Problémy so sústredením? Tieto rady vám pomôžu zlepšiť výkonnosť

Rýchla doba, narastajúce množstvo pracovných úloh a neustály stres ovplyvňujú našu schopnosť koncentrovať sa na prácu a podávať čo najlepší výkon. Chcete vedieť, ako zlepšiť svoje sústredenie?

Vedeli ste, že pracovný stres je označovaný ako druhá najčastejšia príčina zdravotných komplikácií v oblasti Európy? Spolu s ďalšími psychosociálnymi faktormi stojí za vyše polovicou vymeškaných dní v zamestnaní. Podľa viacerých štúdií pritom neexistuje žiadny rozdiel medzi vnímaním stresu u mužov a žien. Najmenej vystresovaní bývajú mladí zamestnanci vo veku od 15 do 24 rokov, naopak, najviac stres pociťuje veková kategória od 40 do 54 rokov. Za zmienku stojí aj fakt, že približne 51 percent pracovníkov považuje každodenný stres za bežnú vec na svojom pracovisku.

Na zníženie hladiny stresu a zlepšenie koncentrácie vám môže pomôcť viacero postupov.

Dostatok spánku je základom pre schopnosť sústrediť sa

Alfou a omegou dobrého psychického zdravia, schopnosti sústrediť sa a zvládať stres je dostatočne dlhý a kvalitný spánok. Podľa odborníkov by ľudia v produktívnom veku mali spávať 7 – 9 hodín. Ak sa cítia dobre aj po šiestich, je to v poriadku, no oscilujú na dolnej (minimálnej) hranici. Potreba spánku sa s pribúdajúcim vekom skracuje, avšak keď už aj človek po šesťdesiatke spí menej ako 5 hodín, môže to svedčiť o jeho zlom zdravotnom stave.

Pohyb mnohým pomáha zvýšiť koncentráciu

Nie nadarmo sa hovorí, že v zdravom tele býva zdravý duch. Pravidelný pohyb je pre telo dôležitý a je len na vás, aký spôsob zvolíte. Ak máte radi beh, behajte, ak chcete plávať, urobte to, dôležitá je aj obyčajná chôdza. Najhoršie, čo môžete urobiť, je sedieť doma na zadku. Nájdite si šport, ktorý vás baví, a venujte sa mu naplno. „Keďže pri pohybe sa v tele uvoľňujú endorfíny, mnohým ľuďom pomáha fyzická aktivita zvýšiť koncentráciu a zlepšiť pamäť. Napriek tomu, že šport je pre telo záťaž, človek sa po ňom cíti šťastnejší a sústredenejší na ďalšie činnosti,“ uvádza osobná trénerka Zuzana Bohátová.

Vyhnite sa multitaskingu, bráni v koncentrácii

Väčšina z nás si myslí, že keď bude robiť viac vecí naraz, stihne ich vybaviť rýchlejšie. Lenže realita je presne opačná. Multitasking je jedna z najhorších vecí najmä vtedy, ak pracujete na dôležitom projekte a potrebujete sa skutočne sústrediť. Riešenie je jednoduché. Eliminujte všetko, čo vám v sústredení bráni – zatvorte dvere na kancelárii či izbe, dajte si telefón do tichého režimu, nesurfujte po sociálnych sieťach. Všetku svoju pozornosť venujte danej práci. Ak nemáte radi ticho, pustite si príjemnú hudbu. Na mozog vraj priaznivo pôsobí klasika.

Správne osvetlenie zlepšuje sústredenie a výkonnosť na pracovisku

Osvetlenie je vec, na ktorú dbáme zo všetkého najmenej, čo je obrovská chyba, pretože ide o veľmi dôležitý „detail“. Väčšinu nášho dňa totiž trávime práve v interiéri na pracovisku. „Umelé svetlo sa pociťuje ako záťažové, ak je mu jednotlivec vystavovaný často a pravidelne (napr. v práci). Človek vníma ubúdanie denného svetla a to sa môže odraziť na jeho prežívaní a celkovom napätí,” uvádza psychológ Ľudovít Dobšovič. Vedecké výskumy dokazujú, že pri používaní zdravého svetla sa zlepšuje sústredenie, produktivita a výkonnosť na pracovisku. „Výber osvetlenia by mal byť rovnako dôležitý ako výber kúrenia, izolácie, kvality okien a podobne,” hovorí Zlatko Balaš, svetelný technik zo SvetelneStropy.sk.

Neporiadok na stole znemožňuje sa sústrediť

Podľa odborníkov z Princeton Neuroscience Institute, Department of Psychology z New Jersey znemožňuje schopnosť sústrediť sa a spracovávať informácie neporiadok na pracovnom stole. Tvrdia, že organizované prostredie nás robí produktívnejšími a dokonca zlepšuje náladu. K upratanej kancelárii či izbe patrí aj čerstvý vzduch. Pravidelne preto vetrajte, pred dôležitou úlohou otvorte okno dokorán a niekoľkokrát sa zhlboka nadýchnite. Tak zásobíte mozog kyslíkom i živinami.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Ako efektívne komunikovať zmeny či inovácie vo firme

Komunikácia so zamestnancami pri väčšej zmene vo firme je kľúčová pre jej úspech – ako ju uchopiť, čo by malo byť súčasťou jednotlivých komunikačných fáz a na čo dať pozor?

Komunikačný plán: pomoc so zavedením a prijatím zmien vo firme

Základom úspechu zavedenia inovácie či inej zmeny vo firme je komunikácia. Dôležitú rolu má preto komunikačný plán a vhodný výber komunikátora. Ako na to?

Hodnotiaci rozhovor: ako ho viesť a aké otázky sa (ne)pýtať?

Objektívna spätná väzba zamestnancov aj manažérov má pre firmu veľký význam. Aké benefity prináša a aké sú zásady správneho vedenia hodnotiaceho pohovoru?

Bezpečie a pohodlie pre tehotné zamestnankyne pracujúce v priemysle

Austrálčanka využila dieru na trhu a začala podnikať s pracovným oblečením pre ženy pracujúce v mužských odvetviach. K nápadu ju priviedla negatívna skúsenosť tehotnej kolegyne.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky