Mapy, ktoré svetobežníkom pomáhajú vidieť svet inak

Inovatívny nápad z Nemecka ozvláštni život nejedného cestovateľa. Ilustrované mapy ukážu, kde loviť ryby, bicyklovať či surfovať. Čím zaujali v dobe digitalizácie?

Predstavte si, že ku každej voľnočasovej aktivite máte poruke prehľad miest po celom svete, ktorý vám ukáže, kde môžete loviť ryby, bicyklovať, surfovať či potápať sa. A pritom nemusí ísť o tučnú brožúrku s množstvom písmen a strán. Stačí jedna strana alebo plátno a na ňom veselá kreatívna mapa. S tak trochu nudnými obyčajnými mapami sa v roku 2009 rozhodol zatočiť Simon Schütz z Berlína.

Iba nápad nestačí, dôležité je mať dobrý tím

Simon v sebe cítil podnikateľského ducha už od puberty, preto sa rozhodol študovať obchod. Medzi jeho obľúbené voľnočasové aktivity patrí surfovanie, ktoré ho aj doviedlo k nápadu rozbehnúť vlastný biznis. Keď si šiel v roku 2009 „užiť vlny“ po Európe, chcel si svoje výlety značiť na mape, a zachovať si takýmto spôsobom spomienky na navštívené miesta. Pichať špendlíky do obyčajnej kancelárskej mapy mu však prišlo veľmi nudné. Začal preto rozmýšľať, ako vytvoriť kreatívnejšiu verziu, ktorá by dokonale zaznamenávala miesta na surfovanie. Sám by ale nápad realizoval ťažko, navyše jeho parketou bola ekonómia a obchod, nie kreslenie a kreatívna tvorba. S nadšením sa preto k nemu pridali jeho dvaja kamaráti – Lars, ilustrátor a fanatik do komiksov, a Timo, ktorý mal na starosti vytvorenie webstránky. Začal sa tak črtať tím, ktorý v roku 2010 rozbehol spoločnosť s názvom Awesome Maps.

Za ťažkými začiatkami dala bodku pozitívna spätná väzba od neznámej osoby

Začiatky podnikania nie sú jednoduché asi pre nikoho, rovnako si ťažkou fázou prešli aj tvorcovia netradičných máp. Popri rozbiehaní biznisu Simon stážoval v spoločnosti Myspace, kde pracoval aj Lars, Timo zas pracoval na plný úväzok v agentúre, ktorá sa zaoberala správou webových stránok. Popritom však chceli svoj nápad posúvať vpred a nevzdávali sa. Mapy začali ponúkať prostredníctvom webstránky, pričom ich spočiatku svojpomocne tlačili u Simona v byte. V roku 2013 taktiež rozbehli kampaň na crowdfundingovom portáli Kickstarter. Hoci sa im podnikanie začalo rozbiehať pomaly, o to lepšie „chutila“ skúsenosť, ktorú tvorca nápadu neskôr zažil.

Článok pokračuje pod reklamou

Krátko po odštartovaní crowdfundingovej kampane šiel Simon na Bali, kde sa počas surfovania zarozprával s ďalším surfistom. Počas rozhovoru sa tento chlapík zmienil o prvej Surftrip mape zo Simonovej dielne. Netušiac, že sa práve rozpráva s jej tvorcom, povedal, že ide o naozaj cool mapu pre surferov. Simon bol šokovaný, že niekto o jeho spoločnosti nielenže počul, ale dokonca aj ich produkt odporúča ďalej. Nadšený zákazník Simona predstavil svojej priateľke, ktorá sa napokon stala ďalšou z členov tímu Awesome Maps – dnes vedie vývoj produktov a je zodpovedná za stratégiu. Po skúsenosti, ktorá zakladateľovi ukázala, že jeho nápad má zmysel a získal si už viacerých priaznivcov, sa spoločnosť začala rozrastať. Pribudli ďalšie kreatívne tematické mapy, ďalší členovia tímu, ako aj pozitívne spätné väzby od zákazníkov.

Ukážka paraglajdistickej mapy. Zdroj: awesome-maps.com
Ukážka paraglajdistickej mapy. Zdroj: awesome-maps.com

Každý kúsok ilustrovaného sveta je založený na osobných skúsenostiach

Jednou z vecí, v ktorých spočíva výnimočnosť týchto máp, je ručná práca. Všetky sú ručne ilustrované, čo zahŕňa veľa práce a diskusií. V spoločnosti Awesome Maps ponúkajú kreslený svet, ktorý detailne znázorňuje podstatné informácie k mnohým voľnočasovým aktivitám. Všetky témy vznikajú na základe skúseností a vedomostí tímu. Pokiaľ tvorcovia pripravujú mapu, ktorá je o niečom, s čím nemajú osobnú skúsenosť, pýtajú sa ľudí, ktorí danú činnosť robia. Pri tvorbe potápačskej mapy sa napríklad prihlásili na kurzy potápania a viedli rozhovory s potápačmi. Ešte počas zisťovania informácií ilustrátor začne kresliť, následne vo firme spoja vedomosti s obrázkami, a tak vznikne pestrá mapa určená pre každého, kto má záľubu napríklad v spomínanom potápaní.

Počty tém a následne vytvorených máp neustále rastú, rovnako ako počty rôznych foriem. Firma Awesome Maps ponúka svoje diela napríklad na uterákoch či veľkých plátnach, no myslela tiež na malých prieskumníkov, preto venovala niekoľko tém deťom. Medzi mapami si na svoje prídu aj instagramoví nadšenci, ktorí cestujú a hľadajú dokonalé miesta na fotku, ktorá im prinesie veľa srdiečok. Dokonca vymysleli aj čiernobiele mapy, ktoré si môžu zákazníci vyfarbovať sami, či turistické mapy, na ktorých sa dajú miesta stierať ako na žreboch.

Má kreslená mapa zmysel v období digitalizácie?

Možno si kladiete otázku, načo fyzické mapy v dobe digitalizácie? Podľa Simona nie je účelom ich nápadu dať návod, ako sa dostať na to či ono miesto. Svet predsa má digitálne formy máp a rôzne aplikácie, čo považuje za jednoznačne užitočné. Mať však všetky informácie k jednej téme na jedno pozretie v hmotnom produkte je podľa neho magické. Ľudia môžu preskúmať, kam chcú ísť nabudúce, alebo si zaznačiť, kde už boli, a vytvárať si tak peknú a netradičnú spomienku na svoje spoznávanie sveta.

Zdroje: awesome-maps.com, geoawesomeness.com

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Podnikanie vo dvojici: keď sa zo životných partnerov stanú partneri aj v biznise

Inšpiratívne príklady z praxe, kedy rozhodnutie podnikať s partnerom/partnerkou či manželom/manželkou bolo tým správnym.

Unloc rieši problém s kľúčmi a zlepšuje mobilitu aj logistiku v Nórsku

Mnohým ľuďom sa už stalo, že si zabudli kľúče a museli čakať, kým sa domov niekto vráti. Nórska spoločnosť Unloc našla riešenie pre situácie, kedy by bola vítaná možnosť zdieľať kľúč s inými ľuďmi.

Parížsky startup Heuritech dokáže vďaka umelej inteligencii predpovedať módne trendy

Inovatívny nápad, inšpirovaný svetoznámym módnym návrhárom Louisom Vuittonom - čo sa bude nosiť o pár mesiacov, vie umelá inteligencia už dnes.

Filmy o biznise, pri ktorých načerpáte inšpiráciu

Cesty, skúsenosti aj pády úspešných podnikateľov či geniálne nápady, ktoré dokazujú silu reklamy. Výber filmov z oblasti podnikania, ktoré sa oplatí pozrieť.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky