Od medzinárodných vzťahov a marketingu k čokoláde (CHOCOMAZE)

Od medzinárodných vzťahov a marketingu k čokoláde (CHOCOMAZE)
Simona Benetinová

Milovník dobrej hudby, kreatívnych nápadov a písaného slova. Zvedavé žieňa a zároveň večný praktik, ktorý Vám vždy s radosťou prinesie zaujímavé podnikateľské príbehy z okolia či zo sveta.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Ruku na srdce. Kto z nás v detstve nechcel mať vlastnú čokoládovňu? Nie len zásoby sladkého pokušenia, ale aj ocenenia E-žena roka 2012, Cenu ministra hospodárstva za najinšpiratívnejší podnikateľský príbeh či zlatú hviezdičku za čokoládu Pinot noir z prestížnej súťaže Great Taste Awards má dnes vo svojej zbierke úspešná podnikateľka Katalin Papp Vargha.

Príbeh Katalin sa začal ešte počas jej vysokoškolských čiaš, keď sa rozhodla časť svojho štúdia absolvovať v Bruseli. Ako študentka marketingovej komunikácie raz dostala za úlohu navrhnúť marketingový plán pre rodinnú čokoládovňu. Po návrate domov Katalin získala svoj diplom a našla si dobrú, no nie príliš kreatívnu prácu. Časom prišla na to, že výroba čokolády je práve to, čo ju neskutočne baví a napĺňa. Dnes vyrába čokolády CHOCOMAZE, ktoré na Slovensku nemajú konkurenciu.

Vymyslieť atraktívny dizajn, ktorý nielen zaujme, ale aj predá je určite tvrdý oriešok. Prezraď nám, čo bolo v čase budovania značky CHOCOMAZE tvojou najväčšou inšpiráciou?

Kľúčový koncept nám bol od začiatku viac-menej jasný. Chceli sme niečo jednoduché a „čisté“. Preto sme zvolili biele balenie, v ktorom čokolády dokonale vyniknú. Mnohokrát sme sa pýtali aj našich kamarátov a známych, ako sa im naše nápady páčia. Od začiatku sme sa teda riadili myšlienkou, že dizajn bude moderný a netradičný, no zároveň jednoduchý.

Máš nejaký podnikateľský vzor? Existuje nejaká osoba alebo spoločnosť pri ktorej si vravíš: „Tak tam by som raz so svojou firmou chcela byť aj ja.“

Podnikám hlavne sama pre seba a preto, aby som videla, že som z roka na rok lepšia. Inšpirovala ma najmä moja mama, ktorá tiež kedysi podnikala. Práve ona mi ukázala, ako sa dajú robiť určité veci. Prípadne, ako ich spraviť ešte lepšie. Samozrejme, všímam si aj to, čo robia iné firmy a takisto sa nimi občas inšpirujem, pretože mojim cieľom je neustále napredovať.

V podnikaní sa dá asi len ťažko predvídať čo sa stane - ako sa bude vyvíjať trh alebo ako budú reagovať zákazníci na daný produkt. Čo ťa doteraz na tvojej podnikateľskej ceste najviac prekvapilo?

Myšlienka a aj iniciatíva podnikať prišla veľmi rýchlo. Neskôr som ale narazila na množstvo administratívnych prekážok, ktoré ma nielen prekvapili, ale aj takmer úplne odradili od podnikania. Naša legislatíva je v tomto komplikovanejšia než tá zahraničná. Napríklad, podľa našich zákonov nemôžem nazývať čokoládu, do ktorej pridávam tekvicový olej čokoládou. Niektoré veci u nás skrátka ešte nie sú domyslené, ale verím, že sa to časom zlepší.

Čo sa však týka produktov, tak tie vždy dávame testovať svojim známym a priateľom. Sledujeme, aké reakcie od nich dostávame. Čiže ak boli nejaké prekvapenia, boli to skôr tie administratívne veci.

Z akého „prešľapu“ si sa poučila najviac?

Každý deň sa stane niečo nové, z čoho sa dá poučiť. Presne to na podnikaní milujem. Pravdou ale je, že občas až príliš dôverujem ľudom.

Čím sa čokolády CHOCOMAZE tak veľmi líšia od tých ostatných?

Priznám sa, túto otázku dostávam veľmi často. V prvom rade naše čokolády vyrábame ručne. Ak čokoláda nevyzerá tak ako má, z manufaktúry sa jednoducho nedostane von. Baby, ktoré pre nás pracujú, majú svoju prácu radi a to je cítiť aj na konečnom výsledku. V našom sortimente máme napríklad čokolády s rôznymi posýpkami. Vymysleli sme aj niekoľko kúskov špeciálne k vínu. Snažím sa vniesť do všetkého ten najlepší prístup a veľmi rada spolupracujem s inými výrobcami. Vždy potom vznikne niečo, čo naši zákazníci ocenia. Práve kreativita je to, čo náš odlišuje od iných značiek.

Aké sú vaše plány na najbližšie dva – tri roky?

V septembri 2015 ideme na výstavu Speciality Food Fair do Londýna, a to je pre nás celkom veľká vec. Uvidíme, čo sa bude diať až sa vrátime domov, no v priebehu najbližších rokov by sme chceli expandovať s našou čokoládou minimálne do troch nových krajín a zároveň udržiavať jej kvalitu.

Predstav si, že máš začínajúcim podnikateľom poradiť (podľa teba)len tri najdôležitejšie veci. Čo by si im odkázala?

Aby to naozaj nikdy nevzdávali. Aj ja som mala chvíle, keď som si myslela, že to jednoducho „nedám“. Občas si aj moji známy, ktorí sa chcú pustiť do podnikania pýtajú radu. Moja rada znie: „Choďte do toho a nevzdávajte sa.“

Ďalej by som im poradila, aby si dobre rozmysleli a rozplánovali do čoho idú. Veľakrát si ľudia myslia, že dobrý produkt sa bude predávať sám. Nie je to úplne tak. Aj dobrý produkt potrebuje mať dobrý biznis plán.

Treťou radou by bolo asi to, aby vždy chodili „s otvorenými očami“. Podľa mňa je dôležité, aby bol človek otvorený nie len voči druhým ľuďom, ale aj voči sebe. Treba sledovať čo sa deje na trhu a vedieť prispôsobiť svoje plány danej situácii.

Čo bolo a je tvojim hnacím motorom, ktorý zdoláva všetky každodenné prekážky na kľukatej podnikateľskej ceste?

Myšlienka, že to všetko, čo viem raz budem môcť odovzdať svojej dcérke. Ako som už spomínala, aj ja som sa naučila veľa od svojej mamy – podnikateľky. Rada by som vybudovala rodinnú firmu, ktorá nám bude robiť radosť a zároveň nás aj uživí. Chcela by som taktiež svojou prácou pripomínať, že aj ženy vedia vybudovať niečo, čo stojí za to. Vybudovať niečo naozaj dobré.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Simona Benetinová
Simona Benetinová

Milovník dobrej hudby, kreatívnych nápadov a písaného slova. Zvedavé žieňa a zároveň večný praktik, ktorý Vám vždy s radosťou prinesie zaujímavé podnikateľské príbehy z okolia či zo sveta.


Ako 17-ročný sa stal pilotom. Dnes Adam Kacvinský (Aprop) učí, ako lietať s dronmi

Letectvo nemali v rodine a nepatrilo ani k jeho vášni od detstva. Napriek tomu sa z Adama Kacvinského stal pilot bezmotorového lietadla a dronov, inštruktor lietania a zakladateľ spoločnosti zameranej na letecký výcvik Aprop s.r.o.

Život za značkou: Juraj Málik – úspešný podnikateľ, ktorého školou života bol basketbal

Juraj Málik je spoluzakladateľom a majiteľom firmy Poradca podnikateľa. Ide o najväčší vydavateľský a vzdelávací dom na Slovensku s takmer 30-ročnou históriou.

Ako prežívajú Vianoce podnikatelia? Odpovedá CEO Martinusu, Tuli, Lulus Bakery či Pizza Mizza

Šťastné a pokojné sviatky - bežné prianie, ktoré si želáme pred a počas Vianoc. Ako ale prežívajú sviatočné chvíle podnikatelia? Spýtali sme sa na ich skúsenosti.

Martina Grňová (Mandlove): Študovala matematiku, no zmysel našla v pečení

Láska má prospievať telu a má sa z nej celé radovať. To je názor Martiny Grňovej, ktorá svoju lásku k dobrému jedlu ľuďom prináša prostredníctvom koláčikov z dielne Mandlove.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky