Monika Božíková (KENZEL): Z jadrovej elektrárne do vedenia rodinnej firmy

Nemala ambície stať sa nástupníčkou v rodinnej firme, no vďaka jej dizajnu Slovensko ovládla vlna nádherných retro bicyklov. Spolu s Monikou v čele firma KENZEL ročne predá 30 000 bicyklov.

V roku 1990 založil Jozef Kender v Hurbanove spolu s manželkou firmu KENZEL. Mysleli pri tom aj na svoje dve deti – syna Romana a o štyri roky staršiu dcéru Moniku. Keď Monika počas strednej školy študovala v Spojených štátoch, s rodičmi si pravidelne vždy v nedeľu telefonovali. Každý telefonát otec končil vetou: „Čakáme ťa doma.“ I keď sa Monika rozhliadala mnohými smermi, nakoniec si predsa len našla cestu späť domov do rodinnej firmy. A zdá sa, že urobila dobre.

Získavanie vedomostí a návrat domov

Obe deti Kenderovcov od malička pomáhali v rodinnej firme. Obchodní partneri videli Moniku vyrastať od malého dievčatka až na dospelú ženu. Vypomáhala s administratívou a často s otcom cestovala na zahraničné výstavy či obchodné stretnutia, kde tlmočila zo slovenčiny do angličtiny. „Sme podnikateľská rodina, rodičia nás do podnikania od malička zapájali,“ začína svoje rozprávanie sympatická Monika. Od detstva bola v kontakte s biznisom a rodičia si ju a jej brata odjakživa predstavovali vo firme.

Počas strednej školy sa jej naskytla príležitosť ísť na jeden rok študovať do USA. Jeden ročník teda absolvovala v Pennsylvánii. „Bolo to veľmi príjemné obdobie môjho života,“ spomína. Vďaka štúdiu vizuálnej komunikácie sa dostala do kontaktu s dizajnom, ktorému prišla na chuť.

Po návrate z Ameriky ale nepokračovala v marketingu, miesto toho vyštudovala právo na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici. Monika však nemala ambície angažovať sa v rodinnej firme hneď po skončení vysokej školy. I keď rodičia Monike aj Romanovi od detstva vraveli, že firmu budujú pre nich, ani jedno z detí nebolo do prevzatia firmy nútené. „Chcela som získať vedomosti a skúsenosti vďaka práci pre iné firmy,“ vysvetľuje Monika svoje rozhodnutie neísť do rodinnej firmy hneď po promóciách. Po ukončení štúdia sa zamestnala v Jaslovských Bohuniciach v Jadrovej a vyraďovacej spoločnosti.

Zo začiatku pracovala na naceňovaní vyraďovania V1, neskôr viedla odbor manažmentu medzinárodného fondu, cez ktorý sa financovali projekty. Vďaka práci so zmluvami a vyjednávaniu s klientmi sa toho veľa naučila a nadobudnuté skúsenosti neskôr využila aj v rodinnej firme. V tej dobe už videla, že ich rodinná firma KENZEL potrebuje pomoc. „Mala som pocit, že firma stagnuje.“ Keď sa po troch rokoch práce pre Jadrovú a vyraďovaciu spoločnosť rodičov počas telefonátu spýtala, či ju teda vezmú do firmy, takmer vraj od radosti odpadli.

Budovanie brandu

Značku KENZEL zákazníci väčšinou poznali vďaka mestským bicyklom. Od založenia firmy sa Monikin otec zameriaval na bicykle, ktoré si mohol dovoliť kúpiť každý človek. Prispôsoboval sa potrebám trhu a nebolo jednoduché posunúť značku o level vyššie.

Keď prišla do firmy Monika, jej prioritou bolo zviditeľniť celú značku a pomôcť jej nabrať nový dych. Nechcela, aby zákazníci videli KENZEL iba ako firmu, ale ako značku, ktorú budú milovať a vytvoria si k nej vzťah. „Zamerala som sa na branding,“ hovorí Monika o svojich prvých krokoch v rodinnej firme. Zatiaľ čo sa Monikin otec staral o technickú stránku firmy, Monika sa ujala marketingu a dizajnu.

Jednou z prvých zmien, ktoré Monika vo firme zaviedla, bolo najatie grafika. Ten pre nich pracoval počas celého roka, nielen zákazkovo. Vedela totiž, že dizajn hrá pri predaji veľmi dôležitú úlohu. A keďže sa Monika rada hrá s farbami, zamerala sa aj na vytváranie nových farebných variantov bicyklov. Nechcela zostať len pri tradičných modeloch, chcela tiež rozširovať ponuku pre nových zákazníkov. Navrhla napríklad kolekciu perleťových bicyklov.

