Inšpiratívny podnikateľský nápad (č.98) – Netradičná autopožičovňa

Už ste si niekedy požičiavali auto v autopožičovni? Ak áno, zabudnite na túto skúsenosť a objavte niečo celkom nové. V USA, v Kanade a vo Veľkej Británii úspešne funguje systém, vďaka ktorému si auto rezervujete cez internet, nájdete ho stáť na ulici a odomknete si ho špeciálnou kartou alebo dokonca mobilným telefónom. Princíp menom carsharing vznikol v Európe, no uchytil sa najmä za veľkou mlákou. Prečítajte si o ňom viac.

Amerika sa inšpirovala Európou

Nápad zdieľať automobily sa zrodil na našom kontinente ešte koncom 90-tych rokov. Doprava sa zhusťovala, ovzdušie znečisťovalo a kúpa auta bola stále finančne náročnou záležitosťou. Prečo by teda nemohlo viac ľudí využívať jedno auto?

Článok pokračuje pod reklamou

Túto otázku si kládli aj Antje Danielson a Robin Chase, ktorí sa inšpirovali u malej európskej carsharing firmy. Princíp novodobej požičovne áut potom v roku 2000 preniesli do USA, konkrétne do mesta Cambridge v štáte Massachusetts. Tak vznikol projekt menom Zipcar.
Jeho zákaznícka základňa sa rýchlo rozširovala a dnes má systém viac ako 700 000 užívateľov. Z jedného štátu USA sa preniesol do Kanady, Veľkej Británie a Španielska a o jeho chod sa stará približne 500 full time zamestnancov.
V roku 2011 firma Zipcar vstúpila na burzu a stále ostáva najväčšou firmou svojho druhu v Amerike vôbec. A hoci bol projekt v minulosti niekoľkokrát kritizovaný kvôli rôznym skrytým poplatkom, stále je veľmi obľúbený a poskytuje jednoduchú možnosť, ako si bez zbytočných papierovačiek rýchlo požičať auto.

Ako to funguje?

Oproti klasickej požičovni veľmi jednoducho a flexibilne. Najskôr sa zaregistrujte na www.zipcar.com a požiadate o vystavenie Zipcar karty. Keď vám táto karta príde domov do schránky, môžete začať systém využívať na svoje jazdy. Stačí si prostredníctvom webu rezervovať konkrétne auto, ktoré je najbližšie k vašej aktuálnej polohe. Každé Zipcar auto má svoje konkrétne parkovacie miesto v meste, odkiaľ si ho sami požičiate aj ho tam neskôr vrátite. Auto si rezervujete na konkrétnu hodinu a keď k nemu v dohodnutý čas prídete, rozpozná vás po priložení karty k prednému sklu a automatický rádiový systém odomkne auto.
Kľúče od auta nájdete vnútri. Sú pripevnené k štartovaniu, takže si ich neberiete ani ich nikam nevraciate, po jazde ostávajú v aute. Vo vnútri vozidla nájdete aj tankovacie karty a ďalšie potrebné vybavenie na jazdu.
Keď s jazdou skončíte, auto opäť vrátite na miesto, odkiaľ ste ho vzali a zamknete ho vašou Zipcar kartou.
Prečo by tento systém mal niekto využívať? Dôvodov je hneď niekoľko. Nechcete alebo nemôžete vlastniť auto. Chcete šetriť životné prostredie. Zvyčajne chodíte hromadnou dopravou, no auto občas potrebujete tiež. Niekedy potrebujete špecifické auto. Alebo chcete iba šetriť vaše financie.
Popularita systému svedčí o tom, že záujemcov o takúto službu je skutočne dosť. Využívajú ho jednotlivci, firmy pre svojich zamestnancov na služobné cesty či univerzity pre zamestnancov a študentov.


inštruktážne retro video o systéme Zipcar


Zaujímavý biznis model

Projekt Zipcar je postavený na možnosti viacnásobne zarábať na produkte, ktorý raz kúpim a vydrží mi istý počet rokov. V tomto prípade je produktom auto.
Oproti klasickej požičovni áut má Zipcar výhodu v tom, že sa k nemu zákazníci pravidelne vracajú. Vďaka samostatným rezerváciám cez web tiež odpadá veľké množstvo administratívy a činnosti sú z veľkej časti automatizované. Tým sa šetria náklady a zvyšuje sa zisk.
Samotný zisk firmy pochádza z poplatkov za používanie vozového parku. Buď jednorazovo za najazdené hodiny, alebo mesačne či ročne formou paušálu.
Apropo, keď už sme pri vozovom parku, Zipcar je pomerne slušne vybavená firma. Vlastní ekologické Priusy, imidžové MiniCoopery, reprezentatívne BMW aj veľké SUV modely. Stačí si vybrať. V skúšobnej prevádzke sú teraz dokonca už aj elektromobily a nový projekt Zipvan, ktorý sa zameriava na nákladnú prepravu. Ak teda chceme trvalú udržateľnosť, carsharing je rozhodne biznisom budúcnosti...

Seriál o inšpiratívnych podnikateľských nápadoch je spoločnou iniciatívou portálu Podnikajte.sk a Združenia mladých podnikateľov Slovenska.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Subscription boxes: dobré „schránkové“ podnikanie

Tak, ako sa dá predplatiť časopis, tak sa dá predplatiť aj akýkoľvek iný druh tovaru. Takzvané „subscription boxes“ sa objavili na trhu, aby nám priniesli to, po čom pištia naše srdcia. Pravidelne každý mesiac a priamo až do našich schránok. Káva, kozmetika či knihy. Stačí si vybrať...

Bezkonkurenčné biznis nápady zo školských lavíc

Štyridsaťsedem firiem študentov stredných škôl z celého Slovenska predstavilo svoje ambiciózne podnikateľské plány na 23. ročníku súťaže JA Veľtrh podnikateľských talentov v bratislavskom Avione. Tu je výber tých najoriginálnejších so šancou preraziť.

SPECTER TAPE - revolučná inovácia, ktorá zmení svetový hokej

Sú inovatívni, skúsení a neustále hľadajú spôsoby, ako sa zdokonaliť. Dva roky vyvíjali revolučný typ hokejovej pásky, ktorá z hráčov urobí lepších hokejistov. Novodobé riešenie v podobe špeciálnej nálepky testujú profesionálni hráči z NHL a tvárou značky SPECTER TAPE je Zdeno Chára.

Ručne vylisoval tisíce jabĺk, kým pochopil, že výroba poctivého cideru si vyžaduje opateru ako u malého dieťaťa

Richard Domaniža sa výrobe domáceho poctivého cideru venuje už viac ako štyri roky. Za ten čas sa jeho hobby zmenilo na trvalý biznis a od konca leta minulého roka 2016 predáva pod značkou Kastler. Začínal doma v garáži s ručným lisom na jablká a dnes vyrába na po domácky zhotovených prístrojoch tie najkvalitnejšie slovenské cidery bez cukru a umelých prísad.