Inšpiratívny podnikateľský nápad (č.85) – 1964, 180, 120 – výherné čísla podnikateľskej lotérie

Inšpiratívny podnikateľský nápad (č.85) – 1964, 180, 120 – výherné čísla podnikateľskej lotérie

Chcete mať takmer 50 rokov, vyzerať na 20, mať 2 krásne deti a firmu s ročným ziskom viac ako 120 miliónov amerických dolárov? Potom si prečítajte nasledujúci inšpiratívny podnikateľský príbeh. Nejde o americký sen, ale prekvapivo o juhokórejský. Jednoduchý príbeh jednej ženy, ktorej sa nechcelo každý deň doma drhnúť dlážku a práve vďaka tomu zbohatla.

Z úradníčky podnikateľka

Príbeh inšpiratívnej ženy menom Romi Haan je naozaj tak trochu lotériou, i keď výhra neprišla okamžite. Romi však musela vsadiť veľa, aby napokon uspela.
Domovom tejto dámy je Južná Kórea a keď sa narodila, bol práve rok 1964. Ak však hľadáte podnikateľským životom vyčerpanú 50-tničku, pravdepodobne zblednete, aj keď nie ste závistliví. Romi totiž aj dnes vyzerá na 20. Ako uviedla v jednom z mnohých interview, štíhlu líniu a dobré zdravie si udržuje najmä tak, že každú chvíľu praktizuje 180 istých špeciálnych buddhistických cvikov. Poďme už ale od čísiel k jej podnikateľskému príbehu...

Článok pokračuje pod reklamou

Ten sa začal naozaj zvláštne. Romi mala ako väčšina iných úspešných podnikateľov problém, ktorý chcela vyriešiť. Bolo ním prozaické namáhavé umývanie dlážky každý deň. V jej krajine si na to údajne dosť potrpia. V tej dobe pracovala ako úradníčka na ministerstve školstva, kde sa jedného dňa stretla s istým podnikateľom. Povedala mu o svojom nápade vyrobiť špeciálny parný mop, ktorý by urýchlil umývanie dlážky, dalo by sa s ním pracovať pohodlne a ľahko a zároveň by bol ekologický. Podnikateľ jej poradil, že vyrobiť prototyp by malo trvať maximálne 6 mesiacov a na jeho výrobu by jej malo stačiť 40 000 dolárov.
Romi dala na jeho radu a urobila bláznivý krok – v roku 1999 založila dom svojej rodiny a získala zaň spomínaných 40 tisíc. V tej dobe sa zrodila značka Haan a firma Haan Corp.

Biznis pod parou

Vývoj prototypu nakoniec Romi a jej tímu inžinierov trval tri a pol roka. Získané prostriedky z domu nestačili ani zďaleka. No také už bývajú podnikateľské začiatky.
Nemôžeme opomenúť ani výsmech, nezdar s celkom prvým mopom a odmietanie firmy i značky preto, že ju riadi žena. Romi sa však so všetkým vysporiadala a mop nakoniec uzrel svetlo sveta. I trhu.
Po počiatočných peripetiách už šlo ďalej všetko hladko. Mop, ktorý čistí rôzne povrchy horúcou parou a tak bez akýchkoľvek čistiacich prostriedkov odstráni špinu i baktérie, si získal okamžitú popularitu nielen v Ázii, ale aj na celom svete. V roku 2007 firma expandovala na americký trh a veľmi dobre sa tam uchytila. Posledné ukazovatele hovoria, že firma dosahuje ročný zisk niekde na úrovni 120 miliónov amerických dolárov. Krátko po vstupe na americký trh označil magazín The Wall Street Journal Romi za jednu z "The Top 50 Women to Watch" (top 50 žien, ktoré sa oplatí sledovať).
Dnes má jej spoločnosť niekoľko patentovaných technológií na báze pary a púšťa sa do vývoja aj v oblasti kuchynských doplnkov a kozmetiky. To, čo však dlhodobo poháňa celú firmu, je jednoznačne para. A neustále inovácie.


video prezentácia jedného z mopov značky Haan


Ženy v podnikaní

Romi sa pri jednom z rozhovorov pre médiá zdôverila, že počas jej začiatkov bolo na postoch decision makerov len minimum žien. O ženách podnikateľkách v jej krajine ani nehovoriac. Dnes je doma vnímaná podobne ako filmová hviezda a aj v medzinárodných mediálnych vodách neustále vzbudzuje pozornosť. Pritom stačilo nebáť sa a ísť si za svojím cieľom, aj keď všetci naokolo tvrdili, že sa venuje hlúpostiam. Dámy (no samozrejme i páni), ak teda máte nejakú odvážnu myšlienku, ktorá má potenciál podmaniť si trh podobne ako v prípade Romi, nazbierajte odvahu a pustite sa do toho...

Seriál o inšpiratívnych podnikateľských nápadoch je spoločnou iniciatívou portálu Podnikajte.sk a Združenia mladých podnikateľov Slovenska.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Ivica Ďuricová

Freelance copywriterka, pre ktorú je písanie vášňou a povolaním zároveň. Je spoluautorkou článkov o inšpirácii v podnikaní a publikácií 99 Inšpiratívnych podnikateľských nápadov a 49 hrdiniek slovenského biznisu.


Subscription boxes: dobré „schránkové“ podnikanie

Tak, ako sa dá predplatiť časopis, tak sa dá predplatiť aj akýkoľvek iný druh tovaru. Takzvané „subscription boxes“ sa objavili na trhu, aby nám priniesli to, po čom pištia naše srdcia. Pravidelne každý mesiac a priamo až do našich schránok. Káva, kozmetika či knihy. Stačí si vybrať...

Bezkonkurenčné biznis nápady zo školských lavíc

Štyridsaťsedem firiem študentov stredných škôl z celého Slovenska predstavilo svoje ambiciózne podnikateľské plány na 23. ročníku súťaže JA Veľtrh podnikateľských talentov v bratislavskom Avione. Tu je výber tých najoriginálnejších so šancou preraziť.

SPECTER TAPE - revolučná inovácia, ktorá zmení svetový hokej

Sú inovatívni, skúsení a neustále hľadajú spôsoby, ako sa zdokonaliť. Dva roky vyvíjali revolučný typ hokejovej pásky, ktorá z hráčov urobí lepších hokejistov. Novodobé riešenie v podobe špeciálnej nálepky testujú profesionálni hráči z NHL a tvárou značky SPECTER TAPE je Zdeno Chára.

Ručne vylisoval tisíce jabĺk, kým pochopil, že výroba poctivého cideru si vyžaduje opateru ako u malého dieťaťa

Richard Domaniža sa výrobe domáceho poctivého cideru venuje už viac ako štyri roky. Za ten čas sa jeho hobby zmenilo na trvalý biznis a od konca leta minulého roka 2016 predáva pod značkou Kastler. Začínal doma v garáži s ručným lisom na jablká a dnes vyrába na po domácky zhotovených prístrojoch tie najkvalitnejšie slovenské cidery bez cukru a umelých prísad.