Monika rada vytvára netradičné kúsky a sleduje, ako ich trh prijme. Presne s týmto prístupom sa pustila aj do tvorby svojej prvej vlastnej kolekcie bicyklov – dnes už legendárnych mestských retro bicyklov. „Rodina sa na moje nápady spočiatku pozerala nedôverčivo,“ usmieva sa. Vymyslela si totiž napríklad uletený tyrkysový retro bicykel, ktorý mal okrem tyrkysového sedla aj bielo-tyrkysové kolesá a tyrkysové úchytky na riadidlách. Keď jej mama uvidela hotový bicykel, ktorý vraj už z diaľky priam kričal, zhrozila sa: „Monika, božemôj, kto si len toto kúpi?!“ Mama si vraj myslela, že sa nepredá ani jeden kus. Nakoniec sa z tohto modelu stal obrovský hit a trikrát museli dopĺňať skladové zásoby. Monika sa z úspechu veľmi tešila a aj takéto momenty jej zabezpečili vo firme rešpekt.

Práve retro kolekcia bola v jej prípade kľúčová. Cez tieto dizajnové kúsky vzbudila značka KENZEL na trhu rozruch a začalo sa o nej viac hovoriť. „Ľudia sa začali viac vracať k bicyklom,“ hovorí Monika. Veľkou skupinou zákazníkov, ktorých nadchli retro bicykle, sú vraj ľudia, ktorí majú doma staré bicykle z detstva. Keď však uvideli dizajn tejto kolekcie, neodolali a kúpili si úplne nový bicykel. A neostali len pri tom. Retro bicykle nakupovali spoločne s detskými sedačkami a prilbami.

„Je úžasné, že sme v ľuďoch vzbudili záujem znova si sadnúť na bicykel,“ teší sa Monika. Aj vďaka dizajnu, posilneniu marketingu a pozície značky na trhu Monika ako reprezentantka druhej generácie „Kenzelovcov“ posunula firmu dopredu. Ľudia ich viac neregistrovali ako výrobcov bicyklov, ale ako lovebrand.

Viac hláv, viac rozumu

Podnikanie v rodinnej firme je vraj hlavne o tom, vedieť sa dohodnúť a prerozdeliť si kompetencie podľa toho, komu čo ide najlepšie. U Kenderovcov to vraj šlo hladko. Brat Roman sa venuje výrobe, Monika riadi tvorbu nových modelov, nákup materiálu, marketing a dizajn. Spoločne s rodičmi ťahajú všetci štyria za jeden povraz.

Prítomnosť rodičov vo firme berie Monika ako obrovskú výhodu, pretože majú dlhoročné skúsenosti. A tie vraj mladý človek nemá ako dobehnúť. Na druhej strane, deti k rodičom často prichádzajú s novými nápadmi modernej doby. „Každý z nás môže mať dobrý nápad. Keď malé časti spojíte do veľkého celku, vznikne niečo úžasné,“ nadchýna sa Monika. Vďaka tomuto prístupu vie podľa nej napredovať nielen vývoj produktov, ale aj celá firma. Keď náhodou niečo nejde, Monika sa vždy snaží nájsť cestu.

Najviac sa hnevám, keď mi niekto povie, že sa niečo nedá.

Mladá inovátorka si rodinné podnikanie chváli. „Najväčšie pozitívum rodinnej firmy vidím v tom, že ak si niečo vytvoríte, sami máte z toho osoh,“ hovorí. Za negatívum ale zasa pokladá fakt, že musí byť nonstop v strehu a sledovať, čo sa vo firme deje. Na pleciach zakladateľov stojí všetka zodpovednosť a zožnete nielen všetky úspechy, ale aj prehry.

Článok pokračuje pod reklamou

Slovo dcéry vo výrobe

Mladej podnikateľke je jasné, že nie každému musí byť žena vo výrobe po chuti. Dôveru ľudí, ktorí ju podobne ako firemní partneri videli vyrastať, si získavala postupne. „Do výroby som začala chodiť hlavne vtedy, keď sme vyvíjali nové farebné kombinácie, či skúšali a testovali nové komponenty. Spočiatku sa lakýrnikom moje uletené nápady nepozdávali, no neskôr, keď sa farba osvedčila v predaji, sme z toho mali radosť všetci,“ hovorí Monika.

Výroba a manažment sa ešte užšie prepojili v momente, keď rodina Kenderovcov prestavala výrobnú halu a administratívu presťahovala za veľkú presklenú stenu tesne vedľa výroby. Vedenie firmy tak má neustály prehľad o výrobnom procese, stačí zdvihnúť hlavu od počítača. Monika, hoci pôsobí ako nežné žieňa, v práci vyžaduje poriadok a je prísna nielen na svojich ľudí, ale aj na seba. Zároveň zastáva princíp férovosti a zamestnancom sa snaží vytvoriť čo najlepšie podmienky na prácu. Aj preto v roku 2017 zrenovovali výrobu a vytvorili krajšiu a funkčnejšiu halu, v ktorej sa ľudia cítia dobre.

Tak veľká výroba, akú má KENZEL pod jednou strechou, je vraj dnes už skôr raritou. Väčšina výrobcov bicyklov si dáva gro komponentov vyrábať v zahraničí a bicykle iba montuje. KENZEL je opačným prípadom, ide o jednu z mála firiem v Európe, ktorá si sama vyrába oceľové rámy a vidlice až na 90% modelov. Doma si takisto vyrábajú hliníkové ráfiky a kolesá. Flexibilitu výrobného procesu a personalizáciu výrobkov ľahko zabezpečia vďaka vlastnej práškovej lakovni, polygrafickej výrobe a UV tlači, vďaka ktorým si vedia vytlačiť vlastné nálepky na bicykle. Tie sú súčasťou, pre Moniku tak dôležitého, brandingu.

Mama tretej generácie?

Monika má so svojím manželom dve deti. Pri prvom dieťati sa snažila stíhať prácu popri materstve. Často pracovala po nociach a s bábätkom jej pomáhala mama a svokra. Veľkou oporou bol vraj aj manžel. Keď sa počas rozprávania obracia späť, režim, v ktorom žila, sa jej zdá byť až šialený. Keďže s manželom žijú v Bratislave, každý deň dochádzala vlakom hodinu a pol do Hurbanova a ešte v ten istý deň sa ďalšiu hodinu a pol vracala domov.

Rola matky, manželky a zároveň výkonnej manažérskej sily v rodinnej firme ju vyčerpávala natoľko, že pri druhom dieťati sa rozhodla odísť naplno na materskú dovolenku. Hoci v tomto období nechodí denne do Hurbanova a výrobu plne ponechala na brata, predsa len ju rodinná firma neobchádza. „Napríklad teraz sme s grafikom dokončovali nový katalóg,“ usmieva sa.

Je cítiť, že pre Moniku je práca zároveň jej životným štýlom. S rodičmi má blízky vzťah a osobné záležitosti často preplietajú s tými pracovnými. „Jasné, že sa bavíme o firme, aj keď tam práve nie som, dobehne ma aj po telefóne,“ smeje sa. Bicykle sú vraj témou číslo jeden aj pri nedeľnom obede.

Hoci teraz Monika nerieši bežný denný chod firmy, teší sa, keď opäť vycestuje na najbližšiu cyklovýstavu. Na výstavách značka prezentuje svoje výrobky a takisto vyhľadáva nových obchodných partnerov alebo si udržiava vzťah so súčasnými. KENZEL sa každoročne zúčastňuje výstav v Taiwane a v Číne. Najväčšia cyklovýstava sa usporiadava vo Friedrischhafene v Nemecku. Na žiadnej z nich značka KENZEL nesmie chýbať.

Pri výmene generácií vo firme považuje dcéra zakladateľa a možno mama tretej generácie pokračovateľov za najdôležitejší kompromis. Spomína si napríklad na moment, keď rodičom predstavila nový dizajn bicykla. Mama vtedy povedala, že na ráme by malo byť o jednu čiaru menej. „Čiaru sme zmazali a všetci boli spokojní, aj ja, aj rodičia,“ smeje sa.

Prečítajte si tiež

KENZEL je dnes synonymom nielen úspešnej rodinnej firmy, ale tiež značkou, ktorá poskytuje kvalitné a dizajnové bicykle pre širokú paletu zákazníkov. To všetko aj vďaka pracovitosti a inovatívnym nápadom Moniky Božíkovej.

Monikine osobné lekcie

  • Buďte odvážni a jasne si vytýčte svoje ciele.
  • Nenechajte sa odradiť, ak sa niečo nedarí.
  • Občas stačí zmeniť maličkosť a produkt bude úspešný.
  • Nesnažte sa za krátku dobu urobiť mnoho vecí. Postupnými krokmi docielite viac.

Náš tip: Ďalšie inšpiratívne príbehy slovenských podnikateliek nájdete v knihe 49 hrdiniek slovenského biznisu (Ako premeniť svoj dievčenský sen na vlastnú firmu)

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Grantový program She’s Next: financie a poradenstvo pre podnikateľky

Druhý ročník grantového programu Visa She's Next podporí mikro, malé a stredné firmy vlastnené ženami. Ako sa zapojiť a aké sú podmienky?

Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Cukráreň Floril: súdržnosť rodiny sa odráža v ich fungovaní aj zákuskoch

Z pivnice do vlastných prevádzok, kaviarní či hotelov. Ako funguje 80-členný kolektív, ktorého štvrtinu tvoria príbuzní zakladateľov a čo by im uľahčilo podnikanie?

Rodinný holding: prečo by nad ním mali rodinné firmy uvažovať?

Čo je rodinný holding, ako postupovať pri jeho zakladaní a ako funguje takáto správa majetku? Advokát Matej Firický vysvetlil aj to, prečo by rodinné firmy mali uvažovať nad holdingovou štruktúrou.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky