Inšpiratívny podnikateľský nápad (č.86) – Obujte sa do Paríža, ružových maskáčov či do mapy metra

Nápad, ktorý ste si práve začali čítať, má zaujímavé miesto vzniku. Zrodil sa totiž pod Kilimandžárom v Tanzánii. Pôvodne zo starých pneumatík. Neskôr ho mladý tím z Nemecka „poľudštil“ do európskej podoby a prerazil s ním na trhu. Že o čo ide? Predsa o parádny letný vynález, bez ktorého sa v obrovských letných horúčavách nezaobídete...

Z 5-tisícovky k jednému páru

Všetko sa to začalo v roku 2008 v Afrike. Jeden zo zakladateľov Mathias sa spolu s kamarátom vydal na výstup na vrch Kilimandžáro. Nás však bude zaujímať až ich cesta naspäť. Práve tá totiž výletníkov v eufórii z podareného výstupu zaviedla do jedného z trhovísk, ktoré sa nachádzali pod vrchom. Tam zbadali mladíci partiu predajcov, ktorá vyrábala letné šľapky (známe aj pod názvom „žabky“) zo starých pneumatík. Najskôr ste si vybrali správnu veľkosť, a potom vám na letnú obuv namaľovali ornamenty podľa vlastného výberu. Na počkanie. Mathiasovi sa táto myšlienka ihneď zapáčila, a tak vznikol projekt menom Palupas.
Jeho spustenie nasledovalo približne 2 roky po tomto africkom výlete, prvé Palupas uzreli svetlo sveta na jar 2010. Mathias pribral do tímu ďalších dvoch kamarátov a založili si firmu. Pôvodný africký systém pozmenili a stavili na klasické letné, bežne vyrábané šľapky, ktoré možno obohatiť o vlastný motív. Idea bola na svete, web spustený, výroba sa mohla začať.

Urob si sám

Tento biznis model je postavený na klasickom customize-princípe. Koncový zákazník si teda výsledný produkt navrhuje podľa seba. V prípade Palupas sa to deje na ich web stránke, ktorá obsahuje konfigurátor obuvi. V ňom si zvolíte číslo „žabiek,“ farbu podrážky i remienkov, uploadnete fotku alebo obrázok a napíšete text. Konfigurátor celý čas prepočítava výslednú sumu za topánky počas samotnej tvorby. Keď budete s výtvorom hotoví, stačí už iba zaplatiť (napríklad aj cez PayPal) a vybrať si spôsob dopravy. Samozrejmosťou je medzinárodné doručovanie kuriérskou službou a celkom prijateľná cena za takýto originálny kúsok. Jeden pár vás vyjde na cca 30 €.
Čo je skutočne zaujímavé a môže prinášať firme vyššie zisky, je hromadná výroba. Jeden motív, mnoho topánok. Napríklad pre špeciálne firemné kampane, pre hotely v tropických destináciách, atď. Palupas v prípade hromadného odberu poskytuje zľavu. Tento druh obchodu sa však určite oplatí, pretože ide o veľký jednorazový odber.
Služba je ale aj tak primárne zameraná na B2C sektor a venuje mu plnú vážnosť. Ako sa zdá, podnik je úspešný a rozvíja sa. Firma má síce svoje sídlo v nemeckom Berlíne, kde nie sú stále ideálne klimatické podmienky pre tento typ obuvi, no keďže je medzinárodného charakteru, táto prekážka ju nutne nemusí brzdiť.

Individuálne riešenia hitom aj u nás?

Páči sa vám príbeh Palupas? Môžete mať podobný. Trend individualizácie produktov či služieb totiž možno aplikovať na mnohé odvetvia. Stačí sa zamyslieť. Už sme tu mali personalizovanú čokoládu, müsli, a teraz topánky. Kam ďalej? Čo tak hračky, nábytok, či oblečenie? Alebo máte v mysli niečo originálnejšie? Skúste to rozvinúť. Môžete sa nechať inšpirovať napríklad aj projektom Palupas. Biznisu určite pomáha najmä výborne zvládnutý web, ktorý s veľkou pravdepodobnosťou automatizuje väčšinu práce, a tak aj celý chod firmy.
Biznis model teda poznáme, stačí už len nájsť dobré a neošúchané odvetvie. Ako napríklad letné šľapky. A samozrejme pustiť sa do toho!

Článok pokračuje pod reklamou

Seriál o inšpiratívnych podnikateľských nápadoch je spoločnou iniciatívou portálu Podnikajte.sk a Združenia mladých podnikateľov Slovenska.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Subscription boxes: dobré „schránkové“ podnikanie

Tak, ako sa dá predplatiť časopis, tak sa dá predplatiť aj akýkoľvek iný druh tovaru. Takzvané „subscription boxes“ sa objavili na trhu, aby nám priniesli to, po čom pištia naše srdcia. Pravidelne každý mesiac a priamo až do našich schránok. Káva, kozmetika či knihy. Stačí si vybrať...

Bezkonkurenčné biznis nápady zo školských lavíc

Štyridsaťsedem firiem študentov stredných škôl z celého Slovenska predstavilo svoje ambiciózne podnikateľské plány na 23. ročníku súťaže JA Veľtrh podnikateľských talentov v bratislavskom Avione. Tu je výber tých najoriginálnejších so šancou preraziť.

SPECTER TAPE - revolučná inovácia, ktorá zmení svetový hokej

Sú inovatívni, skúsení a neustále hľadajú spôsoby, ako sa zdokonaliť. Dva roky vyvíjali revolučný typ hokejovej pásky, ktorá z hráčov urobí lepších hokejistov. Novodobé riešenie v podobe špeciálnej nálepky testujú profesionálni hráči z NHL a tvárou značky SPECTER TAPE je Zdeno Chára.

Ručne vylisoval tisíce jabĺk, kým pochopil, že výroba poctivého cideru si vyžaduje opateru ako u malého dieťaťa

Richard Domaniža sa výrobe domáceho poctivého cideru venuje už viac ako štyri roky. Za ten čas sa jeho hobby zmenilo na trvalý biznis a od konca leta minulého roka 2016 predáva pod značkou Kastler. Začínal doma v garáži s ručným lisom na jablká a dnes vyrába na po domácky zhotovených prístrojoch tie najkvalitnejšie slovenské cidery bez cukru a umelých prísad.