Povinnosti zamestnávateľa voči Sociálnej poisťovni

Povinnosti zamestnávateľa voči Sociálnej poisťovni

Zvedavo a rád do hĺbky skúmam otázky a témy, ktoré iní prebádali len málo. V spoločnosti Účtovná jednotka, s.r.o. spolu s kolegami podnikateľom odhaľujeme chodníčky, ktoré ich povedú zákonnou, no finančne únosnejšou cestou. Každodenným spoločníkom je mi legislatívne dianie a výzvy, ktorým slovenskí podnikatelia čelia. K mojim osobným prioritám patrí neustále vzdelávanie a vo voľnom čase ma zaujíma politika, literatúra a skúmanie čohokoľvek nového.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Podnikateľ, ktorý začne zamestnávať zamestnancov, má voči Sociálnej poisťovni registračné povinnosti, ako aj povinnosť pravidelného zasielania výkazov a platenia odvodov. Prehľad základných povinností a lehôt prináša nasledovný článok.

Povinnosti zamestnávateľa voči Sociálnej poisťovni určuje zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov. O povinnostiach voči zdravotnej poisťovni sme vás informovali v tomto článku. Aj na účely sociálneho poistenia je potrebné, aby sa prihlásil do príslušnej evidencie aj zamestnávateľ aj zamestnanec. Ak podnikateľ začne zamestnávať zamestnancov, je povinný prihlásiť sa (sám seba) do registra zamestnávateľov vedeného príslušnou pobočkou Sociálnej poisťovne do ôsmich dní odo dňa, v ktorom začal zamestnávať aspoň jedného zamestnanca. Ak už nezamestnáva žiadneho zamestnanca, je povinný odhlásiť sa z registra zamestnávateľov do ôsmich dní odo dňa, v ktorom nezamestnáva už žiadneho zamestnanca. Zamestnávateľ sa prihlási do registra zamestnávateľov a odhlási z registra zamestnávateľov na tlačive Registračný list zamestnávateľa.

Zamestnanca musí zamestnávateľ prihlásiť do registra poistencov a sporiteľov starobného dôchodkového sporenia najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca. Na tento účel slúži formulár Registračný list fyzickej osoby, ktorý sa označí ako prihláška.

Povinnosťou zamestnávateľa je vo vzťahu k sociálnemu poisteniu aj:

Článok pokračuje pod reklamou

  • platiť poistné za zamestnanca ako aj poistné ako zamestnávateľ; poistné je splatné v deň, ktorý je u zamestnávateľa určený na výplatu príjmov alebo ak takýto deň nie je určený, najneskôr v posledný deň  kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, za ktorý sa platí poistné,
  • predkladať pobočke Sociálnej poisťovne mesačný výkaz poistného a príspevkov, v ktorom uvedie súhrn poistného a príspevkov za zamestnanca ako aj poistné a príspevky, ktoré je povinný platiť ako zamestnávateľ.

Po skončení pracovnoprávneho vzťahu (napr. pracovného pomeru, dohody o vykonaní práce) je zamestnávateľ povinný najneskôr v deň nasledujúci po skončení pracovnoprávneho vzťahu odhlásiť zamestnanca z registra poistencov a sporiteľov starobného dôchodkového sporenia (prostredníctvom formulára Registračný list fyzickej osoby, ktorý sa označí ako odhláška) a predložiť pobočke Sociálnej poisťovne do troch dní od skončenia pracovnoprávneho vzťahu Evidenčný list dôchodkového poistenia.

Registračné povinnosti a mesačné vykazovanie v súvislosti so zamestnancom je zamestnávateľ povinný vykonávať výlučne elektronicky prostredníctvom elektronického portálu Sociálnej poisťovne. Prihláška zamestnávateľa sa predkladá príslušnej pobočke Sociálnej poisťovne v listinnej podobe; odhlásenie je možné vykonať aj elektronicky.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Ján Benko

Zvedavo a rád do hĺbky skúmam otázky a témy, ktoré iní prebádali len málo. V spoločnosti Účtovná jednotka, s.r.o. spolu s kolegami podnikateľom odhaľujeme chodníčky, ktoré ich povedú zákonnou, no finančne únosnejšou cestou. Každodenným spoločníkom je mi legislatívne dianie a výzvy, ktorým slovenskí podnikatelia čelia. K mojim osobným prioritám patrí neustále vzdelávanie a vo voľnom čase ma zaujíma politika, literatúra a skúmanie čohokoľvek nového.


Rekreačné poukazy v praxi – najčastejšie otázky

Vy sa pýtate, my spolu s odborníkmi odpovedáme. V rámci našej poradne ste nám zaslali otázky k rekreačným poukazom. Odpovedali na ne Dagmar Bednáriková a Alica Orda Oravcová zo Slovenskej komory daňových poradcov.

Home office – 15 tipov ako zvýšiť produktivitu pri práci z domu

Tzv. „home office“ môže byť pre zamestnanca požehnaním, ale aj prekliatím. Kým v niektorých prípadoch dokážeme byť doma dokonca produktívnejší, často sa tiež stáva, že v pohodlí domova nedokážeme podať rovnaký výkon ako v práci. Ako efektivitu pri práci z domu zvýšiť?

Kategorizácia prác podľa zdravotných rizík

Hlavným cieľom kategorizácie rizikových prác je ochrana zdravia zamestnancov. Ako zákon charakterizuje jednotlivé kategórie prác z hľadiska zdravotných rizík? Ktoré práce sú rizikové a ktoré nie?

Ročné zúčtovanie dane za rok 2018 (v roku 2019)

Zamestnávateľ je povinný vykonať ročné zúčtovanie dane za rok 2018 len zamestnancovi, ktorý ho o to v stanovenom termíne požiada a ktorý mal len príjmy zo závislej činnosti. Do kedy môže zamestnanec požiadať o vykonanie ročného zúčtovania dane? A ako postupuje zamestnávateľ pri ročnom zúčtovaní dane za rok 2018?