Vstupné školenie zamestnanca uľahčí firemný user onboarding

Príklady, ako môže onboardingový sprievodca zefektívniť procesy a ušetriť náklady na školenie.

Jednorazová investícia do onboardingového sprievodcu firme ušetrí náklady spojené s hľadaním a prijímaním nových zamestnancov. Rôzne výskumy ukázali, že firmy, ktoré dôkladne školia svojich nováčikov, majú o 58 % väčšiu šancu, že u nich zamestnanci zotrvajú aspoň 3 roky. Aké ďalšie výhody prináša firmám vlastný user onboardingový sprievodca?

Onboarding pomôže zahnať obavy nového zamestnanca

Rovnaké pocity, ktoré zažívajú deti počas prvého dňa v škole, sa opakujú pri nástupe do nového zamestnania. Noví pracovníci môžu byť síce nadšení, no zároveň sú aj trochu vystresovaní a zmätení. Veď, zaspomínajte si na svoje prvé dni v novej práci alebo škole.

Aj tých najviac dychtivých nováčikov sa môžu zmocniť obavy, či dokážu v novej práci uspieť a splniť všetko, čo od nich zamestnávateľ očakáva.

K adaptácii nových zamestnancov môže veľmi výrazne prispieť user onboardingový sprievodca. Vďaka nemu sa nováčikovia rýchlejšie naučia používať pracovné programy a stanú sa produktívnou zložkou firmy.

Onboardingový sprievodca ako efektívna náhrada školení

Pri zaúčaní nestačí novému pracovníkovi ukázať postup práce so softvérom len raz, ale hneď niekoľkokrát. A neskôr ho kontrolovať, či jeho funkcie pochopil a robí v ňom správne. Popri tom, ako zamestnanec sleduje kroky skúsenejšieho kolegu, si musí robiť vlastné poznámky. To jeho koncentrácii príliš neprospieva.

S user onboardingovým sprievodcom má firma istotu, že všetci nováčikovia dostanú rovnaký objem informácií, pretože inštruktáž riadená programom má vopred určený priebeh a obsah. Ak si niektorý krok potrebujú zopakovať, sprievodcu si môžu kedykoľvek vrátiť na predchádzajúci krok a pustiť znova. Až dovtedy, kým sa softvér nenaučia ovládať na používateľskej úrovni.

Človek je zvláštny tvor, pretože ak niečomu nerozumie, hanbí sa to priznať a pýtať si zopakovanie a dôkladné vysvetlenie. Je teda pravdepodobné, že by sa pracovník pri osobnom školení ani nepriznal, že niektoré súvislosti nechápe. Virtuálny sprievodca YesElf mu to ochotne ukáže aj po dvadsiaty raz. A to bez toho, aby pohŕdavo krútil očami.

Zapojenie zamestnancov do procesov zlepšuje ich lojalitu voči firme

Štúdia spoločnosti BambooHR z roku 2014 preukázala, že 31 % pracovníkov opustí svoje zamestnanie v priebehu prvého polroka. Medzi najčastejšie dôvody, prečo sa rozhodnú odísť, patrí práve nedostatočná úroveň zaškolenia.

Hlavným dôvodom, prečo ľudia opúšťajú svoje zamestnanie, je nespokojnosť s ich pracovnou náplňou. Veľký podiel na tom má však aj nedostatočné zaškolenie. <br> Zdroj: Linkedin.com/business/talent/blog
Hlavným dôvodom, prečo ľudia opúšťajú svoje zamestnanie, je nespokojnosť s ich pracovnou náplňou. Veľký podiel na tom má však aj nedostatočné zaškolenie.
Zdroj: Linkedin.com/business/talent/blog

Dôležitosť zapojenia zamestnancov potvrdila tiež štúdia spoločnosti Gallup, v ktorej sa spomína aj to, že angažovaní pracovníci prejavujú väčšiu iniciatívu, sú viac zapálení do práce a tvorivejší. Pre firmu sú teda oveľa väčším prínosom.

Prečítajte si tiež

Zapojenie zamestnancov do procesov zlepšuje ich lojalitu voči firme. Práve to môže byt jedným z kľúčových faktorov, ako si vo firme udržať talentovaných pracovníkov. Až 59 % personalistov si totiž myslí, že počas najbližších rokov bude ich najväčšou výzvou udržanie tých najlepších odborníkov.

Dobrý onboardingový program nových zamestnancov nielen vzdeláva, ale ich aj zbavuje neistoty. Postupným zvyšovaním kvalifikácie sa z nováčika stáva plnohodnotný zamestnanec, ktorý má pocit, že je trvalou súčasťou firmy.

Článok pokračuje pod reklamou

Onboarding pri prijímaní nových zamestnancov firmám ušetrí tisícky eur

Dôkladné zaškolenie a zotrvanie nováčika vo firme po uplynutí kritického 6-mesačného obdobia sa prejaví aj na nákladoch. Pokiaľ sa nový zamestnanec rozhodne firmu opustiť, zamestnávateľ príde o investíciu do jeho zaškolenia a spolu s tým musí vynaložiť ďalšie financie na hľadanie nového pracovníka.

Prečítajte si tiež

Stručne povedané – z dôvodu nekvalitného onboardingového procesu môže nábor nových zamestnancov stáť niekoľkonásobne viac. Podľa údajov na stránke Undercover Recruiter sa ročné náklady na školenie jedného zamestnanca pohybujú okolo 1 200 $ (cca 1 000 €). Celkové náklady na nového zamestnanca sú však oveľa vyššie.

Niektoré zdroje zasa uvádzajú, že náklady na nového zamestnanca sa pohybujú v rovnakej hodnote ako jeho 6 až 9-mesačný plat.

Podľa štúdie od Center for American Progress sa priemerné náklady na vyhľadanie, prijatie a zaškolenie náhradného pracovníka pohybujú okolo 16 % ročného platu pre tých, ktorí zarábajú pod 30 000 $ (cca 25 000 €) ročne.

Príliš veľa čísel? Vo všeobecnosti platí, že „celkové náklady na náhradu zamestnanca sa môžu pohybovať od desiatok tisíc dolárov po 1,5 až 2-násobok ročného platu,“ uvádza vo svojom blogu HR špecialista Josh Bersin zo spoločnosti Principal and Founder.

Zavedením virtuálneho sprievodcu môže firma zredukovať počet osobných školení aj na polovicu.

Ak je váš súčasný školiaci program vedený reálnymi inštruktormi, onboardingová platforma YesElf dokáže niektorú ich prácu robiť efektívnejšie a za oveľa nižšie náklady. Nejde o to, aby boli školiaci pracovníci z onboardingového procesu úplne vylúčení. Zavedením virtuálneho sprievodcu však firma môže zredukovať počet stretnutí napríklad na polovicu. Tým ušetrí množstvo času, výdavkov na cestovné, logistiku a prenájom priestorov.

Z dlhodobého hľadiska vlastný virtuálny onboarding šetrí ešte viac nákladov, pretože na rekvalifikáciu zamestnancov nebude firma potrebovať nič navyše. Len jednoduchú úpravu alebo doplnenie krokov a zamestnanci sa naučia ovládať nové funkcie programu aj priamo od svojho pracovného stola.

Školenie zamestnancov efektívnejšie: naučia sa len to, čo skutočne potrebujú

Školenie prostredníctvom virtuálneho onboardingového sprievodcu je podobné samoštúdiu, ktoré je v súčasnosti čoraz populárnejšou formou vzdelávania. To preto, že človek sa môže vzdelávať v tom, čo konkrétne potrebuje. Cez interaktívneho user onboardingového sprievodcu sa môžu vaši noví zamestnanci vzdelávať podľa pracovnej role alebo predošlých skúseností.  To znamená, že sa budú učiť presne to, čo si vyžaduje ich pracovná náplň.

Ešte vždy využívate na školenie nových zamestnancov inštruktorov? Vyskúšajte nášho Elfa. User onboardingová platforma YesElf totiž dokáže tento proces výrazne zefektívniť a posunúť na vyššiu úroveň.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Vytvorenie pracovnej ponuky, ktorá zaujme: ako neodradiť uchádzača?

Čo záujemcov o zamestnanie najčastejšie odrádza od reagovania na pracovnú ponuku? Problémom je motivačný list, málo informácií aj výška platu.

Výber zamestnancov vo firme, ktorá vyvíja AI: pred praxou uprednostňujú potenciál

Vývoj umelej inteligencie si vyžaduje vedomosti, no v technologickej firme DNAi je dôležitá aj osobnosť. Ako hľadajú talenty a čomu vďačia za nízku fluktuáciu, prezradil zakladateľ Pavel Wimmer.

Vhodný čas na prijímanie zamestnancov: ľudia majú väčší záujem o novú prácu

Pracovný trh ožil. Uchádzačov je výrazne viac ako vlani, rýchlo pribúdajú aj pracovné ponuky. V akom odvetví je najviac príležitostí a na čo myslieť pri výbere zamestnancov?

Ako viesť pracovný pohovor?

Praktické rady, na čo sa má zamestnávateľ pred samotným pohovorom pripraviť, ako zistiť o uchádzačovi čo najviac a ktoré otázky sa nepýtať.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky