Ako vnímajú zamestnanci prácu z domu a čo táto skúsenosť prinesie?

Firmy zo dňa na deň bez prípravy húfne zaviedli home office, ktorý trvá viac ako dva mesiace. Ako táto skúsenosť zmení využívanie kancelárií a požiadavky zamestnancov?

Prácu z domu si zamestnanci užívajú, no chýbajú im kolegovia

Spoločnosť CBRE, svetový líder v oblasti realitno-poradenských služieb, zrealizoval rozsiahly prieskum na vzorke viac ako 1 200 zamestnancov z krajín strednej, východnej a juhovýchodnej Európy vrátane Slovenska, s cieľom získať dáta o tom, ako ľudia pracujú počas karantény. Na základe zistených výsledkov CBRE predpovedá rad významných zmien, ktoré môžeme  očakávať v oblasti práce a dizajnu kancelárií.

  • 64 % zamestnancov najviac chýba konverzácia s kolegami,
  • 61 % zamestnancov čelí problému s nastolením rovnováhy medzi pracovným a osobným životom,
  • Až 86 % opýtaných Slovákov si však home office užíva.

Údaje Eurostatu za rok 2019 ukazujú, že zhruba 3,9 % zamestnancov v regiónoch CEE a SEE obvykle pracuje z domu: najviac ich je v Rakúsku (9,9 %) a najmenej v Bulharsku (0,5 %). „Je zaujímavé, že dokonca aj v Rakúsku, ktoré malo zo všetkých sledovaných krajín v našom prieskume najväčší podiel pracujúcich osôb z domu už pred pandémiou, takmer 80 % respondentov bojuje s nastolením rovnováhy medzi pracovným a súkromným životom. Do budúcna tak kancelárie zohrajú významnú úlohu, ak budú pomyselnou hranicou medzi prácou a súkromím, ale tiež miestom, kde sa osobne stretávame s kolegami či obchodnými partnermi. Presne tieto dva aspekty chýbali ľuďom v rámci práce z domu najviac. To však neznamená, že nájomcovia budú kvôli tomu vyžadovať menšie priestory,“ komentuje Oliver Galata, Head of A&T Office, CBRE Slovensko.

Práca z domu oceňujú najviac flexibilitu a slobodu

Až 73 % ľudí z viac ako 1 200 opýtaných  vníma prácu z domu pozitívne.  Hlavným dôvodom je väčšia flexibilita, ktorú spomenulo až 54% všetkých respondentov. Až 41% ľudí pritom uviedlo, že im home office dodáva pocit slobody, ktorý vyplýva z lepšej kontroly nad organizáciou vlastného času. Odpovede Slovákov a Čechov sa pritom v jednom z výsledkov nadnárodného prieskumu líšia.  Celkovo 86 % Slovákom práca z domu vyhovuje, pričom v Česku túto možnosť označilo 68 % respondentov. Slovensko je tak v rámci všetkých 16 krajín zúčastnených v prieskume tou, ktorá si prácu z domu užíva najviac.

Aj keď sa v prieskume ukázalo, že veľkému množstvu ľudí práca z domu vyhovuje, stále im chýba aj akási kancelárska „rutina“. V rámci všetkých krajín zamestnancom najviac chýbajú práve konverzácie s kolegami (64 %). Ďalej je to osobný kontakt s ľuďmi (55 %), pracovné stretnutia (51 %) či spoločné obedy s kolegami (43 %).

Článok pokračuje pod reklamou

Dopyt zamestnancov po práci z domu sa zvýši

Výsledky prieskumu ukazujú, že iba 27 % zamestnancov nemá záujem niekedy v budúcnosti pracovať z domu. Naopak, 38 % ľuďom sa „domáca kancelária“ zapáčila natoľko, že by takéto usporiadanie chceli využívať aj naďalej aspoň jedenkrát do týždňa, 21 % dokonca dvakrát týždenne. Zaujímavé však je, že spomínané dva dni v týždni predstavujú pre väčšinu zamestnancov maximum. Tri a viac dní by privítalo iba 6 % opýtaných. V tomto prípade je pomerne prekvapivý aj názor samotných zamestnávateľov. Len 4 % z nich sa totiž vyjadrili, že home office úplne odmietajú.

Prečítajte si tiež

„Klasické kancelárie, ako sme ich poznali doteraz, plnia viacero funkcií. Niektoré, vzhľadom na spôsob práce a predmet ich podnikania, prejdú značnou digitalizáciou a automatizáciou a postupne zaniknú, alebo zminimalizujú svoje požiadavky na priestory. Väčšina však pretrvá, nakoľko napĺňajú predovšetkým potrebu osobnej spolupráce a osobného kontaktu. Jeden z hlavných problémov dlhodobej práce na home office je práve obmedzenie spolupráce medzi zamestnancami a vzájomného zdieľania.  Potvrdzuje to aj náš prieskum, v ktorom až 64% respondentom chýba sociálna interakcia a 30% ľudí si uvedomuje, že v rámci home office obmedzili spoluprácu s kolegami. Pritom budovanie medziľudských vzťahov a zdieľanie skúseností a hodnôt má zásadný vplyv na úspech každej firmy. Je jasné, že súčasné okolnosti povedú k väčšiemu využívaniu home office v budúcnosti, ale aj tento štýl práce bude mať svoje jasné limity,“ uzatvára Tomáš Pecek, Head of Building Consultancy v CBRE.

Prieskum sa uskutočnil v apríli 2020 a zúčastnilo sa ho celkom 1 210 respondentov zo 16 krajín v rámci  CEE a SEE regiónov, pričom 49 % z nich občasne pracovalo z domu už aj predtým. Celkom 90 % respondentov sa zhodlo na tom, že pri práci z domu je najdôležitejšie práve pripojenie na wi-fi (internet) a vlastný noteboook. 

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Ponuka práce z domu rastie, v mnohých firmách už zamestnanci vôbec nemusia prísť na pracovisko

Analýza ukázala, ako sa vyvíja počet ponúk na teleprácu, v akých sektoroch je takýchto ponúk najviac a pre aké pozície je práca na diaľku najtypickejšia.

Dopad pandémie na podnikanie: bude home office nový normál?

Vrátia ešte firmy svojich zamestnancov do kancelárií? Ako sa počas pandémie zmenil pohľad zamestnancov na pracovné podmienky?

Pravidlá pri home office: rozvrhnutie pracovného času

Zamestnanci na home office si môžu sami rozplánovať pracovný čas. Aké sú podmienky a na čo myslieť, aby boli pracovníci pri práci z domu produktívni?

Porovnanie systémov na evidenciu dochádzky

Evidencia dochádzky patrí medzi jednu z mála oblastí, pri ktorej podnikatelia ešte stále nepoužívajú špecializovaný softvér. Tabuľkové súbory označené názvom dochádzka, spôsobujú problémy aj dnes - v časoch, keď je skoro všetko v cloude.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky