Ďalší pokus presadiť trestnú zodpovednosť firiem

Ministerstvo spravodlivosti predložilo Návrh zákona o trestnej zodpovednosti právnických osôb.

Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky 19. 12. 2013 predložilo do medzirezortného pripomienkového konania Návrh zákona o trestnej zodpovednosti právnických osôb. Pripomienky možno zasielať do 22. januára 2014.

Táto legislatívna iniciatíva nie je prvým pokusom zaviesť trestnú zodpovednosť právnických osôb. Prvý pokus bol v roku 2005, ďalších dvakrát v roku 2006 a následne v roku 2007. Ostatná iniciatíva vychádza z Plánu legislatívnych úloh vlády a zároveň z  Návrhu opatrení na zabezpečenie plnenia odporúčaní prijatých Pracovnou skupinou OECD pre úplatkárstvo v medzinárodných obchodných transakciách pre Slovenskú republiku k Akčnému plánu boja proti daňovým podvodom na roky 2012 až 2016.

Vzorom pre preložený návrh je právna úprava Spolkovej republiky Nemecko. Návrh zákona upravuje podmienky trestnej zodpovednosti právnických osôb, druhy trestov a ochranných opatrení ukladaných právnickým osobám a postup orgánov činných v trestnom konaní a súdov, ak je obvineným právnická osoba.

Navrhované tresty pre právnické osoby

Za spáchaný trestný čin bude môcť súd uložiť právnickej osobe tieto tresty:

  • trest zrušenia právnickej osoby,
  • trest prepadnutia majetku,
  • trest prepadnutia veci,
  • peňažný trest,
  • trest zákazu činnosti,
  • trest zákazu prijímať verejné dotácie alebo subvencie,
  • trest zákazu účasti vo verejnom obstarávaní,
  • trest zverejnenia odsudzujúceho rozsudku.

Ktorých právnických osôb sa zákon týkať nebude

Návrh zákona obsahuje aj zoznam právnických osôb, pri ktorých je vylúčená trestná zodpovednosť. Podľa návrhu zákona nebudú trestne zodpovedné:

  • Slovenská republika a jej orgány,
  • iné štáty a ich orgány,
  • medzinárodné organizácie zriadené na základe medzinárodného práva verejného a ich orgány,
  • jednotky územnej samosprávy,
  • právnická osoba, ktorá je v čase spáchania trestného činu zriadená zákonom,
  • iné právnické osoby, ktorých majetkové pomery ako dlžníka nemožno usporiadať podľa osobitného predpisu upravujúceho konkurzné konanie.

Nepriama novelizácia mnohých zákonov

Z dôvodu zavedenia trestnej zodpovednosti obsahuje návrh zákona aj množstvo nepriamych noviel iných zákonov. Dôvodová správa ich zhrnula do nasledovných bodov:

  • zákony, ktorých zmena reaguje primárne na zrušenie doterajšej právnej úpravy tzv. nepravej trestnej zodpovednosti právnických osôb a jej nahradenie novou právnou úpravou. Ide najmä o novelizáciu napr. Trestného zákona, Trestného poriadku, zákona o registri trestov, zákona o konkurze a reštrukturalizácii, zákona o verejnom obstarávaní a pod.
  • zákony, ktoré upravujú úradnú evidenciu zápisom do ktorej právnické osoby vznikajú. V tomto prípade sa novelizácie zameriavajú na rozšírenie údajov evidovaných o právnických osobách, a to o údaje o trestoch a ochranných opatreniach uložených v trestnom konaní právnickej osobe.
  • zákony, ktoré regulujú vydávanie povolení, licencií, či oprávnení na výkon rôznorodých špecializovaných činností, kde predpokladom udelenia povolenia (licencie, oprávnenia atď.) je preukázanie bezúhonnosti. V súčasnosti sa podmienka bezúhonnosti spravidla vzťahuje len na fyzické osoby, ktoré sú štatutárnym orgánom právnickej osoby, prípadne členmi dozorných orgánov. Dochádza k rozšíreniu podmienky bezúhonnosti aj na právnickú osobu, ktorá je žiadateľom o vydanie príslušného povolenia.

Navrhovaná účinnosť v prípade schválenia je od 1. 1. 2015

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Platba v hotovosti vs kartou: práva a povinnosti obchodníkov

Má podnikateľ právo rozhodnúť sa prijímať len jeden spôsob platby? Čo hovorí zákon o stanovení minimálnych minutých súm, kedy obchodník dovolí platiť kartou?

ESG vykazovanie – čo treba vedieť

Čo je ESG, aké informácie o udržateľnosti bude potrebné vykazovať a ako sa bude povinnosť ESG vykazovania postupne zavádzať?

Nedôveryhodné e-shopy: spotrebiteľov oberajú o peniaze aj čas

Slovenská obchodná inšpekcia upozorňuje na rizikové e-shopy. Čo pri nákupe z nich zákazníkom hrozí, ako ich rozpoznať a čo robiť, ak sú porušené práva nakupujúceho?

Ako často sa menili top zákony ovplyvňujúce podnikanie v roku 2022?

Takmer 4 novely kľúčových zákonov ovplyvňujúcich podnikateľské prostredie bolo priemerne mesačne účinných v roku 2022. Ktoré zákony podliehali zmenám najviac?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky