Originalita a remeselná výroba: Oprendekovci našli recept, ako sa odlíšiť od konkurencie

Gabriel sa v zahraničí inšpiroval, vrátil sa a spolu s bratom začal podnikať. Ako sa rozhodli odlíšiť od konkurencie, ako sa vynašli, keď im chýbali financie a na čo by mali myslieť všetci „začiatočníci“?

Podnikať začal hneď, ako získal bakalársky titul na univerzite v Dánsku. Gabriel Oprendek sa vrátil do rodných Košíc, využil svoje vedomosti zo štúdia zameraného na podnikanie a marketing a spolu s bratom rozbehol vlastný biznis s jablkovými cidermi. Nezostali však len pri cidroch značky Opre‘. Vytvorili aj ďalšie druhy nápojov – zázvorové shoty a limonády Mellos či bio nápoje Stego. Gabriel Oprendek sa podelil o svoje skúsenosti a pre Podnikajte.sk prezradil:

  • ako dlho trvalo, kým spolu s bratom našli ideálny recept na prvý výrobok,
  • ako sa vynašli v čase, keď im chýbali financie na nový prístroj, ktorý potrebovali,
  • čo ich inšpirovalo k vytvoreniu nových produktov a vďaka čomu sú iní ako konkurencia,
  • prečo cenu prvých cidrov menili už po troch mesiacoch a ako sa zmenil ich prístup k cenotvorbe,
  • čo radí každému začínajúcemu podnikateľovi a čo považuje za jednu z najdôležitejších vecí pri budovaní vlastnej firmy.

Inšpiráciu na podnikanie našiel v zahraničí, keď mu zachutil cider

Inšpiráciu podnikať s cidermi dostal práve v zahraničí. Jablkový mušt mu zachutil a s touto skúsenosťou sa prišiel podeliť aj so svojím bratom Radom, ktorému doniesol nápoj ochutnať. Navyše, na Slovensku v tom čase (v roku 2013) ešte o cidroch veľa ľudí nepočulo. Aj Rado sa pre mušt nadchol a nebolo viac nad čím rozmýšľať - spoločne sa pustili do vymýšľania vlastnej receptúry spôsobom „pokus – omyl“. O tú sa postaral práve Rado, nakoľko študoval biológiu a mal niekoľko skúseností aj z brigády, kde vedúci kvasil jablkovú šťavu. Po približne šiestich mesiacoch, na 25. pokus, našli správny pomer surovín aj postup a vznikol prvý chutný Opre‘ cider. Gabriel sa postaral o zostavenie biznis plánu a marketing – kde a komu budú cider ponúkať, no tiež aké budú mať etikety či ako budú vyzerať fľaše.

Keďže chceli vyrábať vo väčšom množstve, museli ale nakúpiť dostatočne veľké nádrže a tomu prispôsobiť recept. Čakali ich tiež „vybavovačky“ – prenajatie priestorov a ich zariadenie, získanie povolenia na výrobu, museli spĺňať vyhlášku, ktorá upravovala výrobu cidrov a o vytvorení produktu informovať Štátnu veterinárnu a potravinovú správu. Toto ale šikovne zvládli v priebehu pár týždňov.

Jedným zo zdrojov, odkiaľ Gabriel čerpal, čo potrebuje na rozbehnutie podnikania, bol portál Podnikajte.sk, kde našiel mnoho praktických informácií a dozvedel sa tam aj o Združení mladých podnikateľov Slovenska. Neskôr sa stal jeho členom a hoci spočiatku nemal veľké očakávania, napokon mu to prinieslo veľa nových kontaktov (a to aj na podnikateľov z okolia Košíc, s ktorými má dobrý vzťah už viac ako 7 rokov) a zároveň získal možnosť zúčastňovať sa rôznych podnikateľských podujatí. Gabriel sa tam spolu s bratom chodí inšpirovať inými firmami.

Keď nie sú financie na rozdávanie, prichádza na rad kreativita a šikovnosť

Ďalším aspektom, s ktorým sa nepochybne rozbiehanie podnikania spája, sú financie a stanovenie rozpočtu. Oprendekovci využili Gabrielove úspory z Dánska a študentské pôžičky. Počiatočné náklady ale mali pomerne nízke – prvé testovacie pokusy si vyžadovali len jablká a kvasinky či menšie zariadenia a vyšli najviac na 500 eur. Neskôr však potrebovali investovať do spomínaných priestorov či nádrží a väčšieho množstva surovín. Keď sa financie minuli, pomocnú ruku bratom podali ich rodičia – a to napriek tomu, že spočiatku s nápadom vyrábať cidre nesúhlasili. Keď ale videli, že produkt naberá reálne kontúry a aj dobre chutí, mladým podnikateľom v rámci svojich finančných možností pomohli.

Gabriel spomína, že sa snažili využiť peniaze efektívne a šetriť, preto niekoľko vecí riešili nízko rozpočtovo. Napríklad namiesto etiketovačky lepili etikety na fľaše sami. V prípade niektorých prístrojov však nemali na výber a museli ich zakúpiť (zariadenia na filtrovanie, chladenie či kvasenie). Preto, keď neskôr potrebovali novú plničku, no chýbali na ňu financie, využili svoju kreativitu a šikovnosť. Rado našiel na internete videá, ako ju vyrobiť svojpomocne. Následne nakúpil ventily, hadičky a rúrky, a spolu s otcom všetko pozváral. Prístroj im slúži už viac ako 8 rokov.

Zvýšiť povedomie o značke a produktoch pomohli bezplatné ochutnávky či súťaže

Cidre „vypustili“ na začiatku letnej sezóny. Dostať ich medzi ľudí bratom Oprendekovcom pomohli známi z Košíc, ktorí poznali napríklad majiteľov barov či reštaurácií. A práve toto boli prví odberatelia Opre‘ cidru. Zakladatelia značky taktiež chodili po festivaloch, trhoch a jarmokoch, kde ponúkali bezplatnú ochutnávku svojich výrobkov.

Ďalším zo spôsobov, ako chceli o svojom produkte dať ľuďom vedieť, bolo prihlásenie do súťaže Podnikateľský nápad roka 2014 – veď cider bol vtedy sám o sebe na slovenskom trhu inováciou. „Vďaka súťaži sme sa museli viac pozrieť na našu firmu, ako ju inovujeme, čo vieme urobiť lepšie,“ spomína Gabriel. Hoci nepatrili medzi víťazné nápady, skúsenosť zakladateľ firmy hodnotí ako veľmi pozitívnu, pretože spoznali aj veľa zaujímavých inovatívnych podnikateľov.

O niekoľko rokov neskôr skúsili šťastie v ďalšej súťaži jedného z rádií – „Rozohráme tvoj biznis“. V súťaži uspeli a vyhrali reklamný priestor na spot, ktorý sa vysielal jeden mesiac. „Nikdy sme nerozmýšľali o rádiu ako o médiu, prostredníctvom ktorého naše produkty propagovať. Bolo to preto pre nás zaujímavé, získali sme novú skúsenosť, nových zákazníkov a zvýšili povedomie o značke. Sme veľmi radi, že sme túto súťaž vyhrali,“ spomína Gabriel.

Článok pokračuje pod reklamou

K Opre‘ cidrom pribudli ďalšie výrobky, s inováciami neprestávajú

Keďže sa mladí podnikatelia stretávali so svojimi zákazníkmi aj osobne, získali od nich inšpiráciu a našli ďalší smer, ktorým sa v podnikaní vydať. Ľudia si totiž začali pýtať nealko cidre, čo ale pri alkoholickom jablkovom cidri nie je jednoduché splniť. Keďže ale chceli zákazníkom vyhovieť, začali vyrábať limonády Mellos na báze medu a bylín. Na tieto suroviny sa zamerali práve preto, aby vynikli medzi konkurenciou, ktorá na sladenie nápojov využíva cukor, glukózový sirup a pod. a ako príchute skôr arómy či ovocné šťavy. Oprendekovci však stavili na reálne bylinky, ktoré pol roka kombinovali, experimentovali, až našli ideálny pomer. Odlíšiť sa tiež snažia originálnymi etiketami, ktoré sú ručne maľované olejomaľbou na plátno.

Mellos limonáda ruža a ibištek. Zdroj: mellos.sk
Mellos limonáda ruža a ibištek. Zdroj: mellos.sk

Ďalšou inšpiráciou na nový produkt bola pandémia. Nakoľko reštauračné zariadenia a bary boli významnými odberateľmi ich produktov, po prijatí opatrení Oprendekovci o tieto zákazky prišli. Zrušené boli aj akcie, jarmoky, festivaly. Všade sa hovorilo o podporení imunity a zdravšom životnom štýle. Rozhodli sa preto zrealizovať myšlienku, ktorá im napadla dávnejšie, no dovtedy sa k jej uskutočneniu nerozhýbali. Začali vyrábať zázvorové shoty z rovnakých surovín ako pri zázvorovej Mellos limonáde, teda zo zázvoru, medu a citrónu. Len ich „namixovali“ v inom pomere. Pridali aj jablkovú šťavu. V priebehu šiestich dní vytvorili nový produkt. Stáli ale pred otázkou, ako ho predať, keďže e-shopu a online predaju sa v tej dobe ešte veľmi nevenovali a ich stáli odberatelia nemohli fungovať. Dostať nový produkt do povedomia zákazníkov pomohla ich spolupráca s jednou známou privátnou fitness značkou.

Následne tiež rozbehli online komunikáciu, vylepšili web a e-shop. To, že začali byť viac prítomní v online priestore, sa im po uvoľnení opatrení vrátilo v podobe nových odberateľov produktov – začali sa im ozývať nové bary, reštaurácie, kaviarne či menšie obchody. Ich úvahy smerovali aj k expanzii do zahraničia, čomu prispôsobili svoje interné kapacity a zamerali sa na hľadanie zákazníkov v iných štátoch. Zúčastňujú sa zahraničných podujatí alebo používajú cielené online kampane. Zatiaľ najväčšími odberateľmi sú zákazníci z Českej republiky, ale tiež z Dánska, Írska či Anglicka.

Keďže biznis bratov Oprendekovcov rástol (a rastie), bolo tomu potrebné prispôsobiť aj zamestnaneckú základňu. Zatiaľ čo začínali sami dvaja, dnes majú 5 pracovníkov, pričom v lete im pomáhajú aj brigádnici. Vtedy býva po ich nápojoch najväčší dopyt a navyše si zamestnanci berú dovolenky, preto takíto sezónni pracovníci im pomáhajú vykryť hektické obdobie. Naopak v zime, keď je dopyt po produktoch menší, venujú sa vo firme vývoju noviniek. „Je dobré, že máme obdobie, kedy je dopyt nižší. Keby to tak nebolo, nerobili by sme nič iné, len sa venovali výrobe,“ vysvetľuje Gabriel. „V januári / februári s kolegami brainstormujeme, hľadáme nové riešenia, produkty, objednáme vzorky a testujeme, aby sme v novej sezóne prišli s niečím iným. Väčšinou v apríli vieme novinky dať na trh.“

Podobne to bolo aj pri najnovšom produkte Stego – tento raz sa zamerali na bio a vegan výrobu. Ide o trend, ktorý má čoraz viac priaznivcov tak v zahraničí, ako aj na Slovensku, preto v tom vidia bratia zmysel a veľký potenciál. Tentokrát upustili od bylín, tie nechali „Melloskám“, a stavili na ovocie - pod značkou Stego vyrábajú ovocné sirupy, šťavy, limonády či smoothies. Vyrábať však niečo s označením „BIO“ a „Vegan“, si vyžaduje dodržanie istých pravidiel. Gabriel opisuje, že k bio a vegan surovinám je potrebné mať veľmi prehľadne urobenú dokumentáciu. „Keďže my nepestujeme suroviny, ale nakupujeme už spracované (šťavy, med, bylinky a podobne), musíme zabezpečiť ku každej surovine certifikát. Musíme takisto oddeliť sklad na „BIO“ a „KONVENČNÉ“ suroviny. Potrebné je tiež odlíšiť časovo výrobu a čistiť výrobné nástroje čistiacimi prostriedkami, ktoré sú akceptované.“ Podnikateľ zdôrazňuje, že okrem dokumentácie je potrebné mať aj správne označené etikety.

Limonády Stego sa Oprendekovci pre zmenu rozhodli „obliecť“ do hravej etikety so vzorom dinosaura. Cieľom bolo preniesť aj dospelých zákazníkov do detských čias.

„Červenopomarančoceratops BIO limonáda“ Zdroj: stego.bio
„Červenopomarančoceratops BIO limonáda“ Zdroj: stego.bio

Zaujímavosťou je, že každý výrobok Oprendekovcov (či už Opre‘ cidre, Mellos limonády a shoty, či bio nápoje Stego), majú vlastnú webovú stránku a sú samostatnou značkou, čo možno taktiež vnímať ako prvok, ktorý ich firmu odlišuje od konkurencie.

Nikto nie je dokonalý, poučiť sa museli aj Oprendekovci

Postupné budovanie firmy a jej rast sa ani v prípade Oprendekovcov nezaobišiel bez „šliapnutia vedľa“. Neskúsenosť mladých podnikateľov sa ukázala napríklad pri prvotných nastaveniach cien za produkty. „Pri cidroch sme začínali s veľmi nízkou cenou, pretože sme sa báli reakcie trhu. Už po troch mesiacoch sme ale cenu zdvíhali, pretože nám nepokrývala náklady,“ spomína Gabriel. Pri svojich ďalších produktoch už pristupovali k cenotvorbe inak. Nepozerali sa na konkurenciu, ale zohľadňovali náklady na suroviny (bylinky, med, ktorý je drahší ako cukor či umelé sladidlá) aj náklady na obaly. Prirážku sa snažia stanoviť tak, aby bola výsledná suma stále prijateľná pre zákazníkov, no bude mať význam aj pre firmu. Navyše cielia na takých spotrebiteľov, ktorí ocenia kvalitu ich výrobkov, ktorí majú radi lokálne remeselné výrobky a vedia ich aj patrične oceniť.

Na čom si pri budovaní firmy ale dali bratia skutočne záležať, bola počiatočná analýza a premyslenie stratégie – vybudovali si tak dobrý základ pre podnikanie, zozbierali a spísali informácie, ktoré im potom pomohli sa rozhodovať. A práve toto je rada, ktorú Gabriel ponúka všetkým začínajúcim podnikateľom. „Ak človek niečo vymyslí a chce s tým začať podnikať, mal by si skrátka sadnúť za počítač a veľa hľadať, dávať dokopy informácie – o konkurencii, o trhu, dodávateľských a výrobných reťazcoch... Na základe toho môže nádejný podnikateľ zistiť, kde sa nachádza a ďalej sa rozhodovať.“ Hoci sa to môže zdať ako náročná a zbytočná práca, ktorej výsledkom je „iba“ dokument s desiatkami strán, ide o veľmi dôležitý podklad, ktorý pomôže najmä v podnikateľských začiatkoch, no svoj význam má aj neskôr – ak sa firme napríklad prestane zrazu dariť, môže sa podnikateľ k tomuto dokumentu vrátiť a zistiť, kde možno tkvie problém.

Ako podnikanie s bratom ovplyvňuje súkromie a ako založenie vlastnej rodiny ovplyvnilo firmu?

Podnikanie so svojou rodinou možno nie každému vyhovuje, Oprendekovci sú však zohratí tím. Gabriel vysvetľuje, že spolu so svojím bratom žijú firmou každý deň. „Viac sa aj bavíme o veciach pracovných ako tých súkromných. Keď sa vyskytnú nejaké problémy, čelíme im spoločne.“ Gabriel si tiež myslí, že podnikať s bratom je iné ako napríklad s otcom či manželkou, ale dodáva, že nezáleží ani tak na rodinnej kombinácii, ako skôr na samotných ľuďoch a ich vlastnostiach. Bratia Oprendekovci sú úplné protiklady – Gabriel je extrovert, Rado skôr introvert a každý tak vo firme robí to svoje, čo ho baví, čo mu osobnostne najviac vyhovuje a do práce toho druhého príliš nezasahuje.

Gabriel má podnikanie v rodine aj zo strany manželky. Tá prevádzkovala streetfood, kým neprišla na svet ich prvá dcérka, ktorá ovplyvnila mnohé – okrem iného tiež časový manažment mladého podnikateľa. Ten sa snaží byť viac doma, tráviť čas s rodinou. „Stopku“ dostali festivaly a akcie, pretože Gabriel už nechce tráviť často aj viac ako 5 dní mimo domu. Ďalšia z vecí, ktorú prírastok v rodine ovplyvnil, bola práca z domu. Pre Gabriela už nebolo jednoduché sústrediť sa popri bábätku. Istý čas síce trvalo, kým si na nový režim zvykol, postupne si ale našiel systém, ako čas zmanažovať a skĺbiť podnikanie s rodinou.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Produkcia filmu v praxi: ako funguje filmový biznis (nielen) na Slovensku?

Ako prebieha filmová produkcia, odkiaľ možno získať financie na pokrytie rozpočtov či to, ako osloviť zahraničných partnerov, prezradil producent a zakladateľ spoločnosti BFILM, Peter Badač.

Z Ukrajiny prišli na Slovensko žiť aj podnikať: skúsenosti rodinnej firmy GoodSaw

Manželia z Ukrajiny presťahovali na Slovensko nielen svoju rodinu, ale aj firmu. Prečo sa rozhodli začať od nuly v inej krajine, s čím sa museli popasovať a ako si získali slovenských zákazníkov?

Na výrobu kvalitného vína netreba vlastniť hektáre viníc, stačí vášeň, trpezlivosť a dobré nápady

Dôkazom je enológ Vladimír Hronský, zakladateľ butikovej značky EnoVia, ktorého vína sa tešia obľube aj v USA. Čo pomohlo dostať jeho firmu do povedomia ľudí a ako sa vynašiel v období pandémie?

Svadba v Bojniciach na romantickej záhrade: v hoteli Belassi sa postarajú o každý detail

Svadobný obrad a hostinu, rodinný výlet či biznis stretnutie v bojnickom hoteli premenia na čarovný zážitok. Riaditeľ Rudolf Lukačka a manažérka marketingu Andrea Slobodová prezradili, ako im v tom pomáhajú baťovské zásady a výnimočnosť hotelovej záhrady.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky