Najlepší elektromobil do firmy: podľa čoho si vybrať?

Najlepší elektromobil do firmy: podľa čoho si vybrať?
Tomáš Kuník

Som fanúšik a aktívny používateľ elektromobilu v každodennom živote. Pravidelne testujem elektrifikované modely áut a zároveň pracujem ako obchodný zástupca slovenskej spoločnosti ejoin, ktorá vyvíja vlastné nabíjacie stanice pre elektromobily a buduje sieť nabíjacích staníc. Ak by ste mali záujem o takéto riešenie alebo by ste potrebovali v tejto téme poradiť, kontaktujte ma na [email protected].

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Čo si všímať pri výbere elektromobilu a aké modely môžu byť dobrým riešením pri rozvoze jedla, v prípade kuriéra či realitného makléra?

Elektromobily už svojimi parametrami dokážu zastúpiť aj štandardné autá so spaľovacím motorom. Technológie sa za posledné roky posunuli výrazne dopredu, takže elektrické vozidlá nie sú nutne použiteľné iba na výhradne mestskú mobilitu. Ponuka modelov je dosť široká, preto je možné nájsť vozidlá s rôznymi možnosťami využitia, a to aj v podnikaní.

Čo zvažovať pri výbere elektromobilu do firmy?

Podobne ako v mnohých iných oblastiach, aj pri kúpe a výbere elektromobilu vstupuje do rozhodovania viacero faktorov, nakoľko na trhu nemožno nájsť dokonalý model so všestranným využitím. Pred kúpou je preto potrebné mať jasno v tom, na čo bude elektromobil využívaný a čo sa od neho očakáva. Podnikateľ musí vedieť, koľko kilometrov denne asi na aute najazdí, za aký čas a v akých intervaloch. Teda, napríklad, či auto bude nasadené na dlhé vzdialenosti s menším počtom krátkych zastávok, dlhšie úseky s občasným, ale dlhším státím, alebo na krátke trasy po meste a okolí.

Nepochybne, myslieť treba aj na začiatok a cieľ cesty, teda či elektromobil jazdí medzi prevádzkami, depami, respektíve miestami, ktoré sú vybavené nabíjacími stanicami, prípadne či je možné, že si podnikateľ v budúcnosti nainštaluje nabíjačku napr. na pobočkách firmy, ktoré sú v rôznych mestách. Do úvahy je vhodné brať aj to, či je elektromobil možné nabiť na verejnej stanici po ceste, napríklad v rámci obednej pauzy.

Ak je podnikateľ nerozhodný, možno bude považovať za vhodný kompromis plug-in hybrid. Cena takéhoto vozidla je ale často porovnateľná aj s elektromobilom, pričom benefity plug-in hybridu sú oproti čisto spaľovacím autám v praxi postrehnuteľné len v skutočne špecifických prípadoch. Napríklad pri dochádzaní do práce a domov s denným nájazdom od 40 do 100 km (nakoľko približne takúto vzdialenosť prejde plug-in hybrid na elektrický pohon na jedno nabitie) s možnosťou nabíjania ako doma, tak aj v práci a podnikateľ vďaka tomu môže ušetriť na palive. Zároveň môže byť vhodný vtedy, ak sa na používanie čisto elektrického auta ešte podnikateľ necíti a chce mať pocit istoty z pohľadu dojazdu. Ak si ale vyberá auto do firmy ako náhradu za spaľovacie vozidlo, po porovnaní ceny a úžitku medzi plug-in hybridom a elektromobilom, môže mať v niektorých situáciách väčší zmysel kúpa čisto elektrického auta.

Výber najlepšieho elektromobilu na dlhšie trasy

Ak podnikateľ chce kúpiť elektromobil, s ktorým bude jazdiť niekoľko stoviek kilometrov denne, je potrebné, aby siahol po modeloch, ktoré sú na to určené. V minulosti bolo používanie elektromobilu na dlhé trasy náročnejšie, teraz je to pri viacerých vozidlách prakticky bez obmedzení. Pri prezeraní ponuky automobiliek je nutné všímať si deklarovaný WLTP dojazd (skratka pre celosvetový testovací štandard pre ľahké úžitkové vozidlá, dojazd je teda vypočítaný na základe testov vyplývajúcich z tejto normy) a výkon, respektíve čas nabíjania.

Reálny dojazd sa však od oficiálnych čísel spravidla líši a rozdiel závisí najmä od jazdného štýlu vodiča a profilu trasy (od dynamiky a rýchlosti jazdy). Deklarovaný čas nabíjania, na rozdiel od dojazdu, však je možné dosiahnuť aj v praxi. Sú ale prípady, kedy sa čas nabíjania môže taktiež výrazne líšiť. Stáva sa to prevažne v zimných mesiacoch, kedy je batéria studená a nabíjací výkon nemôže byť dostatočne vysoký. Tento problém ale automobilky riešia buď hardvérovo pri nových modeloch, alebo dodatočne softvérovými aktualizáciami, ak je to možné.

Výber najlepšieho elektromobilu na kratšie trasy a do mesta

V prípade využitia elektromobilu v rámci mesta alebo v jeho okolí je výber dostupných modelov oveľa väčší v porovnaní s tými na dlhšie vzdialenosti. Stále je dobré pozerať na dojazd a rýchlosť nabíjania, no nejde o tak zásadné údaje. V prípade výhradne mestskej alebo medzimestskej jazdy je denný nájazd výrazne nižší, teda uvedené parametre spĺňa drvivá väčšina ponúkaných elektromobilov - bežný dojazd (cca 200 - 300 km) môže postačovať aj na celý deň, pričom vozidlo sa môže nabíjať napríklad cez noc alebo aj v priebehu dňa, ak to situácia dovoľuje.

Ponuka mestských elektromobilov je skutočne veľmi veľká a v súčasnosti je možné nájsť vozidlá vhodné na akýkoľvek spôsob mestskej mobility. K dispozícii sú malé autá ideálne na donášky jedál, potravín a iných menších produktov, taktiež sú na trhu elektromobily vhodné pre kuriérske spoločnosti na prepravu v rámci mesta s užitočným zaťažením 300 kg, ale aj cez 1 000 kg. Môže ísť teda o kapacitne plnohodnotné dodávky s hmotnosťou do 3,5 tony určené na objemnejšiu prepravu. Aj na elektrifikáciu ťažkej nákladnej dopravy majú výrobcovia odpoveď a v ponuke sú ťahače s dojazdom okolo 300 kilometrov, ktoré je možné využiť na medzimestskú prepravu.

Článok pokračuje pod reklamou

Konkrétne príklady využitia elektromobilu v podnikaní

Automobilky ponúkajú elektromobily na akékoľvek využitie, no podstatnou prekážkou pri kúpe môže byť cena. Preto je vhodné pripraviť si rozpočet, respektíve stanoviť si sumu, ktorá je ešte pre podnikateľa akceptovateľná.

Príklad využitia elektromobilu pri rozvoze pizze v rámci mesta

Firma plánuje kúpiť auto na rozvoz pizze v rámci mesta, prípadne do okolitých obcí. Možnosť nabíjania pred prevádzkou nemá, ale môže nabíjať zo štandardnej zásuvky, prípadne má možnosť osadiť pomalú (AC) nabíjaciu stanicu. Znamená to, že auto môže nabíjať priebežne, ale aj cez noc a náklady by tak podnikateľ mal podstatne nižšie (v jednotkách eur) v porovnaní s benzínom / naftou (v aktuálnej situácii rastúcich cien pohonných hmôt).

Prečítajte si tiež

Pre takýto prípad je k dispozícii na trhu viacero áut na elektrický pohon, ktorých cena začína na sume 19 000 eur. Vzhľadom na spôsob využitia odporúčame práve takýto, cenovo dostupnejší model, nakoľko jeho parametre sú plne postačujúce (tieto elektro autá dokážu zvyčajne prejsť približne 200 km).

Príklad využitia elektromobilu v prípade realitného makléra

V prípade, že ide o realitného makléra, ktorý chodí za klientmi v rámci mesta, no niekedy aj ďalej mimo región, je na mieste uvažovať, či je pripravený jazdiť na plne elektrickom aute bez predchádzajúcich skúseností (práve z dôvodu plánovania si trasy a možností nabíjania, a tiež či vie, čo od takého auta očakávať). Ak má ale podnikateľ záujem o kúpu elektromobilu na dlhšie trasy, takéto modely začínajú na sume od 49 000 eur. Podnikateľovi ponúkajú dojazd cca 300 - 400 km a rýchlejšie nabíjanie (maximálne v desiatkach minút). 

Alternatívne môže siahnuť aj po plug-in hybride, s ktorým možno jazdiť na krátke trasy v elektrickom režime a pri dlhších cestách môže fungovať tak, ako bol zvyknutý pri bežnom, spaľovacom aute. Cena plug-in hybridov v strednej triede sa pohybuje okolo 33 000 eur, v závislosti od modelu.

Príklad využitia elektromobilu v prípade právnika

Podnikateľ - právnik, ktorý býva v dome a denne dochádza do práce z Trnavy do Bratislavy, pričom v rámci hlavného mesta chodí za klientmi. V takomto prípade je ponuka elektromobilov naozaj štedrá. Väčšina elektrických áut je vhodná presne na takýto účel, pretože podnikateľ nebude obmedzený dojazdom - auto má možnosť nabiť doma a na vzdialenosti, ktoré na ňom prejde, mu bude kapacita batérie stačiť. Cena sa pohybuje od 32 000 eur v závislosti od modelu.

Príklad využitia elektromobilu v prípade kuriérskej služby

Kuriéri zvyčajne najazdia denne približne od 100 do 250 kilometrov. Aj na takéto použitie sú k dispozícii vhodné elektromobily. Síce ešte nejde o dodávky do 3,5 tony, ale menšie vany” s užitočným zaťaženým približne od 900 do 1150 kilogramov, ktoré na prepravu menších tovarov plne postačujú. Elektrické modely s týmito parametrami začínajú na cene od 31 000 € v prípade dojazdu do 150 kilometrov, alebo 36 000 € s dojazdom do 250 kilometrov.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Tomáš Kuník
Tomáš Kuník

Som fanúšik a aktívny používateľ elektromobilu v každodennom živote. Pravidelne testujem elektrifikované modely áut a zároveň pracujem ako obchodný zástupca slovenskej spoločnosti ejoin, ktorá vyvíja vlastné nabíjacie stanice pre elektromobily a buduje sieť nabíjacích staníc. Ak by ste mali záujem o takéto riešenie alebo by ste potrebovali v tejto téme poradiť, kontaktujte ma na [email protected].


Elektromobily – plánované zmeny v účtovníctve a dani z príjmov

Aké zmeny sa plánujú v účtovníctve a daniach v súvislosti s akčným plánom rozvoja elektromobility v SR? Zadefinovať by sa mali pravidlá pre účtovanie nabíjania vozidiel, novinka by mala nastať aj pri nepeňažnom príjme zamestnanca.

Nabíjacia stanica pre elektromobily v developerskom projekte

Developeri musia pri výstavbe či obnove budov myslieť aj na elektromobilitu. Aké majú zákonné povinnosti? Čo zvažovať pri výbere a inštalácii nabíjačky?

Daň z motorových vozidiel – účtovanie

Daň z motorových vozidiel je daňovým výdavkom (nákladom) daňovníka. Ako sa účtuje v sústave jednoduchého účtovníctva a ako v podvojnom účtovníctve?

Daň z motorových vozidiel za rok 2022

Používali ste v roku 2022 vozidlo na podnikanie? V článku nájdete najdôležitejšie informácie o dani z motorových vozidiel za rok 2022.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky