Inkasné príkazy a ich zmeny vyplývajúce zo SEPA

Hlavnou zmenou SEPA inkasa a zároveň významnou výhodou bude, že projekt SEPA umožní využívať inkaso nielen v tuzemskom, ale aj v cezhraničnom platobnom styku.

Pod inkasom rozumieme „prevod, ktorý iniciuje príjemca platby prostredníctvom svojej banky na základe dohody medzi príjemcom a platcom (odosielateľom).“ Platobný nastroj inkaso je v súčasnosti tak medzi podnikateľmi ako aj súkromnými osobami často využívaný  pri realizácii opakovaných platieb (napríklad za služby ako nájomné, energie alebo poplatky za telefón) na základe predchádzajúceho oprávnenia platby zo strany platiteľa. Zmeny vyplývajúce z projektu SEPA sa výrazným spôsobom dotýkajú aj používania inkasných príkazov. Hlavnou zmenou SEPA inkasa a zároveň významnou výhodou bude, že projekt SEPA umožní využívať inkaso nielen v tuzemskom, ale aj v cezhraničnom platobnom styku.

Identifikátor CID

Podľa nových požiadaviek je k úspešnej realizácii inkasného príkazu potrebné, aby príjemca platby požiadal o pridelenie identifikátora príjemcu CID. Identifikátor CID slúži k jednoznačnej identifikácii príjemcu platby a prideľuje ho Národná banka Slovenska. V rámci nového spôsobu SEPA inkasa dlžník udeľuje mandát priamo veriteľovi, teda príjemcovi inkasa. Každý mandát (napr. zmluva alebo faktúra) si bude vyžadovať jedinečnú referenciu (napr. číslo zmluvy alebo variabilný symbol) a pridelený identifikátor CID. Systém elektronického mandátu spotrebiteľom umožní udeľovať elektronické mandáty (súhlas s platbou)  priamo vo svojej aplikácii internet bankingu.

Článok pokračuje pod reklamou

Dlžník, teda platiteľ SEPA inkasa bude oproti súčasným podmienkam inkasa chránený viacerými opatreniami. Platiteľ SEPA inkasa má:

  • právo na overenie každého inkasa voči podmienkam mandátu,
  • právo na zablokovanie svojho účtu voči všetkým inkasným príkazom, alebo príkazom od konkrétnych príjemcov,
  • právo na nastavenie maximálnej výšky a periodicity inkasa,
  • právo na vrátenie platby stiahnutej z jeho účtu, ak inkaso nebolo zrealizované v súlade s podmienkami.
Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Uprednostňovanie platieb v hotovosti pre transakčnú daň: čo (nie) je v súlade so zákonom?

Po zavedení transakčnej dane začali mnohí podnikatelia žiadať zákazníkov o platbu v hotovosti. Aké spôsoby sú ešte v medziach legislatívy a kedy podnikatelia riskujú pokutu?

Kratšia splatnosť faktúr: návrh zlepšenia platobnej disciplíny v EÚ

Nové nariadenie navrhuje skrátiť lehotu úhrady záväzkov na 30 dní aj zaviesť automatické úroky z omeškania. Aké sú výnimky a ako sa k návrhu postavilo Slovensko?

Výnimky z transakčnej dane: zoznam čísel a predčísel účtov

Podrobný prehľad čísel a predčísel účtov, na ktoré daňovníci smerujú platobný príkaz oslobodený od dane z finančných transakcií od 1.4.2025.

Poplatky za platbu kartou: aké náklady má podnikateľ?

Aká je cena platobného terminálu, koľko percent zo zaplatenej sumy ide banke či kartovej spoločnosti a ako výšku poplatkov ovplyvňuje povinná schéma MIF++?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky