Ako sa dostal Evernote z nuly na účte k miliónom užívateľov

Ako sa dostal Evernote z nuly na účte k miliónom užívateľov
Simona Benetinová

Milovník dobrej hudby, kreatívnych nápadov a písaného slova. Zvedavé žieňa a zároveň večný praktik, ktorý Vám vždy s radosťou prinesie zaujímavé podnikateľské príbehy z okolia či zo sveta.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Evernote – šikovná aplikácia, ktorá dnes mnohým ľuďom pomáha roztriediť si poznámky, nápady a myšlienky. Tak, ako každá klasická firma či startup, aj Evernote má za sebou kľukatú cestu k úspechu. V nasledujúcich riadkoch sa dočítate, ako si startup, ktorý nemal ďaleko od krachu, nakoniec získal obdivuhodných 75 miliónov užívateľov.

CEO spoločnosti Evernote Phil Libin dnes nevníma aplikáciu len ako multi-platformu, do ktorej si môžete vkladať svoje poznámky. Vidí ju skôr ako niečo, čo prispieva k osobnej produktivite a zároveň robí váš život jednoduchším a lepším.

Počiatočné strasti

Spoločnosť až do roku 2009 nemala žiadnych serióznych a veľkých investorov. V roku 2008 od nich v poslednej minúte odstúpil investor. Firme tak zostali peniaze, ktoré by ich udržali pri živote maximálne tri týždne. Phil na toto obdobie spomína v jednom z rozhovorov pre magazín TechCrunch: „Panikárili sme. Týždeň som strávil neustálym telefonovaním. Volal som každému, koho som poznal.“

Potom prišla scéna ako z filmu. Nadšený fanúšik zo Švédska kontaktoval Libina s tým, ako veľmi mu Evernote zmenil život, urobil ho šťastnejším a viac „organizovaným“ človekom. Libin si povedal: „Okej, ak Evernote zmenil život aspoň jednému užívateľovi, tak to možno stačí.“

To ale nestačilo inému užívateľovi, ktorý si Evernote obľúbil tak veľmi, že bol ochotný do spoločnosti aj reálne zainvestovať. Do týždňa poskytol firme pol milióna dolárov. To stačilo na to, aby mohla firma vylepšiť svoje nedostatky a vydržať, až kým neprišli ďalšie financie od spoločností DoCoMoCapital a SequoiaCapital.

Skoré začiatky a rast spoločnosti

Trvalo 466 dní, kým Evernote získal prvý milión užívateľov. Dopracovať sa k druhému miliónu však trvalo až o polovicu menej, presnejšie 222 dní. To isté platilo aj v prípade ďalšieho miliónu – 133 dní, potom 108, neskôr 83 a nakoniec trvalo len 52 dní, kým sa počet užívateľov zvýšil z piatich miliónov na šesť. Dnes sa na stránkach Evernotu každý deň registruje viac ako 19 000 ľudí.

Pýtate sa, ako prišiel tento startup k svojmu prvému miliónu užívateľov? Ako zakladatelia prišli na stratégiu, ktorá prináša neustále zväčšujúci sa rast spoločnosti? Navyše, ak ide o produkt, ktorý sa neopiera o benefity sociálneho networkingu, ako to u mnohých spoločností v poslednej dobe býva?

1. Perfektné načasovanie

Samotný Libin priznáva, že skvelé načasovanie zohralo veľmi významu rolu. Mali šťastie, že App Store prichádzal na trh práve v tom čase, keď boli na svoj príchod pripravený aj zakladatelia Evernote. Dnes na túto dobu spomínajú ako na kľúčovú. Ak by prilši na trh čo i len o šesť mesiacov neskôr, mohli všetko zmeškať.

Nie celé načasovanie projektu bolo tak bezchybné. Libin hovorí o Októbri 2008 ako o jednom z najhorších na zarábanie peňazí. „Z dlhodobého hľadiska sa musíte vedieť vyrovnať aj s obdobiami smoly. To, čo dokážete vyťažiť nie len zo šťastných náhod, ale aj z nevydarených období podnikania vždy určujte úspech vašej firmy.“

Článok pokračuje pod reklamou

V tom čase bol App Store veľmi dobrým distribučným kanálom pre aplikáciu ako je Evernote. Užívatelia smartfónov, ktorí hľadali hodnotnú aplikáciu nemuseli tápať v takom širokom výbere ako je to dnes, pretože konkurencia bola relatívne nízka.

Pracovali sme dni a noci, aby sme boli pripravení a mohli Evernote spustiť na hocijakom novom zariadení či platforme.

2. Skvelý produkt

Čo bolo ešte dôležitejšie než dobré načasovanie? Ešte lepší produkt. Bol to práve samotný produkt, nie prepracovaný affiliate program či chytrý marketing, ktorý udržal spoločnosť pri živote v ťažkých časoch roku 2008.

Čo robí Evernote takým nenahraditeľným pomocníkom? Tu je pár vecí, ktoré užívatelia zahŕňajú do svojich spätných väzieb najčastejšie:

  • Žiadne obmedzenia veľkosti či typu súborov. Je to akýsi „druhý mozog“, ktorý vám pomáha na nič nezabudnúť v tejto rýchlej informačnej dobe.
  • Produkt nájdete vo všetkých možných formách a pôjde na každom zariadení.
  • Takzvaná OCR funkcia (OpticalCharacterRecognition) umožňuje hľadať jednotlivé slová v obrázkoch.
  • Synchronizácia dát na všetkých platformách – k poznámkam máte prístup nie len zo svojho počítača, ale aj smartfónu i tabletu a to bez toho, aby ste ten istý obsah prácne vkladali na každé zariadenie osobitne.

3. Ústne odporúčania spokojných zákazníkov

Evernote si získal kvantum zákazníkov práve ústnym odporúčaním. Je to jeden z kľúčových faktorov rastu spoločnosti. Ako sa sám Libin vyjadril: „Neplatíme nič za to, aby niekto používal našu aplikáciu. Nerobíme žiadne SEO ani SEM.“ Jednou zo stratégií, ktoré sa osvedčili pri raste podnikania, bolo sprístupnenie beta verzie užívateľom na pozvánku. Beta verziu vytvorili hlavne so zámerom testovania produktu. Nepočítali s tým, že by mohla fungovať aj ako také „marketingové cvičenie.“ Fakt, že ľudia museli rozposlať pozvánky svojim známym na to, aby si mohli vytvoriť účet vygeneroval Buzz marketing okolo celého produktu. Cieľom tvorcov bolo získať aspoň 10 000 užívateľov, ktorí by si Evernote vyskúšali. Výsledok bol však ohromujúci. Na konci štvrtého mesiaca Beta verziu Evernote malo 125 000 užívateľov.

4. Freemium model

Posledným a veľmi významným faktorom bol použitý freemium model, ktorý funguje na veľmi jednoduchom princípe. Užívateľ sa zadarmo zaregistruje a za aplikáciu takisto neplatí. Ak však chce rozšírenú verziu účtu, kde má viac možností a úložného priestoru, môže si zaplatiť Premium účet.

Freemium model síce prilákal užívateľov, no nesmieme zabúdať aj na všetky ostatné črty opísane vyššie. Práve tie totiž udržali a aj naďalej udržiavajú nadšenie užívateľov pre aplikáciu Evernote. Pýtate sa ako? Princíp je veľmi jednoduchý - čím dlhšie Evernote používate, tým väčšiu hodnotu pre vás má (narozdiel od hier, ktoré sú najprv veľmi zaujímavé, ale rýchlo omrzia).

Ako to vlastne funguje

Na začiatku je skvelý produkt (1), ktorého povedomie sa šíri najmä odporúčaním zákazníkov (2). Zákazníci využívajú výhodný freemeium model (3) a čas, ktorý strávia používaním aplikácia je priamo úmerný aj hodnote (4), ktorú im daný produkt prináša.

Krása a jednoduchosť ako hlavné črty produktu

Ďalšou charakteristikou aplikácie, ktorá stojí za zmienku je určite aj úžasná jednoduchosť produktu. Evernote je akoby „biele plátno“, ktoré je maximálne prispôsobiteľné a vyrobené na to, aby si ste si naň zapísali všetko, čo potrebujete. Je to aplikácia pre ľudí, ktorí si potrebujú potriediť a zoradiť svoje myšlienky a poznámky. Takto Libin vysvetľuje ich filozofiu jednoduchosti: „Je dôležité nepodceňovať jednoduchosť dizajnu. Trvalo mi pár rokov, kým som to pochopil. Jednou z najdôležitejších vecí je pre zákazníka atraktívny, no zároveň jednoduchý dizajn, ktorý ho intuitívne navedie k ovládaniu aplikácie. Tajomstvo je vo vytvorení aplikácie, ktorá bude pre ľudí akoby prirodzená.“

Chytré promo a super marketing

Ďalší spôsob, ako si Evernote udržiava a zväčšuje svoj rast je skvelo fungujúce promo. Napríklad, minulý rok sa mohli užívatelia prihlásiť na takzvaný Evernote Holiday Pledge, vďaka ktorému dostávali emaily s tipmi a radami, ako využiť aplikáciu „naplno“.

Iným, veľmi chytrým riešením a zároveň reklamou sa stali nálepky Evenote. Na malom čiernom štvorčeku nechávajú tento odkaz: „Nie som nezdvorilý, len si píšem poznámky v Evernote.“

Pár kľúčových princípov Freemium modelu

Tak ako je s „receptami na úspech“, rovnako je to aj s stratégiami či modelmi. Freemium model takisto nie je vhodný pre úplne všetky spoločnosti a projekty. Preto si radšej odpovedzte na nasledujúce dve otázky, ktoré odporúča blog The Rapportive:

  • Spoliehate sa tak, ako aj Evernote na ústne odporúčanie svojich užívateľov?
  • Môžu vaši potenciálni zákazníci používať produkt postupne a prirodzene alebo si to vyžaduje náhlu zmenu správania alebo určitú škálu zručností?

V prípade Evernotu sa učíte s aplikáciou pracovať postupne, krok za krokom. Nezáleží na tom, či si prvých desať poznámok vytvoríte v priebehu dňa, týždňa alebo mesiaca. Akýsi „návyk“ používať práve Evernote si budujete postupne. Časom sa v mnohých prípadoch stane z Evernotu produkt, ktorý používate každý deň.

Ak vás príbeh Evernotu zaujal, odporúčame pozrieť si inšpirujúci rozhovor priamo so zakladateľom.

 

Dúfame, že sme vám týmto článkom priniesli nielen povzbudenie, ale aj kúsok inšpirácie. Samozrejme, neexistuje univerzálny recept na úspešný podnikateľský projekt či startup. Aj preto Slovak Business Agency vytvorila program Startup Sharks. Ten má pomôcť  mladým inovátorom neutopiť sa v oceáne podnikania. Slovenské startupy vďaka nemu už niekoľko mesiacov môžu bezplatne zažiť na vlastnej koži svetové startupové podujatia a vidieť svetovú konkurenciu. Stačí sa iba prihlásiť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Simona Benetinová
Simona Benetinová

Milovník dobrej hudby, kreatívnych nápadov a písaného slova. Zvedavé žieňa a zároveň večný praktik, ktorý Vám vždy s radosťou prinesie zaujímavé podnikateľské príbehy z okolia či zo sveta.


Podpora startupov a rozbeh podnikania očami odborníčky

Čo (ne)robiť pri prezentácii nápadu pred investormi, v čom je rozdiel medzi startupmi v zahraničí a na Slovensku a ako im pomáha inkubátor, prezradila odborníčka Henrieta Dunne.

Príležitosť pre startupy preraziť v Kórei a získať 300 tisíc eur

K-Startup Grand Challenge je akceleračný program pre startupy s globálnym potenciálom. Kto sa môže prihlásiť, dokedy prebieha registrácia a čo všetko môžu vybraté tímy získať?

Riaditeľ UVP TECHNICOM: ako prezentovať startup na súťaži či pred investorom

František Jakab radí, na čo dať pozor pri prezentovaní inovatívneho nápadu na súťaži a približuje, kto a ako môže využiť tzv. inkubátor či s čím pomáhajú experti z Technickej univerzity v Košiciach.

Aplikácia Sphere.Me z dielne mladého Slováka zaujala spoločnosť Twitter

Tomáš Halgaš je jedným z prvých Slovákov, ktorému sa podarilo svoju startupovú ideu rozvinúť a predať veľkej technologickej firme. Čo pre projekt a jeho tím znamená taký zásadný krok?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky