Ako vnímajú zamestnanci prácu z domu a čo táto skúsenosť prinesie?

Firmy zo dňa na deň bez prípravy húfne zaviedli home office, ktorý trvá viac ako dva mesiace. Ako táto skúsenosť zmení využívanie kancelárií a požiadavky zamestnancov?

Prácu z domu si zamestnanci užívajú, no chýbajú im kolegovia

Spoločnosť CBRE, svetový líder v oblasti realitno-poradenských služieb, zrealizoval rozsiahly prieskum na vzorke viac ako 1 200 zamestnancov z krajín strednej, východnej a juhovýchodnej Európy vrátane Slovenska, s cieľom získať dáta o tom, ako ľudia pracujú počas karantény. Na základe zistených výsledkov CBRE predpovedá rad významných zmien, ktoré môžeme  očakávať v oblasti práce a dizajnu kancelárií.

  • 64 % zamestnancov najviac chýba konverzácia s kolegami,
  • 61 % zamestnancov čelí problému s nastolením rovnováhy medzi pracovným a osobným životom,
  • Až 86 % opýtaných Slovákov si však home office užíva.

Údaje Eurostatu za rok 2019 ukazujú, že zhruba 3,9 % zamestnancov v regiónoch CEE a SEE obvykle pracuje z domu: najviac ich je v Rakúsku (9,9 %) a najmenej v Bulharsku (0,5 %). „Je zaujímavé, že dokonca aj v Rakúsku, ktoré malo zo všetkých sledovaných krajín v našom prieskume najväčší podiel pracujúcich osôb z domu už pred pandémiou, takmer 80 % respondentov bojuje s nastolením rovnováhy medzi pracovným a súkromným životom. Do budúcna tak kancelárie zohrajú významnú úlohu, ak budú pomyselnou hranicou medzi prácou a súkromím, ale tiež miestom, kde sa osobne stretávame s kolegami či obchodnými partnermi. Presne tieto dva aspekty chýbali ľuďom v rámci práce z domu najviac. To však neznamená, že nájomcovia budú kvôli tomu vyžadovať menšie priestory,“ komentuje Oliver Galata, Head of A&T Office, CBRE Slovensko.

Práca z domu oceňujú najviac flexibilitu a slobodu

Až 73 % ľudí z viac ako 1 200 opýtaných  vníma prácu z domu pozitívne.  Hlavným dôvodom je väčšia flexibilita, ktorú spomenulo až 54% všetkých respondentov. Až 41% ľudí pritom uviedlo, že im home office dodáva pocit slobody, ktorý vyplýva z lepšej kontroly nad organizáciou vlastného času. Odpovede Slovákov a Čechov sa pritom v jednom z výsledkov nadnárodného prieskumu líšia.  Celkovo 86 % Slovákom práca z domu vyhovuje, pričom v Česku túto možnosť označilo 68 % respondentov. Slovensko je tak v rámci všetkých 16 krajín zúčastnených v prieskume tou, ktorá si prácu z domu užíva najviac.

Aj keď sa v prieskume ukázalo, že veľkému množstvu ľudí práca z domu vyhovuje, stále im chýba aj akási kancelárska „rutina“. V rámci všetkých krajín zamestnancom najviac chýbajú práve konverzácie s kolegami (64 %). Ďalej je to osobný kontakt s ľuďmi (55 %), pracovné stretnutia (51 %) či spoločné obedy s kolegami (43 %).

Článok pokračuje pod reklamou

Dopyt zamestnancov po práci z domu sa zvýši

Výsledky prieskumu ukazujú, že iba 27 % zamestnancov nemá záujem niekedy v budúcnosti pracovať z domu. Naopak, 38 % ľuďom sa „domáca kancelária“ zapáčila natoľko, že by takéto usporiadanie chceli využívať aj naďalej aspoň jedenkrát do týždňa, 21 % dokonca dvakrát týždenne. Zaujímavé však je, že spomínané dva dni v týždni predstavujú pre väčšinu zamestnancov maximum. Tri a viac dní by privítalo iba 6 % opýtaných. V tomto prípade je pomerne prekvapivý aj názor samotných zamestnávateľov. Len 4 % z nich sa totiž vyjadrili, že home office úplne odmietajú.

„Klasické kancelárie, ako sme ich poznali doteraz, plnia viacero funkcií. Niektoré, vzhľadom na spôsob práce a predmet ich podnikania, prejdú značnou digitalizáciou a automatizáciou a postupne zaniknú, alebo zminimalizujú svoje požiadavky na priestory. Väčšina však pretrvá, nakoľko napĺňajú predovšetkým potrebu osobnej spolupráce a osobného kontaktu. Jeden z hlavných problémov dlhodobej práce na home office je práve obmedzenie spolupráce medzi zamestnancami a vzájomného zdieľania.  Potvrdzuje to aj náš prieskum, v ktorom až 64% respondentom chýba sociálna interakcia a 30% ľudí si uvedomuje, že v rámci home office obmedzili spoluprácu s kolegami. Pritom budovanie medziľudských vzťahov a zdieľanie skúseností a hodnôt má zásadný vplyv na úspech každej firmy. Je jasné, že súčasné okolnosti povedú k väčšiemu využívaniu home office v budúcnosti, ale aj tento štýl práce bude mať svoje jasné limity,“ uzatvára Tomáš Pecek, Head of Building Consultancy v CBRE.

Prieskum sa uskutočnil v apríli 2020 a zúčastnilo sa ho celkom 1 210 respondentov zo 16 krajín v rámci  CEE a SEE regiónov, pričom 49 % z nich občasne pracovalo z domu už aj predtým. Celkom 90 % respondentov sa zhodlo na tom, že pri práci z domu je najdôležitejšie práve pripojenie na wi-fi (internet) a vlastný noteboook. 

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Cezhraničný home office z pohľadu daní a odvodov

Práca zamestnancov v režime home-office zo zahraničia pre svojho slovenského zamestnávateľa so sebou prináša viaceré dopady a riziká. Na čo si dať pozor pri platení daní či odvodov?

Stravné a homeoffice zamestnanca

Má nárok na stravné aj zamestnanec, ktorý pracuje z domu a má tzv. homeoffice? Aké má zamestnávateľ v tomto smere povinnosti pri domáckej práci či telepráci?

Pracovné prostredie po pandémii: aké zmeny ho čakajú?

Pandémia ochorenia COVID-19 donútila firmy prijať rýchle zmeny zaužívaných spôsobov práce. Ktoré z nich pretrvajú a ako bude vyzerať naša práca a pracoviská?

Ako ochrániť videokonferenciu cez službu Zoom

Viaceré svetové firmy zakázali používať Zoom na videokonferencie svojich zamestnancov. Čo robiť, ak sa videokonferencií cez Zoom nechcete vzdať, no zároveň chcete znížiť bezpečnostné riziká?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky