Ako sa stať výdajným miestom a aké sú benefity pre podnikateľa?

Manažér siete výdajných a podacích miest slovenskej Packety M. Golský
Manažér siete výdajných a podacích miest slovenskej Packety M. Golský

Ktoré prevádzky sa môžu stať výdajným miestom zásielok, s akými nákladmi počítať a ako sa rieši nedostatok miesta počas návalu objednávok? Prezradil Milan Golský zo spoločnosti Packeta.

Jedným z trendov dnešnej doby je nakupovanie cez internet. Ľudia si radi objednávky nechávajú doručiť do výdajných miest či balíkových boxov. Oproti doručeniu kuriérom ponúkajú časovú flexibilitu, pretože si svoju zásielku môžu vyzdvihnúť v podstate vtedy, kedy im to vyhovuje. Z tejto služby však benefitujú tiež podnikatelia, čo sa ukázalo aj počas pandémie – výdajné miesta nemuseli mať počas lockdownu zatvorené a mohli prijímať či vydávať zásielky. Aspoň čiastočne tak zmiernili finančné dopady opatrení na ich podnikanie. Milan Golský, manažér siete výdajných a podacích miest slovenskej Packety, pre Podnikajte.sk v rozhovore priblížil, aké ďalšie výhody sa spájajú s prevádzkovaním výdajného miesta, ale tiež:

  • Kto sa takým miestom môže stať a ako na to?
  • S akými nákladmi počítať?
  • Čo sa deje v prípade, ak zákazník neprevezme zásielku?
  • Čo v prípade, že sa v predajni minie miesto na balíky, napríklad počas predvianočného obdobia?
  • Na ako dlho môže byť predajňa výdajným miestom a čo ak chce podnikateľ od zmluvy odstúpiť?

Kto sa môže stať výdajným miestom a aké výhody mu to prináša?

Jednou z možností doručenia objednaného tovaru z e-shopu je osobný odber na výdajnom mieste. Kto môže byť jeho prevádzkovateľom?

Prevádzkovateľom výdajného miesta sa môže stať živnostník, majiteľ obchodu, ale aj prevádzkareň služieb, ako je napr. autoservis. V našom prípade výdajných miest a Z-BOXov pribúda každý deň viac a viac. Sú skutočne rozmanité, od tých v kaderníckych salónoch či v papiernictvách, až po tie v čokoládovni alebo v sklenárstve.

Čo býva motiváciou, prečo sa podnikatelia rozhodnú prevádzkovať výdajné miesto?

Za každú vydanú či prijatú zásielku náleží výdajnému miestu provízia. Partneri si tak môžu privyrobiť až niekoľko stoviek eur mesačne. Medzi najmarkantnejšie výhody ale patrí väčší pohyb potenciálnych zákazníkov, a tomu úmerné navyšovanie tržieb. Jednotlivé prevádzky sú propagované nielen prostredníctvom našej webovej stránky, ale aj v rámci projektu Príbehov výdajných miest, kde dostávajú prevádzky priestor predstaviť svoj sortiment a príbeh. V závislosti od lokality môžu získať denne 20 až 100 nových návštevníkov. Podľa prieskumov medzi našimi výdajnými miestami vieme, že takýto nárast môže byť až do výšky 50 %. Samozrejmosťou je aj spomínaná odmena formou provízie, ktorá vychádza z mandátnej zmluvy.

Môže byť výdajným miestom aj prevádzkovateľ e-shopu?

Áno, môže. Partnerom z radov výdajných miest navyše ešte ponúkame prepravu tovaru za zvýhodnenú cenu. Ušetria náklady za podaj zásielky a naviac ušetria čas za prepravu na depo, na ktoré by zásielky inak museli zvážať. Keď náš kuriér privezie zásielky určené na výdaj, tie, ktoré chce e-shop odoslať svojím zákazníkom, zase môže rovno odviesť. Taktiež využívajú možnosť, že na výdajné miesta im môžu zákazníci poslať tovar z ich obchodu späť.

Ako sa stať výdajným miestom – postup a podmienky

Ako sa môže z kamennej prevádzky obchodníka stať výdajné miesto?

Prečítajte si tiež

Najdôležitejšie je, aby zákazníci odchádzali so zásielkou spokojní a s vedomím, že dostali tie najlepšie služby. My si partnerov preto vyberáme podľa niekoľkých hlavných kritérií, i keď všetky žiadosti obchodníkov posudzuje Packeta individuálne predovšetkým s ohľadom na umiestnenie prevádzky. Ideálnymi kandidátmi sú však vo všeobecnosti predajne s možnosťou bezproblémového parkovania v blízkosti výdajného miesta a možnosťou bezbariérového prístupu do prevádzky (priestory sú na prízemí, v prípade poschodia musí byť výťah), s výkladom alebo s plochou pre dostatočne výrazné označenie. Dôležitou stránkou je dostatočná veľkosť skladu a stála otváracia doba, ktorá by mala byť minimálne osem hodín, päť dní v týždni. Z technických parametrov je tu potrebné mať dostupný počítač a pripojenie k internetu.

Ako vyzerá proces výberu a celkového vyhľadávania výdajného miesta?

Takýto proces prebieha dvoma formami. Tou prvou (aj oveľa častejšou) je, že nás vďaka referenciám oslovujú podnikatelia a dajú nám sami vedieť o svojom záujme. Všetky dôležité informácie nájdu na našich webových stránkach, potom stačí vyplniť registračný formulár. Druhou možnosťou je, že naši odborníci na maloobchod vyhľadávajú vhodné prevádzky na spoluprácu, strategicky rozmiestnené po celom území Slovenska.

S akými nákladmi musí počítať obchodník, ktorý sa chce stať výdajným miestom?

Vstupné náklady pre obchodníka nemusia byť vysoké. Napríklad v prípade Z-Pointov branding (označenie) prevádzky zariadime my, poskytujeme kompletné know-how, rovnako tak kontakt s klientom aj zákazníkom prostredníctvom našich systémov alebo zákaznícky servis. Na prevádzkovanie výdajného a podacieho miesta však partner používa vlastný počítač, ktorý je pripojený k internetu. Prevádzka výdajného miesta je potom obsluhovaná cez náš online systém. Našim partnerským výdajným miestam poskytujeme potrebné vybavenie, ako čítačka kódov či tlačiareň. Uhrádzajú sa vo forme zápočtu oproti nároku na vyplatenie provízie.

Článok pokračuje pod reklamou

Ako dlho trvá proces zriadenia výdajného miesta?

Štart spoločnej spolupráce môžeme naplánovať operatívne, zvyčajne vieme začať spolupracovať do 14 dní. Prevádzkovanie výdajného miesta zaberie v priemere menej ako 2 hodiny denne pri plnom vyťažení. Samotné spracovanie zásielky trvá do 1 minúty.

Spomínali ste mandátnu zmluvu, ktorú s partnerom uzatvárate. Týka sa výdajného miesta aj nejaká „viazanosť“?

Prečítajte si tiež

Viazanosť zmluvného vzťahu aktuálne nevyžadujeme. Zmluva sa štandardne uzatvára na dobu neurčitú a je možné ukončiť ju dohodou, prípadne na základe podmienok dohodnutých v zmluve. Ako pri každej zmluve, aj tu vyplývajú práva a povinnosti zainteresovaných zmluvných strán, ktorých porušenie je opäť predmetom zmluvy. Podmienky spolupráce sú nastavené transparentne a zreteľne.

Spomínate, že jednou z podmienok je dostatočne veľký sklad. Ako priestorovo náročné je výdajné miesto?

Prevádzka výdajného a podacieho miesta partnera nezaťaží. V priemere môže byť potrebný skladovací priestor približne o veľkosti 2 x 5 policové regály, alebo plocha aspoň 2 x 2 m. Treba rátať s tým, že v priemere za deň môže ísť o 100 zásielok.

Čo však v prípade, že je napr. pred Vianocami veľký nápor objednávok a obchodník už nemá miesto na uloženie ďalších?

S partnerom si na začiatku spolupráce dohodneme reálnu dostupnú kapacitu prevádzky, ktorú vedia spracovať. Naše systémy vedia v reálnom čase reagovať online na záujem o doručenie a sledujú uvedený parameter. Ak sa kapacita výdajného miesta naplní na dohodnutú hodnotu, tak do času vydania zásielok nebude výdajné miesto dostupné ako cieľ na doručenie nových. Vieme ale tiež zvýšiť kapacitu nad dohodnutú základnú úroveň na vyžiadanie a operatívne to zabezpečiť.

Ako obchodník postupuje, pokiaľ si zákazník po objednávku do stanoveného termínu nepríde?

Stáva sa, že si príjemca rozmyslí svoj záujem prevziať zásielku. Výdajné miesto je notifikované o potrebe vrátenia uvedenej neprevzatej zásielky. Zásielka sa systémovo spracuje ako vratka a vráti sa odosielateľovi.

Čo to pre prevádzkovateľa výdajného miesta znamená z finančného hľadiska?

Provízia za neprevzatú zásielku mu ostáva priznaná.

Obľúbené sú aj balíkové boxy – kedy nad ich inštaláciou uvažovať a prečo?

Inštalujete aj tzv. Z-BOXy, do ktorých si môžu zákazníci objednať doručenie zásielky a kedykoľvek si ju vyzdvihnúť. Kto sa môže stať vaším partnerom v tejto súvislosti?

Obec či majitelia developerských rezidenčných alebo komerčných priestorov. Tí nám prenajmú priestor na inštaláciu boxu (teda majú dohodnuté fixné mesačné nájomné, nedostávajú provízie v závislosti od počtu zásielok). Z-BOXy je možné umiestniť takmer všade, pričom samotná inštalácia je veľmi rýchla.

S akými nákladmi sa spája inštalácia a prevádzka Z-BOXov?

Náklady na inštaláciu hradí Packeta. A keďže sú napájané solárnymi panelmi, nepotrebujú žiadnu elektrickú energiu, resp. postačuje tá, ktorú si samé vyrobia.

Aké benefity prináša takýto box?

Z-BOX umožňuje rozšíriť služby v danej lokalite, zvyšuje hodnotu developerského projektu a zariadi, že sa zákazníci budú vracať späť. Pre zákazníkov je výhodou bezkontaktný výdaj balíka pomocou našej aplikácie a nonstop prevádzka.

Ako postupovať pri záujme o jeho inštaláciu?

Stačí vyplniť registračný formulár na packeta.sk/zbox.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Poštovné od 1. 7. 2024: zmeny v cenníku poštových služieb

Ako sa zmenia ceny zaslania listov, balíkov či za použitie poštových poukazov? Prehľad aktuálne platného aj nového cenníka.

Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Informačné povinnosti e-shopu

Čo musí obsahovať webová stránka online obchodu a na aké informácie nezabudnúť v prípade obchodných podmienok či reklamačného poriadku?

Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky