Nabíjacie stanice pre elektromobily pri prevádzke: skúsenosti podnikateľov

Počet nabíjacích staníc pre elektromobily sa na Slovensku rozširuje. Napomáha tomu aj iniciatíva zo strany firiem, ktoré nabíjačky budujú pre svojich zákazníkov. Aké sú ich skúsenosti?

O vozidlách na alternatívny pohon sa diskutuje čoraz viac a najčastejším variantom ekologickejšieho jazdenia sú momentálne elektromobily. Majiteľov elektrických áut pribúda aj na Slovensku, čomu sa prispôsobuje infraštruktúra nabíjacích staníc. Európska únia a jednotlivé členské štáty vyhlasujú viaceré grantové programy na podporu rozvoja v tejto oblasti. O dotácie je možné žiadať nielen na kúpu elektromobilu, ale aj na výstavbu elektronabíjačiek. Podporu často využívajú samosprávy obcí a miest, no nárok na ňu majú aj podnikatelia. Čoraz častejšie majú o zavedenie nabíjacích staníc k svojim firmám záujem práve obchodníci a majitelia reštaurácií. Aký vplyv môžu mať elektronabíjačky na biznis?

Nabíjacia stanica ako propagačný nástroj na pritiahnutie zákazníkov

Nabíjanie elektromobilov či plug-in hybridov ešte nie je také rýchle, ako napríklad natankovanie, hoci sa aj táto oblasť elektromobility postupne vyvíja a posúva vpred. Nabíjacích staníc navyše na našom území ešte stále nie je veľa. Ako konkurenčnú výhodu a na spríjemnenie času nabíjania zákazníkom svojimi službami sa pre postavenie elektronabíjačky k prevádzke rozhoduje čoraz viac podnikateľov. Ide najmä o gastro zariadenia, no výnimkou nie sú ani veľké obchodné reťazce.

„Prvé nabíjacie stanice sme inštalovali v roku 2016. Našim zákazníkom vo vybraných lokalitách sme chceli umožniť nabíjať počas nákupu ich elektromobily,“ informuje za Lidl Tomáš Bezák, vedúci úseku komunikácie. Nabíjačky sú bezplatne k dispozícii počas otváracej doby ich predajne. Od marca 2019 ponúkajú svojim zákazníkom na parkoviskách nabíjacie stanice pre elektromobily a elektrobicykle aj niektoré prevádzky Kauflandu.

Nabíjacie stanice k 18 vlastným čerpacím staniciam a šiestim prevádzkam pridalo Tesco, ktoré pri budovaní spolupracovalo s dvomi sprostredkovateľmi nabíjačiek. Záujemcovia o nabíjanie sa teda musia registrovať na web stránke spoločnosti, ktorej nabíjaciu stanicu práve chcú využiť. „Po nabití zákazník dostane mesačné vyúčtovanie e-mailom vo forme faktúry za nabíjanie,“ vysvetľuje Michaela Lehotská, koordinátorka komunikácie pre Tesco na Slovensku.

S elektronabíjačkami nezaostávala ani Billa, ktorá ich buduje od roku 2016. Do firmy navyše zakúpili dva elektromobily, ktoré mohli využívať zamestnanci centrály na služobné cesty v rámci mesta a blízkeho okolia. Svoj vozový park však chcú rozšíriť o ďalšie elektromobily s dlhším dojazdom, aby sa mohli presúvať aj medzi jednotlivými regiónmi. Rozširovať neustále plánujú aj nabíjacie stanice, ktoré si financujú v 100 percentnej výške sami. Ide o náklady na zaobstaranie samotnej nabíjačky, náklady súvisiace s elektrickou prípojkou, vymaľovaním parkoviska, betónovým základom či osadením stop stĺpikov. Napriek tomu je nabíjanie na ich elektrostaniciach bezplatné a bez nutnosti autentifikácie.

Prečítajte si tiež

Okrem veľkých reťazcov do elektornabíjačiek investujú aj menšie lokálne prevádzky. Pred minuloročnou letnou sezónou sa zaviesť nabíjačky pre elektromobily rozhodlo aj vedenie koliby U dobrého pastiera v Čutkovskej doline. Nabiť auto si môže ktokoľvek, ale za poplatok. Aby návštevníkov motivovali k návšteve svojej reštaurácie, rozhodli sa pre kompromis - zákazníci si môžu sumu za nabíjanie znížiť podľa veľkosti ich účtu za jedlo. Ak teda v kolibe zaplatia stanovenú cenu za objednané jedlo, ich účet za energiu z elektronabíjačky bude o niečo nižší alebo budú mať túto službu bezplatne. Ako propagačný nástroj na zviditeľnenie firmy využili nabíjacie stanice v Kolibe Josu v Zuberci, no nabíjanie sprístupnili pre všetkých záujemcov, bez rozdielu, či ide o ich zákazníkov alebo nie.

Článok pokračuje pod reklamou

Aký typ nabíjacích staníc zavádzajú firmy najčastejšie?

Nabíjacie stanice sú rôzne, majú viacero druhov konektorov a tie sú určené pre rôzne druhy elektromobilov. Jednotlivé nabíjačky sa rozlišujú práve rýchlosťou nabíjania. Základným rozdelením teda je AC (pomalé) a DC (rýchle) nabíjanie. Niektoré prevádzky zavádzajú skôr pomalšie nabíjačky, vďaka čomu môžu mať zákazníci motiváciu zotrvať v ich podniku dlhšie. Mnohí ale k obchodom alebo reštauráciám umiestňujú ich kombináciu. „Naše nabíjacie stanice sú vybavené tromi konektormi. Z nich sú dva DC na jednosmerný prúd s výkonom 50 kW a jeden AC na striedavý prúd s výkonom 43 kW. Vďaka rôznym typom konektorov sú nabíjacie stanice vhodné pre všetky elektrické vozidlá na trhu EÚ. Je možné aj nabíjanie dvoch vozidiel zároveň, cez jeden DC konektor a jeden AC konektor,“ vysvetľuje hovorkyňa obchodného reťazca Kaufland, Lucia Langová. Vozidlá sa týmto spôsobom nabijú do 80 % kapacity približne do pol hodiny, čo môžu využiť práve na nákup.

Prečítajte si tiež

Len pre jednu z možností ku každej prevádzke sa rozhodla Billa. Tá k väčšine svojich predajní s nabíjačkami umiestnila po dve pomalšie, no minulý rok v Trnave a Trenčíne vybudovali rýchlonabíjacie stanice. Zákazníci nabíjajúci svoj elektromobil na nabíjačkách v Bille „tankujú“ zelenú energiu, nakoľko pôvod spotrebovanej elektriny pochádza z obnoviteľných zdrojov. Hoci je zvykom, že pri väčšine prevádzok umiestňujú podnikatelia dve nabíjačky, resp. umožňujú sa väčšinou nabíjať len dvom elektromobilom naraz, v jednej z bratislavských pobočiek Billa má dva stojany s dvomi nabíjacími konektormi. To znamená, že v jednom momente sa tu môžu nabíjať štyri elektromobily.

V kolibe U dobrého pastiera ponúkajú zákazníkom dva stojany s nabíjačkami vhodnými len pre elektromobily značky Tesla a jednu univerzálnu nabíjačku. V Kolibe Josu sa zasa rozhodli využiť dva rýchlonabíjacie konektory a jeden pomalší. Pri výbere sa riadili návrhom firmy, ktorá im nabíjacie stanice realizovala.

Odozva zákazníkov - aký záujem je o nabíjanie elektromobilov?

Majitelia nami oslovených prevádzok sa zhodujú, že odozvy zákazníkov na nabíjacie stanice sú pozitívne. Nakoľko však ide ešte o novinku, ktorá je len v začiatkoch, väčšina z nich ešte nemá údaje, či sa toto rozhodnutie odrazilo na väčšom počte zákazníkov alebo ich dlhšom zotrvaní v podniku. „Navýšenie počtu zákazníkov z dôvodu zavedenia stanice neevidujeme. Veríme však, že nám to pomáha v kladnej komunikácii s klientmi,“ informuje Peter Bačkor, riaditeľ zariadenia U dobrého pastiera. Presnejšie dáta poskytuje hovorkyňa spoločnosti Billa, Kvetoslava Kirchnerová: „Od spustenia tejto aktivity si na našich nabíjačkách nabili zákazníci svoj elektromobil viac ako 2800-krát. Spotrebovaná elektrina sa rovná cca 3 400 litrom benzínu alebo dieslu.“

Prečítajte si tiež

Problémy pri zavádzaní nabíjačiek prevádzky nemali a svoje rozhodnutie vnímajú pozitívne. „Rozhodnutie bolo správne a urobili by ho opäť. Inštalácia bola bezproblémová a prevádzka je v poriadku. Služba je plne k dispozícii. Po nejakom čase budeme obnovovať náter na vyhradenom parkovacom mieste, ale túto činnosť považujeme za bežnú súčasť údržby,“ vysvetľuje riaditeľ zariadenia U dobrého pastiera.

Ako si vybrať nabíjaciu stanicu pre elektromobil, ale aj ako ju zaviesť do firmy, nájdete v článku Nabíjanie elektromobilov: ako zaviesť elektronabíjačku do firmy?.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Služba „Overenie príjemcu platby" od októbra 2025

Banky zavádzajú novú službu pre odosielateľov platieb, zadávať sa bude aj meno príjemcu. Čo ak banka nenájde zhodu s IBAN-om? Je nutné meniť trvalé príkazy? A na čo by mali myslieť obzvlášť podnikatelia?

Obmedzenie odpočtu DPH na autá od 1.1.2026

Ako sa od roku 2026 upravuje nárok na odpočet DPH pri osobných motorových vozidlách? Koho sa táto zmena dotýka a počas akého obdobia by sa mala uplatňovať?

EMOS smeruje k európskym zákazníkom vďaka Kaufland online trhovisku

Spolupráca s Kaufland online trhoviskom odštartovala v spoločnosti EMOS novú kapitolu podnikania. Vďaka platforme sa jej darí rozširovať značku na zahraničných trhoch, oslovovať nových zákazníkov a jednoducho expandovať do ďalších krajín bez nutnosti začínať na novom trhu úplne od základov.

Rozvoj elektromobility na Slovensku: chýba stratégia aj systémová podpora

Elektromobily tvoria iba zlomok celkového vozového parku na Slovensku, výstavba nabíjačiek je pomalá. Čo sú príčiny a ako rozvoj podporujú v iných krajinách?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky