Čo sa skrýva za úspechom startupu Tinder?

Čo sa skrýva za úspechom startupu Tinder?
Simona Benetinová

Milovník dobrej hudby, kreatívnych nápadov a písaného slova. Zvedavé žieňa a zároveň večný praktik, ktorý Vám vždy s radosťou prinesie zaujímavé podnikateľské príbehy z okolia či zo sveta.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Tinder nie je len bežná aplikácia, ale skôr sociálna sieť, ktorá spája ľudí so spoločnými záujmami a vzájomnými sympatiami zo svojho okolia. Vznikla ako moderný nástroj randenia, no v súčasnosti je viac ako len to. Priam raketový rast a perfektne premyslená psychológia marketingu má zásluhu na neobyčajnom úspechu spoločnosti.

Aplikácia Tinder, ktorá funguje na základe určenia polohy, bola založená v septembri 2012. Už od úplného začiatku bola akýmsi fenoménom na trhu. V decembri 2014 si aplikáciu stiahlo viac ako 40 miliónov užívateľov. Tinder funguje na veľmi jednoduchom, ale zaujímavom princípe. Na základe vašej polohy, spoločných priateľoch (prihlasovanie cez Facebook) a záujmov vyhľadáva ľudí, ktorí by sa vám mohli páčiť, resp. nachádza vhodných potenciálnych partnerov. Užívateľ si veľmi jednoduchým pohybom – ťahom po displeji vpravo (áno) alebo vľavo (nie) vyberá osoby, ktoré sú mu na prvý pohľad sympatické a s ktorými by rád nadviazal kontakt. Ak si dvaja užívatelia navzájom prejavia sympatie (pohybom vpravo), vzniká tzv. „spojenie“ a užívatelia môžu „otvoriť“ konverzáciu.

Vo vzduchu sa vznáša niekoľko mýtov a faktov o tom, ako bola vlastne spoločnosť založená a kto vymyslel jej názov. Napriek nejasným dohadom o mene a vlastníkoch za Tinder jasne hovoria čísla. Ako sme už spomenuli vyššie, aplikáciu si stiahlo už viac ako 40 miliónov užívateľov a počet vzhliadnutých profilov sa šplhá až na neuveriteľnú miliardu denne.

Čo odpálilo prudký nárast a popularitu aplikácie v takom krátkom čase? Tu je niekoľko hlavných faktorov:

Tinder Plus from Tinder on Vimeo.

  1. Vybudovanie ponuky a ústne odporúčania
  2. Efekt sociálnych médií
  3. Skvelý užívateľský zážitok a randenie typu 3.0

Vybudovanie ponuky a ústne odporúčania

Samozrejme, ak hovoríme o aplikácii Tinder a jej trhu, nemáme namysli skutočných „predajcov a nakupujúcich“ v pravom slova zmysle. Avšak, pre lepšie pochopenie tohto článku a rastu aplikácie môžeme považovať práve ženy, ktoré sa do aplikácie zaregistrovali „ako ponuku na trhu Tinder.“ Práve to totiž ovplyvnilo rovnako dôležitú participáciu mužov. Pýtate sa ako?

Tinder veľmi dobre vedel, že ak má byť aplikácia úspešná, musí si najprv získať obľubu ženského publika. Zámer bol teda jasný - ak si aplikáciu zamilujú ženy, na scéne sa objavia aj muži, ktorí hľadajú novú (viac alebo aj menej vážnejšiu) známosť.

Ústne odporúčanie zohralo veľmi dôležitú úlohu v rýchlo rozrastajúcej sa popularite. Televízna producentka Jamie Parks, ktorá spoznala svojho priateľa práve vďaka tejto aplikácii, povedala, že Tinder začala používať, pretože ju mali všetci jej priatelia. Profesor psychológie Tomasz Chomorro – Premuzic sa vyjadril, že mnoho ľudí má problém priznať, že používa zoznamky ako sú EHarmony alebo Match.com. Tinder je však v tomto úplne iný. Je viac spoločensky „akceptovaný“ a jeho používatelia sa vôbec nehanbia za to, že nad prehliadaním profilov strávia kopec času.

Efekt sociálnych médií

Pri sociálnych sieťach zohráva vždy dôležitú úlohu počet užívateľov. Pre sociálnu sieť ako je Tinder to však platí dvojnásobne. Ak teda rozprávame o raste Tinder ako sociálnej sieti, nesmieme opomenúť tzv. Grécke spolky, ktoré fungujú v US ako bratstvá a sesterstvá na stredných a vysokých školách. Ak by sme to mali premietnuť na naše slovenské pomery, najlepšou pôdou na štart a expanziu by mala podobná sociálna sieť na našich stredoškolských a vysokoškolských internátoch.

V Amerike to fungovalo tak, že akonáhle Tinder začali používať ženy v sesterských spolkoch, netrvalo dlho, kým sa o aplikácii dozvedeli aj muži v bratstvách. Tí sa do siete následne zaregistrovali tiež. Ústne odporúčanie v tej správnej cieľovej skupine preto vyvolalo poriadny „rozruch“ okolo celého produktu, a tým spustilo lavínový nárast siete.

Chýr o randení, ktoré môže byť rovnako ľahké a pohodlné, ako objednať si pizzu, sa rýchlo šíril aj mimo USA. V novembri 2013 predstavovali pre Tinder najväčšie zahraničné trhy Brazília a Veľká Británia. Nárast obidvoch trhov predstavoval 2% denne, pričom v priebehu 2 mesiacov si v každej krajine stiahlo aplikáciu 1 milión nových užívateľov. Vždy, keď si spoločnosť všimla, že aplikácii sa na novom trhu dobre darí, siahla po podpore tunajších celebrít, ktoré mali za sebou celkom peknú sieť priateľov, známych, fanúšikov a vplyv.

Skvelý užívateľský zážitok a randenie typu 3.0

Obyčajná mobilná aplikácia len tak nezaujme každého užívateľa. A ak áno, tak nie príliš nadlho. Tinder však chápal a využil pár základných, nepísaných pravidiel na to, aby vytvoril priam návykovú aplikáciu, o ktorej budú všetci rozprávať s nadšením. Poďme sa teda pozrieť na pár kľúčových zásad a inovácií, ktoré im zaručili úspech a popularitu.

Článok pokračuje pod reklamou

Tindering = zážitok

Veľkým rozdielom medzi Tindrom a inými aplikáciami je to, akým spôsobom prechádzate jednotlivými profilmi v telefóne. Tie sa vám zobrazujú na displeji, na akejsi virtuálnej doske a pohybom v právo alebo vľavo si vyberáte ľudí, ktorí sú vám sympatickí. Tieto pohyby vpravo (áno) a vľavo (nie) sú pritom veľmi intuitívne a zároveň prirodzené. Navyše sú ešte aj veľmi jednoduché a komfortné – „swipovať“ môžete pokojne aj jednou rukou, čiže výber potenciálneho partnera je v tomto prípade naozaj rýchly proces.

Herné prvky v aplikácii Tinder

Keďže nie je možné vidieť, kto je ďalší na spomínanej virtuálnej tabuli s profilmi, núti to užívateľa pozrieť sa ďalej na ďalšie osoby v sieti Tinder. Veď čo ak sa za tou nasledujúcou kartou sa skrýva ten pravý alebo tá pravá? Presne tento psychologický ťah, ktorý funguje aj v klasickom gamblingu udržiava užívateľov aktívnych. Vzbudzuje v nich totiž nutkanie „nájsť svoj jackpot“. Navyše, tento pocit ešte upevňujú upozornenia, ktoré vám napovedajú, že niekto vo vašom okolí pre vás odklikol to pomyselné „áno“.

Návnada je skrytá v tom, že nemôžete zistiť ihneď, kto to presne je. Jediné, čo viete, je to, že niekto nablízku vás považuje za atraktívnu osobu, s ktorou by rád nadviazal kontakt. No a nakoniec je tu ešte strach z toho, že už si nebudete môcť pozrieť ďalšie potenciálne „spojenia“ ktoré by mohli vzniknúť a tým sa o niečo ukrátite. Presne to robí aplikáciu tak návykovou.

Blogerka časopisu Wired, Issie Lapowsky, túto návykovosť popísala nasledovne: “Prechádzať si desiatky profilov v sieti Tinder je pre mnohých cool záležitosťou, za ktorú sa rozhodne netreba hanbiť. Môžete to robiť aj v prítomnosti svojich priateľov a vaši single kamaráti by dali čokoľvek za to, aby si „zahrali“ tiež. Je to možno prvá aplikácia, ktorú by si priali mať dokonca aj vaši zadaní priatelia a známi.”

Tinder nastavil veľmi silný a fungujúci systém. Zatiaľ čo väčšina zoznamiek sľubuje pravú lásku do konca života a koniec hľadania polovičky na internete, Tinder vyzdvihuje prítomný moment a nenásilne pripomína, že v okolí je niekto, koho ste zaujali a kto by mohol zaujať aj vás.

Tinder psychológia – láska na prvý pohľad

Tinder okrem iného umožňuje užívateľom naplniť niektoré základné evolučné a sociálne potreby. Tak ako Facebook, Twitter alebo LinkedIn, aj Tinder spája ľudí, hoci niekedy len akýmsi infantilným či povrchným spôsobom. Skúša našu súťaživosť, osobné hranice a maximalizuje náš potenciál v oblasti randenia a nadväzovania nových vzťahov. Pomáha nám získať mnoho informácií nie len o ľuďoch v okolí, ale aj o nás samotných.

Tinder sa zároveň snaží napodobniť aj skutočný svet randenia. Je to práve prvý dojem a vzhľad, ktorý rozhoduje o tom, či danú osobu oslovíme. Antropológ Dr. Helen Fisher vysvetľuje: „To je dôvod, prečo tomu hovoríme „láska na prvý pohľad“. Nie prvá konverzácia, prvá vôňa alebo prvý vtip.“

Jednoduchosť eliminujúca mieru odmietnutia

Stránkam ako je OKCupid alebo Match.com sa nikdy nepodarilo eliminovať problém odmietnutia. Neuľahčili tento proces, no napriek tomu promovali a vyzývali užívateľov vypĺňať zdĺhavé prieskumy súvisiace s randením a vzťahmi. Proces sa vliekol a odmietnutie bolo bolestivé.

Práve tomu sa dokázal Tinder vyhnúť. Prekonal tradičné „hororové“ scenáre klasickej online zoznamky – počet zaregistrovaných mužov ďaleko prevyšuje počet žien, ktoré sú neustále zasypávané otrepanými otázkami a frázami.

Nové rozšírenie Matchmaker

V júni 2013 Tinder predstavil nové rozšírenie produktu, vďaka ktorému mohli užívatelia predstaviť na sieti svojich ďalších dvoch priateľov. Táto jednoduchá vlastnosť otvorila aplikácii Tinder úplne nové rozmery rastu. Od tejto chvíle to nebola už len sieť pre nezadaných, ktorí hľadajú svoju chýbajúcu polovičku. Do siete sa mohli zapojiť už aj priatelia s vážnejšími vzťahmi, ktorí sa len tak chceli spojiť so svojimi priateľmi práve cez Tinder. Neskôr, v novembri 2013 spoločnosť predstavila ďalšie rozšírenie – možnosť rozdelenia profilov do skupín. Táto aktualizácia navyše obsahovala podporu až v 24 jazykoch.

Momenty

Ďalšou zaujímavou vlastnosťou, ktorá stojí za zmienku sú tzv. Momenty. Užívatelia si môžu spraviť fotku so svojimi „spojeniami“ a takisto ju s nimi zdieľať. Táto vlastnosť tak vytvorila pre užívateľov novú, zaujímavú formu interakcie. Užívatelia majú okrem iného tiež možnosť vypnúť alebo zapnúť vyhľadávanie nových profilov a spojení. Tým chce Tinder naznačiť, že aplikácia nie je úplne len o randení.

Aký biznismodel zvolili zakladatelia?

Zakladatelia aplikácie Tinder mali vždy v úmysle ponechať sieť bezplatnú. Avšak, časom si všimli, že existujú určité oblasti, ktoré by im mohli priniesť zisk. Napríklad, možnosť zaslania virtuálnych ruží alebo opätovné vzhliadnutie profilu pri neúmyselnom pohybe vľavo.

Spoločnosť neskôr predstavila novú verziu aplikácie Tinder Plus, v ktorej užívatelia mali možnosť:

  • prezrieť si spätne zamietnutý profil (jedna z najpožadovanejších a najviac používaných možností),
  • pozrieť si profily z celého sveta, nie len z okolia,
  • užívať si Tinder bez reklám.

Ešte novšia Premium verzia uzrela svetlo sveta len pred pár mesiacmi. Len čas teda ukáže, či si spoločnosť bude vedieť udržať svoj prudký rast aj do budúcna.

Máte aj vy svetový podnikateľksý nápad?

Máte aj vy nápad na svetový biznis? Nebojte sa ho zrealizovať! Pomocnú ruku nájdete v Slovak Business Agency. Jej programy začínajúcim podnikateľom ponúkajú finančnú ako aj nefinančnú pomoc. Pomôcť slovenským startupom stať sa svetovými hviezdami má program Startup Sharks, v rámci ktorého môžu slovenské startupy napríklad navštíviť svetové startupové eventy. Aktuálne Slovak Business Agency ponúka slovenským startupom svetovú príležitosť priamo v Bratislave. Na podujatí TechMatch Slovakia 2015 bude mať  60 startupov zo Slovenska a Európy možnosť stretnúť počas jedného týždňa prvú ligu svetového biznisu -  30 zástupcov najvýznamnejších nadnárodných korporácií ako Adobe, Fujitsu, LG, Oracle, Salesforce, Sony, profesorov z Univerzity v Berkeley a prestížnych investorov zo Silicon Valley. Stačí sa prihlásiť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Simona Benetinová
Simona Benetinová

Milovník dobrej hudby, kreatívnych nápadov a písaného slova. Zvedavé žieňa a zároveň večný praktik, ktorý Vám vždy s radosťou prinesie zaujímavé podnikateľské príbehy z okolia či zo sveta.


Fintech startupy, ktoré podporí Elevator lab

Spomedzi 336 spoločností z 56 krajín vybrala Raiffeisen Bank International (RBI) šesť startupových spoločností, ktoré sa zúčastnia akceleračného programu v oblasti finančných technológií pod názvom „Elevator Lab”. Pozrite sa, v ktorých fintech startupoch je budúcnosť.

Fizzics: Na nápad domáceho výčapného systému sa poskladali tisícky Američanov obľubujúcich dobre načapované pivo

Zážitok z dobre načapovaného piva a nadýchanej peny si chceli preniesť priamo do obývačky. Vyrobili si vlastný domáci výčapný systém, na ktorého výrobu sa im poskladali samotní fanúšikovia chmeľového moku. Spoznajte startup ako z amerického sna, ktorý ohrozuje existenciu pohostinstiev, pubov aj pivární.

House My Dog - Írsky startup, ktorý prezývajú aj Airbnb pre psov

Podľa ceny za noc, referencií a polohy ubytovania si už môžete vyberať aj to, kde strávi váš štvornohý miláčik čas, kým vy budete odcestovaní. Írsky startup HouseMyDog rieši dokonca aj nonstop linku či poistenie v prípade úrazu psa.

Eventbrite: Ako spraviť z predaja lístkov na lokálne akcie miliardový biznis?

Eventbrite je globálna platforma umožňujúca organizátorom vytvoriť a predávať lístky na svoju akciu. Rovnako slúži aj potenciálnym návštevníkom, ktorí majú možnosť prehliadať a vyberať si z akcií, napríklad v ich okolí. Eventbrite bol založený v roku 2006, v San Franciscu Kevinom a Juliou Hartz spolu s Renaudom Visage.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky