Dánsky ekologický nápad Sprout – ceruzky, z ktorých vyklíči paradajka či bazalka

Aj z ceruzky sa dá vytvoriť zaujímavý produkt, stačí na jej koniec dať semiačka rastliny. Projekt Sprout bol nápadom študentov. Ako sa dostal do celého sveta?

Záujem ľudí o ekológiu v súčasnej dobe výrazne rastie. Mnoho firiem začína rozumieť tomu, že udržateľnosť môže byť ich cestou k prosperite. A nielenže sa im takto podarí rozbehnúť alebo zdokonaliť svoj biznis, ale je to aj kvapka pomoci planéte.

Základom podnikania bola túžba po šírení myšlienky udržateľnosti

Michael Stausholm z Dánska začal svoju kariéru ako stážista u svetového lídra v lodnej preprave – v spoločnosti Maersk. Po istom čase zmenil odvetvie a odišiel do Talianska, kde pracoval v odevnej spoločnosti, ktorá sa zaoberala udržateľnou módou.

Michael si všimol, že ľudia sa čoraz viac zaujímali o životné prostredie a sociálnu zodpovednosť. Krátko nato začal preto pracovať napríklad so spoločnosťami Nike či Walmart na zaistení udržateľnosti ich výroby. Túžil však aj po vlastnom ekologickom nápade, ktorý by mohol ďalej rozvíjať. Hľadal produkt, ktorý by jednoduchým spôsobom dokázal viesť ľudí k udržateľnosti. Niečo, čo ich bude inšpirovať, ale zároveň bude súčasťou ich každodennosti.

Stausholma ohúril nápad študentov

Po tom, ako sa presťahoval naspäť do Kodane, narazil v roku 2012 na Kickstarteri na crowfundingovú kampaň „klíčiacej ceruzky“, ktorú vyvinuli traja študenti z Massachusettského technologického inštitútu (MIT). Študenti dostali úlohu navrhnúť udržateľné kancelárske výrobky budúcnosti.

Klíčiace ceruzky majú namiesto gumy na konci kapsulu, ktorá je vyrobená z biologicky odbúrateľného materiálu a obsahuje zmes semien a rašeliny. Keď je ceruzka na písanie príliš krátka, môže z nej vzniknúť nový život, či už pôjde o kvety, bylinky alebo dokonca čerstvú zeleninu. Stačí koniec kapsule zapichnúť do kvetináča so zeminou a zabezpečiť dostatočný prísun vody. Semeno by malo vyklíčiť do jedného až troch týždňov.

Michaelovi sa nápad, na ktorý narazil na crowdfundingovom portáli, páčil natoľko, že sa rozhodol osloviť jeho tvorcov. Spoločne uzavreli dohodu, že Michael môže predávať a distribuovať ceruzky v Európe.

Projektu spočiatku nedôveroval ani sám zakladateľ, no ľudí veľmi oslovil

V tom čase ekologickému nápadu klíčiacich ceruziek veľa ľudí neverilo. Dokonca aj samotný Michael bojoval s veľkými pochybnosťami. Hoci sa pre myšlienku nadchol, nebol si istý, či ľudia budú mať o tieto rastlinné ceruzky dostatočný záujem. Ale opak sa stal pravdou.

Startup Sprout na jar v roku 2013 zaznamenal v Dánsku veľký úspech – predali 70 000 ceruziek. O rok neskôr zaznamenali milión predaných kusov v celej Európe. Michael Stausholm sa preto nakoniec rozhodol od študentov odkúpiť všetky práva na značku a získať patenty, vďaka čomu sa neskôr stal výkonným riaditeľom spoločnosti.

Článok pokračuje pod reklamou

Nová výzva – zaujať v USA

Ďalším krokom teda bolo dobyť americký trh, ktorý v tom čase v udržateľnosti a spoločenskej zodpovednosti zaostával za inými krajinami. V roku 2015 sa Michael rozhodol otvoriť malú kanceláriu v Bostone. Ceruzky začal predávať na Amazone a v supermarketoch Whole Foods Market po celých Spojených štátoch amerických.

Aj tento cieľ sa mu podarilo splniť. V roku 2017 spoločnosť dosiahla zisk 2 milióny dánskych korún (takmer 270 000 eur). O tri roky neskôr, v roku 2020, spoločnosť predala v 80 krajinách viac ako 26 miliónov ceruziek. Firma tiež získala niekoľko ocenení. Napríklad v rebríčku amerického časopisu Fast Company sa ocitla medzi najinovatívnejšími spoločnosťami Európy, pričom obsadila druhé miesto.

Asi 80 % ceruziek Sprout odkupujú rôzne väčšie či menšie firmy, za spomenutie však stoja napríklad aj spoločnosti IKEA Group, The Walt Disney Company, Coca-Cola či Porsche. Klíčiace ceruzky využívajú na propagáciu, pričom je na nich vyrytý názov ich spoločnosti.

Z čoho sú ceruzky vyrobené?

Ceruzky sa vyrábajú z cédrového dreva, ktoré sa dováža pre americký trh z Minnesoty a pre európsky trh z Poľska. Drevo je certifikované podľa vysokých environmentálnych štandardov. Spoločnosť dodáva, že na výrobu 10 miliónov ceruziek bolo potrebných iba 57 stromov.

Ceruzky Sprout sa dodávajú v 14 odrodách vrátane paradajok, levandule, bazalky, slnečnice či zeleného korenia. Balenie, ktoré obsahuje 5 kusov, stojí približne 10 eur. V ponuke sú však aj iné varianty balíkov – 8 kusov ceruziek za približne 13 eur či tzv. učiteľská edícia – 32 kusov za približne 45 eur. Taktiež je možné si objednať ceruzky s personalizovaným nápisom, pričom minimálny počet je 10 ceruziek. Takéto balenie stojí približne 60 eur.

Spoločnosť Sprout nadviazala rôzne spolupráce s viacerými firmami, ktoré ponúkajú jej výrobky vo svojich predajniach a na e-shopoch. Rozšírila taktiež portfólio produktov – v ponuke možno nájsť ceruzky na obočie či očné linky, ktoré možno rovnako zasadiť. A nakoľko je možné podpis ceruzkou z dokumentov vygumovať, stojí pred firmou aj nová výzva – vytvoriť klíčiace pero.

Michael Stausholm si uvedomuje, že týmto ekologickým nápadom nemôže zachrániť planétu. Jeho poslaním však je aspoň malými krokmi motivovať ľudí k väčšej zodpovednosti.

Zdroje: sproutworld.com, yourstory.com, businessinsider.com, money.cnn.com, theglobeandmail.com

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Podnikanie vo dvojici: keď sa zo životných partnerov stanú partneri aj v biznise

Inšpiratívne príklady z praxe, kedy rozhodnutie podnikať s partnerom/partnerkou či manželom/manželkou bolo tým správnym.

Unloc rieši problém s kľúčmi a zlepšuje mobilitu aj logistiku v Nórsku

Mnohým ľuďom sa už stalo, že si zabudli kľúče a museli čakať, kým sa domov niekto vráti. Nórska spoločnosť Unloc našla riešenie pre situácie, kedy by bola vítaná možnosť zdieľať kľúč s inými ľuďmi.

Parížsky startup Heuritech dokáže vďaka umelej inteligencii predpovedať módne trendy

Inovatívny nápad, inšpirovaný svetoznámym módnym návrhárom Louisom Vuittonom - čo sa bude nosiť o pár mesiacov, vie umelá inteligencia už dnes.

Filmy o biznise, pri ktorých načerpáte inšpiráciu

Cesty, skúsenosti aj pády úspešných podnikateľov či geniálne nápady, ktoré dokazujú silu reklamy. Výber filmov z oblasti podnikania, ktoré sa oplatí pozrieť.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky