Elektromobil z bazáru: oplatí sa kúpiť ojazdené elektrické auto?

Elektromobil z bazáru: oplatí sa kúpiť ojazdené elektrické auto?
Zdroj: Pexels.com
Tomáš Kuník

Som fanúšik a aktívny používateľ elektromobilu v každodennom živote. Pravidelne testujem elektrifikované modely áut a zároveň pracujem ako obchodný zástupca slovenskej spoločnosti ejoin, ktorá vyvíja vlastné nabíjacie stanice pre elektromobily a buduje sieť nabíjacích staníc. Ak by ste mali záujem o takéto riešenie alebo by ste potrebovali v tejto téme poradiť, kontaktujte ma na [email protected].

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Elektromobilov v bazároch pribúda. Treba sa pri kúpe ojazdeného modelu obávať nižšej kapacity akumulátora (batérie)? A ako je to so stratou hodnoty takého elektromobilu?

Dostupnosť nových áut je všeobecne v týchto mesiacoch problematická. Dodacie doby sú pri väčšine modelov zvyčajne aj viac ako 6 či 9 mesiacov. Ak je dostupnosť nových automobilov slabšia, je prirodzené, že sa dopyt presúva aj do segmentu ojazdených vozidiel. Zlá situácia s dodávkami sa však netýka iba áut s konvenčným pohonom, ale aj elektromobilov, ktoré sa do ponuky automobiliek vo väčšej miere začínajú dostávať iba v posledných rokoch. Napriek tomu sa už dlhšie objavujú aj v bazároch. Aká je ponuka a dopyt po ojazdených elektromobiloch, ako sa situácia vyvíja, o aké typy je väčšinou záujem a ako sa ich vek či najazdené kilometre odrážajú na výdrži a cene?

Stav kapacity akumulátora (batérie) pri ojazdených elektromobiloch

Pred kúpou ojazdeného elektromobilu môže mať zákazník obavu zo zostatkovej kapacity akumulátora (batérie). Tá je rovnako ako celé auto spotrebným tovarom, teda sa časom opotrebúva. Obavy z nízkej zostatkovej kapacity môžu byť spôsobené predovšetkým nedostatkom informácií ako fungujú akumulátory v elektromobiloch a zároveň z neadekvátneho porovnávania skúseností s batériami v mobiloch alebo v prenosných počítačoch, s tými vo vozidlách na elektrický pohon.

Prax totiž ukazuje, že elektromobily majú aj po rokoch prevádzky či desiatkach až stovkách tisíc najazdených kilometrov len nízku degradáciu batérie. Zvyčajne ide o jednotky percent. Pravdou však je, že veľmi ojedinele sa objavujú aj elektromobily s výrazne vyššou degradáciou, ktorá sa pohybuje v desiatkach percent. Avšak, tak ako majú aj vozidlá s konvenčným pohonom svoje špecifiká vo forme a množstve porúch, podobne je to aj pri elektromobiloch. Výraznejší pokles kapacity akumulátora sa ale týka takmer výhradne starších modelov (5 a viac rokov), kedy niektorí výrobcovia mali v technológii isté rezervy. Zároveň treba dodať, že ani pri takýchto elektromobiloch nie je degradácia batérie pravidlom a nie je tak výrazná pri každom jednom kuse.

Podobné problémy pri kúpe ojazdeného elektromobilu však netreba vo väčšine prípadov riešiť. Podľa vyjadrenia Petra Porubského zo spoločnosti Autobazar.eu, najčastejšie sa v ponuke objavujú elektromobily s rokom výroby 2019, teda priemerný vek ojazdených vozidiel s elektrickým pohonom je 3 roky. Keďže ale ide o nový segment, je prirodzené, že sú ľudia pri kúpe opatrnejší. No štatistiky dopytov Autobazar.eu potvrdzujú, že o tento typ vozidiel je evidentný záujem s rastúcim trendom.

Vývoj ponuky a dopytu po ojazdených vozidlách na elektrický pohon

Vývoj ponuky v čase (v prípade stránky Autobazar.eu) zobrazuje tabuľka nižšie. V roku 2022 bol zatiaľ zaznamenaný pokles, ktorý spoločnosť vysvetľuje všeobecne zlým obdobím, keďže menej inzerátov evidovali v každom segmente. Pri pohľade na ďalšie obdobia je však evidentný pravidelný medziročný nárast.

Zdroj: Autobazar.eu
Typ pohonu máj 2018 máj 2019 % medziročný nárast máj 2020 % medziročný nárast máj 2021 % medziročný nárast máj 2022 % medziročný nárast (resp. pokles)
Hybrid (benzín/elektro) 298 433 45,30 % 891 105,77 % 1536 72,39 % 1312 -14,58 %
Hybrid (diesel/elektro) 23 38 65,22 % 82 115,79 % 134 63,41 % 110 -17,91 %
Elektro 71 139 95,77 % 264 89,93 % 558 111,36 % 526 -5,73 %
Spolu 392 610 55,61 % 1237 102,79 % 2228 80,11 % 1948 -12,57 %

Dostupnosť bazárových elektromobilov sa teda s pribúdajúcim počtom týchto áut na našich cestách prirodzene zvyšuje, no ešte väčšie rozšírenie ponuky môže brzdiť situácia so zdĺhavými dodávkami novo-objednaných áut. Trend je ale jasný, hoci absolútne čísla zatiaľ nie sú také vysoké. „Tak ako sa rozširuje portfólio hybridných a elektro áut, tak rastie aj ich ponuka na sekundárnom trhu. Celkovo však stále ide len o malé percentá oproti autám s klasickými spaľovacími motormi,” upresňuje P. Porubský a svoje tvrdenia podkladá konkrétnymi štatistikami z ich ponuky.

Zdroj: Autobazar.eu
Rozdelenie Počet inzerátov
Celá ponuka osobných áut 52 704
Benzín + elektro (plug-in hybrid) 696 (1,3 % z ponuky)
Diesel + elektro (plug-in hybrid) 113 (0,2 % z ponuky)
Elektromobily 315 (0,5 % z ponuky)
Článok pokračuje pod reklamou

So zvyšujúcou sa ponukou bazárových elektromobilov stúpa aj dopyt po takýchto autách. Avšak spoločnosť dodáva, že zatiaľ čo v uplynulých rokoch vnímali zvýšený záujem o hybridné modely, v roku 2022 evidujú vyšší záujem o vyhľadávanie práve čisto elektrických vozidiel.

Prečítajte si tiež

Obstaranie ojazdeného elektromobilu môže byť zaujímavé aj pre podnikateľov. Pre niektorých môžu byť okrem štandardných karosárskych verzií áut (sedan, hatchback, SUV) lákavé tiež elektrické dodávky. Tie síce v ponuke automobiliek sú, no v bazároch sa objavujú len v menšom počte. Najväčšiu ponuku ojazdených elektromobilov tvoria malé mestské autá. Takéto vozidlá môžu byť zaujímavé napríklad pre firmy, ktoré auto využívajú najmä na presun po meste, rozvoz tovarov, balíkov, potravín a iné.

Opotrebovanie a hodnota jazdeného elektromobilu: situácia je podobná ako pri „spaľovákoch“

Čo sa týka straty hodnoty jazdených elektromobilov v porovnaní so stratou hodnoty vozidiel s konvenčným pohonom, P. Porubský uvádza: „Zatiaľ sa neprejavuje nejaký rozdiel medzi stratou hodnoty medzi elektromobilom a klasickým autom so spaľovacím motorom. Prvé tri roky sú pre nové auto v tomto zmysle najhoršie. Priemerne auto stratí za toto obdobie asi 30 % svojej hodnoty.”

Prečítajte si tiež

V praxi tak možno nájsť elektromobil, ktorého cena ako nového v automobilke je napríklad 40 000 eur a na bazári ten istý, no mierne opotrebovaný model, je možné kúpiť aj za 28 000 eur.

A hoci sa medzi ojazdenými elektromobilmi objavujú aj také, ktoré majú nájazd viac ako 100 tisíc kilometrov, nejde o príliš častú situáciu. Priemerný nájazd vozidiel s čisto elektrickým pohonom napríklad v ponuke spoločnosti Autobazar.eu je len 24 781 kilometrov.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Tomáš Kuník
Tomáš Kuník

Som fanúšik a aktívny používateľ elektromobilu v každodennom živote. Pravidelne testujem elektrifikované modely áut a zároveň pracujem ako obchodný zástupca slovenskej spoločnosti ejoin, ktorá vyvíja vlastné nabíjacie stanice pre elektromobily a buduje sieť nabíjacích staníc. Ak by ste mali záujem o takéto riešenie alebo by ste potrebovali v tejto téme poradiť, kontaktujte ma na [email protected].


Autonómny robotický taxík ako chorvátska revolúcia dopravy

V Chorvátsku budú jazdiť taxíky bez volantu, pedálov a vodiča. Predstavený bol ich prototyp. Čaká nás revolúcia v doprave? V čom všetkom spočíva výnimočnosť vozidiel Verne?

Ceny diaľničných známok a pohonných hmôt v roku 2024

S čím rátať pri ceste do zahraničia? Prehľad cien diaľničných známok, mýta, benzínu či nafty na Slovensku a v okolitých krajinách aj informácie o novinke – jednodňovej diaľničnej známke.

Hybridné palivové karty: riešenie pre spaľováky aj elektromobily

Niektoré palivové karty umožňujú zaplatiť aj za nabíjanie elektromobilu či plug-in hybridu. Pre koho sú vhodným riešením a čo všetko ponúkajú?

Požiar elektromobilu, elektrokolobežiek či nabíjacích staníc očami odborníka

Čo býva dôvodom vznietenia elektromobilu, na čo myslieť pri inštalácii nabíjačky a aké protipožiarne povinnosti musia dodržať správcovia budov či developeri, priblížil František Gilian z Asociácie pasívnej požiarnej ochrany SR.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky