Kúpa hybridu: kedy sa oplatí po ňom siahnuť?

Kúpa hybridu: kedy sa oplatí po ňom siahnuť?
Tomáš Kuník

Som fanúšik a aktívny používateľ elektromobilu v každodennom živote. Pravidelne testujem elektrifikované modely áut a zároveň pracujem ako obchodný zástupca slovenskej spoločnosti ejoin, ktorá vyvíja vlastné nabíjacie stanice pre elektromobily a buduje sieť nabíjacích staníc. Ak by ste mali záujem o takéto riešenie alebo by ste potrebovali v tejto téme poradiť, kontaktujte ma na [email protected].

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Čo znamená, ak je vozidlo označené ako hybridné, aké kategórie existujú a čo zvážiť pri kúpe? Kedy sa hybrid oplatí a kedy je lepší elektromobil či „spaľovák“?

Trh elektrifikovaných vozidiel pozostáva z modelov, ktoré pre pohyb využívajú výhradne elektrickú energiu z vysokonapäťového akumulátora (teda ide o elektromobily), no existujú tiež také, ktoré kombinujú elektrickú energiu s benzínom alebo naftou. V takom prípade hovoríme o vozidlách s hybridným pohonom. Kategória hybridov sa ďalej rozširuje na ďalšie druhy podľa toho, akým spôsobom sa obe technológie pohonu kombinujú.

Typy hybridných vozidiel

K dispozícii sú viaceré technológie hybridných vozidiel, no zjednodušene ide o:

  • mild hybrid,
  • full hybrid,
  • plug-in hybrid.

Pri poslednej kategórii, teda plug-in hybridoch, možno využívať elektrickú energiu na pohon spolu so spaľovacím motorom, a to v najvyššej miere spomedzi dostupných typov hybridov. Tieto modely majú akumulátor (ľudovo batériu) s najväčšou kapacitou a zároveň ho je možné nabíjať aj externe - teda zo zásuvky (či už domácej, alebo verejnej nabíjačky). Vďaka tomu dokážu jazdiť aj v čisto elektrickom režime niekoľko desiatok kilometrov. Cena týchto modelov je spomedzi hybridov najvyššia.

Naopak, mild hybrid má najnižšiu úroveň elektrifikácie pohonu. Vozidlo je vybavené malou batériou a elektromotorom s nízkym výkonom. Využíva sa najmä na rozbeh z križovatky alebo na pomalú jazdu, napríklad v dopravnej zápche. Týmto spôsobom sa šetrí benzín alebo nafta v situáciách, kedy má spaľovací motor najvyššiu spotrebu, čím sa zvyšuje celková efektivita pohonu. Dobíjanie akumulátora prebieha výhradne rekuperáciou energie pri brzdení alebo priamo spaľovacím motorom.

Full hybrid je podobný mild hybridu, len s tým rozdielom, že vodič môže sám zapnúť režim čisto elektrickej jazdy, v ktorom dokáže prejsť maximálne jednotky kilometrov.

Porovnanie z pohľadu ceny a návratnosti

Pri zvažovaní kúpy nového vozidla je na mieste premýšľať aj nad hybridnými verziami, a to napriek ich vyššej cene (čo ale nemusí byť pravidlom). Rozdiel v cene medzi vozidlami s výhradne spaľovacím motorom a hybridmi nebýva výrazný a pohybuje sa niekde okolo 2 až 5 tisíc eur. Pri verziách s plug-in hybridným pohonom môže byť rozdiel vyšší, a to okolo 7 až 12 tisíc eur, pričom cenová úroveň je už takmer porovnateľná s plne elektrickými modelmi. Preto je na mieste zvážiť, či sa viac neoplatí rovno kúpa elektromobilu ako plug-in hybridu. V oboch prípadoch (pri elektromobiloch aj plug-in hybridoch) však kupujúci získa nielen možnosť jazdiť efektívnejšie alebo niekoľko kilometrov na elektrický pohon, ale s vyššou cenou dostane tiež lepší jazdný komfort či vyššiu výbavu. Konkrétnejšie porovnanie cien elektromobilov a hybridov približujeme v článku Cena elektromobilov: čo ju ovplyvňuje?

Pri kúpe nového auta teda minimálne stojí za zváženie voľba hybridnej verzie namiesto verzie bez akejkoľvek elektrifikácie (vozidla s výhradne spaľovacím motorom). Lepšia efektivita pohonu zabezpečí lepšiu spotrebu, čo šetrí peniaze, ale aj emisie.

Ak sa na to ale pozrieme čisto cez návratnosť investície, tá nie je závratná. Kúpu hybridu preto netreba zvažovať len s ohľadom na spotrebu a ekonomické ukazovatele. Podľa špecifikácií výrobcov je totiž spotreba hybridných modelov, oproti štandardným, nižšia o asi 1 až 1,5 litra/100 km. Pri súčasných cenách benzínu (približne 1,60 eur/liter) sa teda rozdiel v cene vráti asi po 100 až 200 tisíc kilometroch.

Článok pokračuje pod reklamou

Pri plug-in hybride je potrebné jazdiť na elektrinu, inak sa nemusí oplatiť

Kúpa hybridného modelu oproti plug-in hybridnému môže byť pre bežného zákazníka výhodnejšia, ak nemá priestor na každodenné nabíjanie. Vozidlá s plug-in hybridným pohonom môžu skutočne priniesť oveľa vyššiu úsporu paliva ako štandardné hybridy, no iba v prípade, ak je ich batéria pravidelne nabíjaná. Jazda v plne elektrickom režime navyše musí byť využívaná na maximum, inak môže byť spotreba vyššia ako pri aute s hybridným pohonom alebo dokonca so štandardným spaľovacím motorom.

Plug-in hybridy sú totiž spravidla ťažšie ako hybridy, keďže sú vybavené akumulátorom s násobne vyššou kapacitou, ale aj hmotnosťou, a pár desiatok kilogramov navyše pridá aj ďalšia technika súvisiaca s výkonnejším elektromotorom. Táto nevýhoda sa môže prejaviť napríklad aj pri cestách v rádovo stovkách kilometrov, kedy sa batéria prirodzene vybije a nedokáže dostatočne podporovať spaľovací motor. Aj preto je využitie, kedy plug-in hybrid dáva istý zmysel, veľmi špecifické.

Pri pravidelnom nabíjaní však rozhoduje aj to, kde a za aké ceny majiteľ auta batériu nabíja. Najvýhodnejšie je nabíjať doma/resp. vo firme – plug-in hybrid môže v tomto prípade jazdiť približne za 3 – 4 eur/100 km (záleží ale aj na aktuálnych cenách energií alebo na tom, či používa elektrinu vyrobenú fotovoltikou a podobne). Alternatívne je možné využívať aj verejné nabíjacie stanice, pri ktorých sa ale nedá očakávať až taká výrazná finančná úspora ako pri domácom nabíjaní. V tomto prípade (pri cenách nabíjania v prvom štvrťroku 2023), to vychádza približne na 5 - 6 eur/100 km, čo je vo väčšine prípadov stále menej ako pri benzíne či nafte.

Článok pokračuje pod reklamou

Kompromis pred kúpou elektromobilu?

Pri zvažovaní kúpy nového auta, pokiaľ sa kupujúci nechce vzdať spaľovacieho motora, je najjednoduchším riešením voľba auta s hybridným pohonom. Pre majiteľa sa z používateľského hľadiska nič nemení a na druhú stranu získa o niečo efektívnejšiu formu pohonu, čo sa pozitívne prejaví na spotrebe. Rozhodne však nejde o kompromis pred kúpou plne elektrického auta.

O kompromise je možné hovoriť pri vozidlách s plug-in hybridným pohonom, nakoľko poskytujú aj režim pre jazdu v čisto elektrickom režime. Vďaka akumulátoru s väčšou kapacitou sa ich dojazd plne na elektrinu pohybuje približne od 30 do 90 kilometrov, predovšetkým v závislosti od konkrétneho auta, ale aj jazdného štýlu a počasia (v lete je dojazd štandardne lepší ako v zime, závisí tiež od sily a smeru vetra a podobne). Kúpa plug-in hybridu je často zamýšľaná z dôvodu, aby boli pokryté pravidelné presuny na krátke vzdialenosti v elektrickom režime, keďže na to sú aj primárne určené.

Práve na takéto presuny ale plne postačujú aj základné elektromobily v nižšej cenovej relácii s dojazdom okolo 200 až 300 kilometrov na jedno nabitie. Výhodou elektromobilu sú celkovo nižšie náklady na servis, údržbu, ale aj samotnú prevádzku, keďže elektromobily môžu mať nižšiu spotrebu elektrickej energie ako plug-in hybridy.

Za všeobecnú nevýhodu elektromobilu je možné považovať, pri množstve modelov, nutné zastávky na nabíjanie v trvaní asi 30 minút po približne 200 kilometroch jazdy pri dlhšej ceste. V takomto prípade môže plug-in hybrid dávať niektorým väčší pocit istoty. Zároveň, ak sa kúpy elektromobilu vodič obáva, práve plug-in hybrid mu môže pomôcť nabrať skúsenosti s elektrickým pohonom a súvisiacimi témami (napríklad nabíjanie, dojazd).

Na druhej strane, súčasný trh ponúka elektromobily už aj s reálnym dojazdom cez 400 kilometrov a časom nabíjania nižším ako 30 minút. Pri zvažovaní kúpy plug-in hybridu je preto určite správne uvažovať aj nad kúpou plnohodnotného elektromobilu, keďže takéto modely sa pohybujú v podobnej cenovej hladine a zároveň poskytujú dostatočné parametre aj na presuny na dlhšie vzdialenosti. Navyše, s ohľadom na postupný ústup áut so spaľovacím motorom, je vhodné už teraz pri kúpe nového vozidla a rozhodovaní o type jeho pohonu mať na mysli predajnosť ojazdených plug-in hybridov či dokonca čistých „spaľovákov” v budúcnosti.

Plug-in hybrid vs elektromobil a spaľovák vo firme

Ak nad kúpou vozidla s elektrickým pohonom uvažuje podnikateľ, dôležitý je účel využívania auta.

Keď ide o reštauráciu, ktorá chce rozvážať jedlo v rámci mesta a do okolitých obcí, jemožné siahnuť po elektromobile nižšej cenovej kategórie, pri ktorom nie je potrebnývysoký dojazd. Obzvlášť v prípade, že existuje možnosť nabíjať automobil pred prevádzkou (či už z nabíjačky, alebo aj z bežnej zásuvky). Plug-in hybrid by v tomto prípade bol pravdepodobne nerentabilnou investíciou.

Ak ide o podnikateľa, ktorý za svojimi klientmi chodí v rámci mesta, no aj ďalej, môže siahnuť po elektromobile s väčším dojazdom. V tomto prípade môže byť atraktívny aj plug-in hybrid, napríklad, ak podnikateľ nemá predchádzajúce skúsenosti s elektromobilmi a potrebuje „prestupnú stanicu“.

Keď ide o kuriérsku firmu, ktorá denne na aute „nabehá“ 100 – 150 kilometrov, je možné siahnuť po elektrických dodávkach (menších „vanoch“ s užitočným zaťažením približne do 1 150 kg), ktoré majú dojazd 150 – 250 km. Ak je reč napríklad o nábytkárskej spoločnosti, ktorá po celom Slovensku rozváža nábytok, je ešte stále vhodnejšou možnosťou bežná naftová dodávka.

Podrobnejšie informácie o využití elektrických áut vo firmách si môžete prečítať v článku Najlepší elektromobil do firmy: podľa čoho si vybrať?

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Tomáš Kuník
Tomáš Kuník

Som fanúšik a aktívny používateľ elektromobilu v každodennom živote. Pravidelne testujem elektrifikované modely áut a zároveň pracujem ako obchodný zástupca slovenskej spoločnosti ejoin, ktorá vyvíja vlastné nabíjacie stanice pre elektromobily a buduje sieť nabíjacích staníc. Ak by ste mali záujem o takéto riešenie alebo by ste potrebovali v tejto téme poradiť, kontaktujte ma na [email protected].


Koľko stojí nabitie elektromobilu doma?

Aké sú náklady pri nabíjaní elektrického auta zo zásuvky v garáži či z domáceho wallboxu? Porovnanie s nabíjaním na verejných nabíjačkách aj s nákladmi na pohonné hmoty pri „spaľovákoch“.

Prihlásenie nového vozidla: podstatné informácie v kocke

Ako postupovať pri prihlásení nového auta, v čom sa líši postup, možnosti zastúpenia či dokumenty v prípade kúpy firemného vozidla a s akými poplatkami rátať?

Poplatky za prepis auta a vydanie dokladov od 1. 4. 2024

Vydanie dokladov potrebných na prepis auta bude drahšie, občania si priplatia aj za EČV, vodičský a občiansky preukaz či pas. O koľko od apríla 2024 stúpnu poplatky?

Nová emisná norma Euro 7: Európsky parlament navrhol zmeny

Európsky parlament vyšiel v ústrety automobilovému priemyslu posunom termínu platnosti novej normy Euro 7. Čo, naopak, sprísnil a na čo sa pripraviť?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky