Prečo svetové franchisingové siete Slovensko obchádzajú?

Zhodnotenie ekonomického potenciálu je základom pri expanzii (nielen) franchisingovej siete. Prečo v SR z 50 top franchisingových sietí pôsobia len päť?

Svetové franchisingové siete Slovensko obchádzajú

Americký časopis Enterpreneur vydáva každoročne vlastný (subjektívny) rebríček 500 najúspešnejších franchisingových značiek. Zaujímavosťou je, že spomedzi prvých 50-tich značiek tohtoročného rebríčka pôsobia na Slovensku iba tieto:

  1. McDonald´s,
  2. RE/MAX LLC,
  3. Taco Bell,
  4. Hilton Hotels and Resosrts a
  5. Pizza Hut LLC.

Bez ohľadu na kritériá a objektívnosť hodnotenia tohto rankingu možno z uvedenej skutočnosti konštatovať, že Slovensko je zatiaľ pre globálny franchisingový biznis "neobjavenou" krajinou. Alebo nebodaj je to naopak a neprichádzajú k nám preto, že nás už "trochu" poznajú a nie sme pre nich zaujímaví.

Aj franchisingová sieť Costa Coffee zatiaľ na slovenskom trhu chýba

Už pred desiatimi rokmi, keď franchisingová sieť Costa Coffee otvorila prvú predajňu kávy v Prahe, sa špekulovalo, že by časom mohla prísť aj na Slovensko. Dôvodom prečo firma talianskych bratov Costovcov stále do našej krajiny neprišla môže byť fakt, že spoločnosť má v úmysle vstúpiť na slovenský trh rovnakým spôsobom ako v susednej Českej republike. Tam skúpila sieť existujúcich prevádzok, ktoré následne rebrandovali na značku a úspešný koncept Costa Coffee.

V súčasnosti má franchisingová sieť Costa Coffee v Česku celkovo 46 pobočiek. Ak by podobný spôsob chceli použiť na Slovensku, musela by sa tu nájsť vhodná sieť kaviarenských prevádzok, ktorá by bola na predaj. Ich vstup na Slovensko sa napriek tomu dá očakávať, keďže táto franchisingová sieť pôsobí vo všetkých okolitých štátoch. Mimochodom, táto značka má už aj na Slovensku svojich fanúšikov, hlásili sa nám dokonca záujemcovia, ktorí by radi prevádzku Costa Coffee manažovali.

LUNTER bistro pripravuje expanziu formou franchisingovej siete

Prvá gastronomická prevádzka LUNTER kuchyňa bola zriadená v roku 1991 na Kollárovej ulici 18 v Banskej Bystrici a hneď po otvorení sa stala obľúbenou a navštevovanou. V priebehu jej úspešného pôsobenia sa zdokonaľoval aj jej ekonomický model, v súčasnosti dosahuje spoľahlivo pozitívne hospodárske výsledky. Následne bola rozšírená aj podniková predajňa v areáli výrobného závodu na ponuku gastronomických produktov a rebrandovaná na formát LUNTER bistro.

Ďalšou gastronomickou prevádzkou značky LUNTER bude fastfood v novej autobusovej stanici v Bratislave. Pozitívne skúsenosti zo svojich prevádzok sa rozhodli majitelia využiť pri tvorbe pripravovaného vlastného pôvodného franchisingového konceptu LUNTER gastro, ktorý použijú na vytvorenie a expanziu franchisingovej siete, možno nielen na Slovensku.

Hlavnou filozofiou tohto konceptu bude ponúkať kvalitné gastronomické služby v kategórii prémiovej vegetariánskej samoobslužnej prevádzky, vyrovnať sa kvalite špičkových služieb ponúkaných vo vyspelých krajinách a tým si budovať imidž prémiového, moderného franchisingového konceptu.

Najdôležitejšia v gastronómii je spokojnosť každého zákazníka a z toho vychádza aj výber prvotriednych čerstvých surovín, dôsledné dodržiavanie receptúr a výrobných postupov, dôraz na kvalitu zamestnancov a poskytovania služieb. Kuchyňa LUNTER obsahuje predovšetkým široký výber čerstvých chutných jedál na báze TOFU (suroviny od alfa BIO) a veľa iných špecialít. Všetky jedlá sa pripravujú priamo na prevádzke z pôvodných značkových surovín.

Článok pokračuje pod reklamou

Retro článok na zamyslenie

Koncom mája 2011 som napísal pre dnes už neexistujúciu webovú stránku franchisa.sk článoček o príprave dvoch investičných projektov, ktoré v tom čase zaujali odbornú verejnosť. Článok vznikol potom čo sme pre Pizza Mizza dostali ponuku od developerov projektov na otvorenie reštaurácií v nových outletoch pri Voderadoch a Senci. Oba outllety boli v danom čase v príprave. Štandardne som oba projekty podrobil analýze odbytového potenciálu pre náš franchisingový koncept Pizza Mizza, avšak namiesto vyjadrenia záujmu a pozitívnej odpovede na ponuky vznikol tento článok (uvádzam ho celý v pôvodnom znení bez komentára).

Preteky outletov

Príprava výstavby outletov pri Bratislave a Trnave sa javí ako preteky v pretláčaní. Občas sa stane, že dvaja ľudia dostanú nezávisle od seba v rovnakom čase ten istý nápad. Pokiaľ je to nápad užitočný, komerčne použiteľný alebo umelecké dielo, zvyčajne to končí sporom o autorské práva. Zaujímavé bude sledovať ako skončí príbeh dvoch slovenských developerov, ktorí dostali rovnaký nápad postaviť na svojich dosiaľ nevyužitých pozemkoch relatívne blízko seba dva outlety.

Prezentácie, vizualizácie oboch projektov a analýzy spádového územia s výpočtami miliónov budúcich návštevníkov vyzerajú na papieri dobre. Pravdepodobne najviac presvedčili samotných developerov. V skutočnosti si však financujúce inštitúcie a aj potenciálni nájomcovia vyhodnocujú bonitu jednotlivých projektov, reálny odbytový potenciál a najmä predpoklad návratnosti a ziskovosti svojej investície vlastnými metódami. V danom prípade sú postavení pred krutú dilemu - do ktorého outletu sa oplatí investovať? Váhajú s poskytnutím financovania a zazmluvňovaním svojich prevádzok. Veľmi pravdepodobná sa im totiž javí možnosť, že ak sa nakoniec obidva outlety postavia, tak jeden bude mať problém. Alebo obidva.

Developeri outletov preto nemajú potrebnú zazmluvnenosť, dostávajú sa do časových sklzov. Štartujú sa preteky v pretláčaní. Obaja sa snažia získať nejaké výhody alebo odlíšenie od konkurenta a zároveň znížiť riziko vlastnej investície. Upravujú vizuály, koncepcie, etapy výstavby a plochy pre jednotlivé účely využitia. Získavajú pre svoje projekty referenčné osobnosti a značky. Proklamujú presvedčenie, že práve ten ich projekt je lepší a preto môžu pýtať aj vyššie nájomné. Nepripúšťajú inú možnosť, iba svoj projekt za každú cenu zrealizovať. Výsledok je pravdepodobne ešte väčšie zneistenie bánk a potenciálnych nájomcov.

Športové zápolenia končia vyhlásením víťazov a sklamaním porazených. Pokiaľ ide len o šport, sklamanie porazených prebolí, môže byť dokonca motivujúce pre budúcnosť. Preteky v pretláčaní dvoch developerov ktorí dostali rovnaký nápad však nemusia skončiť žiadnym víťazstvom, len veľkým sklamaním pre mnohých zúčastnených. A sklamanie vyjadrené číslami s mnohými nulami len tak neprebolí.

Tak a teraz sa milí franchisori rozhodnite do ktorého outletu pôjdete...

Poznámka: Toto nie je reklama pre outlety.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Uvedie Coca-Cola na Slovensko značku Costa Coffee?

Pohár so značkou Costa Coffee v zaranžovanej fotografii vedľa plechovky klasickej Coca-Coly, sa objavila vo svetových médiách koncom augusta. Symbolizuje dohodu o kúpe spoločnosti Costa Limited, ktorú kúpi Coca-Cola od jej materskej spoločnosti Whitbread Limited a zaplatí za ňu 5,1 miliardy dolárov.

Metodika tvorby franchisingového balíka - Interný manuál franchisora

Podľa metodiky FRANCHISING made in Slovakia sú vzory zmluvnej dokumentácie franchisingového konceptu súčasťou Interného manuálu franchisora. Obsahuje všeobecné vzory zmlúv, ktoré používa franchisor pri zazmluvňovaní franchisee.

Metodika tvorby franchisingového balíka - prevádzkový manuál

Podľa metodiky FRANCHISING made in Slovakia sú prevádzkové príručky (manuály) franchisingového konceptu uvedené v druhom module franchisingového balíka pod súhrnným názvom Prevádzkový manuál.

Metodika tvorby franchisingového balíka – franchisingové manuály

Marketingový a metodický manuál, prevádzkový manuál a interný manuál franchisora sú tri základné časti metodiky tvorby franchisingových konceptov FRANCHISING made in Slovakia.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky