V zahraničí mu zachutil jablkový mušt, dnes ho vyrába pod vlastnou značkou Opre‘

V zahraničí mu zachutil jablkový mušt, dnes ho vyrába pod vlastnou značkou Opre‘
Veronika Rezáková

Som trochu workoholik s vášňou pre letné dovolenky, kvalitnú literatúru a dobré víno. Ako štúdiom poznačený slovenčinár som profesijné, ale aj osobné naplnenie našla v hre so slovami, kladením pestrých informácií na papier a ich šírení medzi ľudí. Stále sa učím a veľa sa pýtam. Zvedavosť mi pomáha pri písaní biznis príbehov, tlačových správ či marketingových textov. Základom rýchlych prstov na klávesnici sú aspoň 2 šálky kávy denne, pozitívni ľudia v mojom okolí a pohyb v prírode.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Tri mesiace po skončení bakalárskeho štúdia sa spolu s mladším bratom naplno venuje riadeniu vlastnej firmy. Tá pre slovenského zákazníka vyrába osviežujúci alkoholický jablkový mušt s neopakovateľnou receptúrou pod značkou Opre‘

Rady vysokoškolákov doplnil len na tri roky. Počas nich precestoval a spoznal kus sveta. Získania bakalárskeho titulu sa nevedel dočkať; za jeho netrpezlivosťou však nestála chuť zaradiť sa medzi ľudí s univerzitným diplomom. Túžil sa naplno sústrediť na rozbeh vlastného rodinného biznisu a Slovákom priniesť nápoj, ktorý v zahraničí stojí na vrchole predajných rebríčkov. Zoznámte sa s 22-ročným Gabrielom Oprendekom, ktorý sa ani nie rok po ukončení prvého stupňa vysokoškolského štúdia môže pochváliť úspešne sa rozvíjajúcim biznisom s nemalým potenciálom. Po jeho boku stojí dokonca ešte o niečo mladší Radoslav Oprendek, tvorca jedinečnej receptúry pravého prírodného, rýdzo slovenského cideru.

Jedinečný príbeh, neopakovateľná receptúra

Kým jeden je čerstvý absolvent s bakalárskym titulom, druhý zatiaľ poctivo pracuje na jeho získaní. Popri tom však tvrdo pracujú na budovaní značky Opre‘ -  bratia Oprendekovci. „Tri roky som študoval ekonomiku a marketing v Dánsku, takže na svojich vedomostiach v súčasnosti aktívne staviam. Môj brat študuje biológiu a v našej firme je hlavným technológom. Dôležité však je, že obaja sa venujeme tomu, čo nás baví,“ konštatuje starší z bratov Oprendekovcov - Gabriel. Práve on je autorom myšlienky vyvinutia vlastnej receptúry kvaseného jablkového muštu, ktorý je vo svete známy ako cider. Slováci si ho vďaka poctivej práci týchto dvoch bratov môžu kúpiť pod značkou Opre‘ Cider.

Slovensko sa tak Gabriel Oprendek spolu s bratom rozhodol dobyť svetoznámym jablkovým muštom a využiť tak dieru na trhu. Veľká časť slovenskej verejnosti sa s týmto nápojom totiž nestretla a ak áno, tak len za hranicami našej krajiny. Títo dvaja ambiciózni bratia z východného Slovenska sa netaja tím, že za vzostupom značky Opre‘ Cider stojí celá rodina, ktorá pomáha, ako sa dá. Začiatky poväčšine nebývajú ľahké, no Oprendekovci sa nebáli zariskovať a vsadiť všetko na jednu kartu.

„Začalo to práve tým, že som si do batožiny na cestu domov vždy pribalil aj cider. Veľmi mi totiž chutil a u môjho brata tento nápoj vyvolal rovnakú odozvu. Vtedy sme si celkom spontánne povedali, že si vyrobíme náš vlastný cider,“ vracia sa k začiatkom podnikateľského príbehu značky Opre jej zakladateľ. Bratia sa však pustili do práce naozaj vo veľkom; mladší z dvojice navrhol vlastnú receptúru i technológiu výroby tohto jablkového muštu, a ten starší, Gabriel, zostavil strategický biznis plán.

Za najťažšie rozhodnutie bratia z Košíc považujú práve rozhodnutie začať budovať svoj biznis naplno, so všetkými rizikami, ktoré so sebou prináša. „Zvažovali sme najmä to, či naberieme odvahu spustiť náš projekt bezprostredne po jeho vzniku, alebo si ešte rok počkáme na ďalšiu sezónu. Keď sme sa však rozhodli, už sa nedalo cúvnuť a my sme sa do boja s prekážkami pustili s ozajstnou vervou,“ vysvetľuje Gabriel Oprendek.

Rodinná značka

Netrvalo dlho a svojim plánom dali reálnu podobu. To už sa však z domu sťahovali do výrobných priestorov. „ Vyrobili sme vlastný cider s vlastnou receptúrou, jedinečnou chuťou a príznačnou etiketou v slovenskom dizajne. V súlade s príbehom jeho vzniku sme ho pomenovali skratkou nášho priezviska, teda Opre‘ Cider,“ upresňuje starší z bratov Oprendekovcov. Ten si spoločne s bratom želá, aby ich rozrastajúca sa firma aj naďalej niesla prívlastok rodinná. Ich filozofia totiž stojí na jedinečnom príbehu, ktorý sa skrýva za každou fľaškou Opre‘ Cideru. „Vlasntou receptúrou Opre‘ Cideru zďaleka nekončíme. Nápoj si nielenže sami vyrábame, ale aj balíme,“ dodáva zanietený mladý podnikateľ. Vy si tak Opre‘ Cider môžete kúpiť vo viacerých slovenských mestách vo vratnej fľaši s otočným uzáverom, o ktorej si môžete byť istí, že prešla rukami jedného z bratov Oprendekovcov.

Vývoju samotnej receptúry mladší z bratov, Radoslav Oprendek, venoval nemálo času. „Spočiatku sa nám nedarilo dopracovať sa dvakrát k rovnakej chuti nápoja. Nakoniec sme však našli hľadanú strednú cestu. Opre‘ Cider tak nie je ani prisladký, ani prisuchý. Je taký akurát; neobsahuje žiadne konzervanty, síričitany ani tzv. éčka, len 100% jablkovej šťavy, “ neskrýva nadšenie autor myšlienky priniesť na trh rýdzo slovenský cider. Tomu ho úspešne predstavili ako 100% prírodný bezlepkový produkt.

Celý projekt sa súrodencom podarilo spustiť ešte pred letnou sezónou. Vďaka kontaktu s dobrým distribútorom tak expandovali priamo k prvým zákazníkom po celom Slovensku. Vstupné investície však pre dvoch vtedy ešte študentov predstavovali vysokú sumu. Jej zloženie si vyžadovalo nielen odhodlanie a vieru vo svoj nápad, ale aj odvahu a cieľavedomosť dotiahnuť svoje vízie do úspešného konca. „Na výrobu nášho cideru nám už domáce priestory zďaleka nestačili. Hoci sa môj brat podieľal dokonca aj na vývoji a skonštruovaní niektorých technologických zariadení, vstupným investíciám vo výške viac ako päťnásť tisíc eur sme sa nevyhli,“ opisuje vstupné náklady Gabriel Oprendek. Zároveň však neskrýva hrdosť na úspechmi, ktoré sa im s Opre‘ Ciderom postupne darí dosahovať.

Malými krokmi k veľkému úspechu

Šťastie skúšali aj prihlásením do súťaže Podnikateľský nápad roka 2014. „Cider si na Slovensku ešte stále hľadá svoje miesto, preto sme túto súťaž vnímali aj ako jeden z možných spôsobov jeho bližšieho predstavenia slovenskej verejnosti,“ vysvetľuje Gabriel. Cieľovou skupinou sviežeho alkoholického nápoja Opre‘ Cider, ktorý je vyrobený kvasením jablkovej šťavy, sú predovšetkým ľudia, ktorí ho v zahraničí mali možnosť ochutnať a na Slovensku im jeho chuť doteraz chýbala. A samozrejme ľudia, ktorí radi spoznávajú nové chute, a to najmä v lete. Najviac tohto jablkového nápoja sa totiž vypije práve v najteplejšom období roka.

Napriek tomu, že sa mladí Košičania s Opre‘ Ciderom v tejto biznis súťaži neumiestnili medzi top finálovými projektmi, ich ciele ostávajú nezmenené. „Naďalej chceme robiť to najlepšie, za podmienok, ktoré sa nám dlhou a ťažkou prácou podarilo vybudovať . Snažíme sa vyťažiť to najlepšie z toho, čo máme. Slovensku sme predstavili jedinečný produkt a na upevňovaní jeho pozície vo vedomí slovenského spotrebiteľa plánujeme neúnavne pracovať aj ďalej. Až kým sa nám nepodarí z nášho muštu spraviť jeden z najpopulárnejších cidrov na Slovensku. Už teraz je v našom živote každý deň iný, tvrdo pracujeme od rána do večera, no jednoznačne to za to stojí,“ ukončuje rozhovor ambiciózny Gabriel Oprendek.

 

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Veronika Rezáková
Veronika Rezáková

Som trochu workoholik s vášňou pre letné dovolenky, kvalitnú literatúru a dobré víno. Ako štúdiom poznačený slovenčinár som profesijné, ale aj osobné naplnenie našla v hre so slovami, kladením pestrých informácií na papier a ich šírení medzi ľudí. Stále sa učím a veľa sa pýtam. Zvedavosť mi pomáha pri písaní biznis príbehov, tlačových správ či marketingových textov. Základom rýchlych prstov na klávesnici sú aspoň 2 šálky kávy denne, pozitívni ľudia v mojom okolí a pohyb v prírode.


Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?

Cukráreň Floril: súdržnosť rodiny sa odráža v ich fungovaní aj zákuskoch

Z pivnice do vlastných prevádzok, kaviarní či hotelov. Ako funguje 80-členný kolektív, ktorého štvrtinu tvoria príbuzní zakladateľov a čo by im uľahčilo podnikanie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky