotí plánovanie, keďže stále nie je jasné, aké dopady bude mať taká dlhá séria opatrení. „Najťažšie bolo plánovanie v krátkodobom horizonte a vyrovnávanie sa s faktom, že situácia sa rapídne mení z týždňa na týždeň. U nás je to akcelerované aj tým, že poskytujeme služby v rámci celej únie, a tak sa nám podmienky menia vždy, keď sa v ktoromkoľvek štáte prijme nové obmedzenie.“

Prečítajte si tiež

Príležitosť naopak vníma v na trhu práce, kde sa po rokoch nepomeru voľných pozícií a záujemcov, začali objavovať ľudia s praxou hľadajúci pokračovanie v logistickej kariére. „Oveľa väčšou príležitosťou však bolo, že počas útlmu a neistoty sme mali skvelé podmienky na prehodnotenie doterajšieho fungovania firmy, jej budúcnosti a procesov, ktoré sme prekopali skoro od nuly a nastavili si nové ambiciózne plány do najbližších rokov,“ uzavrel Patrik Bosák.

Zváračská firma zažila nečakaný „boom“ - otvoril sa nový trh a za noc vypredali zásoby

E-shopom sa počas pandémie darilo nielen pre zatvorenie kamenných predajní. Svoj podiel na úspechu mali taktiež ochranné pomôcky, ktoré najmä na začiatku pandémie boli nedostatkovým tovarom. Napríklad rodinná firma so zváracou technikou, Solík SK, pred tým pôsobili najmä na B2B trhu. Na začiatku roka 2020 im však obrat v e-shope narástol o tisícky percent. Spôsobil to obrovský dopyt po respirátoroch, rúškach, dokonca aj filtračných polmaskách. Dovtedy o tieto prostriedky prejavovali záujem najmä profesionálni zvárači, no v priebehu krátkeho obdobia sa im otvoril úplne nový trh a nadštandardné skladové zásoby vypredali v priebehu jednej noci. „Vždy sme si mysleli, že sme žili rýchlo a museli sa rýchlo rozhodovať, no v porovnaní s rokom 2019 sme počas pandémie spravili niekoľkonásobne viac rozhodnutí, ktoré museli byť uskutočnené veľmi rýchlo. Veľa rozhodovacích kompetencií sme museli preniesť z vedúcich pracovníkov na nižšie pozície,“ uvádza Martin Solík zo spomínanej rodinnej firmy. Zrazu sa museli zaoberať nastavením práce z domu či optimalizáciou firemnej komunikácie.

„Situácii sme sa ale prispôsobili rýchlejšie ako chameleón novému listu, na ktorý si sadne. Prekopali sme sortiment, snažili sme sa naskladňovať k nášmu štandardnému sortimentu aj „koronasortiment“ a pozorovať rýchlo sa meniaci trh. Predávali sme vždy len to, čo sa hodilo do nášho biznis modelu. Nikdy sme sa nepúšťali do vecí, na ktorých by sa síce dalo niečo zarobiť, no nevedeli by sme ich zabezpečiť s dostatočnými vedomosťami a technickou podporou, napríklad: oxymetre, generátory kyslíka, taktiež sme sa vyhli rýchlotestom,“ hovorí Martin Solík a dodáva, že sa venovali hlavne ochrane dýchania, na ktorú sa školia dlhé roky a majú k dispozícii špecialistov a aplikačných technikov. Počas „korony“ teda firma Solík SK objemovo narástla, tradičný kanál pre B2B zákazníka začal dorovnávať e-shop a ich vedomosťami o ochrane dýchania sa stali stabilným partnerom nielen zváracích dielní, ale aj medicínskych zariadení a nemocníc.

Test respirátorov v e-shope solik.sk. Zdroj: Archív M. Solíka
Test respirátorov v e-shope solik.sk. Zdroj: Archív M. Solíka

Strojárska firma prišla v období pandémie s inováciami a zamerala sa na výrobu dezinfekčných produktov

Aj odvetvie, ako je strojárenská výroba, zostala na začiatku pandémie zaskočená a v obavách z poklesu objednávok. Vo firme SPANNER SK väčšina ich produkcie ide na export a ich odberatelia nevedeli, či budú schopní odoberať produkty i naďalej. „Naše počiatočné obavy sa našťastie v minulom roku nenaplnili a celkovo po finančnej stránke dopadol pre našu firmu veľmi dobre,“ uvádza Patrik Lišaník, CEO tejto spoločnosti. Počas minulého roka sa predovšetkým snažili vhodne komunikovať situáciu interne, v rámci firmy. „Keď sa denno-denne menia opatrenia, ľudia sú neistí a unavení. Keďže sme strojárska firma, zamestnávame väčšinou mužov, a tí sú živiteľmi rodiny, pre nich je stabilita v práci kľúčová,“ vysvetľuje Patrik Lišaník a dodáva: „Každá kríza prináša príležitosti a v našej firme sme to vzali ako nakopnutie na urýchlenie procesov, ktoré sme plánovali už dlhšie. Nové investície, projekty a navýšenie počtu zamestnancov prispeli k stabilizácii celej situácie.“

Prečítajte si tiež

Počas tohto roku už vo firme SPANNER SK výraznejšie pociťujú rast cien vstupných surovín a dlhšie doby dodania niektorých vstupov. Zároveň vidia istú opatrnosť aj zo strany odberateľov, a preto sa snažia o zníženie rizika zameriavaním sa na výrobu vlastných produktov. Zákazková výroba je pre nich ale stále hlavným zdrojom tržieb, vďaka čomu sú schopní financovať výskumno-vývojové aktivity. „Pandémia bola pre nás impulz, kedy sme hľadali cestu, ako pomôcť firme fungovať aj počas krízového obdobia, a tiež pomôcť ostatným firmám a prevádzkam zabezpečiť hygienické opatrenia ako prevenciu. Uviedli sme na trh dva vlastné produkty – Dezinfekčnú bránu a Smart dezinfekčný stojan Stela,“ dodáva CEO.

Čo hovoria o dopadoch pandemickej situácie na slovenské podniky dáta?

Napriek tomu, že je situácia na Slovensku pre podnikateľov počas pandémia zložitá, poradenská spoločnosť Bisnode A Dun & Bradstreet Company na základe analýzy zistila, že minulý rok priniesol na slovenský trh 700 nových gastro prevádzok. A to aj napriek tomu, že reštauračný sektor sa považuje za jeden z najviac dotknutých pandémiou koronavírusu. Za týmito dátami vidia najmä vznik malých prevádzok, ktoré fungujú ako donášky jedál, ktoré je možné objednať online. Z dát spoločnosti na druhej strane vyplýva, že podnikanie vlani vzdali desiatky reštaurácií po celom Slovensku.

Analýza portálu Finstat porovnala finančné výsledky firiem za roky 2019 a 2020. Zistili, že na analyzovanej vzorke 110 tisíc firiem klesli tržby medziročne o 8,7 % a zisk až o 18,4 %. Zároveň sa počas krízového roku 2020 zvýšil počet firiem v strate o 18 %. Najhoršie dopadli podnikatelia v cestovnom ruchu a gastronómii, kde sa tržby prepadli až o 38 %. Je možné očakávať, že aktuálny rok bude pre mnoho prevádzok ešte horší, keďže sú už z dôvodu nariadení štátu niekoľko mesiacov zatvorené úplne.

Spoločnosť Profesia.sk zároveň informovala, že v marci 2021 sa trh práce prebudil. Zaznamenali 20 542 ponúk, čo je o takmer 5-tisíc viac ako počet v marci minulého roka, keď Slovensko zažilo prvé proticovidové opatrenia. Najčastejšie sú žiadaní zamestnanci do IT sektoru, výroby či obchodu. Cestovný ruch, gastro a hotelierstvo má za sebou, naopak, historicky najhorší štvrťrok. Za prvé tri mesiace roka 2021 zaznamenala Profesia v tomto odvetví iba 615 pracovných ponúk. Uchádzači však v cestovnom ruchu či gastre aj naďalej prácu hľadajú – po administratíve ide o druhé miesto v priemernom počte reakcií na ponuku.

Ďalšie príklady firiem, ktoré sa na koronakrízu pozreli ako na príležitosť a chytili ju za pačesy, nájdete v článku Slovenské firmy, ktoré sa chopili šance počas koronakrízy.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Covid testovanie v kocke: čo treba vedieť o PCR testoch či zmene testovacej stratégie?

Národná testovacia stratégia sa od 17. mája 2021 zmení. Kedy treba ísť na PCR test a kedy na antigénový? Kedy test prepláca zdravotná poisťovňa a kedy ste samoplatcom?

Opatrenia od 17.5.2021: začne platiť nový COVID automat

COVID automat si prešiel aktualizáciou. Okrem iného upravil opatrenia pre jednotlivé okresy, niekde sa bude dať najesť aj v interiéri reštaurácie. Pozrite si prehľad zmien od 17.5.2021.

Opatrenia platné od 10.5.2021: čo sa mení?

Uvoľňovanie opatrení naďalej pokračuje, od 10. mája 2021 sa opäť menia niektoré pravidlá. O zmenách informoval Úrad verejného zdravotníctva, pozrite si prehľad.

Pravidelné testovanie vo firme je benefit na nezaplatenie

Testovanie vo vašej firme si viete objednať na kľúč. Nepotrebujete nič riešiť, profesionáli všetko zabezpečia za vás. Prečítajte si, ako takéto testovanie vyzerá v praxi.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky